|

2048 után is repülhetnek az amerikai F-16-osok

Újabb mérföldkőhöz érkezett az Amerikai Egyesült Államok Légierejének F-16 SLEP (Service Life Extension Program) névre hallgató projektje, amelynek keretében 300 darab F-16C/D Block 40, 42, 50 és 52 változatú Fighting Falcon élettartamát kívánják meghosszabbítani. A Lockheed Martin közleménye szerint a USAF vezetése az élettartam-tesztek eredményeinek értékelése után engedélyezte, hogy a munkálatokat elvégezzék a kiválasztott repülőgépeken.

A dolog jelentősége igen nagy, hiszen a Lockheed Martin közel hét évet töltött azzal, hogy bizonyítsa: képes az F-16-osok élettartamát a korábbi 8000 repült óráról akár 12 000-re is kitolni (sőt, egyes vélekedések szerint ez még mindig nem a felső határ). Ez azt jelenti, hogy a USAF 2048-ig teljes biztonsággal üzemeltetheti a típust – ráadásul a gyártó szerint ennek költségeit is sikerült csökkenteniük az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően.

F-16C Block 50 földi strukturális tesztelése |Fotó: Neal Chapman, Lockheed Martin ,

A több éven át tartó fejlesztési, tesztelési és kiértékelési munka során a Lockheed Martin mérnökei többek között egy Block 50-es F-16C földi strukturális terhelési tesztjét is végrehajtották. Ennek keretében a repülőgép sárkányszerkezetének 25 000 repült órának megfelelő terhelést kellett elviselnie.

A tesztsorozat eredményeinek validálása után, a következő lépés a katonai légialkalmassági bizonyítvány megszerzése lesz. Erre nagyjából hat-hét hónapon belül kerülhet majd sor, amennyiben a tesztpéldányok sikerrel teljesítik a USAF ez ügyben illetékes szervezetének követelményeit. Amik egyébként némileg szigorúbbak az eddigieknél, ezért szükség lesz újabb, kiterjesztett terhelési tesztek elvégzésére is. A Lockheed Martin szerint azonban ezek sem fognak problémát okozni, mivel a tesztpéldányok eddig is jócskán túlteljesítették az elvárásokat.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    [​IMG]

    A kép története:

    "Star flight 331 skv

    On 13 December 2019, no less than 23 Luftforsvaret (RNORAF, Royal Norwegain Air Force) 331 skvadron F-16AM/F-16BM Fighting Falcons took to the air from homebase Bodø Main Air Station (Hovedflystasjoner). Traditionally, the unit performed a fly-past along various cities and villages in the area of the air station.
    During the flypast, the F-16s formed a figure portraying the Northern Star. On 1 April 2019, all active Fighting Falcons were concentrated with 331 skv. On the same date, the other F-16 unit, 338 skv, temporarily disbanded. It will be stand up again later, to be re-equipped with the F-35A Lightning II."

    Source and photos: Luftforsvaret


    [​IMG]

    [​IMG]
  • Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Ez számomra kicsit érthetetlen. Tudtommal minden F-16 változat tisztán különösebb erőlködés nélkül eléri az M2.0-át. Még a nehezebb gépek is.
    Alig 2 perc alatt gyorsított fel ez a gép. A sebesség változás alapján M2.0-nál is tudott volna fizikailag túl menni, csak gondolom tilos, mert egyből lassítottak.
  • Allesmor Obranna
    És ezen a videón te látod, hogy milyen helyzetben van a max power kapcsoló?
    Egy ismerkedő repülésnél békeidőben miért kapcsolnák át? Ez bevett gyakorlat lenne?
    Az F-16 FM-ekben levő 1G envelope elmegy M2.0-áig és semmiféle kapcsololó feltételt nem említ ehhez. Az F-15 FM esetén külön engine trim diagramok vannak.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes kapcsoló a régi F100PW100-assal és -200-assal szerelt F-16A és korai F-16C modellekhez, a "Max Power" gomb, ami az F-15A gépeken mint Vmax-kapcsoló volt ismert.
    A békeidős 98% helyett engedte a magasabb gázhőt és a 106%-ig kifutó fordulatszámot, de csak 6 perces alkalmi és 30 perces össz-időlimittel. Mach 1.1 felett kezdett el extra mennyiségű üzemanyagot engedni úgy a hajtóműbe, mint a forszázshoz is.
    Az F-15A számára így elérhető lehetett a Mach 2.3-2.5 sebesség is, de a limit elérésével a hajtóművet átvizsgálásra ki kellett építeni.
    Az F-16A-nál pedig a Mach 2.0 körüli érték, de mind a két esetben csak "tiszta" konfigurációban.


    Érdekes, hogy az F-16-osoknál ez a kapcsoló még a GE hajtóműves példányokban is bentmaradt, viszont ki volt kötve és nem csinált semmit:

    [​IMG]
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
  • emel
    Már a MiG-21-ben is volt ilyen, ott úgy hívták hogy "Vész-forszázs kapcsoló", aminek a használatakor a GSF-redőnyök azonnal max keresztmetszetre nyitottak, és ezzel vezérelte a Max Forszázs üzemmód bekapcsolását. Semmi gázkart tolom meg ütközőn átemelem és tolom a következő ütközőig, csak egy kapcsolás.
    Melyik 21-esen volt ez?
    Amúgy a max power, vagy Vmax kapcsoló az nem ezért volt.
    Ez inkább a 29-esek RPT rezsimjének a megfelelője.
  • Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
  • fedett_mókus
    Jaj én annak nagyon örülnék :D jó is lenne , drukkolok a szőröstalpuaknak! :p:D
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
  • zsolti
    Csak lehetőleg hitelből vegyék ezt is!
    az lenne a legjobb de én azt se bánom ha helyette másra nem jut pénzük mert "ez kiemelten fontos project a számukra" :D
  • hunter85
    Érdekes tisztítási technika:D:D:p:p

    Majd eladják a románoknak, mint keveset használt megkímélt, idős vidéki házaspár csak vasárnap a templomba repkedett vele gépként, természetesen tréleren szállítva :D
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
  • altx
    ha jol emlekszek a croatak akartak megvenni az izraeli gepeket..

    lehet most az amcsik megengedik az uzletet..
    ezek után szerintem még ki is röhögik őket és dörzsölik a markukat a zsíros felújítási biznisz lehetsége miatt

Ugrás a fórum topichoz