|

Megérkeztek a Honvédség kiképzőgépei

Megérkezett Magyarországra a Magyar Honvédség által rendelt első két Zlin típusú repülőgép. A most átadott Zlin 242L típusú kiképzőgépek a Jak-52-eseket váltják, míg a közeljövőben leszállítandó Zlin Z−143LSi négyszemélyes gépek további feladatokra is alkalmasak lesznek.

Fórum hozzászólások

  • Hát,, nem értek nagyon hozzá (és ez így is marad), de szerintem ekkora légierőnek (1sz. Gripen+ valamikor egy normálisan feltöltött heli század... remélem) 8 Zlin-nel, meg ha igaz lesz L-159 (vagy melyik verziója) kiképzést létrehozni, fenntartani,,, nem, hogy felesleges, hanem pazarlás.
    Mi van, ha mondjuk olyan országokkal akarunk közösködni (lássuk be, V4-ben mi vagyunk a leggyengébb láncszem kiképzés terén is ) mint Szlovénia, Horvátok, Macedónia? Mert erre még kacsingathatnánk. Akkor megértenék egy 8 Zlin-t, 8 L-valamit,( persze az utóbbira szinte minden Gripen támadó fegyverzetét integrálnám, hogy legyen egy másod vonalbeli csapásmérő lehetőség).
  • marton
    Hát,, nem értek nagyon hozzá (és ez így is marad), de szerintem ekkora légierőnek (1sz. Gripen+ valamikor egy normálisan feltöltött heli század... remélem) 8 Zlin-nel, meg ha igaz lesz L-159 (vagy melyik verziója) kiképzést létrehozni, fenntartani,,, nem, hogy felesleges, hanem pazarlás...
    Egyetértünk!
    Az NFTC egyike volt azon kevés programoknak ahol magyar katonák tényleg nemzetközi színvonalú képzést kaptak.
    Az hogy vettek néhány Zlint (meg majd esetleg L-159 NG-t) még csak a dolog egyik - és valószínű egyszerűbb - fele.
    - Honnan lesznek a kanadaiakhoz hasonló tapasztalatú oktatók?
    - Honnan lesznek korszerű szimulátorok?
    - Honnan lesz tematika, nyomtatott és online képzési anyagok?
    - Vajon kiszámolták e hány növendéket kellene kiképezni ahhoz hogy az NFTC-vel versenyképes legyen az egy növendékre vetített képzési költség? Egy ilyen iskolának rohadt magasak ám a fix költségei (gépek ÉCS-je, alkalmazottak fizetése, biztosítások, stb..)! A méret igen is számít és nagyon nem mindegy hogy a fix költséget 10 vagy 100 kiképzett emberre kell osztani.

    Szerintem ezeknek a most vett gépnek az NFTC mellett lett volna létjogosultságuk, vagyis ezekkel lehetett volna elszűrni a jelentkezőket és kiválasztott jelölteket megbízható alapképzés után lehetett volna útnak indítani.
  • Igen,, és máris visszaugrik a lemezjátszó:... nem hasznos dologra akarnak költeni (akarnak,, mert ez a 4 Zlin hasznos!, de 8 már...) amikor kéne BTR-t/légvédelmet/T-72-est/gépkarabélyt stb. stb cserélni :(
  • Telak2
    Pont azért elégedetlenek a hozzászólók, mert már minden elavult, és ezen 1-2 sportrepcsi nem sokat segít jelenleg. Az a baj, hogy a fejlesztés üteme, nem tud lépést tartani az elavulás ütemével.

    Az nem baj,a fő,hogy drága legyen!:(
  • Mi van, ha mondjuk olyan országokkal akarunk közösködni (lássuk be, V4-ben mi vagyunk a leggyengébb láncszem kiképzés terén is ) mint Szlovénia, Horvátok, Macedónia? Mert erre még kacsingathatnánk. Akkor megértenék egy 8 Zlin-t, 8 L-valamit,( persze az utóbbira szinte minden Gripen támadó fegyverzetét integrálnám, hogy legyen egy másod vonalbeli csapásmérő lehetőség). ----

    Nincs értelme, mert sem megfelelő léterek nincsenek sem a marton féle képességek..
    A második vonalbeli csapásmérő képességről annyit, hogy az NG-nek olyan nincs, ez gyakorlógép, kompozitszárnyakka, és egy pilonnal talán.. gépágyú sincs, Nem L-159-ről van szó. Azt megvenni a Grifo lokátorral stb, meg felesleges, mert harci képességei mint megvannak a Gripenben. Olcsóbb csehországban közösen (gripen közösség) a kész oktatási rendszert használni (+ lehet a svédekkel kötelék szimulátorozni, meg Visdel-ben lődőzni (vagy a Lengyel lőtéren a Balti tengeren felett)...
  • Emlékeztetőnek a régieknek és információként az újaknak...

    Már sokadjára linkelem be ide Zsámboki Tibor nyá. ezredes írását.

    http://www.jetfly.hu/legierok/reakcioido

    Tehát a beszerzés fő oka: "biztosítani a repülési pótlék és élelmezési bón folyósításához szükséges évi néhány repült órát a vezető szerveknél és a harci helikoter-zászlóaljnál állományban lévő nagyszámú valamikori repülő embernek."
  • Terminator
    a beszerzés fő oka
    Tehát azért kell 100 milliókért technikát venni, hogy egyeseknek magasabb fizetést lehessen adni?
    Én egy M5-ös BMW-t kérek, hogy 40 ezerrel magasabb lehessen a fizetésem, mert autót vezetek :)
  • weasel007
    Tehát azért kell 100 milliókért technikát venni, hogy egyeseknek magasabb fizetést lehessen adni?
    Én egy M5-ös BMW-t kérek, hogy 40 ezerrel magasabb lehessen a fizetésem, mert autót vezetek :)
    Te szeretsz vezetni és azért hogy legyen mit vezetned, kapsz egy M5-ös BMW-ét és még pénzt is kapsz azért hogy vezetsz. Jól hangzik?

    A vezetési élmény megfizethetetlen, minden másra ott .... az adófizetők pénze.

    12 hó * 40 ezer HUF bérpótlék * 100 fő = 48 millió HUF/év

    Akkor ha a 363 millió forintos beszerzés költségét odaadták volna bérpótléknak, hány évre is lett volna elég? Csak 7,5 évre?
    Repülni pedig mindenki akar, aki egyszer már kipróbálta :)

    A "könnyű kiképző, felderítő és futárrepülőgép" feladatkör ellátása az éves repült idő kb hány százalékát fogja kitenni, ha egy új pilótának az alapképzés során egy év alatt 45 órát kell repülni?

    http://www.nftc.hu/b-program.htm

    A gépekre szükség volt. Csak leginkább nem arra fogják őket használni, amivel a beszerzést indokolták.

    És persze ahogy Kele leírta, van egy cég, aki ezzel a beszerzéssel jól járt. Így tehát nincs olyan az érintettek között, aki nem boldog ettől az üzlettől.
  • Mivel olyan emberanyagról van szó, akik bevédik egymást, ezért nem nagyon lehet kipucolni őket a honvéccségből. Szóval még mindig jobb így, mintha a gripenből lopnák el az időt egy kis plusz pénz miatt. o_O
  • kelepisti
    Mi van, ha mondjuk olyan országokkal akarunk közösködni (lássuk be, V4-ben mi vagyunk a leggyengébb láncszem kiképzés terén is ) mint Szlovénia, Horvátok, Macedónia? Mert erre még kacsingathatnánk. Akkor megértenék egy 8 Zlin-t, 8 L-valamit,( persze az utóbbira szinte minden Gripen támadó fegyverzetét integrálnám, hogy legyen egy másod vonalbeli csapásmérő lehetőség). ----

    Nincs értelme, mert sem megfelelő léterek nincsenek sem a marton féle képességek..
    A második vonalbeli csapásmérő képességről annyit, hogy az NG-nek olyan nincs, ez gyakorlógép, kompozitszárnyakka, és egy pilonnal talán.. gépágyú sincs, Nem L-159-ről van szó. Azt megvenni a Grifo lokátorral stb, meg felesleges, mert harci képességei mint megvannak a Gripenben. Olcsóbb csehországban közösen (gripen közösség) a kész oktatási rendszert használni (+ lehet a svédekkel kötelék szimulátorozni, meg Visdel-ben lődőzni (vagy a Lengyel lőtéren a Balti tengeren felett)...
    Nekem úgy tűnik, hogy van 4 pilonja, továbbá ha megfizetik, biztos lesz gépágyu is.
  • vilmoci
    Mivel olyan emberanyagról van szó, akik bevédik egymást, ezért nem nagyon lehet kipucolni őket a honvéccségből. Szóval még mindig jobb így, mintha a gripenből lopnák el az időt egy kis plusz pénz miatt. o_O
    Ez nem ütközik törvénybe?
  • Terminator
    Tehát a beszerzés fő oka: "biztosítani a repülési pótlék és élelmezési bón folyósításához szükséges évi néhány repült órát a vezető szerveknél és a harci helikoter-zászlóaljnál állományban lévő nagyszámú valamikori repülő embernek."
    Szerintem ez még a szerencsésebb eset lesz ha tényleg csak arról van szó hogy az irodistákat akarják kicsit röptetni.
    A nagyobb baj szerintem akkor lesz ha arra gondoltak hogy a Gripen pilóták hiányzó óraszámát így fogják majd kipótolni.
    Csak hogy érthető legyen mire gondolok: ha jól tudom van kb. 30 aktív kiképzett Gripen pilóta. Valahol lenyilatkozták hogy az utóbbi időben a 12+2 gép évente olyan 1700 óra körüli időt töltött a levegőben. Ez azt jelenti hogy az átlag Gripen pilóta úgy cca. 56 órát repül évente. Ez a repült óraszám nagyjából semmire sem elég...:(
    Olyan 150 óra/év/fő fölött kezdene értelmet nyerni a dolog.
    Valamennyit persze segít a dolgon ha kapnak szimulátor időt is, de egy csomó dolgot nem lehet szimulálni.

    Egyszóval nagyon szurkolok hogy ne lássak egyetlen Gripen pilótát sem Zlinnel repülni...
  • rudi
    Valahol lenyilatkozták hogy az utóbbi időben a 12+2 gép évente olyan 1700 óra körüli időt töltött a levegőben. Ez azt jelenti hogy az átlag Gripen pilóta úgy cca. 56 órát repül évente. Ez a repült óraszám nagyjából semmire sem elég...:(
    Olyan 150 óra/év/fő fölött kezdene értelmet nyerni a dolog.
    Hát nem tudom, részemről elég sokszor megyek a hírös város környékére, de szinte nincs alkalom hogy ne dörögne az ég az RM-12-esektől.
    A múltkoriban kb 500-600 méteren húztak át fölöttem, párban, majdnem befostam az autóban....
    Ilyet még alacsonyabban csinált velem a légierőnk, - kb 20 méteren - Albatros-szal, amikor még működtek ...

    A legkorszerűbb, MS20 szoftvercsomagot integrálja a SAAB a magyar légierő JAS–39 Gripen vadászbombázóin, valamint évente 400-zal több repült óra is rendelkezésünkre áll majd 2026-ig.
    http://magyaridok.hu/belfold/csucsszoftverrel-repulnek-gripenek-1439662/
  • rudi
    Szerintem ez még a szerencsésebb eset lesz ha tényleg csak arról van szó hogy az irodistákat akarják kicsit röptetni.
    A nagyobb baj szerintem akkor lesz ha arra gondoltak hogy a Gripen pilóták hiányzó óraszámát így fogják majd kipótolni.
    Csak hogy érthető legyen mire gondolok: ha jól tudom van kb. 30 aktív kiképzett Gripen pilóta. Valahol lenyilatkozták hogy az utóbbi időben a 12+2 gép évente olyan 1700 óra körüli időt töltött a levegőben. Ez azt jelenti hogy az átlag Gripen pilóta úgy cca. 56 órát repül évente. Ez a repült óraszám nagyjából semmire sem elég...:(
    Olyan 150 óra/év/fő fölött kezdene értelmet nyerni a dolog.
    Valamennyit persze segít a dolgon ha kapnak szimulátor időt is, de egy csomó dolgot nem lehet szimulálni.

    Egyszóval nagyon szurkolok hogy ne lássak egyetlen Gripen pilótát sem Zlinnel repülni...
    Szerintem ez lefelé kozmetikázott adat, és jóval többet repülnek.
  • rudi
    Szerintem ez még a szerencsésebb eset lesz ha tényleg csak arról van szó hogy az irodistákat akarják kicsit röptetni.
    A nagyobb baj szerintem akkor lesz ha arra gondoltak hogy a Gripen pilóták hiányzó óraszámát így fogják majd kipótolni.
    Csak hogy érthető legyen mire gondolok: ha jól tudom van kb. 30 aktív kiképzett Gripen pilóta. Valahol lenyilatkozták hogy az utóbbi időben a 12+2 gép évente olyan 1700 óra körüli időt töltött a levegőben. Ez azt jelenti hogy az átlag Gripen pilóta úgy cca. 56 órát repül évente. Ez a repült óraszám nagyjából semmire sem elég...:(
    Olyan 150 óra/év/fő fölött kezdene értelmet nyerni a dolog.
    Valamennyit persze segít a dolgon ha kapnak szimulátor időt is, de egy csomó dolgot nem lehet szimulálni.

    Egyszóval nagyon szurkolok hogy ne lássak egyetlen Gripen pilótát sem Zlinnel repülni...
    Tartok tőle, hogy az aktív Griff-pilóták száma közelebb van a 20-hoz mint a 30-hoz.
  • Gyakorlatilag mindenhol azt írják, hogy a szerződésben foglalt 1680 óra/év teljesítményt eddig egyszer, vagy kétszer sikerült elérni. Nem véletlenül jön ki úgy a matek, hogy az elkövetkezendő kilenc évben 2000 óra/év-re nő a keret (amit eddig nem „használtunk el”, az leosztódik a fennmaradó időre)
    Tessék olvasni a ma megjelent aranysasot :D
    Másrészt én a reptér környékén elég sokat fordulok elő és mostanában tényleg intenzíven „kűdik”, de csak nappal meg főleg ebédidőben :).
    Harmadrészt 14 gépre szerintem hót fölösleges lenne 30 pilóta, de lehet, hogy tévedek.
  • vilmoci
    Gyakorlatilag mindenhol azt írják, hogy a szerződésben foglalt 1680 óra/év teljesítményt eddig egyszer, vagy kétszer sikerült elérni. Nem véletlenül jön ki úgy a matek, hogy az elkövetkezendő kilenc évben 2000 óra/év-re nő a keret (amit eddig nem „használtunk el”, az leosztódik a fennmaradó időre)
    Tessék olvasni a ma megjelent aranysasot :D
    Másrészt én a reptér környékén elég sokat fordulok elő és mostanában tényleg intenzíven „kűdik”, de csak nappal meg főleg ebédidőben :).
    Harmadrészt 14 gépre szerintem hót fölösleges lenne 30 pilóta, de lehet, hogy tévedek.
    '44-ben som volt szokás napi két bevetésnél többet repülnie a pilótának Pumáéknál, pedig akkor igen meleg volt a pite.
    Meg gépet még mindig relatíve egyszerűbb keríteni, mint pilótát.
  • borisz
    '44-ben som volt szokás napi két bevetésnél többet repülnie a pilótának Pumáéknál, pedig akkor igen meleg volt a pite.
    Meg gépet még mindig relatíve egyszerűbb keríteni, mint pilótát.
    Lehet szó erről is, csak akkor a fejenkénti éves átlag repidő leesik ~70-75órára, az meg nem tűnik soknak, viszont kevés.
  • Amúgy ha már az NFTC-t lekavarják a másik szerződésről, az Aviation Leadership Programról mik a hírek?
    Az marad?
    Úgy tudom hogy ennek keretében először San Antonióban kaptak nyelvi képzést a jelöltek, majd a Mississippiben lévő Columbus Air Force Base-en repültek T-6 Texan II. típusú repülőgépen elég sok órát.
  • ravenlord
    Nekem úgy tűnik, hogy van 4 pilonja, továbbá ha megfizetik, biztos lesz gépágyu is.
    L-39NG - Mujltirole Jet Trainer. Jelenleg nincs másodlagos könnyű csapásmérő képesség. A fejlesztés során 1200 kg nem irányított rakéta, bomba, gépágyú konténer és felderítő konténert akarnak integrálni, és a 4 pilonból 2-re lehet 570kg külső üzemanyagtartályt.
    Egyébként teljesen felesleges max. COIN bevetésre lehetne használni. Az L-159-es az amit ténylegesen megfelelő lenne, de nem egy 14 gépes légierőnek..

    -- Lehet szó erről is, csak akkor a fejenkénti éves átlag repidő leesik ~70-75órára, az meg nem tűnik soknak, viszont kevés. -- Ha ennyi lenne több hajózó örülne. de tudtommal nincs ennyi csak ha a szimulátort + csak a 40-45 órát tényleges repülést összeadjuk..

Ugrás a fórum topichoz