|

A Halászsas csőre

Bevett eljárás, hogy a harci zónában üzemelő helikoptereket önvédelmi fegyverzettel szerelik fel. Az MV-22 Osprey, azaz Halászsas ebből a szempontból is különleges, mivel a helikoptereknél megszokott, az oldalajtóba vagy ablakba helyezett géppuskaállvány itt nem alkalmazható. A motorgondola, illetve a nagyméretű rotorok hatalmas felületet takarnak ki, emiatt csupán egy, a hátsó rámpára szerelhető állványt használták egy 7,62 mm-es lőszert tüzelő M240, vagy egy 50-es kaliberű M2 nehézgéppuskával, ennek látószöge azonban erősen korlátozott.

A hátsó rámpára szerelt M240-es | Forrás: en.wikipedia.org ,

A mérnökök elkezdték törni a fejüket, és végül egy a törzs alá kiengedhető, forgatható géppuska ötlete pattant le a rajzasztalról. Az IDWS (Interim Defense Weapon Systems) egy 7,62 mm-es GAU-17 Minigunt használ, melyhez egy forgatható kupolába szerelt infravörös és TV kamera is dukál. A fegyverrendszert a raktérben ülő operátor egy színes kijelző és joystick segítségével vezérli. A GAU-17 3000 lövedéket zúdíthat a célpontra percenként, és 1200 méterről csupán 1 méter a szórása. Használaton kívül az egészet visszahúzzák a gép törzsébe, és a videó alapján a raktérből sem foglal helyet, teljesen elfér a törzs alsó részében, szükség esetén pedig gyorsan fel- és leszerelhető.

És akkor lássuk működés közben:

Fórum hozzászólások

  • borisz
    Igaz, hogy 8-10 darab rendeléséről folynak tárgyalások??
    Biztosan nem. Semmi szükségünk ennyire specializált típusra nekünk. Honnan jött ez a fake news?
  • molnibalage
    Biztosan nem. Semmi szükségünk ennyire specializált típusra nekünk. Honnan jött ez a fake news?
    A különleges műveletiseknek? Ha már Szolnokon lesz egy regionális NATO központ.
  • SilvioD
    A különleges műveletiseknek? Ha már Szolnokon lesz egy regionális NATO központ.
    Persze Halálcsillagot és toronyórát lánccal is el lehet képzelni, de az, hogy még Izraelnek, Japánnak, Ausztráliának és a többi kőgazdag USA szövetségesnek sincs ilyen, az elég jó indikátor.

    Persze, én is tudnék ide álmodni 24 db F-35-öst a 14 db Gripen mellé. És, ha ezt komolyan gondolnám, akkor hülyének nézne mindig értelmes ember.
    Jelenleg n+1 nehézfegyver beszerzés van, ami nagyon komolyan megterheli a költségvetést és régen létező képességeket teremt meg. A különleges műveletiseknek ott vannak a sima helik. Ha az elég a világ 99%-nak, akkor nekünk is. Maradjunk a realitások talaján.
  • borisz
    Igaz, hogy 8-10 darab rendeléséről folynak tárgyalások??
    SilvioD
    A különleges műveletiseknek? Ha már Szolnokon lesz egy regionális NATO központ.
    Már tudom hogyan születnek a ballibsi sajtóban a kamu cikkek....:rolleyes:;):D
  • molnibalage
    Persze Halálcsillagot és toronyórát lánccal is el lehet képzelni, de az, hogy még Izraelnek, Japánnak, Ausztráliának és a többi kőgazdag USA szövetségesnek sincs ilyen, az elég jó indikátor.

    Persze, én is tudnék ide álmodni 24 db F-35-öst a 14 db Gripen mellé. És, ha ezt komolyan gondolnám, akkor hülyének nézne mindig értelmes ember.
    Jelenleg n+1 nehézfegyver beszerzés van, ami nagyon komolyan megterheli a költségvetést és régen létező képességeket teremt meg. A különleges műveletiseknek ott vannak a sima helik. Ha az elég a világ 99%-nak, akkor nekünk is. Maradjunk a realitások talaján.
    Megnéztem az árát. Kb. 21mrd. Ft egy. Jó nem tűnik olcsónak...
  • Perszeeee..... hogyne...... Karácsonyra lesz 24 db, csak kis módosításokkal. Két légcsavar helyett három lesz, mert nálunk sűrűbb a sz@rkeverés, átnevezik Osprey helyett Ost Sprey-nek és fedezetnek lesz még 24 db F35 is. Kizárólag azért, hogy a románok is rendeljenek...
  • Ha összeadjuk a különféle faktorokat, amelyek alapjában jellemzik számunkra az Osprey-t (modern, gyors, USA-termék, közepesnél nagyobb, spec feladatokat kiszolgál, jól manőverezik), kijön az, hogy CH-47F Chinook.

    Az Osprey ugyanis kívül nagy, de a tehertere kisebb lett a kelleténél.
    Gyorsnak tervezték, de végül komoly korlátozásokat vezettek be rajtuk, ami miatt már nem annyival gyorsabbak, mint kéne.
    Ezen a sebességkülönbségen el lehet lamentálni, de még mindig inkább hátrány ez az amúgy progresszív hatású konvertiplán dizájn, mint előny.
    A Chinook összességében jobb megoldás ebben a kategóriában.

    Csak annyi a baj vele, hogy a Chinook egy US Army projekt, az Osprey pedig US Marines üdvöskéje.
  • De tényleg, most komolyan miért jöttek?
    A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
    Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
  • szuvorov
    De tényleg, most komolyan miért jöttek?
    A hírekben csak annyi volt, hogy bemutató és promóciós repülés volt.
    Ha már amcsi cucc akkor a részemről inkább az F-35 és az Apache a Hellfire-el ;)
    Együtt gyakirlatoznak a különlegeseink, velük jöttek. Ha már itt voltak, csináktak egy egy kis programot nekik.
  • én nem lihegném túl ezt a mai dolgot , együtt gyakorlatoztak a különlegesek meg mivel itt járt Putyin hát megmutatták hogy van itt ami jelenlét , ennyi
  • weasel007
    Ez volt bemutato repulesnek beharangozva?!? Legalabb lebegtek volna kicsit a Parlament elott vagy leszallast gyakoroltak volna valahol...

    Ez varosnezes volt az amerikaiaknak. Kb. mint az A10 kotelekathuzas legutobb...
  • Halászsasok a város felett, pesti rémhírek, és a valóság

    Egy különleges típus látogatása. A billenőrotoros technika hátrányai és előnyei. A jövő: a hajtómű már nem mozog...
    [​IMG]

    [​IMG]Érkezés Ferihegyre (fotó: MTI/Balogh Zoltán)
    Titokzatos óriás drón, Putyin elnök érkezésének felvezető gépei, vagy kitört a háború? A korlátlan fantázia eme termékei is előkerültek a közösségi oldalakon, annak ellenére, hogy nyilván épp a rémhíreket és konteókat elkerülendő, a budapesti amerikai nagykövetség a Magyar Távirati Iroda közreműködésével próbálta tájékoztatni a fővárosiakat két különleges repülő szerkezet megjelenéséről.

    A közlemény szerinta magyar különleges műveleti erők meghívására – az amerikai és a magyar kormányok egyeztetése alapján – múlt pénteken kezdődött a magyar és amerikai különleges műveleti erők közös kiképzése. A gyakorlat részeként a CV-22B Osprey konvertiplán tart bemutató repülést Budapest felett kedden déli 12 órakor.” Végülis nem is egy, hanem két gép repült át a város felett, sőt, a Duna feletti légibemutatók forgószárnyasainak szokásos jobbfordulója után a keleti elővárosok, például Kerepes felett húztak vissza a gépek Ferihegy irányába.

    [​IMG]

    [​IMG]Az őstípus, az ötvenes évek kísérleti gépe, az XV-3
    Az egyik szemtanú beszámolója szerint a Halászsasok „borzalmas mély dübörgés” közepette repültek: amint ezt ritkábban ugyan, de nagy nemzetközi repülőtalálkozók alkalmával az elfogulatlanabb megfigyelők is igazolják, a két gázturbina és a rotorok hangja a gép nagyságához és teljesítményéhez képest eléggé visszafogott, ami nyilván tényezője a gép katonai alkalmazásának is.

    A Halászsas valóban ritkaság, pláne ritka vendég Magyarországon. Most még kizárólag az amerikai fegyveres erők alkalmazásában rendszeresítették a gépet, amellyel portálunk is többször foglalkozott, lévén valóban különleges szerkezetről van szó. A kísérletek már az ötvenes években beindultak, a lényeg az aviatikusok egyik nagy álmának megvalósítása: a helyből fel- és leszállás, illetve a gyors vízszintes repülés megvalósítása – egyetlen konstrukcióban.

    [​IMG]

    [​IMG]Helikopter-üzemmódban (fotók: Bell-Boeing)
    Az elgondolás kétféle vonalon öltött használható formában testet, jellemző a feladat nagyságára, hogy végül is mindkettő eddig csak egy-két működő, sorozatgyártást is megért repülőeszközhöz vezetett el: az egyik a brit Harrier, majd a mostani, hadrendbe állított F-35-ös ötödik generációs „multirole” harcigép B-változata, a másik a Bell-Boeing Osprey, vagyis két sikeres jet, és egy sikeres billenőrotoros gép. Az egyetlen, fejlesztés alatt álló polgári billenőrotoros, a Belltől átvett AgustaWestland AW609-es programja 2003 óta bukdácsol, az egyik prototípus 2015-ben bekövetkezett katasztrófája még inkább visszavetette ennek a különleges kategóriának a civil kivirágzását.

    A közös ős a Bell XV-3 volt, amely 1955-ben repült először, majd következett a már fejlettebb XV-15. Amivel azóta is küszködnek a mérnökök, az egyrészt a konstrukció bonyolultsága: a lényeg ugyanis, hogy a rövid szárnyak végére helyezett hajtóművek helikopter-üzemmódban függőlegesen állnak, a rotor tehát vízszintesen forog, mint akármely helikopternél, majd megfelelő magasságban a hajtóműveket vízszintesre döntik, a rotorok pedig közel függőleges síkban forognak, vagyis a helikopterek rotorjainál sokkal hatékonyabb vízszintes repülést tesznek lehetővé, nagyobb sebességgel és hatótávolsággal, mint a hagyományos forgószárnyasok.

    [​IMG]

    [​IMG]Légi tankolás, vízszintes repülés: gyorsabb, nagyobb hatótávolságú, mint a hagyományos forgószárnyasok
    A rendszer viszonylagos sérülékenysége illetve a tiltrotorokra jellemző veszélyes aerodinamikai jelenség, a földközelben – főképp leszálláskor – jelentkező örvényorsó-hatás okozta, hogy a kísérleti gépek után fejlesztett, és hadrendbe is állt C/MV22 Osprey-k baleseti átlaga valamivel magasabb volt a hagyományos gépekhez képest. Az átmenet függőleges és vízszintes mozgás között szintén rendkívül kényes manőver. Ugyanakkor most már annyira növekedett az üzembiztonságuk, hogy a Osprey-k bekerültek az amerikai elnök szállítására szakosodott tengerészgyalogos alakulatba is, igaz, nem magát az elnököt, hanem annak kíséretét és különféle felszereléseket szállítanak velük. Például azért sem tölthetik be a Marine One szerepét, mert a Fehér Ház kertjében a két rotor nagyobb kárt tehetne, mint a hagyományos forgószárnyasok...

    Az Osprey ma már a négyből három nagy amerikai haderőnem – légierő, tengerészeti légierő, tengerészgyalogság – kötelékében repül, 2017-ben lépte át a szolgáló gépek száma a négyszázat. Az Egyesült Államok mellett Japán és egyes hírek szerint Izrael tervezi szolgálatba állítani – a különleges típus ára hetvenmillió dollár fölött mozog darabonként, érthető tehát, hogy a kedvező harctéri, például az afganisztáni tapasztalatok ellenére nem épp a legütősebb exportcikke az amerikai katonai repülőgépgyártásnak. A két Rolls-Royce gázturbina egyenként 6150 lóerős, a rotorok átmérője 11,6 méter (vagyis viszonylag szűk területen képesek landolni), a függőleges felszálláshoz mért maximális felszállósúly csaknem 24 tonna, maxinmális utazósebessége 500 kilométer óránként, hatótávolsága pedig, 24 felszerelt katonával, csaknem 800 kilométer.

    [​IMG]

    [​IMG]A következő lépés: a Bell V-280 Valor: csak a reduktort és a rotort kell dönteni (fotó: Bell)
    Idén augusztusban új gyártóhelyet avattak az MV-22-eseknek Philadelphiában, amely egyben központja lesz a modernizációs programnak. Ami pedig a jövőt illeti, következő lépés a nagy álom megvalósítására a Bell V-280 Valor, a harmadik generációs billenőrotoros konstrukció, amely az amerikai hadsereg JMR/FVL, vagyis többfeladatú függőlegesen felszálló szállítógépének programjára készül. Az első példány 2017-ben szállt fel, és ami a nagy újdonság, ezen a gépen már nem az egész gázturbina-reduktor-rotor rendszer fordul el a függőleges felszálláshoz és a vízszintes repüléshez, hanem csak a rotorok és a reduktorok. A Bell szerint így egyszerűbb a technika, nagyobb az üzembiztonság, a V-22-es család pedig már elég tapasztalatot termelt ahhoz, hogy a billenőrotorosok új generációja sikeres, még sikeresebb legyen.
    http://iho.hu/hir/halaszsasok-a-varos-felett-pesti-remhirek-es-a-valosag-191030

Ugrás a fórum topichoz