|

Szolnokra is kell a pilóta

Másod-helikoptervezető képzés indult az Ittebei Kiss József hadnagy Helikopter Bázison, Szolnokon. A hivatalos megnyitón dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes köszöntötte a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség állományában már szolgálatot teljesítő tiszteket, altiszteket, akik a Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt pályázatra jelentkeztek.

Apáti Zoltán ezredes, a Honvéd Vezérkar Kiképzési és Oktatási csoportfőnöke ismertette a jelöltek programját: „Az iskolai végzettséggel, nyelvtudással, életkorral kapcsolatos feltételeknek megfelelő pályázók első komoly rostálása az előírt repülőorvosi alkalmassági vizsgálaton történt. Az egészségileg, pszichikailag, fizikailag megfelelt jelentkezők ezt követően 50 hetes tanfolyamrendszerű képzésen vesznek részt. A képzés több fázisból áll, amelynek első részét a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karának repülés-elméleti alapképzése jelenti. Ezt követi az ejtőernyő- és mentőeszköz-kiképzés az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Speciális Ejtőernyős Kiképző Csoportja vezetésével. Ennek során kilenc ugrást kell végrehajtani. A másod-helikoptervezető jelöltek a sikeres vizsgák és kiképzések végrehajtása után kezdik meg gyakorló repülőképzésüket a harmadik fázis során, először Zlin-242 L típusú, könnyű oktató gyakorló repülőgépen. A kiképzés befejező szakaszában 16 hetes Mi-8/17 típusátképzés következik, után a jelöltek helikoptervezető beosztásba kerülnek Szolnokon a bázis állományában” – mondta.

A Magyar Honvédség Mi-17N helikoptere |Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

Dr. Orosz Zoltán altábornagy köszöntő beszédében kiemelte: nagyon sok tanulás, gyakorlás, esetleges sikertelenség vár a hallgatókra, de emellett az életüket meghatározó tudással, élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodnak majd. „Az önök előtt álló út nagyon nehéz. Tudásuk, igyekezetük legjavát adva sem biztos, hogy mindenki eredményesen végig tud menni rajta. Ha elhivatottan, áldozatkészen küzdenek, az esetleges kudarcokkal együtt is büszkék lehetnek magukra. Kívánom, hogy minél többen érjenek el sikereket, egy év múlva kinevezett másod-helikoptervezetőként lássák el hivatásukat, hiszen pilótákra szükség van” – fogalmazott a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes.

Forrás: honvedelem.hu

Fórum hozzászólások

  • Phoenix
    Nem teljesen komment volt az , hanem egy facebook poszt fotókkal, videókkal. Nyílt poszt, bárki láthatja, nem csak csoporttag.


    Sajnos tény és való, hogy a kutató-mentő (de láthatóan egyik kivonuló szerv) nincs felkészülve ilyen feladatra, holott elég sok a siklóernyős, ejtőernyős, ballonos itthon, akiknél reális esély a fára szállás. De egy szimpla túrázó is zuhanhat (kötél)hídról, sziklaoromról fás völgybe.
    Sajnálatos eset, le kell vonni a következtetéseket, és megtenni a megfelelő intézkedéseket.
    Mi ebbol a tanulsag? Hagyni kell ezeket a francba, minek ugralnak le, nem kotelezo. Meg jol ki is szamlaznam neki a koltsegeket.
  • Terminator
    Jól látom hogy az egyik Mi-8-as vett részt ebben a mentésben?
    A Hende-féle 3 civil Mi-8-as egyike?

    "Leszállásra alkalmatlan területek felett a 150 kg terhelhetőségű csörlő biztosítja a teher és az élőerő függésből történő ki és berakását."


    Akkor ezek szerint a magyar géppel nem lehetséges az, hogy leenged egy embert, felcsatolja a bajbajutottat és együtt emelik ki őket.
    Ha a leereszkedő mentő személy ruházattal, sisakkal, esetleges minimális cuccal összesen mondjuk 90 kg, akkor a bajba jutott cseszheti, ha nehezebb, mint 60 kiló! Így mondjuk érhető, miért nem próbálkoztak ezzel a módszerrel.
    Azért a második videón látott mentés is elég rázós, a mentett 10× pördül meg, mire feljut, egy komolyabb agyi sérülésnél szerintem ez is elég gyilkos eljárás lehet.
  • Terminator
    Akkor ezek szerint a magyar géppel nem lehetséges az, hogy leenged egy embert, felcsatolja a bajbajutottat és együtt emelik ki őket.
    Amikor a tiszacsegei kompról mentették "Janit", akkor is külön-külön húzták föl a két embert. A másik, hogy az "új" norvég mentőhelikopterek beszerzésénél sokat emlegették ezt is:

    "robotpilótával szerelték fel, alkalmasak éjszakai és kötéltechnikai légi mentésre is azokon a helyeken, ahol nem tudnának leszállni."

    https://m.origo.hu/itthon/20190331-aprilis-1tol-uj-mentohelikopterem-omsz.html

    Már beszéltük a légimentés csoportban, hogy ilyenre nem, vagy csak korlátozottan használhatók ezek az EC-k, mint a Falconok a felderítésre.
  • Várom, hogy valami liberrált be akarja tiltani a helikoptereket, "hogy ilyen soha többé ne fordulhasson elő", hiszen "minden ember élete felbecsülhetetlen".
  • Az a speciális, a korlátolt gondolkodásúak képességét jelentősen meghaladó, komplex helyzet állt elő, hogy az amúgy szükséges katonai kutató-mentő Mi-8-as kapacitást egy olyan vészhelyzetnél erőltették, ahol szükségtelen, sőt veszélyes volt.
    Namost, ilyenkor jöhet, hogy az okosok a fürdővízzel együtt akarják majd kiönteni a gyereket.
    Mondván, amúgy is csak ritkán van rá szükség. Ez az, amitől én is tartok.
  • Allesmor Obranna
    szükséges katonai kutató-mentő Mi-8-as kapacitást egy olyan vészhelyzetnél erőltették, ahol szükségtelen, sőt veszélyes volt.
    A konkrét helyzetben igazad van, de vonatkoztassunk el ettől. Valaki már pedzegette korábban, de a siklóernyős gyerek helyén lehetett volna egy katapultált vadászpilóta is, mert azért nem olyan rendkívüli esemény az, hogy ernyővel fennakadnak egy fán. Úgy gondolom hogy a katonai SAR szolgálatnak kutya kötelessége lett volna egy ilyen szitut erőből, lendületből megoldani, hiszen ez a dolguk, erre vannak felszerelve és kiképezve. Aztán a jelek szerint mégsem, és szerintem ez itt az igazi baj... Nagyon súlyos dolog lenne ilyen banális ok miatt elveszíteni egy több száz millió forintért kiképzett vadászpilótát , amikor amúgy sincsenek elegen.
  • Allesmor Obranna
    Az a speciális, a korlátolt gondolkodásúak képességét jelentősen meghaladó, komplex helyzet állt elő, hogy az amúgy szükséges katonai kutató-mentő Mi-8-as kapacitást egy olyan vészhelyzetnél erőltették, ahol szükségtelen, sőt veszélyes volt.
    Namost, ilyenkor jöhet, hogy az okosok a fürdővízzel együtt akarják majd kiönteni a gyereket.
    Mondván, amúgy is csak ritkán van rá szükség. Ez az, amitől én is tartok.
    A légi kutató mentő szolgálatot nem lehet felszámolni.
    A Chicagoi egyezményt aláíró ICAO tagországok kötelezettsége fenntartani egy a bajbajutott polgári légi járművek (és személyzetük) felkutatását és mentését végző szervezetet.
    Ezen nemzetközileg vállalt kötelezettség alapján Mo.on is törvény írja elő egy ilyen szervezet fenntartását.
    Mo.on ezt a feladatot a honvédségre delegálták és közösen megy a katonai és polgári gépek és személyzetük kutatás-mentése.
  • rudi
    A légi kutató mentő szolgálatot nem lehet felszámolni.
    A Chicagoi egyezményt aláíró ICAO tagországok kötelezettsége fenntartani egy a bajbajutott polgári légi járművek (és személyzetük) felkutatását és mentését végző szervezetet.
    Ezen nemzetközileg vállalt kötelezettség alapján Mo.on is törvény írja elő egy ilyen szervezet fenntartását.
    Mo.on ezt a feladatot a honvédségre delegálták és közösen megy a katonai és polgári gépek és személyzetük kutatás-mentése.
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    Hát remélem amint a H145M kutató mentő változatai bevethető válnak a Mil-t elfelejtik ebben a szerepkörben.
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    Állítólag pár hete még az is napirenden volt, hogy bővítik az itthoni javító-karbentartó kapacitást.
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    Wilson
    Hát remélem amint a H145M kutató mentő változatai bevethető válnak a Mil-t elfelejtik ebben a szerepkörben.
    Igazából a Minyóban az a pláne, hogy egy egész tűzoltószertárt elvisz magával.
  • borisz
    Igazából a Minyóban az a pláne, hogy egy egész tűzoltószertárt elvisz magával.
    Van ahol indokolt lehet annak belső tere és teherbírása. Viszont a H225M méretben már ahhoz közeli. Csak akkor a jövő az, hogy mindkettő egyidejű keszit fog majd adni?
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    2017-ben a nagyjavítás folyományaként 7év/2000 repült óra üzemidő hosszabbítást kaptak. Azaz ez legkésőbb 2024-ben kipörög. Addig értelem szerűen ki kellene venni belőlük a 2000 órát. Hogy utána mi lesz? A jóég tudja. Kérdés, hogy lehet-e még tovább hosszabbítani egyáltalán? Lesz-e akkor még pilóta? És főleg a földi személyzet hogyan fog alakulni? Állítólag jelenleg is probléma a Mi-24-esek, meg a Minyók hadrafoghatóságának biztosítása, mivel az állományt meg kellett osztani az új gépek miatt.
    Azok folyamatosbeérkezésével pedig még inkább - annak ellenére is, hogy jóval kevesebb munkaórát igényelnek.
    Ha lesz is rá lehetőség/igény, akkor sem hiszem, hogy mind az 5 felújításra kerülne. Ha 2-3db meg is marad, akkor is max. tényleg csak teherszállításra, esetleg ejtőernyős kiképzésre használják majd....
  • Allesmor Obranna
    Az a speciális, a korlátolt gondolkodásúak képességét jelentősen meghaladó, komplex helyzet állt elő, hogy az amúgy szükséges katonai kutató-mentő Mi-8-as kapacitást egy olyan vészhelyzetnél erőltették, ahol szükségtelen, sőt veszélyes volt.
    Namost, ilyenkor jöhet, hogy az okosok a fürdővízzel együtt akarják majd kiönteni a gyereket.
    Mondván, amúgy is csak ritkán van rá szükség. Ez az, amitől én is tartok.
    Ha a kutató-mentő szolgálat megszüntetésére gondolsz, az igazi ön-tökönszúrás lenne!! A civil légiforgalomban résztvevő ICAO-tagországok gépei csak olyan országokba repülhetnek be, ahol az állam kötelezettséget vállal a légi-balesetek következményeinek gyors elhárítására és mentésre alkalmas légi kutató-mentő szervezet fenntartására. Ha ezt felszámolnánk, akkor az átrepülő és leszálló (tehát az irányításért és a SAR-szolgáltatásért jól fizető) nemzetközi járatok széles ívben elkerülnének bennünket!
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    A 145M szállító szerepkörben túl kicsi a Mi-8/17 leváltására, de ha a 225M-ek megjönnek akkor a régiségek szerintem max addig repülnek amíg le nem jár a javításközi üzemidejük, többet miért is költenének rájuk.
  • molnibalage
    Ez tiszta sor, csak akkor ez alapján el lehet gondolkozni azon, hogy milyen feladatot mivel lehet végrehajtani.
    És most esik le. A H145M és H225M érkezésével a Mil szállító heliknek itthon milyen jövője van? Meddig maradnak meg?
    Gondolom a Mi-24-hez hasonlóan, a Mi-17-eket is csak szükségmegoldásként, időnyerésképpen újították fel!
    Bár utóbbiak továbbra is el tudnák látni az eddigi feladatukat: ejtőernyős deszant, légi felderítés, szállítás, tűzoltás, árvízi védekezés, kutató-mentő szolgálat ( a mentés nem fáról :D), és hát harctámogatásra is korlátozottan alkalmasak.
    Viszont ha megjönnek, üzembe állnak a H225M-ek, nem valószínű hogy maradhatnak, mert akkor cserében másra nem jutna annyi keret!
  • borisz
    Állítólag pár hete még az is napirenden volt, hogy bővítik az itthoni javító-karbentartó kapacitást.
    Talán még most is napirenden van ... ugye van egy ACE Ferihegyen ami már régen dolgozik Airbus-tipusokon, és aminek bővíthető is a kapacitása ...
  • borisz
    Igazából a Minyóban az a pláne, hogy egy egész tűzoltószertárt elvisz magával.
    Ez szépen hangzik de a példa azt mutatja, hogy néha semmit se ér egy nagyobb (két személyre méretezett) emelő-csörlő nélkül. Ez olyan mint egy jó nagyra méretezett tűzoltóautó mini-létrával. Nem mindig használható ...:(
  • emel
    Talán még most is napirenden van ... ugye van egy ACE Ferihegyen ami már régen dolgozik Airbus-tipusokon, és aminek bővíthető is a kapacitása ...
    Nem hiszem, hogy szovjet helikopetek lennének az új profiljuk.

    emel
    Ez szépen hangzik de a példa azt mutatja, hogy néha semmit se ér egy nagyobb (két személyre méretezett) emelő-csörlő nélkül. Ez olyan mint egy jó nagyra méretezett tűzoltóautó mini-létrával. Nem mindig használható ...:(
    Jó, éppen ebben az egy kiragadott esetben.
    Talán az EC pont ugyan úgy lefújta volna.
  • borisz
    Nem hiszem, hogy szovjet helikopetek lennének az új profiljuk.

    Jó, éppen ebben az egy kiragadott esetben.
    Talán az EC pont ugyan úgy lefújta volna.
    Nem is azokra gondoltam, mivel egyértelmű hogy már az Airbus-helikopterekre kell a kapacitás-bővítés!! :);)
    Az EC- meg kisebb valószínűséggel fújta volna le a fáról, mivel könnyebb gépnek kisebb a rotorszele (kisebb súlyt kisebb reakcióerő tart/emel a levegőbe). Ráadásul a Mi-8 túl nagy rotorszele már máskor is okozott problémát, csak ott jobb volt a rádiókapcsolat és el tudták őket küldeni időben.
  • borisz
    Igazából a Minyóban az a pláne, hogy egy egész tűzoltószertárt elvisz magával.
    Ok,de én az ilyen(lásd siklóernyős) mentési helyzetekre céloztam.
  • borisz
    Jó, éppen ebben az egy kiragadott esetben.
    Talán az EC pont ugyan úgy lefújta volna.
    Ahogy @emel is írta, egy kisebb helikopternek jóval kisebb hatása lett volna a növényzetre, meg hát az Airbus-ok csörlői 90m-es maximális hosszúsággal rendelkeznek.
    Minél messzebb van a rotor a fáktól, annál kisebb az esélye, hogy kárt okoz a fákban.
    Nem gondolom, hogy ezzel meggyorsítjuk a H145M SAR gépek bevetését, de nagy örömmel várjuk a megérkezésüket!
    Ha már, akkor a Mi-8/17 ebben az esetben sokkal inkább elkalmas CSAR feladatokra, mint a jelenlegi SAR feladatkörre.
  • pöcshuszár
    Nem gondolom, hogy ezzel meggyorsítjuk a H145M SAR gépek bevetését, de nagy örömmel várjuk a megérkezésüket!
    De hogy emiatt jól meg lesznek "marketingelve" az új gépek, az már biztos... már fogalmazzák hozzá a szöveget. Gondolom lesz benne "épp ezért vettük őket" és hogy "a lehető leghamarabb szolgálatba állítjuk" és "a lehető leggyorsabban átveszik a feladatokat az orosz típustól" és hogy a "legmodernebb, mindenre is jó, 21. századi" stb.

Ugrás a fórum topichoz