|

Nem bírják a villámlást az ausztrál Villámok

Ahogy azt korábban megírtuk, a múlt héten zajlott Ausztráliában az Avalon 2017 hadiipari szakkiállítás, majd ugyanott hétvégén az Australian International Airshow. Az eseménysorozat egyik leginkább várt vendége az F-35A Lightning II volt, amelynek két példánya a kontinensnyi ország színeiben repül, és most először került rá sor, hogy leendő hazájukba látogassanak. Ezt természetesen elég komoly figyelem övezte a közvélemény, a politikai élet és a repülésrajongók részéről is – az örömbe viszont vegyült némi üröm is, ami az egész F-35-program kapcsán felvet kérdéseket.

Történt ugyanis, hogy az időjárás március 5-én kellően rosszra fordult a repülőnap térségében. Olyannyira, hogy nem csak sűrű esővel és komoly széllel, hanem akár villámlással is számolni kellett. Elsőre azt hihetnénk, hogy ez leginkább a kilátogató embereket érintette kellemetlenül, azonban kiderült, hogy a két F-35A-t talán még náluk is jobban. A „Villámok” ugyanis kénytelenek voltak 24 órával elhalasztani a RAAF Amberley bázisra való visszaindulást – mégpedig a villámveszély miatt.

Az első két, hazájába látogató ausztrál F-35A az Avalon 2017-en |Forrás: Ausztráli Királyi Légierő ,

Bár elsőre egy buta szóviccnek tűnhet, teljesen komoly dologról van szó. Az Ausztrál Királyi Légierő Twitter-oldalán tette közzé az információt, miszerint a két F-35A csak a vihar elvonulása után, március 6-án tud átrepülni Amberley-re, ahonnan visszatérnek az Amerikai Egyesült Államokba. A Joint Strike Fighter programot közelebbről követők pedig tudhatják, hogy már 2010-ben kiderült: a típus kifejezetten érzékeny a villámcsapásokra. Ezt egy tervezési hiba okozta az üzemanyag-ellátó rendszerben, ami miatt – többek között – annak is fennállt az esélye, hogy villámcsapás esetén a repülőgép felrobbanhat.

Természetesen igen nagy port kavart az ügy, és hamar el is kezdődött a hiba kijavítása – addig azonban az összes F-35-ösnek tilos volt a viharok 25 mérföldes körzetén belül repülnie. 2012-ben, illetve 2013-ban folyamatosan érkeztek a hírek arról, hogy folyamatban vannak a tesztek a javított üzemanyag-ellátó rendszerrel, aminek a bevezetése hamarosan megkezdődik az újonnan gyártott példányok esetében. 2015-ben aztán a projekt vezetője arról számolt be a Kongresszus előtt, hogy a probléma megszűnt.

Az egyik első ausztrál F-35A még 2014-ben |Forrás: Lockheed Martin ,

Az ausztrál F-35A-k esete azonban rávilágít, hogy ebben korántsem lehetünk biztosak. A két gép 2014-ben készült el, tehát elképzelhető, hogy még a módosítás bevezetése előtt gördültek le a gyártósorról. Ez azonban önmagában még nem lenne elég kifogás, ugyanis azóta eltelt közel három év, ami – úgy tűnik – kevésnek bizonyult a kengurus vadászbombázók üzemanyag-ellátó rendszerének kijavítására.

Természetesen a hír kapcsán az Ausztrál Királyi Légierő azonnal bejelentette, hogy az Amerikai Egyesült Államokba való visszatérésük után azonnal megtörténik a gépek kijavítása, ami nem fogja szignifikánsan befolyásolni az ausztrál F-35-program ütemtervét. Az eset azonban biztosan nem marad ennyiben, hiszen a típus ellenzői minden alkalmon kapva-kapnak, hogy támadják a csillagászati összegeket felemésztő 5. generációs vadászbombázót. A Lockheed Martin egyébként egyelőre nem kommentálta a történteket, de mindenképpen érdekes lesz figyelni a cég reakcióját, amennyiben lesz.