|

Ezért figyelj, milyen olajat használsz

2 millió dollárost kárt hoztak össze az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészeténél, amikor a USS George H. W. Bush (CVN-77) repülőgép-hordozó fedélzetén állomásozó E-2C Hawkeye típusú légtér-ellenőrző repülőgépek hajtóművébe rossz olajat töltöttek.

A Nimitz-osztályú hordozó mielőtt elhagyhatta volna a norfolki kikötőt, komoly fejfájással küzdöttek bizonyos személyek a fedélzeten, ugyanis kisebb kellemetlenséget okozva január 19-én (két nappal kihajózás előtt) kiderült, hogy a fedélzeten állomásozó 80 millió dolláros E-2C Hawkeye típusú légtér-ellenőrző repülőgépeken ki kell cserélni a hajtóműveket, mert rossz típusú (értsd az adott hajtóműhöz nem engedélyezett) kenőolaj használata miatt a fedélzeten állomásozó négy gépből háromnak tönkrementek a gázturbinái. A probléma három gépet, azaz 6 hajtóművet érint, és a hírek szerint közel 2 millió dolláros kárt okozott bennük a figyelmetlenség. Az 5100 lóerős (3800 kW) Allison/Rolls-Royce T56-A-427 típusú hajtóművek pontos állapotáról csak azután lesz hír, hogy visszaszállították őket kivizsgálásra a gyártóhoz.

Forrás: US Navy ,

Fórum hozzászólások

  • Komolyan weasel, amikor már meglátom a neved, rettegek, hogy -már megint egy semmirevaló képmontázs- Ne vedd személyeskedésnek de számomra ezek csak szemetelik a topikot, nem tudnád csak magadnak készítgetni?
  • Nekem tetszenek ezek a kép összeállítások, sokat lementettem közülük. Szerintem ha ennyire nem bírod őket, tedd Weaselt ignorba, mert én pl örülök mindegyik újnak.
  • Kulso_54
    Komolyan weasel, amikor már meglátom a neved, rettegek, hogy -már megint egy semmirevaló képmontázs- Ne vedd személyeskedésnek de számomra ezek csak szemetelik a topikot, nem tudnád csak magadnak készítgetni?
    Én Ghostrider-rel vagyok így, a napi többtucat képével, de rendben nem lesz több montázs, mert te azt szeretnéd.
  • Kulso_54
    Komolyan weasel, amikor már meglátom a neved, rettegek, hogy -már megint egy semmirevaló képmontázs- Ne vedd személyeskedésnek de számomra ezek csak szemetelik a topikot, nem tudnád csak magadnak készítgetni?
    És miért csak neki szólsz be...? A repcsis és technikai topikok nagy része abból ál, hogy azok is képpel vannak "teleszemetelve" minden kommentár nélkül...
  • Na, akkor már ha így állunk, akkor nekem meg azzal van tele a hócipőm, amikor csak szöveg van, mindenféle kép és ábra nélkül. Nem baj, a többit majd hozzá képzelem. Én úgy tudom, hogy az ember általában vizuálisan memorizál, könnyebben tud emlékezni és akár adatokat tárolni. Különben meg sokszor lesz, amikor lóf&sz se feltöltve, ígérem. Ha minden képhez kommentárt írnék (azért többször megteszem), na akkor lennének húzósak az oldalak. Nyugodtan lehet a képeket kommentálni (azért is teszem fel), jó páran meg is teszik, helyre is igazítanak, amikor szükséges. A száraz, tényszerű adatok képek és ábrák nélkül nem sokat érnek.
    Weasel
    Úgy gondolom (gondoltam), hogy a montázsokhoz nem árt, ha lehet miből válogatnod, de úgy látszik nem jól gondoltam, elnézést!
  • A wikipédiás E-2 ismertetőt valaki igazán megírhatná bővebben, mert ez így olyan semmilyen.
    Ghostrider
    Olyan típusoknál amiből van már összeállítás, már nem szoktam még egy változatot készíteni. Úgy nézem 2.vh témakörben bőven vannak még lehetőségek, ha gondolod ott beerősíthetsz, azt szívesen venném:) pl japán világháborús gépekből még csak 1 montázsom van :(
  • ghostrider
    Na, akkor már ha így állunk, akkor nekem meg azzal van tele a hócipőm, amikor csak szöveg van, mindenféle kép és ábra nélkül. Nem baj, a többit majd hozzá képzelem. Én úgy tudom, hogy az ember általában vizuálisan memorizál, könnyebben tud emlékezni és akár adatokat tárolni. Különben meg sokszor lesz, amikor lóf&sz se feltöltve, ígérem. Ha minden képhez kommentárt írnék (azért többször megteszem), na akkor lennének húzósak az oldalak. Nyugodtan lehet a képeket kommentálni (azért is teszem fel), jó páran meg is teszik, helyre is igazítanak, amikor szükséges. A száraz, tényszerű adatok képek és ábrák nélkül nem sokat érnek.
    Weasel
    Úgy gondolom (gondoltam), hogy a montázsokhoz nem árt, ha lehet miből válogatnod, de úgy látszik nem jól gondoltam, elnézést!
    A kép és ábra között hatalmas difi van. Mikor az n+1-ik szép, de semmit sem tartalmazó képet látom, akkor kb. az az érzésem, hogy minek... Zavarni nem zavar és nem ágálok ellene, viszont rohadt sok időbe telik megnézni mindig, hogy akkor most értelmes komment vagy újabb rakás képet látnuk...
  • weasel007
    A wikipédiás E-2 ismertetőt valaki igazán megírhatná bővebben, mert ez így olyan semmilyen.
    Ghostrider
    Olyan típusoknál amiből van már összeállítás, már nem szoktam még egy változatot készíteni. Úgy nézem 2.vh témakörben bőven vannak még lehetőségek, ha gondolod ott beerősíthetsz, azt szívesen venném:) pl japán világháborús gépekből még csak 1 montázsom van :(
    Néhány orosz gépet leszámítva, ahol Allesmore tevékenykedett az összes magyar wikis oldal semmilyen...

    Az F-15-öt terveztem átírni, de inkább az alján ott a link HT összefoglalóhoz. Ha valakinek van kedve, akkor szerkessze be a relevás részeket rövidítve.
  • dudi
    Néha tényleg zavaró a sok kép(főleg mobillal)de összességében szerintem nem gond.
    Ez a másik fele...
    Ha valaki képtengert tesz be, akkor jó lenne, ha csak linkeket rakna be. A link nevéből úgyis lászódik, hogy mi van alatta, vagy írja fölé, hogy "képek" 'oszt jónapot.
  • Röviden reagálnék a hozzászólásokhoz.
    Én úgy gondolom, hogy egy jó haditechnikai fórum négy elvárásnak kell, hogy megfeleljen. 1. Egyértelmű, könnyen kezelhető, hiteles technikai adatok, leírások. 2. Lehetőleg minél nagyobb mennyiségben nagy felbontású, jó minőségű értékelhető képek és ábrák, rajzok és videók gyűjteménye. 3. Háttér a reális, legalapvetőbb ismereteken alapuló objektív vélemények kifejtéséhez, ütköztetéséhez. 4. Friss hírek, adatok, ismeretek közlése.
    Sokan laikusként inkább a képeket nézik meg, (főleg, ha egy helyen megtalálhatóak és akár kimenthetőek) a száraz, tényszerű, számukra nehezen értékelhető adatok helyett. Szintén sokan vannak akik az adatokat, leírásokat böngészik, hasonlítgatják egymáshoz. Vannak, akik csak a friss hírekért látogatják a fórumot, míg vannak, akik szeretnek vitatkozni, heccelődni, trollkodni. De szerintem nagyon sokan vannak, akik mindenből akarnak, legfőképpen új ismeretekre szert tenni.
    Az interneten ha igazán jó minőségű képeket, videókat, leírásokat, adatokat akar valaki összeszedni, egyáltalán nincsen könnyű dolga. Tudni kell keresni. Magyarországon azért elég sokan nem tudnak kellő mélységben angolul, németül, oroszul, franciául, ezért korlátozott lehetőségekkel rendelkeznek. Ha egy magyar haditechnikai / biztonságpolitikai fórumon a fentieket mind megtalálják, akkor az egy jó, sokak által kedvelt és látogatott fórum lesz, nem egy zártkörű valami.
    A fenti érveiteket el tudom fogadni, főleg, hogy sokan mobil telefonról neteztek, annak minden negatív hozadékával együtt, ami főleg a sok és nagy felbontású képek megjelenítésében okoz problémát. Mindennek és mindenkinek nem lehet egyszerre megfelelni. A sok, lehetőleg minél nagyobb felbontású képek, ábrák nem a telefonos fórumozást segítik. Én nem is netezek telefonon, pedig most már megtehetném. Úgy gondolom, hogy a nagy mennyiségű kép mellett értelmes, értékelhető, új információkat tartalmazó hozzászólásokat is teszek. Mivel a képek általában nagyon sok linkről származnak, nem tartom célszerűnek, csak a linkek megadását.
    Jó ötletnek tartom a Molni-tól, hogy előre jelezze valaki, hogy milyen hozzászólás következik.
    Ahány ember, annyi vélemény és igény.
  • Van itt egy cikk az E-2D-ről, pontosabban annak a radarjáról a Lockheed Martin AN/APY-9-esről.
    https://news.usni.org/2014/06/09/u-s-navys-secret-counter-stealth-weapon-hiding-plain-sight
    https://warisboring.com/the-u-s-nav...tect-stealth-fighters-51023944fcbe#.dbqdcquxy
    Először is furcsa de a cikk azt állítja hogy ez egy UHF sávban működő radar.
    Azt írják hogy a radar 300MHz és 1GHz közötti tartományban dolgozik (a hullámhossz 10 centiméter és 1 méter között van).
    A cikk szerint a radar képes messziről követni és felderíteni azokat a STEALTH gépeket amiknek van függőleges vezérsíkjuk.
    (
    tudom, mindenkinek a könyökén jönnek ki a STEALTH gépeket állítólag látó és követő radarok, de itt a lényeg azon van hogy itt az amik írnak erről és hogy csak a függőleges vezérsíkkal rendelkező gépekre vonatkozik)

    Azt írják:
    "...There is a resonance effect that occurs when a feature on an aircraft—such as a tail-fin tip— is less than eight times the size of a particular frequency wavelength. That omni-directional resonance effect produces a “step change” in an aircraft’s radar cross-section..."
    vagyis: Jelentkezik egy rezonancia hatás amikor a gép bizonyos része - mint pl. a függőleges vezérsíkja - kevesebb mint nyolcszorosa az adott hullámhossznak. Ez az omni-direkcionális rezonancia hatás "lépés váltást" jelent a gép radar keresztmetszetében...
    Be kell valljam ezt nem értem. :( El tudja valaki magyarázni mi ez a hatás?
    Később azt írja a cikk hogy "...That would include aircraft like the Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA and indeed the United States’ own Lockheed Martin F-22 Raptor and tri-service F-35 Joint Strike Fighter. Only very large stealth aircraft without protruding empennage surfaces — like the Northrop Grumman B-2 Spirit or the forthcoming Long Range Strike-Bomber — can meet the requirement for geometrical optics regime scattering..."
    Vagyis: Ebbe beletartozik a Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA és nyilvánvalóan az USA saját Lockheed Martin F-22 Raptor és az F-35 Joint Strike Fighter mindhárom változata. Csak az olyan nagyméretű kiálló irányfelület nélküli stealth gépek felelenek meg a geometriai optikai szóródási szabályoknak mint a Northrop Grumman B-2 Spirit vagy a fejlesztés alatt lévő Long Range Strike-Bomber.
    Később arról értekezik hogy korábban az UHF radaroknak volt az a hátrányos tulajdonsága hogy igen gyenge volt a szögfelbontásuk és távolság mérésük, de ezt a problémát az aktív elektronikai scanneléssel és a számítástechnikai kapacitás nagyon nagymértékű növelésével megoldották.
    Most akkor mi van...?
    - Lehet hogy az amik is csináltak egy (majdnem) mindent látó UHF radart?
    - Most akkor lehet UHF radarral megfelelő mérési pontosságot elérni?
  • rudi
    Van itt egy cikk az E-2D-ről, pontosabban annak a radarjáról a Lockheed Martin AN/APY-9-esről.
    https://news.usni.org/2014/06/09/u-s-navys-secret-counter-stealth-weapon-hiding-plain-sight
    https://warisboring.com/the-u-s-nav...tect-stealth-fighters-51023944fcbe#.dbqdcquxy
    Először is furcsa de a cikk azt állítja hogy ez egy UHF sávban működő radar.
    Azt írják hogy a radar 300MHz és 1GHz közötti tartományban dolgozik (a hullámhossz 10 centiméter és 1 méter között van).
    A cikk szerint a radar képes messziről követni és felderíteni azokat a STEALTH gépeket amiknek van függőleges vezérsíkjuk.
    (
    tudom, mindenkinek a könyökén jönnek ki a STEALTH gépeket állítólag látó és követő radarok, de itt a lényeg azon van hogy itt az amik írnak erről és hogy csak a függőleges vezérsíkkal rendelkező gépekre vonatkozik)

    Azt írják:
    "...There is a resonance effect that occurs when a feature on an aircraft—such as a tail-fin tip— is less than eight times the size of a particular frequency wavelength. That omni-directional resonance effect produces a “step change” in an aircraft’s radar cross-section..."
    vagyis: Jelentkezik egy rezonancia hatás amikor a gép bizonyos része - mint pl. a függőleges vezérsíkja - kevesebb mint nyolcszorosa az adott hullámhossznak. Ez az omni-direkcionális rezonancia hatás "lépés váltást" jelent a gép radar keresztmetszetében...
    Be kell valljam ezt nem értem. :( El tudja valaki magyarázni mi ez a hatás?
    Később azt írja a cikk hogy "...That would include aircraft like the Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA and indeed the United States’ own Lockheed Martin F-22 Raptor and tri-service F-35 Joint Strike Fighter. Only very large stealth aircraft without protruding empennage surfaces — like the Northrop Grumman B-2 Spirit or the forthcoming Long Range Strike-Bomber — can meet the requirement for geometrical optics regime scattering..."
    Vagyis: Ebbe beletartozik a Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA és nyilvánvalóan az USA saját Lockheed Martin F-22 Raptor és az F-35 Joint Strike Fighter mindhárom változata. Csak az olyan nagyméretű kiálló irányfelület nélküli stealth gépek felelenek meg a geometriai optikai szóródási szabályoknak mint a Northrop Grumman B-2 Spirit vagy a fejlesztés alatt lévő Long Range Strike-Bomber.
    Később arról értekezik hogy korábban az UHF radaroknak volt az a hátrányos tulajdonsága hogy igen gyenge volt a szögfelbontásuk és távolság mérésük, de ezt a problémát az aktív elektronikai scanneléssel és a számítástechnikai kapacitás nagyon nagymértékű növelésével megoldották.
    Most akkor mi van...?
    - Lehet hogy az amik is csináltak egy (majdnem) mindent látó UHF radart?
    - Most akkor lehet UHF radarral megfelelő mérési pontosságot elérni?
    Szerintem csak onnan is látja őket, ahonnan földi radar nem, így látja a függőleges vezérsíkokat. Az omni azt jelenti, hogy minden.
  • rudi
    Be kell valljam ezt nem értem. :( El tudja valaki magyarázni mi ez a hatás?
    Később azt írja a cikk hogy "...That would include aircraft like the Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA and indeed the United States’ own Lockheed Martin F-22 Raptor and tri-service F-35 Joint Strike Fighter. Only very large stealth aircraft without protruding empennage surfaces — like the Northrop Grumman B-2 Spirit or the forthcoming Long Range Strike-Bomber — can meet the requirement for geometrical optics regime scattering..."
    Vagyis: Ebbe beletartozik a Chengdu J-20, Shenyang J-31, Sukhoi PAK-FA és nyilvánvalóan az USA saját Lockheed Martin F-22 Raptor és az F-35 Joint Strike Fighter mindhárom változata. Csak az olyan nagyméretű kiálló irányfelület nélküli stealth gépek felelenek meg a geometriai optikai szóródási szabályoknak mint a Northrop Grumman B-2 Spirit vagy a fejlesztés alatt lévő Long Range Strike-Bomber.
    Később arról értekezik hogy korábban az UHF radaroknak volt az a hátrányos tulajdonsága hogy igen gyenge volt a szögfelbontásuk és távolság mérésük, de ezt a problémát az aktív elektronikai scanneléssel és a számítástechnikai kapacitás nagyon nagymértékű növelésével megoldották.
    Most akkor mi van...?
    - Lehet hogy az amik is csináltak egy (majdnem) mindent látó UHF radart?
    - Most akkor lehet UHF radarral megfelelő mérési pontosságot elérni?
    Megint nem vagyok józan és amúgy sem vagyok nemhogy pró, de még kezdő sem a témában... De alapozásnak (bár Kopp Karcsi szeret túlzásokba esni, mint az itt már köztudott :D , de ez a cikke helytálló nagyjából):
    http://www.ausairpower.net/APA-Rus-Low-Band-Radars.html

    Ebből már el lehet indulni. :)
  • wolfram
    Megint nem vagyok józan és amúgy sem vagyok nemhogy pró, de még kezdő sem a témában... De alapozásnak (bár Kopp Karcsi szeret túlzásokba esni, mint az itt már köztudott :D , de ez a cikke helytálló nagyjából):
    http://www.ausairpower.net/APA-Rus-Low-Band-Radars.html
    Ebből már el lehet indulni. :)
    Kösz...
    Megnéztem Kopp Karcsi anyagát (meg még néhányat) és szerintem a következőkre gondoltak az E-2D radarjáról szóló cikkben (bocs a pongyola fogalmazásért...továbbra sem vagyok szakember a témában)
    Azt hiszem a lényeg ebben az ábrában van.
    [​IMG]
    Ez azt mutatja hogy az elektromágneses hullámoknak igazából három féle szóródása lehet:
    - Rayligh szóródás: amikor a tárgy mérete amiről a hullám visszaverődik jóval kisebb mint a hullámhossz ((2πr / λ) >~1);
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_scattering
    Ezt használják ki pl. a meteorológiai radarok.
    - Rezonancia vagy Mie szóródás: amikor a tárgy mérete egyenlő vagy nagyobb mint a hullámhossz (~1<=(2πr / λ) <10);
    - Optikai szóródás: amikor a tárgy mérete jelentősen nagyobb mint a hullámhossz (2πr / λ) >10

    - egy vadászgép méretű cél esetében a cm-es / dm-es hullámhossz tartományba (K, Ku, X, C, S, L) eső radarok a célról optikai szóródás szabályai szerint fognak visszaverődni. Ez jól szabályozható a tárgy (vadászgép) alakjának megfelelő megválasztásával. A lényeg hogy a hullám ne a vevő irányába verődjön vissza! Jórészt (80-90%-ban) ettől STEALTH a STELTH gép.
    - ahogy nő a hullámhossz kezd közelíteni a tárgy jellemző méretének 1/10-éhez. Amikor ezt eléri a szóródás egyre kevésbé lesz optikai jellegű és belép a rezonancia szóródás tartományba. Látszik hogy a rezonancia maximuma ~1 nél és ~1.7 nél van. Itt a szóródás már csak csekély mértékben függ a tárgy alakjától. A hullám minden irányban visszaverődik és ebben a tartományban nem igazán lehet STEALTH gépekről beszélni.
    Itt van jelentősége annak hogy a gépnek van-e vezérsíkja és hogy mekkora a gép általános mérete.
    Egy vadászgépek esetében jellemzően 1-2 méteres vezérsík kiváló rezonancia felület egy UHF-VHF tartományba eső radarnak (egy 1 méteres tárgy esetében a max. rezonancia 1 m ((2πr / λ)= 1) illetve 1,7 méteres ((2πr / λ)= 1.7) hullámhossznál van).
    A gép általános mérete is számít. Egy 52 m-es fesztávolságú B2-nek még egy méteres hullámhosszú radar is az optikai szóródás tartományba esik.

    Nekem kb. ennyi jött le ebből a grafikonból. Remélem jól értettem meg. Ha valaki hozzá tud tenni valamit az jó lenne...
  • rudi
    Kösz...
    Megnéztem Kopp Karcsi anyagát (meg még néhányat) és szerintem a következőkre gondoltak az E-2D radarjáról szóló cikkben (bocs a pongyola fogalmazásért...továbbra sem vagyok szakember a témában)
    Azt hiszem a lényeg ebben az ábrában van.
    [​IMG]
    Ez azt mutatja hogy az elektromágneses hullámoknak igazából három féle szóródása lehet:
    - Rayligh szóródás: amikor a tárgy mérete amiről a hullám visszaverődik jóval kisebb mint a hullámhossz ((2πr / λ) >~1);
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_scattering
    Ezt használják ki pl. a meteorológiai radarok.
    - Rezonancia vagy Mie szóródás: amikor a tárgy mérete egyenlő vagy nagyobb mint a hullámhossz (~1<=(2πr / λ) <10);
    - Optikai szóródás: amikor a tárgy mérete jelentősen nagyobb mint a hullámhossz (2πr / λ) >10

    - egy vadászgép méretű cél esetében a cm-es / dm-es hullámhossz tartományba (K, Ku, X, C, S, L) eső radarok a célról optikai szóródás szabályai szerint fognak visszaverődni. Ez jól szabályozható a tárgy (vadászgép) alakjának megfelelő megválasztásával. A lényeg hogy a hullám ne a vevő irányába verődjön vissza! Jórészt (80-90%-ban) ettől STEALTH a STELTH gép.
    - ahogy nő a hullámhossz kezd közelíteni a tárgy jellemző méretének 1/10-éhez. Amikor ezt eléri a szóródás egyre kevésbé lesz optikai jellegű és belép a rezonancia szóródás tartományba. Látszik hogy a rezonancia maximuma ~1 nél és ~1.7 nél van. Itt a szóródás már csak csekély mértékben függ a tárgy alakjától. A hullám minden irányban visszaverődik és ebben a tartományban nem igazán lehet STEALTH gépekről beszélni.
    Itt van jelentősége annak hogy a gépnek van-e vezérsíkja és hogy mekkora a gép általános mérete.
    Egy vadászgépek esetében jellemzően 1-2 méteres vezérsík kiváló rezonancia felület egy UHF-VHF tartományba eső radarnak (egy 1 méteres tárgy esetében a max. rezonancia 1 m ((2πr / λ)= 1) illetve 1,7 méteres ((2πr / λ)= 1.7) hullámhossznál van).
    A gép általános mérete is számít. Egy 52 m-es fesztávolságú B2-nek még egy méteres hullámhosszú radar is az optikai szóródás tartományba esik.

    Nekem kb. ennyi jött le ebből a grafikonból. Remélem jól értettem meg. Ha valaki hozzá tud tenni valamit az jó lenne...
    Megint nem vagyok... De kb. erről van szó. És a szögtől (ahonnan a radar nyalábja látja) is függ. A Lockheednél vért izzadtak anno (Hopeless Diamond), de az akkori amcsi számtech-szint sokat segített.

Ugrás a fórum topichoz