|

Így készül: F-35 Lightning II

Nézzük meg egy kicsit hogyan is szerelik össze a Lockheed Martin-nál a hazai és külhoni beszállító partnerektől érkező elemekből azt az 5. generációs típust, mely már most is a legnagyobb példányszámú ezen besorolású gépek között: 2017. januárjában elkészült a 200. F-35-ös is és hol van még vége ugye!

F-35 összeszerelősor Forth Worth-ben | Forrás: Lockheed Martin ,

Érdekességképpen szerepeljen itt, hogy a Lockheed Martin által közzétett adatok alapján 1-1 F-35-ös több mint 300 000 alkotóelemből áll össze, melyek legyártásához mintegy 1 400 beszállító asszisztál. A gépek összeszerelése nagyobbrészt a Lockheed Marton texasi Forth Worth városában található gyárüzemében kerül sor, de van erre már létesítmény Olaszországban és Japánban is, ahol az érintett légierők rendelései állnak össze repképes formára.

Kezdésnek a fő munkafázisok áttekintése:

Ugyanez testközelből:

Fórum hozzászólások

  • "Akkor ennyi erővel vesd össze a két gép üzemeltetési költség vs. képesség arányát. Konkrétan a Gripen labdába sem rúg ilyen összehasonlítás után. Legyen mondjuk dupla akkora repóra költsége az F-35nek, tökmindegy, a képességei miatt az egész HUF Gripen flottát lezavarná egy F-35 géppár... szóval az ár/üzemeltetési költség vs. harcérték versenyben jelenleg a világon semmi nem jön közel hozzá "
    Ez számomra egy érdekes felvetés: Talán páran tudják a választ, ugyan is ez itt a legnagyobb fordulat. Olvasom az elemző cikkeket hogy az F35, F22, Szu57 valamennyien golflabda nagyságú Rcs -vel rendelkeznek. Igen ám de nem azzal lövik le az ellenséges gépet , ha nem rakétával és a hozzá tartozó lokátorral és irányító rendszerrel. Aztán tovább olvasva az elemzéseket írják hogy ezek a gépek akár 100 kilométerről is látják egymást rakétát indíthatnak egymásra. Most hogy is van ez? Akkor ezek a rakéták ezek a detektálási módok szoftverfrissítéssel adaptálással akár a grippenen is megjelenhetne. Vagy nem ? Az USA nem ezért ráérős, pár cikk mintha ezt sugalmazná. " világon semmi nem jön közel hozzá" kijelentés kicsit reklámízű.
  • comandante
    "Akkor ennyi erővel vesd össze a két gép üzemeltetési költség vs. képesség arányát. Konkrétan a Gripen labdába sem rúg ilyen összehasonlítás után. Legyen mondjuk dupla akkora repóra költsége az F-35nek, tökmindegy, a képességei miatt az egész HUF Gripen flottát lezavarná egy F-35 géppár... szóval az ár/üzemeltetési költség vs. harcérték versenyben jelenleg a világon semmi nem jön közel hozzá "
    Ez számomra egy érdekes felvetés: Talán páran tudják a választ, ugyan is ez itt a legnagyobb fordulat. Olvasom az elemző cikkeket hogy az F35, F22, Szu57 valamennyien golflabda nagyságú Rcs -vel rendelkeznek. Igen ám de nem azzal lövik le az ellenséges gépet , ha nem rakétával és a hozzá tartozó lokátorral és irányító rendszerrel. Aztán tovább olvasva az elemzéseket írják hogy ezek a gépek akár 100 kilométerről is látják egymást rakétát indíthatnak egymásra. Most hogy is van ez? Akkor ezek a rakéták ezek a detektálási módok szoftverfrissítéssel adaptálással akár a grippenen is megjelenhetne. Vagy nem ? Az USA nem ezért ráérős, pár cikk mintha ezt sugalmazná. " világon semmi nem jön közel hozzá" kijelentés kicsit reklámízű.
    Ezt a kommentet nem ertem. Sem az alapveteseit, sem a kérdést.
  • Akkor világosabban. Ha a grippen radarja látja nagy távolságból az F35, és tud rá indítani mondjuk meteort, akkor mi az az elképesztő képesség amit az F35 hirtelen fel fog mutatni.
  • comandante
    Akkor világosabban. Ha a grippen radarja látja nagy távolságból az F35, és tud rá indítani mondjuk meteort, akkor mi az az elképesztő képesség amit az F35 hirtelen fel fog mutatni.
    Hogy a 100km-re való támadhatóságot 1-3négyzetméteres RCSre értik.F35nek a töredéke a hatásos visszaverő felülete.És egymást sem érzékelik olyan messziröl,mint amiről mondjuk a Gripent.
  • Akkor egy kis szösszenet a "hangoztatott" 44.000dollár/repültóra kérdésére.

    Jó hosszú videó, de érdemes megnézni elejétől a végéig.
    Nem meglepő módon a bizottság pontosan arra kíváncsi (többször is visszatérnek rá az első órában) hogy mi a rákért kell a 4. generációs F-15EX-eket megrendelni, hiszen eredetileg az F-22 volt a leváltója, majd az F-35-lett volna. De jelenleg pénzügyi okokból, szállítási nehézségek miatt, valamint a jelenlegi általánosan borzalmas rendelkezésre állás miatt a régi jól bevált típushoz kell visszanyúlni.
    Az a durva, hogy tulajdonképpen a F-35-ös program pontosan azonos problémákkal küzd, mint az A400M. És pontosan azonos megoldásra is jutottak. Csökkentették az összeszerelés ütemét, így van esély, hogy a beszállítók utolérjék magukat, és a logisztikai rendszer is megfelelő alkatrészmennyiséget kapjon.
    Az amerikaiaknak fix mennyiségű repülőre van szükségük az "air force" (nem a nagy betűsre gondoltam) fenntartásához, ezért a hiányzó gépeket muszáj valahonnan pótolni.
    Az az egy gond, hogy nem csak annyi F-15EX lesz beszerezve, amivel az éves F-35-ös kvótát be tudják takarni, hanem várhatóan az összes F-15C/D erre lesz cserélve.
    Ami azt mutatja, hogy egyszerűen még az amerikaiak sem tudják anyagilag megtenni, hogy minden gépüket lopakodókra cseréljék, holott ez volt a terv!
    Ha a Lockheed tudta volna tartani az eredetileg tervezett fenntartási, és beszerzési költségeket, vállalásokat, akkor fel sem merülne, hogy 4. generációs gépeket szerezzenek be, és mindeki happy lenne.
  • pöcshuszár
    Akkor egy kis szösszenet a "hangoztatott" 44.000dollár/repültóra kérdésére.

    Jó hosszú videó, de érdemes megnézni elejétől a végéig.
    Nem meglepő módon a bizottság pontosan arra kíváncsi (többször is visszatérnek rá az első órában) hogy mi a rákért kell a 4. generációs F-15EX-eket megrendelni, hiszen eredetileg az F-22 volt a leváltója, majd az F-35-lett volna. De jelenleg pénzügyi okokból, szállítási nehézségek miatt, valamint a jelenlegi általánosan borzalmas rendelkezésre állás miatt a régi jól bevált típushoz kell visszanyúlni.
    Az a durva, hogy tulajdonképpen a F-35-ös program pontosan azonos problémákkal küzd, mint az A400M. És pontosan azonos megoldásra is jutottak. Csökkentették az összeszerelés ütemét, így van esély, hogy a beszállítók utolérjék magukat, és a logisztikai rendszer is megfelelő alkatrészmennyiséget kapjon.
    Az amerikaiaknak fix mennyiségű repülőre van szükségük az "air force" (nem a nagy betűsre gondoltam) fenntartásához, ezért a hiányzó gépeket muszáj valahonnan pótolni.
    Az az egy gond, hogy nem csak annyi F-15EX lesz beszerezve, amivel az éves F-35-ös kvótát be tudják takarni, hanem várhatóan az összes F-15C/D erre lesz cserélve.
    Ami azt mutatja, hogy egyszerűen még az amerikaiak sem tudják anyagilag megtenni, hogy minden gépüket lopakodókra cseréljék, holott ez volt a terv!
    Ha a Lockheed tudta volna tartani az eredetileg tervezett fenntartási, és beszerzési költségeket, vállalásokat, akkor fel sem merülne, hogy 4. generációs gépeket szerezzenek be, és mindeki happy lenne.
    Drága.De a Rafal és az EF is az.De mint fentebb leirták,a harcértéke elsöprő.Viszont bombatrucknak,AMRAAM platformnak az F15EX bőven megfelel.És nem elsőrendű légierőkkel szemben légifölény vadásznak is,valamint honi légvédelmi célra is jó.Vagyis az amik pont ugyanúgy egy támogató gép szerepére szánják az új F15öket,mint tenmagam az ominózus Kfir block 60ast.(vagy más tipust,ami megfelel a célra,de nagyon leragadtatok a Kfirnél).
    És még egy apróság.Alighanem az is benne van,hogy ne csak az LM legyen az egyetlen harcigép gyártó/szállitó amerikában.Fent kivánják tartani a Boeing fejlesztő/gyártó kapacitását is.Ahoz pedig valamit venni kell tőlük is.Két legyet egycsapással
  • Celebra
    Drága.De a Rafal és az EF is az.De mint fentebb leirták,a harcértéke elsöprő.Viszont bombatrucknak,AMRAAM platformnak az F15EX bőven megfelel.És nem elsőrendű légierőkkel szemben légifölény vadásznak is,valamint honi légvédelmi célra is jó.Vagyis az amik pont ugyanúgy egy támogató gép szerepére szánják az új F15öket,mint tenmagam az ominózus Kfir block 60ast.(vagy más tipust,ami megfelel a célra,de nagyon leragadtatok a Kfirnél).
    És még egy apróság.Alighanem az is benne van,hogy ne csak az LM legyen az egyetlen harcigép gyártó/szállitó amerikában.Fent kivánják tartani a Boeing fejlesztő/gyártó kapacitását is.Ahoz pedig valamit venni kell tőlük is.Két legyet egycsapással
    Értem, és akkor miért vannak egyáltalán F-15-ök a rendszerben. Erre jó lenne a B-52, meg az F4 is nem? :rolleyes:
  • pöcshuszár
    Értem, és akkor miért vannak egyáltalán F-15-ök a rendszerben. Erre jó lenne a B-52, meg az F4 is nem? :rolleyes:
    Mert azok nincsenek gyártásban.Bár a B52 fegyverhordozó platformként még mindig állja az idők folyamát.Boeing gyártani 2 tipust tud jelenleg,az F18E/F és az F15öst.Utobbiban még van fejlesztési potenciál,és a Légierő be tudja illeszteni hosszú távon is a hadrendjébe.2 légy egycsapásra
  • Celebra
    Mert azok nincsenek gyártásban.Bár a B52 fegyverhordozó platformként még mindig állja az idők folyamát.Boeing gyártani 2 tipust tud jelenleg,az F18E/F és az F15öst.Utobbiban még van fejlesztési potenciál,és a Légierő be tudja illeszteni hosszú távon is a hadrendjébe.2 légy egycsapásra
    Van ott még fejlesztési és gyártási potenciál!
    És a T-X még benne sincs.
  • Celebra
    És még egy apróság.Alighanem az is benne van,hogy ne csak az LM legyen az egyetlen harcigép gyártó/szállitó amerikában.Fent kivánják tartani a Boeing fejlesztő/gyártó kapacitását is.Ahoz pedig valamit venni kell tőlük is.Két legyet egycsapással
    Gondolom az új védelmi miniszter, Patrick Shanahan, aki 31 évig a Boeing-nél dolgozott meg pont nem fogja hagyni, hogy a Boeing gyártó kapacitásai kihasználatlanok maradjanak.
  • comandante
    Akkor világosabban. Ha a grippen radarja látja nagy távolságból az F35, és tud rá indítani mondjuk meteort, akkor mi az az elképesztő képesség amit az F35 hirtelen fel fog mutatni.
    És miféle mágiától lenne képes a cm-es radar erre...? Az legnagyobb méretű és teljesítményű orosz vadászgép radarra az orosz marketing anyagok szerinti zavarásmentes környezetben -30 dBSm-re kb. valami 24 km észlelési táv számolható ki az antenna egyenlettel.

    pöcshuszár
    Akkor egy kis szösszenet a "hangoztatott" 44.000dollár/repültóra kérdésére.

    Jó hosszú videó, de érdemes megnézni elejétől a végéig.
    Nem meglepő módon a bizottság pontosan arra kíváncsi (többször is visszatérnek rá az első órában) hogy mi a rákért kell a 4. generációs F-15EX-eket megrendelni, hiszen eredetileg az F-22 volt a leváltója, majd az F-35-lett volna. De jelenleg pénzügyi okokból, szállítási nehézségek miatt, valamint a jelenlegi általánosan borzalmas rendelkezésre állás miatt a régi jól bevált típushoz kell visszanyúlni.
    Az a durva, hogy tulajdonképpen a F-35-ös program pontosan azonos problémákkal küzd, mint az A400M. És pontosan azonos megoldásra is jutottak. Csökkentették az összeszerelés ütemét, így van esély, hogy a beszállítók utolérjék magukat, és a logisztikai rendszer is megfelelő alkatrészmennyiséget kapjon.
    Az amerikaiaknak fix mennyiségű repülőre van szükségük az "air force" (nem a nagy betűsre gondoltam) fenntartásához, ezért a hiányzó gépeket muszáj valahonnan pótolni.
    Az az egy gond, hogy nem csak annyi F-15EX lesz beszerezve, amivel az éves F-35-ös kvótát be tudják takarni, hanem várhatóan az összes F-15C/D erre lesz cserélve.
    Ami azt mutatja, hogy egyszerűen még az amerikaiak sem tudják anyagilag megtenni, hogy minden gépüket lopakodókra cseréljék, holott ez volt a terv!
    Ha a Lockheed tudta volna tartani az eredetileg tervezett fenntartási, és beszerzési költségeket, vállalásokat, akkor fel sem merülne, hogy 4. generációs gépeket szerezzenek be, és mindeki happy lenne.
    Az, amit az F-15X-re költenek korábban költhető lett volna F-22A-ra is. Csak gondolkodni kellett volna előre.
  • imike
    Gondolom az új védelmi miniszter, Patrick Shanahan, aki 31 évig a Boeing-nél dolgozott meg pont nem fogja hagyni, hogy a Boeing gyártó kapacitásai kihasználatlanok maradjanak.
    Jah a 8-15 gép/évvel majd pont megütik a főnyereményt!
    Az "új" védelmi miniszter meg 2017 óta a védelmi miniszter helyettese. Miért most kellett lépnie?
    Mert akkor még elviselhetőek voltak a számai az F-35-ös flottának.
  • Celebra
    Hogy a 100km-re való támadhatóságot 1-3négyzetméteres RCSre értik.F35nek a töredéke a hatásos visszaverő felülete.És egymást sem érzékelik olyan messziröl,mint amiről mondjuk a Gripent.
    Hát az F-35 program valami 1.5 billió dollárba került úgyhogy meg lehetne cseszni ha egy század F-35 nem gyilkolna le magabiztosan egy század F-16-ot vagy Gripent.

    Valaki el tudná magyarázni hogy egy Gripen E - F-35 harc hogy nézhetne ki?
    Laikusként úgy képzelem el hogy az F-35 pilóta törekedne abban a sávban maradni ahol már látja a Gripent de a Gripen még nem látja őt és indítaná a Meteort. Azt nem tudom hogy a Gripen védelmi rendszerei egy Meteor ellen mire mennének - talán egy nem lenne elegendő de majd hozzáértők megerősítik vagy cáfolják.
  • Anti
    Hát az F-35 program valami 1.5 billió dollárba került úgyhogy meg lehetne cseszni ha egy század F-35 nem gyilkolna le magabiztosan egy század F-16-ot vagy Gripent.

    Valaki el tudná magyarázni hogy egy Gripen E - F-35 harc hogy nézhetne ki?
    Laikusként úgy képzelem el hogy az F-35 pilóta törekedne abban a sávban maradni ahol már látja a Gripent de a Gripen még nem látja őt és indítaná a Meteort. Azt nem tudom hogy a Gripen védelmi rendszerei egy Meteor ellen mire mennének - talán egy nem lenne elegendő de majd hozzáértők megerősítik vagy cáfolják.
    Messzebbröl fussunk neki.Gripen Et látják a távolfelderitő lokátorok,az F35t nem.F35 a saját lokátora használata nélkül is tudja,a harctéri infórendszer révén,hogy hol a Gripen.Forditva viszont nem.Innentől a Gripen eleve hátránybol indul.Hiába van neki is datalinkje.
  • pöcshuszár
    Jah a 8-15 gép/évvel majd pont megütik a főnyereményt!
    Az "új" védelmi miniszter meg 2017 óta a védelmi miniszter helyettese. Miért most kellett lépnie?
    Mert akkor még elviselhetőek voltak a számai az F-35-ös flottának.
    A mai viszonyok között évi 15 gép jó lenne. A franciák évekig 8 gép/évet építettek. Az F-35 gyártási üteme akkora, ami a hidegháború óta nem volt.

    Anti
    Hát az F-35 program valami 1.5 billió dollárba került
    Nem. Ez az elkövetkező valami 30+ év becslése az üzemeltetéssel együtt mindenkinél.

    Valaki el tudná magyarázni hogy egy Gripen E - F-35 harc hogy nézhetne ki?
    Ha engem kérdezel, akkor rohadtul egyoldalúan...
  • Akkor visszafelé az F35 milyen távolságból látja a szú 57-et. Az elméletet szerint szintén 27 km. Mivel a 2 gép láthatósági szempontból egyenlő. Hát ez gáz.
  • comandante
    Akkor világosabban. Ha a grippen radarja látja nagy távolságból az F35, és tud rá indítani mondjuk meteort, akkor mi az az elképesztő képesség amit az F35 hirtelen fel fog mutatni.
    Miért is látná? Ha kéred HPASP elmagyarázza a fizika miért teszi ezt lehetetlenné. Amúgy meg a srácok írtak egy HT összefoglalót, a kérdésedre ott a válasz. Olvad el, komolyan, sokkal jobban tudsz utána hozzászólni témákhoz.
    Szóval a Gripen nem látja az F-35-ös, így nem indít rá rakétát, kész. Az viszont indít, vagy a datalinken, vagy a passzív érzékelőinek adatai által. Asszem már a Tomcat is tudta az AIM-54-est indítani úgy, hogy az egy előre kalkulált helyre repült saját radar segítsége nélkül, ahol aztán bekapcsolt a radar aktív keresésre (vagy a gépfedélzetit ekkor kapcsolták fel). Na most ez annyira kis távolság, hogy az MWS értesítésétől számolva van néhány mádospreced cselekedni - vagy annyi sem. És nem tudod honnan jött, ki küldte, stb...
    A stealth egyszerűen túl OP fegyver egy non-stealth ellen.

    comandante
    Akkor visszafelé az F35 milyen távolságból látja a szú 57-et. Az elméletet szerint szintén 27 km. Mivel a 2 gép láthatósági szempontból egyenlő. Hát ez gáz.
    Stelth-stealth összecsapás már más tészta, ott viszont az EMCOM/passzív felderítés egyensúlya a döntő (nekem legalábbis ez jött le). Ahogy nézem az USAF részben ezért ragaszkodik annyira a hálózat alapú hadviseléséhez, mert ha egy enemy stealth gépet valami infra/radar/akármi nagyméretű cucc észlel, azt át lehet lőni a harci gépeknek/légvédelemnek, ami meg az IRS segítségével annyira közel tudja küldeni a célhoz a fegyvereit, hogy az jó eséllyel onann észleli. Meg olvastam egy érdekes okfejtést a párosan kilőtt radaros AA raksik együttműködésére, ahol az első kapcsolja csak be a radarját, így a cél az ellen végez ellentevékenységet, miközben a másik passzívan repül a célra, vagy átveszi a keresést ha az első elveszíti, vagy felváltva. Bevallom ezek még zavarosak nekem, irtó sok anyagon kell átrágnom magam... Molni vagy AO szerntem erről többet tudnak.
  • Anti
    Valaki el tudná magyarázni hogy egy Gripen E - F-35 harc hogy nézhetne ki?
    Csak közepesen rossz videó játékokban van ilyen 1 v 1.
    A valóságban mindig ott van a teljes arzenál AEW, EW, tankerek, minden...
  • angelsoul
    Szóval a Gripen nem látja az F-35-ös, így nem indít rá rakétát, kész. Az viszont indít, vagy a datalinken, vagy a passzív érzékelőinek adatai által.
    Ez utóbbit a Gripen miért ne tudná megtenni? Datalinken keresztül Ő is kap adatokat a földi telepítésű radaroktól. A NASAMS meg pl. rendelkezik passzív infra érzékelőkkel, de a SAAB-nak is van passzív megfigyelő állomása.
  • comandante
    Akkor visszafelé az F35 milyen távolságból látja a szú 57-et. Az elméletet szerint szintén 27 km. Mivel a 2 gép láthatósági szempontból egyenlő. Hát ez gáz.
    comandante
    Ráadásul a szu57 én van l sávú radar úgy hogy csorbát szenved, de legyen.
    Kb. hússzor volt megcáfolva és képet is tette be, hogy az az "L sávú radar" az valójában IFF antenna, ami a megszokotthoz képest sokkal szűkebb oldalszög nyílású nyalábot tesz lehetővé. Az antenna puszta mérete és kialakítása eleve értelmetlenné teszi azt, hogy az nagyobb hatótávolságú felderítő radar legyen. Ha nem stealth gépen lenne, akkor radaros MAWS-ként lenne még talán értelme, de ennyi.

    angelsoul
    Miért is látná? Ha kéred HPASP elmagyarázza a fizika miért teszi ezt lehetetlenné. Amúgy meg a srácok írtak egy HT összefoglalót, a kérdésedre ott a válasz. Olvad el, komolyan, sokkal jobban tudsz utána hozzászólni témákhoz.
    Nekem is úgy tűnik, hogy nem olvasta el, de mást sem itt. Vagy nem értette meg, vagy nem emlékszik rá.

    Szóval a Gripen nem látja az F-35-ös, így nem indít rá rakétát, kész.
    Ameddig nem teljesen zavaros a légi helyzet és az F-35 tudja minimalizálni RCS-ét arra senki nem fog radar által semmilyen AAM-et indítani 30 km felett még zavarásmentes környezetben se nagyon.

    Az viszont indít, vagy a datalinken, vagy a passzív érzékelőinek adatai által. Asszem már a Tomcat is tudta az AIM-54-est indítani úgy, hogy az egy előre kalkulált helyre repült saját radar segítsége nélkül, ahol aztán bekapcsolt a radar aktív keresésre (vagy a gépfedélzetit ekkor kapcsolták fel).
    Erről eddig nem hallottam. Az F-14A (?) is képes volt már E-2-től adatot fogadni (és E-2 leküldeni helyzetképet CV harcászati szobába, alá szovjet AVR), de hogy ebből az F-14A tudta-e azt, hogy akkor a kapott koordináta az céljel volt-e az AIM-54-nek azt már nem tudom. Elvi szinten tudhatta. Ma meg kb. ez lenne az egyetlen reális módszer, amit a Nyebo csinálna az 40N6-tal a stealth gépek ellen. A Nyebo messzebbről érzékel kis RCS-ű célokat, de mivel a tűzevező radarok észlelés távolsága fel sem a Nyebo-nak -30 dBSM táján azok tehetetlenek.

    (HTÖ ezt is taglalja, hogy mi lehet ennek igen erős elvi maximuma.)


    A stealth egyszerűen túl OP fegyver egy non-stealth ellen.
    Csak ezt divatos tagadni, mert máskülönben elég nehéz lenne egy ringbe zavarni egymás ellen a 4++ gépeket az F-35A-val és megindokolni, hogy azok beszerzése mögött pusztán harcászati paramétereket nézve hol van bármi racionalitás. Az megint más kérdés, hogy a ALIS és más faktor miatt milyen mértékű "szuverenitás" érhető el...

    Persze, amikor a 4++ gépeket egy elképzelt összecsapásban jól lemészárolják, akkor a pilótát nem hinném, hogy vigasztalja az a tudat, hogy a "szuverenitás" meg volt.

    Stelth-stealth összecsapás már más tészta, ott viszont az EMCOM/passzív felderítés egyensúlya a döntő (nekem legalábbis ez jött le).
    Nagy magasság és jó idő esetén az IRST is fentebb kúszik, de annak ettől függetlenül azért elég kemény korlátai vannak.
    pöcshuszár
    Ez utóbbit a Gripen miért ne tudná megtenni? Datalinken keresztül Ő is kap adatokat a földi telepítésű radaroktól. A NASAMS meg pl. rendelkezik passzív infra érzékelőkkel, de a SAAB-nak is van passzív megfigyelő állomása.
    Amik önálló célkeresésre kérlek fejtsed már ki, hogy hogyan alkalmasak. Minden nagy távolságú felderítő radar alapvető követelménye, hogy gyorsan pásztázzon oldal és helyszögben is, hogy a reálisan szóba jöhető távolságon érzékeljen célokat.

    • A P-12/18 esetén az antenna helyszögben iszonyatosan széles nyalábbal dolgozik, magasságot emiatt nem tud mérni.
    • A későbbi szovjet/orosz radarok esetén oldalszögben forog a radar, de helyszögben már ESA legyezés van. Lásd SZT-68U, Big Bird, de a Sentinel is így dolgozik.
    Na, akkor az IRST-t alapvető problémája pontosan az, hogy azok nem képesek egyszerre hozni azt, amit a radarok. Képalkotós módszer esetén a FOV iszonyatosan kicsi, tehát a légtér töredékét fedik le. Ha meg nagy térrészt akarsz lefedni, akkor is pásztázni kell azokkal, de ezek eleve mechanikus cuccok és akkor azok érzékenységét szintén befolyásolja, hogy mekkora FOV van.

    A NASAMS esetén a passzív figyelő állomás igazi funkciója az, hogy ha megfogta a Sentinel a célt és nincs sok, akkor radar lekapcs és az követi a célt. De az egy darab célt tud követni tudtommal és csá. A radar meg minden pásztázásnál frissít.

    Ezen felül, ha éppen ködös, felhős vagy esős idő van, akkor megette a fene az egészet. Európában ez nem ritka. Sőt, egyes részein ez az nagy átlag...
  • molnibalage
    Erről eddig nem hallottam. Az F-14A (?) is képes volt már E-2-től adatot fogadni (és E-2 leküldeni helyzetképet CV harcászati szobába, alá szovjet AVR), de hogy ebből az F-14A tudta-e azt, hogy akkor a kapott koordináta az céljel volt-e az AIM-54-nek azt már nem tudom. Elvi szinten tudhatta. Ma meg kb. ez lenne az egyetlen reális módszer, amit a Nyebo csinálna az 40N6-tal a stealth gépek ellen. A Nyebo messzebbről érzékel kis RCS-ű célokat, de mivel a tűzevező radarok észlelés távolsága fel sem a Nyebo-nak -30 dBSM táján azok tehetetlenek.
    Nyebo,és más VHF radarok is meglehetőst korlátosak.SDB sorozattal hamar kiemelnék őket,vagy a messzehordó rakétatüzérséggel(akár az SDBvel kombinált változatával).Kevésbé forog a köztudatban,de 82ben a Bekaa völgyben nem csak az izraeli légierő dolgozott,a tüzérség is részt vett a szir csapatlégvédelem szétverésében.73ban Szuezi csatornánál szintén a tüzérség is dolgozott a légvédelem mellet az egyiptomi rakétapajzs szétverésén.Nameg Saron portyázó harckocsiai.
    Nemcsak az nem jön le,hogy mennyire fölényben vannak az 5.generációs gépek.Az sem,hogy a hálozatos hadviselés egy összfegyvernemi harc.
  • Hát a VK szerint a helyzet változott, lehet hogy az oroszok megtalálták a szent grált. Ott pont azt állították amit ti, hogy módosították a szu57 rendszerét és a fegyverzetét is. Emiatt a szu57 nagy távolságból 100 km nél nagyobbról képes önállóan rakétát indítani f35-re. Úgy ahogy ti itt említettétek . Vagyis a felderített célra aktív kereső el allátott rakétát indítanak , az aktív kereső fej csak a cél közelében kapcsolni amikor már az nem tud védekezni. Az indító gép lokátora nem kapcsol az egész műveletet alatt tűzvezető módba. Adott esetben korrekciós jelet küld a rakétának. Hogy ez hogy lehetséges, arra csak utalás van, különféle frekvenciákkal kapcsolatban, és annyit emlegették hogy a mai gépeket számítógépekkel készítik, optimalizálják de éppen emiatt az ellenük való fellépéshez is számítógépes optimalizálását használnak.
  • Celebra
    Nyebo,és más VHF radarok is meglehetőst korlátosak.SDB sorozattal hamar kiemelnék őket,vagy a messzehordó rakétatüzérséggel(akár az SDBvel kombinált változatával).Kevésbé forog a köztudatban,de 82ben a Bekaa völgyben nem csak az izraeli légierő dolgozott,a tüzérség is részt vett a szir csapatlégvédelem szétverésében.73ban Szuezi csatornánál szintén a tüzérség is dolgozott a légvédelem mellet az egyiptomi rakétapajzs szétverésén.Nameg Saron portyázó harckocsiai.
    Nemcsak az nem jön le,hogy mennyire fölényben vannak az 5.generációs gépek.Az sem,hogy a hálozatos hadviselés egy összfegyvernemi harc.
    Annak esélye, hogy te tüzérséggel tudjál dolgozni generálisan SAM radarra az igen kicsi. Az izraeli helyszín sajátosságai nagyon egyediek.


    comandante
    Hát a VK szerint a helyzet változott, lehet hogy az oroszok megtalálták a szent grált. Ott pont azt állították amit ti, hogy módosították a szu57 rendszerét és a fegyverzetét is. Emiatt a szu57 nagy távolságból 100 km nél nagyobbról képes önállóan rakétát indítani f35-re. Úgy ahogy ti itt említettétek . Vagyis a felderített célra aktív kereső el allátott rakétát indítanak , az aktív kereső fej csak a cél közelében kapcsolni amikor már az nem tud védekezni. Az indító gép lokátora nem kapcsol az egész műveletet alatt tűzvezető módba. Adott esetben korrekciós jelet küld a rakétának. Hogy ez hogy lehetséges, arra csak utalás van, különféle frekvenciákkal kapcsolatban, és annyit emlegették hogy a mai gépeket számítógépekkel készítik, optimalizálják de éppen emiatt az ellenük való fellépéshez is számítógépes optimalizálását használnak.
    A fizika ellenkezik. A Nyebo méteres hullámhosszon a brutális méretével is -30 dBSm tud kb. 90-100 km-et. Egy vadászgépe cm hullámhossztól eltérő radar értelmesen nem építhető be.

    Tessék már elolvasni a HTÖ idevágó részét, ami a félhullámhossz, az teljesítmény - méret - átviteli függvény és gyakorlati antennarácsokra elvégzett számítások eredményét mutatja.

Ugrás a fórum topichoz