|

Vakációra megy de Gaulle tábornok

Ha fel kéne sorolni a világ legbonyolultabb, legnehezebben üzemben tartható műszaki rendszereit, bizonyára a lista első 10 helyezettje között lennének a repülőgép-hordozók. Az úszó repülőterek, amikor éppen nem a világ óceánjait szelik, és küldik harcba a fedélzetükre települt harci gépeket, akkor legtöbbször kikötőkben vagy szárazdokkokban pihennek – eközben pedig szorgos kezek dolgoznak rajtuk. A rövid- és középtávú, néhány hónapos felújítási munkákon túlmenően néha mélyebb felújítást is végre kell hajtani rajtuk, amit Franciaország repülőgép-hordozója, a Charles de Gaulle (R91) sem kerülhet ki.

A 2001-ben szolgálatba állt hajó eddigi szolgálati ideje alatt is sok időt töltött szárazdokkban (legutóbb 2013-ban hajtottak végre rajta egy 6 hónapos modernizációt), most mégis rászorul egy nagyobb lélegzetvételű fejújításra. A Charles de Gaulle tegnap érkezett meg a munkálatok helyszínére, amik 18 hónapig fognak tartani a tervek szerint. A befektetésnek azonban meglesz a gyümölcse: a hajó további 20 évig szolgálhatja majd a Francia Haditengerészetet.

A Charles de Gaulle (R91) behajózik Toulonba, ahol a következő 18 hónapot fogja tölteni |Fotó: Francia Haditengerészet ,

A DCNS hajógyár kivitelezésében végzett modernizáció hasonló lesz ahhoz, amit az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének szuperhordozóin hajtanak végre élettartamuk felénél. A felújítási és fűtőanyag-feltöltési (RCOH – Refueling and Complex Overhaul) programok során modernizálják a fedélzeti rendszereket, lecserélik az elhasználódott mechanikus és elektronikus eszközöket, feltöltik fűtőanyaggal a nukleáris reaktort, valamint kijavítják az esetleges meghibásodásokat.

Az R91 esetében a fentieken túl három további célt tűztek ki a franciák: a hajó bevetéstervező- és kezelő, illetve egyéb harci rendszereit az eddiginél jobban összehangolhatóvá szeretnék tenni a szövetséges nemezetek hasonló eszközeivel (az interoperabilitás szellemében); teljes mértékben a Dassault Rafale M üzemeltetésére hangolnák a kiszolgáló infrastruktúrát; valamint strukturális változtatásokat is eszközölni fognak a felépítményen.

Fórum hozzászólások

  • boki
    Az R-91 és a USS Bulkeley (DDG-84)uzemanyagfelvétel az Ománi obolben 2013 dec. 29-én az amerikai USNS Arctic (T-AOE 8) -tol(HTKA FB)
    [​IMG]
    Igy kell tankolni tengeren !! Tanulhatna ebből a Kuznyecov...:)
  • aquarell
    Igy kell tankolni tengeren !! Tanulhatna ebből a Kuznyecov...:)
    Hátra van bekötve a cső a Kuznyán, lehet csak így lehetséges a tankolás tervezési, fizikai okok miatt. Igazából van bármi jelentősége hogy álló vagy csökkentett sebességű haladásnál történik a tankolás?
  • Szerintem van. Pl jó celt adsz tengóknak. Rossz időben igy nem is lehet tankolni. Persze ez inkàbb egy konstrukciós hiba, ami a Kuznya eredeti szerepevel függhet össze, aminél a tengeri tankolàs nem volt prioritàs talàn.
  • Á... azért ez már nem az északi tenger 44-ben. Akár megy akár áll szvsz ugyanakkora a védelme. Inkább a konstrukció az oka. De ha jól emlékszem a képre az nem egy normál ellátó hajó volt a kuznya mellett hanem valami fregatt. De lehet tévedek. Minden esetre ez is ok volt hogy miért akartak kikötőben tankolni. Viszont megtudtuk hogy nem csak ott lehet az orosz hordozót.
  • Namost akkor kiderült, hogy ez a romhalmaz arra se alkalmas, hogy a saját készletein túl harci bevetésen vegyen részt? Mekkorák a benne tárolt üzemanyagkészletek a gépekhez? Ez ugyanis a Kuznyecov maximális limitje, amit háborús vizeken tölthet harctevékenységet folytatva. Így nem lehet háborúban tankolni, olyan nincs, hogy egy hadihajó megáll.
  • blogen
    Namost akkor kiderült, hogy ez a romhalmaz arra se alkalmas, hogy a saját készletein túl harci bevetésen vegyen részt? Mekkorák a benne tárolt üzemanyagkészletek a gépekhez? Ez ugyanis a Kuznyecov maximális limitje, amit háborús vizeken tölthet harctevékenységet folytatva. Így nem lehet háborúban tankolni, olyan nincs, hogy egy hadihajó megáll.
    Mert?
  • Dudi, gondolkozz egy kicsit. Àllàsban egy hajó nem irànyitható, ha szel van óriàsi az abdriftje, kontroll teljes hiànya.
    Ès persze nem tud repcsiket inditani sem, de jó cél is mindennek tengótó rakètàkig.
    Tengeren megàllni NEM lehet.
  • A nukleáris hordozók is rendszeresen átesnek tengeri utántöltésen (az USÁ-ban támadják is őket ezért, mivel a "korlátlan" hatótávolság a gépek üzemanyaga, az élelmiszer, alkatrész utánpótlás miatt valójában nem az). Szerintem a Kuznyecov saját üzemanyagkészletét töltötték fel, nem a kerozint a gépállományhoz.
  • aquarell
    Dudi, gondolkozz egy kicsit. Àllàsban egy hajó nem irànyitható, ha szel van óriàsi az abdriftje, kontroll teljes hiànya.
    Ès persze nem tud repcsiket inditani sem, de jó cél is mindennek tengótó rakètàkig.
    Tengeren megàllni NEM lehet.
    Ennek ellenére feltöltötték. Ha 10 csomóval megy (kb 18km/óra) akkor nem találják el?
  • Nincs is hàború. Szerencsère.
    Nyilvànvaló, hogy Kuznya konstrukciójànak ( es korànak) vannak korlàtai. Azzal főznek, ami van.
  • Nekem furcsa ez a csak a tat felől utánatölthető a Kuznyecov elmélet is. Nem voltak idióták a szovjet mérnökök, pl a Kijeveknél sem volt ilyen probléma:

    [​IMG] [​IMG]
  • Nekem az a véleményem hogy egyszerűen gyorsan végezni akartak. A tat felől biztos egyszerűbb és gyorsabb volt tölteni. Mert ugyebár a freegatte amitől az üzemanyagot kapta utánna lecelt a kikötőbe magának vetelezni... ha a flotta úgyse haladhat tovább mert be kell várni a kikotobe menő majd onnan jövő egységet minek tankoltak volna menetbol igy is úgyis meg kellett volna állniuk... és mivel gondolom én a hátsó töltök a kikotoi toltesre vannak tervezve nagyobb teljesitmenyuek lehetnek.
  • nyugger
    [​IMG]
    EZ tankolás :))
    Mert vizbe lògò olajvezetékkel, àllva azèrt kicsit ciki. Rossz idöjàrási körülmènek közt nem is lehet. Persze a Kuznyàt nem is a jelenlegi alkalmazàsra épitették :)
  • aquarell
    Akkor sokat lehetne spórolni, ha a hajók àlldogàlnak a tengeren :))
    (Próbàld ki egy kisebb vitorlàssal a tengeren...)
    Én csak kajakozni szoktam, de már egy akkora hajónál is az a mondás, hogy csak akkor irányítható, ha gyorsabban megy mint ahogyan a víz folyik. Hernádon inni nem lehetett anélkül, hogy keresztbe ne fordultam volna (kormánylapátot elvitték volna a kövek, így az is be volt húzva). Tengeren még nem voltam, de hátha összejön hamarosan.

Ugrás a fórum topichoz