|

Simicskó: A technológia gyorsan változik, modernizációra van szükség

Pénteken megérkezett Csehországból az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra az a két Zlin Z−242L típusú repülőgép, amelyek a jelenleg rendszerben lévő Jak−52-es kiképzőgépeket váltják majd. A gépek érkezése alkalmából rendezett ünnepségen a honvédelmi miniszter úgy fogalmazott, dönteni kellett arról, érdemes-e felújítani az ’50-es, ’60-as évek technikai eszközeit. „A technológia gyorsan változik. (…) Modernizációra van szükség. Fejleszteni kell a Magyar Honvédséget és annak minden képességét, amelyre szükségünk lesz a jövőben is. Új és modern eszközökre van szükségünk” – mondta dr. Simicskó István.

A most átvett repülőket a közeljövőben további két Zlin Z−143LSi típusú kiképzőgép követi. Pavel Hajla, a Zlin Aircraft cég repülésirányítója és oktatója a honvedelem.hu kérdésére válaszolva ismertette a két típus főbb jellemzőit. Mint fogalmazott: alapvetően mind a 143-as, mind a 242-es kiképzőgépnek számít. A leglátványosabb különbség az, hogy a 143-as típus négyüléses és ezáltal valamivel erősebb hajtóművel rendelkezik. Emellett a 242-es alkalmas éjszakai, műszeres repülések gyakorlására is. Azt is hozzátette, hogy a pilóták általában azért szeretik ezeket a gépeket, mert felhasználásuk skálája igen széles: a kiképző- és gyakorlórepüléseken túl akár akrobatikus manőverek végrehajtására is alkalmasak.

A 242-esek a csehországi Zlin Aircraft vállalat otrokovicei gyárából érkeztek Szolnokra. Nemzetközi törvények miatt a gépeket a cég cseh pilótái repülték át hazai állomáshelyükre, magyar pilóták kíséretében. Egyikük, Tóth Máté százados a leszállást követően azt jelentette dr. Simicskó Istvánnak, hogy a gépek probléma nélkül megérkeztek Magyarországra.

A gépek leszállását megelőzően dr. Simicskó István és Donald R. Baker ezredes, az Amerikai Egyesült Államok véderőattaséja átadták a bázis legújabb kiképzéstechnikai eszközét, az úgynevezett JTAC-, azaz előretolt repülésirányító szimulátort. „Fontos és nagy dolog az életünkben az, hogy az Amerikai Egyesült Államok egy nagyon komoly ajándékot adott Szolnoknak, az itt szolgálatot teljesítő katonáinknak. Ez az ajándék, ami másfél milliárd forint értékű, egy szimulátor. Egyedülálló képesség ez, (…) büszkék vagyunk rá, és azt hiszem, hogy a magyar katonáink eredményességét, biztonságát szolgálja a különböző műveletekben, hogy minél hatékonyabban helytállhassanak és nagyobb pontossággal végezzék el a rájuk bízott feladatot” – mondta az átadás alkalmából a honvédelmi miniszter.

Nem véletlen, hogy mind a repülőgépek érkezése, mind a szimulátor átadása március 24-én történt meg, hiszen ezen a napon ünnepelték Szolnokon az ejtőernyősök napját. E különleges fegyvernem nagy és büszke múltra tekint vissza a magyar hadtörténelemben. Az egykori és mai ejtőernyősök dr. Simicskó István honvédelmi miniszterrel, dr. Benkő Tibor vezérezredessel, Honvéd Vezérkar főnökkel, valamint dr. Orosz Zoltán altábornaggyal, Honvéd Vezérkar főnökhelyettessel közösen emlékeztek meg a magyar katonai ejtőernyőzés hősi halottjairól. „Fontos, hogy kifejezzük a tiszteletünket a magyar katonák iránt, akik szolgálták a hazát és példát mutattak. Meg kell emlékezzünk azokról az ejtőernyős hősökről, akik életüket adták szolgálatteljesítés közben a hazánkért. Arról a 62 kiváló emberről, akik az ejtőernyőzés elmúlt 99 éve során életüket áldozták Magyarországért” – mondta dr. Simicskó István.

Az ünnepség részeként harminc ejtőernyős ugrott ki egy An−26-os szállítógépből és egy Mi−8-as szállítóhelikopterből.

Fotók: Dévényi Veronika

Forrás: Snoj Péter, honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Wow,... lehet mindegyik elfér egy helyen?!
    [​IMG]
    Szerintem ezt kívülről fényképezték. ;)
    Biztos vagyok benne, hogy bővíteni kell a szolnoki tárolókapacitást. De tényleg eléggé "rendbe robbantották" ahhoz képest, hogy mikor (09.18.) jelent meg a közbeszerzési eredményhirdető. Ez meg ez.
  • Autodidaktakatona
    Hát, igen
    https://honvedelem.hu/fooldal-kiemelesek/csucstechnika-a-levegoben/

    És valóban európai színvonalú hangárok fogadták őket... Aminek örülök.,
    De hisz ez a régi hangár, csak kicsit rendbebaszarintották...
    Van rendes padló... bár úgy néz ki a fűtés maradt az, ami régen volt...
    Vagányabb lett volna Rába-15-össel vontatni :)

    Ha jól látom berántottak annyi embert, amennyit csak lehetett, hogy „jól nézzen ki”.... ez viszont mentalitásbeli maradiságra vall...
    két helikoptert kb 5-6 fő el tudott volna tenni éjszakára..
  • vilmoci
    De hisz ez a régi hangár, csak kicsit rendbebaszarintották...
    Van rendes padló... bár úgy néz ki a fűtés maradt az, ami régen volt...
    Vagányabb lett volna Rába-15-össel vontatni :)

    Ha jól látom berántottak annyi embert, amennyit csak lehetett, hogy „jól nézzen ki”.... ez viszont mentalitásbeli maradiságra vall...
    két helikoptert kb 5-6 fő el tudott volna tenni éjszakára..
    Szerintem meg aki szívvel-lélekkel ott van a vasak között az ott akart lenni, amikor végre kézzelfoghatóvá vált a jövő. ;)
  • rudi
    Kár hogy rosszban vagyunk a Finnekkel
    Macronékkal is rühelljük egymást mégis vettünk tőlük ezt-azt... Remélem azért egy Patria-beszerzést csak ki tudunk belőlük sajtolni. ;)
  • arcas
    Szerintem meg aki szívvel-lélekkel ott van a vasak között az ott akart lenni, amikor végre kézzelfoghatóvá vált a jövő. ;)
    Mert holnap nincs nap...
    A gyerek meg majd hazasétál az oviból egyedül...
  • vilmoci
    Mert holnap nincs nap...
    A gyerek meg majd hazasétál az oviból egyedül...
    ... mert már mindenki otthon van a családjánál kb.
  • vilmoci
    Mert holnap nincs nap...
    A gyerek meg majd hazasétál az oviból egyedül...
    Az ne legyen katona akinek nem fér bele,hogy 4kor azt mondják hogy a héten nem mész haza.Ez sajnos egy ilyen "szakma".Nem kell mindenkinek katonának lenni de aki az szeretne lenni vagy az annak ezt vállalnia kell.
  • dudi
    Az ne legyen katona akinek nem fér bele,hogy 4kor azt mondják hogy a héten nem mész haza.Ez sajnos egy ilyen "szakma".Nem kell mindenkinek katonának lenni de aki az szeretne lenni vagy az annak ezt vállalnia kell.
    akkor végülis nem önkéntesség volt, meg hazaszertettel fűtöttség.... hanem muszáj.
    Meg értelme se nagyon volt... néhány jól sikerült fotón kívül...
    Amúgy meg persze, ha meg kell b..szódni, akkor meg kell....
  • dudi
    Az ne legyen katona akinek nem fér bele,hogy 4kor azt mondják hogy a héten nem mész haza.Ez sajnos egy ilyen "szakma".Nem kell mindenkinek katonának lenni de aki az szeretne lenni vagy az annak ezt vállalnia kell.
    És hagyják is, hogy az legyen. Emberöltőnként egyszer jön új technika, én is bementem volna az első pillanatokért....Fontos egy közösségnek az ilyen esemény.
  • vilmoci
    akkor végülis nem önkéntesség volt, meg hazaszertettel fűtöttség.... hanem muszáj.
    Meg értelme se nagyon volt... néhány jól sikerült fotón kívül...
    Amúgy meg persze, ha meg kell b..szódni, akkor meg kell....
    Mi a hiszti tárgya lényegében ?
  • Csak nem kizavartak esetleg a hangárba ? :D

    Amúgy nem tudom minek vinnyogni, beírnak 2-3 túlórát, lecsúsztatja vagy kifizetik neki. Puszira nem marad bent senki.
    Általában az összes alegységtől 1-2 embert szoktak ilyenre bekérni azok meg lefocizzák egymás közt kit küldenek, a családi dolgot figyelembe véve, a legtöbb esetben.
    Légierőről beszélünk azért ott elég rugalmasak szoktak lenni.
  • vilmoci
    akkor végülis nem önkéntesség volt, meg hazaszertettel fűtöttség.... hanem muszáj.
    Meg értelme se nagyon volt... néhány jól sikerült fotón kívül...
    Amúgy meg persze, ha meg kell b..szódni, akkor meg kell....
    NE FORGASD KI A SZAVAIMAT!!!!
    Egy szóval nem mondtam ilyet!
  • krisss
    Csak nem kizavartak esetleg a hangárba ? :D
    engem már nehezen.. ;)
    dudi
    NE FORGASD KI A SZAVAIMAT!!!!
    Nem kellett, kiforgatni... de lassan tényleg sok vesztegetünk...
  • vilmoci
    engem már nehezen.. ;)

    Nem kellett, kiforgatni... de lassan tényleg sok vesztegetünk...
    Csak ez most tipikusan a szar se elég büdös dolgoként jön át.
  • rudi
    Mercedes - SISU közös 4 x 4 általános célú védett jármű (olyan JLTV szerű cucc...)
    A motor 300 LE Mercedes-Benz OM926, Alison automata váltó, Merci hajtáslánc, elektronika, a maradék SISU. A felépítmény moduláris kialakítású.
    Kár hogy rosszban vagyunk a Finnekkel…:( Nekem jobban tetszik mint a Török Jelcin.
    [​IMG]
    Na úgy látom kijavították a GTP 4x4 hülyeségeit.
  • vilmoci
    engem már nehezen.. ;)

    Nem kellett, kiforgatni... de lassan tényleg sok vesztegetünk...
    Akkor miért csináltad ha nem kellett?

Ugrás a fórum topichoz