|

Master-bukta a Távol-Keleten – Tajvan inkább saját tervezésű kiképzőt választott

A közelmúltban ismét a nemzetközi hírekbe került Tajvan régóta ismert róla, hogy igyekszik minél több haditechnikai eszközt saját magának kifejleszteni és gyártani. Ebben nagy segítségükre van az igen fejlett helyi ipar, ami képes volt még egy olyan bonyolult és nagy rizikófaktort tartalmazó projektet is sikerre vinnie, mint az F-CK-1 Ching-kuo könnyű vadászrepülőgép. A leginkább erről a típusról nevezetes AIDC repülőgépgyártó vállalat most egy újabb, nem kevésbé nehéz feladat elé néz: nekik kell megtervezniük és elkészíteniük a szigetország légierejének új sugárhajtású kiképző repülőgépét.

A rendszeresített harci repülőgépeik kétüléses, gyakorló változatai mellett a pilótaképzés oroszlánrészét az AIDC AT-3 Tzu Chung körülbelül 50 példányával végzik Tajvanon. Az 1980-as években gyártott trénerek felett azonban eljárt az idő, élettartam-hosszabbítással egybekötött modernizáció programot – ellentétben az F-CK-1-esekkel – pedig nem hajtottak végre rajtuk. Tavaly augusztusban felröppent a hír, hogy az olasz M-346 Master lesz a váltó típusuk, amiből 66-ot venne a Tajvani Légierő, ám a szándéknyilatkozat aláírásánál azóta sem jutottak messzebb.

AIDC AT-3 Thunder Tiger Aerobatics

AIDC AT-3 géppár a Thunder Tiger bemutatócsapat színeiben | Fotó: Cruise, Wikipedia ,

Ennek pedig jelentős részben az lehetett az oka, hogy az AIDC úgy döntött, inkább teljesen saját tervezésű típust ajánl az AT-3 helyett. Tették ezt annak ellenére is, hogy a Leonardo belement a szinte teljes technológiai transzferbe, és az ázsiai partnernél készülhetett volna el 6 kivételével az összes Master. Az AT-5 néven emlegetett koncepció tervezése pedig folyamatban van, legalábbis erről árulkodik az a hír, amely szerint a tervezési fázis 2017 első felében befejeződik.

Tajpej 2019 szeptemberében szeretné bemutatni az első prototípust, aminek 2020 nyarán repülnie kell. Sőt, egy évvel később már az alacsony ütemű sorozatgyártás beindításával számolnak, tehát a berepülési program sem lesz túl hosszú. A munka felgyorsításának érdekében folyamatosan vesz fel újabb mérnököket az AIDC (a tervek szerint összesen 300 új munkatárs lesz bevonva a projektbe), jelenleg leginkább azzal a céllal, hogy elkészüljenek a szükséges mennyiségű tervrajzzal.