|

Egy fotón a ausztrál tengeralattjárós erő nagy része

A Királyi Ausztrál Haditengerészet 6 Collins osztályú tengeralattjáróra közül 5 példány a HMAS Stirling hadikikötőben. A mólón legénységük mellett a tengeralattjáró parancsnokságtól sorakoztak fel. CPOIS Damian Pawlenko, © Commonwealth of Australia,

Rég szerepelt hírein között a Collins osztály, így a RAN által a napokban közzétett, de még a tavalyi évben készült fotót nem hagyhattuk ki.

A felvétel a kontinens délnyugati partjainál, a népes ausztrál keleti parttól, de úgy igazából mindentől hatalmas távolságokra lévő Perth városának közelében fellelhető HMAS Strirling haditengerészeti támaszponton készült. A nagyváros partjai közelében lévő szigeten (Garden Island) létesült támaszpont a nyugati végek elsődleges hadikikötője, emiatt hivatkoznak rá úgy is mint Fleet Base West.

A svéd gyökerekkel rendelkező, de Ausztráliában elkészült Collins osztályú tengeralattjárók mind a 6 példányának a HMAS Stirling a honi kikötője, így igazából nincs semmi különlegesség ezen gyülekező mögött, de ettől még jól néz ki. A HMAS Rankin, Waller, Farncomb, Sheean és Dechaineux ezen csoportosulása drónról:

Az utóbbi években mi is többször írtunk ezen nagyméretű tengeralattjárók sorsáról, a RAN tengeralattjárós jövőjéről. Ezen nem egyszerű időszak alatt nagyjából egy valamim volt csak biztos: az ausztrál tengeralattjárós erőt meg fogják duplázni és továbbra is nagyméretű tengeralattjáróban gondolkodnak. A komoly, harcok többek között azon mentek, hogy hazai fejlesztésű és gyártású legyen, netán csak hazai gyártású. Ezen időszak alatt az ausztrálok komoly érdeklődést mutattak a haditechnikai export irányába nyitni kezdő japán tengeralattjáró technológia iránt, ám 2016 áprilisában már arról szóltak a hírek, hogy végül francia siker lesz. Ez végül be is igazolódott, hiszen még abban a hónapban hivatalossá vált, hogy az ausztrál kormány a franciák ajánlatát fogadta le. Ami nem más, mint a Shortfin Barracuda Block 1A: a franciák legújabb vadász atom-tengeralattjáró osztályának, a Barracuda-nak hagyományos meghajtásúvá és az ausztrál igényeknek megfelelően átalakított változata.

A Collins osztály leváltásáról szóló, 50 milliárd ausztrál dollárra becsült összköltségű Future Submarine Program (SEA 1000) program eredeti ütemterve szerint 2026-ban kellett volna hadrendbe álljon az első új ausztrál tengeralattjáró, ám a 2016-os Defence White Paper változások miatt ez kitolódik a 30-as évek elejére, a 12. példány pedig majd csak valamikor a 40-es évek végére készülhet el. Emiatt – és nyilván az elmúlt évek kapkodása miatt – már most döntés született arról, hogy már ezen hosszú gyártási időszak alatt megkezdik a rákövetkező osztály tervezését, hogy mikor a legöregebb Shortfin Barracudák kivonása esedékessé válik, már hadrendbe állíthatóak legyenek az utódosztályának első tengeralattjárói.

Közelebbi időszakot nézve a Barracudák csúszása azt is jelenti, hogy a 6 db, jelenleg 14 és 21 éves kor közti Collins átesik majd egy korábban nem tervezett élettartam hosszabbítással összekötött modernizáláson, melynek konkrét részletei még nem ismertek, ám a szonárt és a kommunikációs rendszert mindenképpen érintik majd.