|

Simicskó: A technológia gyorsan változik, modernizációra van szükség

Pénteken megérkezett Csehországból az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra az a két Zlin Z−242L típusú repülőgép, amelyek a jelenleg rendszerben lévő Jak−52-es kiképzőgépeket váltják majd. A gépek érkezése alkalmából rendezett ünnepségen a honvédelmi miniszter úgy fogalmazott, dönteni kellett arról, érdemes-e felújítani az ’50-es, ’60-as évek technikai eszközeit. „A technológia gyorsan változik. (…) Modernizációra van szükség. Fejleszteni kell a Magyar Honvédséget és annak minden képességét, amelyre szükségünk lesz a jövőben is. Új és modern eszközökre van szükségünk” – mondta dr. Simicskó István.

A most átvett repülőket a közeljövőben további két Zlin Z−143LSi típusú kiképzőgép követi. Pavel Hajla, a Zlin Aircraft cég repülésirányítója és oktatója a honvedelem.hu kérdésére válaszolva ismertette a két típus főbb jellemzőit. Mint fogalmazott: alapvetően mind a 143-as, mind a 242-es kiképzőgépnek számít. A leglátványosabb különbség az, hogy a 143-as típus négyüléses és ezáltal valamivel erősebb hajtóművel rendelkezik. Emellett a 242-es alkalmas éjszakai, műszeres repülések gyakorlására is. Azt is hozzátette, hogy a pilóták általában azért szeretik ezeket a gépeket, mert felhasználásuk skálája igen széles: a kiképző- és gyakorlórepüléseken túl akár akrobatikus manőverek végrehajtására is alkalmasak.

A 242-esek a csehországi Zlin Aircraft vállalat otrokovicei gyárából érkeztek Szolnokra. Nemzetközi törvények miatt a gépeket a cég cseh pilótái repülték át hazai állomáshelyükre, magyar pilóták kíséretében. Egyikük, Tóth Máté százados a leszállást követően azt jelentette dr. Simicskó Istvánnak, hogy a gépek probléma nélkül megérkeztek Magyarországra.

A gépek leszállását megelőzően dr. Simicskó István és Donald R. Baker ezredes, az Amerikai Egyesült Államok véderőattaséja átadták a bázis legújabb kiképzéstechnikai eszközét, az úgynevezett JTAC-, azaz előretolt repülésirányító szimulátort. „Fontos és nagy dolog az életünkben az, hogy az Amerikai Egyesült Államok egy nagyon komoly ajándékot adott Szolnoknak, az itt szolgálatot teljesítő katonáinknak. Ez az ajándék, ami másfél milliárd forint értékű, egy szimulátor. Egyedülálló képesség ez, (…) büszkék vagyunk rá, és azt hiszem, hogy a magyar katonáink eredményességét, biztonságát szolgálja a különböző műveletekben, hogy minél hatékonyabban helytállhassanak és nagyobb pontossággal végezzék el a rájuk bízott feladatot” – mondta az átadás alkalmából a honvédelmi miniszter.

Nem véletlen, hogy mind a repülőgépek érkezése, mind a szimulátor átadása március 24-én történt meg, hiszen ezen a napon ünnepelték Szolnokon az ejtőernyősök napját. E különleges fegyvernem nagy és büszke múltra tekint vissza a magyar hadtörténelemben. Az egykori és mai ejtőernyősök dr. Simicskó István honvédelmi miniszterrel, dr. Benkő Tibor vezérezredessel, Honvéd Vezérkar főnökkel, valamint dr. Orosz Zoltán altábornaggyal, Honvéd Vezérkar főnökhelyettessel közösen emlékeztek meg a magyar katonai ejtőernyőzés hősi halottjairól. „Fontos, hogy kifejezzük a tiszteletünket a magyar katonák iránt, akik szolgálták a hazát és példát mutattak. Meg kell emlékezzünk azokról az ejtőernyős hősökről, akik életüket adták szolgálatteljesítés közben a hazánkért. Arról a 62 kiváló emberről, akik az ejtőernyőzés elmúlt 99 éve során életüket áldozták Magyarországért” – mondta dr. Simicskó István.

Az ünnepség részeként harminc ejtőernyős ugrott ki egy An−26-os szállítógépből és egy Mi−8-as szállítóhelikopterből.

Fotók: Dévényi Veronika

Forrás: Snoj Péter, honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • kamm
    Ez melyik wiki page? :) (Amugy szakaszvezeto volt a rendfokozatom. :) Volt egy sztori, hogy amikor leszereltunk, akkor felnyomtak minket tartalekos ormesternek, hogy konnyebben visszarantgathassank, de erre mar konkretan nem eskudnek meg, szerintem hülye legenda volt, no meg mert direkt masik cimet is adtam meg leszereleskor. :p)
    Hungarian Ground Forces, angol szócikk, rajta van watchlisten
  • Albatros2020
    Hungarian Ground Forces, angol szócikk, rajta van watchlisten
    Úgy tunik, hogy a botok már inteztek es az IP mar blokkolva is van.
  • kamm
    Ez melyik wiki page? :) (Amugy szakaszvezeto volt a rendfokozatom. :) Volt egy sztori, hogy amikor leszereltunk, akkor felnyomtak minket tartalekos ormesternek, hogy konnyebben visszarantgathassank, de erre mar konkretan nem eskudnek meg, szerintem hülye legenda volt, no meg mert direkt masik cimet is adtam meg leszereleskor. :p)
    Amennyiben előléptettek volna, akkor az utolsó sorakozón kihirdették volna.
  • krisss
    Pöcshuszár nagy kedvence a Bronco, ez ilyen fórum poén. Bár tényleg nem rossz gép.
    Azt hittem valami komoly dologról maradtam le!
    Bálint
    Mert Szijjártó az mondta, hogy a Rába beszállító lesz
    Ez sejtésem szerint kimerül majd a futóműben, ahogy fentebb más is megjegyezte.
    Bálint
    tárgyalnak arról is, hogy a Rába itt gyártson/összeszereljen valamit.
    Na igen, ez egyelőre elméleti... tárgyalnak, majd lesz belőle valami, ha lesz. Az is csak fantázia hogy épp a Bronco. Én még emlékszem oylan bejelentett üzletről miszerint orosz helikoptereket gyártunk, sőt még régebbről svéd-magyar közös fejlesztésű radarelnyelő bevonatról.
    kamm
    No meg a Hirtenberger (ismeros?) es az ST ket evvel ezelott mar bemutattak egy Bronco 3-ra epitett, automata toltos 120mm mortart - ez nagyon bitang lenne, plane nalunk elsokent a vilagon, lancos APC+120as mortar+extra malha/ammo:
    Ismerem mindkettőt, de az aknavetőt bármire rá lehet ám kalapálni. :) Lynx és Yorük/Yalcin alapra számítok.
  • Albatros2020
    kicsit off:

    Valaki nem hajlandó elfogadni a fejlesztéseket és wikipédia vandalizmusban éli ki magát:


    /kicsit off
    Románnak lenni foglalkozás.
  • Ruby de Puteaux
    Azt hittem valami komoly dologról maradtam le!
    A Bronco komoly dolog! A Broncoval nem viccelünk!!! :cool::D

    Ruby de Puteaux
    Ez sejtésem szerint kimerül majd a futóműben, ahogy fentebb más is megjegyezte.
    Szíjjártó - saját elmondása szerint - harci jármi itthoni gyártásáról tárgyaltak! Nem alkaltrész beszállításról kintre.

    Ruby de Puteaux
    Na igen, ez egyelőre elméleti... tárgyalnak, majd lesz belőle valami, ha lesz. Az is csak fantázia hogy épp a Bronco. Én még emlékszem oylan bejelentett üzletről miszerint orosz helikoptereket gyártunk, sőt még régebbről svéd-magyar közös fejlesztésű radarelnyelő bevonatról.
    A Bronco korábbi szerelmem, de - Szíjjártó ST-s tárgyalási bejelentése nyomán - az ST-től ide kizárásos alapon csak a Terrex vagy a Bronco jöhet számításba. A Hunter értelmetlen a Lynx után. A Belrexnek a török járművek után nincs értelme. Míg a Spydernek, ha kerítenénk is itthon feladatot, az éghajlatra nem annyira alkalmas... (Meg ugye bugy-kat már vettünk) Szerintem a Terrexnek nagyon-nagyon-nagyon olcsónak kell ahhoz lennie, hogy jobban megérje, mint mondjuk a Boxer.
    Erről meg Maróth nyilatkozott, hogy egy helikopteripari komplex gyártást is be fognak jelenteni. A bevonat tudtommal létezik....

    Ruby de Puteaux
    Ismerem mindkettőt, de az aknavetőt bármire rá lehet ám kalapálni. :) Lynx és Yorük/Yalcin alapra számítok.
    Még szerencse, hogy a Bronco-nak nem csak ilyen felhasználási területei vannak. ;)
  • pöcshuszár
    Erről meg Maróth nyilatkozott, hogy egy helikopteripari komplex gyártást is be fognak jelenteni. A bevonat tudtommal létezik....
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

    Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    Ennek lenne értelme! Csakhát pont a szerbek kaptak ilyet a beszerzéshez..... :cool:
  • Parapitecus
    Amennyiben előléptettek volna, akkor az utolsó sorakozón kihirdették volna.
    Azt nem tudom, mert minket pestieket korabann elengedtek. :)
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft

    Lehet kimondott kérés volt ez a méretarányú modell, kell otthon a terepasztalra. :D
  • Pogány
    Lehet kimondott kérés volt ez a méretarányú modell, kell otthon a terepasztalra. :D
    Meg is erdemli. A Maroth azon kevesek egyike a HM kornyeken, akirol mar az interjukban kiderul, hogy okos, alapos es nem ideges figura... az a tipus, akinek meg dolgoznek is, csak annyit a HM (szerintem) nem tud fizetni. :D
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
    A Lynx makett is siralmas volt,...talán a H145M volt az egyetlen, ami guszta volt...
  • Madár Fokker
    https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

    Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
  • kamm
    Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

    Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
    Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
    Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
    Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
  • Terminator
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
    Nem tudom, hogy a H-Force mennyire spéci és titkos cucc. Mivel az van az összes új helikopterünkben, így nem biztos, hogy egy külföldi, civil cégre bíznák a karbantartást.

    Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!
  • Sivatagiróka
    [​IMG]
    Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
    Nem érted te az idők szavát.. Nézd csak milyen zöld! :D Lebomló papír, lefogadom a festék is környezetbarát amit használtak hozzá! Na most merd azt mondani, hogy nem ez a legjobb makett amit valaha láttál! ;)
  • Terminator
    A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
    "The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

    Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
    A románoknál a H215 javító központ van.
    Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

    Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
    Öt Eu.i ország most írta alá a 2035 után szolgálatba állítani tervezett következő generációs közepes helikopter közös fejlesztéséről szóló megállapodást.
    https://www.defensenews.com/global/...n-to-build-natos-next-medium-lift-helicopter/
    Nem volna butaság ehhez valamilyen szinten csatlakozni.
    Pl. a repülés vezérlő software fejlesztésében szerintem részt tudnánk venni...
  • Madár Fokker
    Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!
    Én is azon gondolkozom, hogy miért jönne ide egy másik helikopteres cég, amikor 20 évig biztos nem vesz az állam újabb helikoptereket. A sokmilliárdos állami támogatás, az adókedvezmény, az olcsó munkaerő lehet kedvező neki, de minden más ország is azt akarja hogy ha vesznek valamilyen helikoptert akkor az adott gyártó az ő országukban fektessen be, emiatt döntenek az adott helikopter mellett. Európában a Leonardo (=AW/AgustaWestland) van még helikoptergyártó, ők minek jönnének ide, ha Lengyelország a fő célpont? A Boeingnak nagyobb baja is van most, a Textron/Bell-nél Csehország, Szlovákia, Horvátország és Románia az esélyes, az LM/Sikorsky is a lengyelek rendelésére vár. Az MD csak nem jön ide 10+2 db használt rendőrségi helikopter miatt... Bár az oroszokról volt szó, de azért az elég nagy meglepetés lenne. Kínai, indiai vagy dél-koreai meg minek jönne ide, milyen haszna lenne belőle?
  • Madár Fokker
    Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
    Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
    Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
    Felső és középfokú német-angol nyelvtudással rendelkező műszaki végzettségű fiatalokkal sokkal jobban állunk mint 10 éve, amikor elkezdtek özönleni az autóipari cégek Magyarországra. Amikor egy ilyen multi áthozza a gyártást, akkor előtte egy komoly képzést is ad az új alkalmazottaknak. Az észt vagy otthon tartják első lépcsőben vagy hozzák az embereket magukkal, a többiek meg fokozatosan beletanulnak. 3-5 év aztán szépen hazaszivárog a többség és a magyarok átveszik a helyüket, persze a kulcspozikat megtartják.

    Általában a külföldi telephelyeken sem mindenki penge. Meglepő, de általában van egy kis csapat, akit jól megfizetnek, ők futtatják fel világszerte a projekteket, a többiek meg a futottak még kategória. Mentalitásban jobb az átlag magyar munkaerő már mint a nyugati. A többi meg képzés és tapasztalat kérdése.

    Mindig az ilyen válságok generálnak nagyobb ipari átrendeződéseket. Így volt ez 2008 után is, így lesz most is. Ebből a szempontból jó ütemben van a Zrínyi. Már mki komolyan veszi és számol vele, de még messze nem futott ki a projekt van benne potenciál, főleg hadiipari részen.

    Nem biztos, hogy kell cserealap, hogy rendeljünk, a legutóbbi kiskunhalasi beruházások is majdnem a megrendelésektől függetlenül jöttek gazdasságossági alapon. Lehet ez is így jön.

Ugrás a fórum topichoz