|

További “ingyen” MiG-ek kerülhetnek Szerbiába

Január 26-27-én Fehéroroszországba látogatott egy szerb kormányzati delegáció, Aleksandar Vučić miniszterelnök vezetésével, amelynek során számos ügyet tárgyaltak a felek. Visszatérésük után Zoran Dordevic védelmi miniszter a Politika napilapnak elmondta: sikerült aláírniuk egy államközi megállapodást, amelynek értelmében szorosabbra fűzik a katonai és hadiipari kapcsolataikat. Ennek első lépéseként pedig Fehéroroszország felajánlott nyolc darab MiG-29 vadászrepülőgépet és két 9K37 Buk (SA-11 Gadfly) komplexumot Szerbiának.

Déli szomszédunk mindezeket alapvetően ingyen kapná meg, ám nekik kellene állniuk a felújítás és modernizáció költségeit. Gyaníthatóan a fegyverrendszereket nem az aktív állományból, hanem a tartalékba helyezetett, kivont eszközök közül adná át Fehéroroszország, ezért még így is jelentős összegeket kellene rákölteni úgy a repülőgépekre, mint a légvédelmi rakétarendszerre. Amennyiben Szerbia elfogadja az ajánlatot, a szállítások 2018-ban kezdődhetnek meg.

Fehérorosz MiG-29 | Forrás: RussianPlanes – Bravo ,

Ennél pontosabb részletek egyelőre nem láttak napvilágot, a hírek szerint a konkrétumokról májusban ülnek le tárgyalni a felek. Dordevic viszont annyit még elárult a Politika újságírójának, hogy szóba került egy további üzlet lehetősége is. Szerbia ugyanis kész lenne Sz-300 légvédelmi rakétarendszereket vásárolni Fehéroroszországtól, akár Sz-300PS (SA-10 Gramble), akár Sz-300V (SA-12 Giant) formájában.

Mint ismert, január elején Oroszország is felajánlott hat MiG-29-est Szerbiának ingyen, ám azzal a kikötéssel, hogy a modernizációt és élettartam-hosszabbítást orosz cégtől rendelik meg. A féltucatnyi Fulcrum (egy MiG-29A /9.12A/ és három MiG-29Sz /9.13/ együléses, valamint két MiG-29UB /9.51/ kétüléses gép) használtan érkezne az Orosz Légierő állományából 2017 folyamán.

Fórum hozzászólások

  • KoviUbi
    Az ott baloldalt a fenti kijelzőn egy kamera képe vagy csak visszatükröződik a kinti táj?
    Kijelző kamera képre kapcsolva.
  • @boki
    Ezeken az SMT-ken még nem láttam az R-77-eseket, egyáltalán nincsenek rendszeresítve az új R-77-1-esek, vagy csak nem használják őket?
  • arbalest
    @boki
    Ezeken az SMT-ken még nem láttam az R-77-eseket, egyáltalán nincsenek rendszeresítve az új R-77-1-esek, vagy csak nem használják őket?
    14. Gárda vadászrepülő ezrednél Halinóban (Kursk mellett)volt 24 MiG-29SzMT és 4 MiG-29UBM, amiket 2017-2018-ban 24 darab Szu-30SzM váltott le. Így a gépek Ahtyubinszkbe kerültek. Valószínün egy korábban Szergyukov által bezárt bázisra(amit majd reaktiválnak) kerülnek idővel.
  • Nem maszkirovka, de Kubinkán nem állomásozik MiG-29SzMT. Ez a gép a 30-ashoz hasonlóan egy bemutató miatt lett felszerelve az AKU-177-es indítókkal.
    Kubinkán szokták megrendezni az Armija kiállításokat, melyek már a MAKSz-al érnek fel lassan.
  • Még egy kis múltidézés, még egy kis sajnálkozás.
    Azon ritka felvételek egyike, ahol jól tanulmányozható az egykori 9.15-ös MiG-29M repülése Farnborough-ban. 1994-et írunk, nálunk épp, hogy csak megkezdődött a 9.12-es verziókkal a repülés, itt viszont az RSzK MiG (korabeli nevén MiG-MAPO) akkor főpilótája, a 2006-ban rákban elhunyt Valerij Menyickij repült bemutatót. A kifejezetten tehetséges pilóta hazánkban is járt, Kiskunlacházán a helyi szovjet pilóták külön kérésére tartott bemutató repülést (nem készült bemutató repüléssel) a vadonat új 9.13-asok egyikével, még 1986-ban. Már akkor bemutatta pont felett a Harang-ot és valójában az ő nevéhez fűződik a Kobra manőver is a Szovjetúnióban. Pugacsov csak tökéletesítette.
    A 9.15-öst (és tengerész társát, a mintegy fém méterrel nagyobb fesztávú és megerősített futóműves 9.31-est) már 1993 decemberében elkaszálták, de 94-ben, bízva a külföldi megrendelésekben, még megreptették Angliában is.
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva. Maradtak nyilván még hibái, de ne feledjük, a videó idejére például már a komplett fegyverzeti csomagot (R-73, R-77, Kh-31A és P, Kh-29L és T, KAB-500L és T) integrálták és a lövészetek is megvoltak velük.
    Szóval a felvétel idején a gép jóformán sorozatgyártható állapotba, míg részint a Szuhoj hathatós közreműködéséének hála, a MiG pedig csődközelbe került. És a hazai konkurencia természetesen nem átallotta a majdnem révbe ért gépeket a saját jól felfogott érdekében eltakarítani az útból. Hasonlóan járt a MiG a MiG-31M-el is ami szintén a lehető legjobb korrekciója volt mindannak, amit ma a MiG-31-esekkel szemben kifogásolni lehet. Mehetett a kukába az is, ahogy szintén MiG-projektként került a levesbe a Buran is, bár az talán valahol jogosan.

    Szóval vissza a néhai MiG-29M-re, láthatunk is jópár érdekességet. Nekem feltűnt a szovjet-orosz gépektől és pilótáktól teljesen szokatlan háton kinyomás, szegény Rácz Zsolt is ebbe, illetve a következményeibe halt bele 1998 nyarán Kecskeméten. Itt azonban egy teljesen szabályos mutatványt láthatunk 8:59-től, amit egy igencsak kis sebességű félbukfenccel fejez be:




    A jelentből sajnos hiányzik a felszállás, azt ne keresse senki.
    Aki netán láthatta a MIG-29OVT-t még élőben, az annyiban örülhet, hogy az a gép és ez a madár egy és ugyanaz a masina volt.

    Amúgy szemrevaló, elegáns MiG-29-es variáns volt, az egyszer biztos.

    [​IMG]

    [​IMG]








    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva. Maradtak nyilván még hibái, de ne feledjük, a videó idejére például már a komplett fegyverzeti csomagot (R-73, R-77, Kh-31A és P, Kh-29L és T, KAB-500L és T) integrálták és a lövészetek is megvoltak velük.
    Ez lényegében az orosz F-16C Block 40/42 gép lett volna, ha LANTIRN nélkül.
  • Azt elfelejtettem kihangsúlyozni, hogy a Fly by Wire miatt a gép szárnyain elhelyzett csűrők - szemben a 9.12/13-asokkal - nem csak 8 fokos állásszögig operáltak, hanem azon túl is. A felületük is nagyobb volt, ahogy a mozgatható belépőél is majdnem egészen a szányvégig futott ki. És szintén kimaradt a felsorolásból, hogy a MiG is meglépte azt, amit a GD már a korai F-16-osoknál, hogy tudniillik a vízszintes vezérsíkok felületét is megnövelte. A MiG azonban nem csak megnövelte a felületet, de az F-15-ösökhöz hasonlóan, még egy örvénygeneráló farkasfogazást is rakott rájuk. Ezzel a Deep Stall jelenséget tudták valamelyest jobban, a magasabb állásszög tartományokig feltornászni. Itt van egy látványos példa egy F-15E-nél:

  • Allesmor Obranna
    Ez a gép amúgy egy olyan MiG-29-es volt, amilyennek a MiG-29-esnek mindig is kellett volna lennie. Sokkal hatékonyabb, pengeéles profilú LERX, a hiányzó kopoltyúk, alumínium-lítium ötvözetek és kompozitok alkalmazása, Fly by Wire rendszer, kicsivel erősebb hajtóművek, képernyők, Zsuk radar, új KOLSz, multirole fegyverzet, kettővel több pilon, több üzemanyag, nyitott futóknál is nyitható egyrészes törzsféklap, levegőbeni utántölthetőség és kicsivel emelt kontúrú, jobb kilátást biztosító kabintető jellemezte.
    Egyszóval, minden rossz, minden hiba, amit a 9.12-esekhez társítunk, enné a variánsnál ki volt javítva.
    .
    Azért a 9.15-ben voltak nagy melléfogások is. Pl a képernyős cockpitra az oroszok ott nagyon nem éreztek rá. Az a kialakitás, hogy a képernyő körül nincsenek nyomógombok, hanem egy kis kar ide-oda mozditásainak végeláthatatlan kombinációi végezték volna a funkcióváltásokat, teljes koncepcionális tévedés volt a 9.15-ben. Később korrigálták is.
    .
    De a 9.15-nél a legnagyobb melléfogás marketinges volt, nevezetesen az, hogy az iraki kudarc után nem nevezték át a gépet teljes erővel MiG-33-nak, a lejáratódott 29-es szám helyett. Irak után, és pláne Jugoszlávia után, a MiG már lényegében nem adott el gépet külföldre, csak a Szuhoj.
  • Az átszámozósdi valamikor 1992 körül kezdődött, hogy kijátszák a nagy ex-szovjet bürokráciát.
    De 1994-ben még maguk az oroszok se hitték el, hogy működhet az átszámozósdi. Pár évvel később már nem volt kétség, de inkább csak azért, mert csak a Szuhoj maradt. Legelőször a Szu-27M-et kezdték Szu-35-nek nevezni, majd gyorsan a Szu-27K-t Szu-33-nak és a Szu-27IB-t Szu-32FN-nek. Aztán ez valahogy mégse rímelhetett, vagy rossz volt a csíje és inkább Szu-34-esnek kezdték hívni. Aztán megint Szu-32-esnek, majd mikor tizenöt évnyi huzavona után elkezdhették végre gyártani 2009-ben, akkor maradtak a Szu-34-esnél. Akkor már muszáj volt valahogy hívni a gyereket.

    A kilencvenes évek második felére már nem számított, hogy a MiG-29-es egy-egy újabb verzióját hogyan nevezik. A 2000-es évek második felétől viszont már maradhatott a 29-es szám, főleg nosztalgiából, majd 2010 után ismét jött a matek és egyre jobban ragaszkodtak a 2007-ben először elsütött MiG-35-öshöz, főképp azért, mert a Szuhojnak és a Lockheed-nek is van már 35-öse. Mondhatni a 35-ös "divattá vált".
  • Crash Indian Air Force MiG-29UPG

    On 8 May 2020, around 12:30 hrs LT a Bharatiya Vayu Sena (Indian Air Force) MiG-29UPG crashed near Rurki Kalan village in the Nawanshehr district (state of Punjab). The aircraft developed a technical snag and the pilot ejected safely.

    The fighter aircraft took off from Adampur Air Force Station for a normal routine training flight. The 8th Wing, based at Adampur AFS has two operational fighter squadrons, 47 Squadron 'Black Archers' and 223 Squadron 'Tridents' operating the upgraded MiG-29.

    [​IMG]



  • Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
  • arbalest
    Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
    A szocializációval.
  • arbalest
    Csak idén már a harmadik, negyedik indiai veszteség? Komolyan nem értem, hogy csinálják. Ennyire gyenge a pilóta képzés, vagy a technikusoknál van gáz?
    Fél év alatt a 3. MiG-29 veszteség.
  • boki
    Fél év alatt a 3. MiG-29 veszteség.
    Indiában ez nem olyan rossz arány. :) Sajnos amit a gyártó nem tud megoldani, az a helyi emberanyag képzettsége, szaktudása, munkamorálja, hozzáállása, stb. India mindegy milyen repülőeszközt és honnan vesz, mindegyiket jelentős számban verik földhöz, évtizedek óta.

Ugrás a fórum topichoz