|

Alakot vált a jövő tankere

Módosítják a US Navy részére fejlesztett pilóta nélküli légiutántöltő repülőgép kialakítását.

Az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének új pilóta nélküli CBARS (Carrier Based Aerial Refueling System – hajófedélzeti, légiutántöltő rendszer) eszköze MQ-25A Stingray néven áll majd szolgálatba. Ahogy a megjelölés is mutatja, az egyik fő feladat a légiutántöltés lesz, emellett a hangsúlyt a rakéták és bombák hordozásának lehetősége, valamint a felderítés kapja majd. A nevezett feladatok különböző megközelítést igényelnek, így nehéz lesz összegyúrni őket, még nehezebb lenne, ha mindezt alacsony észlelhetőséggel kellene kombinálni, így tavaly a US Navy részéről úgy döntöttek, kisebb hangsúlyt fektetnek a lopakodójellemzőkre.

Az X-47B kialakítása minden valószínűség szerint nem köszön majd vissza tanker rokonáról | Fotó: NAVAIR ,

Az alacsony észlelhetőség sokadrendű ponttá válása magával vonta a koncepciók kialakításának változását. Korábban mindenki a Northrop Grumman X-47B-t vagy ahhoz hasonló gépet látott lelki szemeivel a hordozók fedélzetén elterjedni, ám egyre inkább úgy fest, hogy az új típus hagyományos kialakítást kap. A hírek szerint a Lockheed Martin Skunk Work részlege újratervezte saját gépét, és valószínűleg így tett a többi pályázó is.

Érdekes lesz látni, hogy a négy pályázó, a Lockheed Martin, a Northrop Grumman, a General Atomics és a Boeing hogyan közelíti meg a feladatot és milyen megoldással rukkol elő a US Navy által feladott szokatlan egyenletre.