|

Márciusban kezdődnek a Gerald R. Ford tengeri tesztjei

A világ legerősebb haditengerészete ide, legnagyobb védelmi költségvetése oda: ha az ember repülőgép-hordozót akar építeni, akkor számolnia kell bizonyos problémákkal. Pláne akkor, ha az ominózus hajó még egy sor új technológiát is tartalmaz, amiknek ráadásul a katonai repülés talán legveszélyesebb üzemkörülményei között kell majd bizonyítaniuk. Valahogy így foglalható össze a USS Gerald R. Ford (CVN-78) helyzete, ami többek között arról nevezetes, hogy minden idők legdrágább repülőgép-hordozója, ezzel együtt pedig értelemszerűen a legtöbbe került hadihajó is. A sok csúszás ellenére azonban talán végre „révbe ér”…

A USS Gerald R. Ford 2013-ban | Forrás: US Navy ,

Az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete a napokban adta hírül, hogy a CVN-78 tengeri tesztjei várhatóan 2017 márciusában elkezdődnek. A US Navy szóvivője kedden úgy nyilatkozott: a hajó 99%-ban készen van, és a korábban nyilvánosságra került problémák megoldásában is „jelentős előrelépések” történtek. Ez pedig lehetővé teszi az első komolyabb próbaút megkezdését. Utóbbit egyébként többször el kellett halasztani, legutóbb 2016 nyarán, amikor a meghajtással akadtak gondok.

Az új generációs szuperhordozó, amely a Ford-osztály első, névadó egysége, eddig több mint 12 milliárd dollárba került, a végső költség pedig még ennél is több lesz. A tervek szerint az egység 2021-ben kellene, hogy bevethetővé váljon, ám ez valószínűleg nem fog teljesülni: az Egyesült Államok 38. elnökéről elnevezett hajó optimista becslések szerint is csak 2023 körül kezdheti meg karrierjét.

Fórum hozzászólások

  • spunkmeyer
    Nem én mondtam, na.
    Valami Trump nevű fickó a tengeren túlon.
    Kíváncsi vagyok lész-e a jövőben Donald Trump osztályt:) Elvileg innentől a hetedik hajó lesz az U.S.S. Donald J. Trump, szóval benne van, hogy az már új hajóosztály lesz.
  • rudi
    Trumpnak tele van a töke az új EMALS katapult rendszerrel (gondolom a költségeivel)
    "Trump is insisting that the service return to installing steam catapults in place of the state-of-the-art Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) that were developed for the Gerald R. Ford–class super carriers. The president is explicit in his directive—all future U.S. Navy carriers will revert to steam catapults."
    http://nationalinterest.org/blog/th...-navy-carriers-will-use-goddamned-steam-20611

    Mondjuk én nehezen tudom elképzelni hogy tényleg visszatérnek a gőzkatapulthoz...
    "On the future USS Ford-class carriers
    You know the catapult is quite important. So I said what is this? Sir, this is our digital catapult system. He said well, we’re going to this because we wanted to keep up with modern [technology]. I said you don’t use steam anymore for catapult? No sir. I said, "Ah, how is it working?" "Sir, not good. Not good. Doesn’t have the power. You know the steam is just brutal. You see that sucker going and steam’s going all over the place, there’s planes thrown in the air."

    It sounded bad to me. Digital. They have digital. What is digital? And it’s very complicated, you have to be Albert Einstein to figure it out. And I said–and now they want to buy more aircraft carriers. I said what system are you going to be–"Sir, we’re staying with digital." I said no you’re not. You going to goddamned steam, the digital costs hundreds of millions of dollars more money and it’s no good."

    http://time.com/4775040/donald-trump-time-interview-being-president/

    Ez így hangzott el?? :D
  • haubagoi
    "On the future USS Ford-class carriers
    You know the catapult is quite important. So I said what is this? Sir, this is our digital catapult system. He said well, we’re going to this because we wanted to keep up with modern [technology]. I said you don’t use steam anymore for catapult? No sir. I said, "Ah, how is it working?" "Sir, not good. Not good. Doesn’t have the power. You know the steam is just brutal. You see that sucker going and steam’s going all over the place, there’s planes thrown in the air."

    It sounded bad to me. Digital. They have digital. What is digital? And it’s very complicated, you have to be Albert Einstein to figure it out. And I said–and now they want to buy more aircraft carriers. I said what system are you going to be–"Sir, we’re staying with digital." I said no you’re not. You going to goddamned steam, the digital costs hundreds of millions of dollars more money and it’s no good."

    http://time.com/4775040/donald-trump-time-interview-being-president/

    Ez így hangzott el?? :D
    egy atomhajtású rephordozón szerintem van gőz bőven, de lehet tévedek az nem arravaló:D ez a mágneses katapult meg jó pénznyerő automata valakiknek.
  • zolkas
    egy atomhajtású rephordozón szerintem van gőz bőven, de lehet tévedek az nem arravaló:D ez a mágneses katapult meg jó pénznyerő automata valakiknek.
    Meg delej is van bőven...
  • molnibalage
    Állt egy frászt... Nincs harcképessége, ez nálam nem szolgálat. Az azután van miután a hajó megkapja a jogosultságot a korlátozás nélküli repüzemre első körben.
    https://sg.hu/forum/uzenet/1074537255/83335
    A linkedre reagálva...érdeklődve.
    Mi lehet a Zumwaltban, hogy ilyen baromi nehezen áll össze? Hiszen "csak" egy romboló, nem egy rephordozó?
  • torsen
    A linkedre reagálva...érdeklődve.
    Mi lehet a Zumwaltban, hogy ilyen baromi nehezen áll össze? Hiszen "csak" egy romboló, nem egy rephordozó?
    Molni mellett is (majd ő is elmondja a magáét):
    - kezdésnek nem is csak mint romboló, de mint HAJÓ szerintem még hasonló se nagyon épült, így elsőként mint "nyílt tengerre korlátozás nélkül alkalmas úszóművet" kellett elfogadtatni, "átúsztatni" a teszteken
    - a zárt, doboz-szerű kivitel szerintem eleve nehezebbé, bonyolultabbá teszi egy sor működő rendszer (fedélzeti gépészet és fegyverzet) elhelyezését, kivitelét
    - az utóbbi 20-25 amerikai felfogása: mindenben csodát akarnak tenni (lásd pl. RAH-66 Comanche), aztán ha nem sikerül 110%-ban akkor durci kölyök módjára megsértődnek és törlik a projectet, vagy legalábbis jól megkurtítják, így már a kisebb széria miatt az ár/üzemeltetési költség lesz elfogadhatatlan (lásd - railgun).
  • emel
    Molni mellett is (majd ő is elmondja a magáét):
    - kezdésnek nem is csak mint romboló, de mint HAJÓ szerintem még hasonló se nagyon épült, így elsőként mint "nyílt tengerre korlátozás nélkül alkalmas úszóművet" kellett elfogadtatni, "átúsztatni" a teszteken
    - a zárt, doboz-szerű kivitel szerintem eleve nehezebbé, bonyolultabbá teszi egy sor működő rendszer (fedélzeti gépészet és fegyverzet) elhelyezését, kivitelét
    - az utóbbi 20-25 amerikai felfogása: mindenben csodát akarnak tenni (lásd pl. RAH-66 Comanche), aztán ha nem sikerül 110%-ban akkor durci kölyök módjára megsértődnek és törlik a projectet, vagy legalábbis jól megkurtítják, így már a kisebb széria miatt az ár/üzemeltetési költség lesz elfogadhatatlan (lásd - railgun).
    Az árat még értem is, de az időfaktor...kurva lassan történnek a dolgok!
  • torsen
    A linkedre reagálva...érdeklődve.
    Mi lehet a Zumwaltban, hogy ilyen baromi nehezen áll össze? Hiszen "csak" egy romboló, nem egy rephordozó?
    Nem tudom, ehhez nem értek nagyon.

    A Zumwaltnál asszem újszerű a hajtáslánc is, azzal volt már komolyabb gond.
    A többi részénél nem vágom, hogy mi lehet a gond, egy Arleigh Burke-höz képest kevesebb dolog van rajta.
  • A Hírhalom szerint úgy spórolnának, hogy egyszerre két hordozóra kötnek szerződést. A hordozókat ahogy láttam eleve sorozatban gyártják, valószínűleg elég jól időzítve. Furcsa hogy itt lehet ezen spórolni. Ráadásul dollármilliárdokat, ami már 5-10%-os költségcsökkenés is lehet hordozónként, ami azért elég sok.
  • Hmm... ott ahoy 1ooo dollareft szállítanak az A bramshoz pót ventillátor lapátot, ahol elnöki dörgedelem után tízmilliókkal lesz egyszerre olcsóbb azF35, őt el tudom képzelni, hogy itt is egy háttér beszélgetés eredményét latjuk, nagykozonseg szamara tálalva...
  • beta
    A Hírhalom szerint úgy spórolnának, hogy egyszerre két hordozóra kötnek szerződést. A hordozókat ahogy láttam eleve sorozatban gyártják, valószínűleg elég jól időzítve. Furcsa hogy itt lehet ezen spórolni. Ráadásul dollármilliárdokat, ami már 5-10%-os költségcsökkenés is lehet hordozónként, ami azért elég sok.
    A két szerződés azt (is) jelentheti, hogy a második szerződésre is rögtön utalnak valamennyi pénzt a gyártónak, holott a 2. hajót csak évek múlva kezdi el építeni. Az átutalt dollárok viszont azonnal elkezdik ketyegni a bankban a kamatokat, vagy ha esetleg befekteti a hajógyár jó helyre akkor még több lehet rajta a haszna. Szóval itt se a papír/szerződés a lényeg, hanem a tartalma ... :D
  • Azért adja a portékát olcsóbban ha egyszerre kettőt fizetnek ki mert akkor biztosan kettőt fognak megépíttetni az adott gyártóval(ugye nem lesz az,hogy lemondjuk mert a másik 2 centtel olcsóbban vállalta).
    Ezt fölfoghatjuk úgy is,hogy gesztus a megrendelő felé meg úgy is,hogy kigolyózta a gyártó a konkurenciát így többet nyer még úgy is hogy kicsit kisebb lesz az adott terméken a profit.
  • Sharid
    Hmm... ott ahoy 1ooo dollareft szállítanak az A bramshoz pót ventillátor lapátot, ahol elnöki dörgedelem után tízmilliókkal lesz egyszerre olcsóbb azF35, őt el tudom képzelni, hogy itt is egy háttér beszélgetés eredményét latjuk, nagykozonseg szamara tálalva...
    Semmiféle dörgedelem hatására nem lett tímilliókkal olcsóbb az F-35...
  • dudi
    Azért adja a portékát olcsóbban ha egyszerre kettőt fizetnek ki mert akkor biztosan kettőt fognak megépíttetni az adott gyártóval(ugye nem lesz az,hogy lemondjuk mert a másik 2 centtel olcsóbban vállalta).
    Ezt fölfoghatjuk úgy is,hogy gesztus a megrendelő felé meg úgy is,hogy kigolyózta a gyártó a konkurenciát így többet nyer még úgy is hogy kicsit kisebb lesz az adott terméken a profit.
    Igen, bár szerintem az amcsi kormány ügyel, hogy mindenki jusson elég megrendeléshez. Másrészt nukleáris hordozót csak egy vállalat épít ha jól tudom, tehát nincs konkurencia.
  • Sharid
    Cégnél nem látom a közösségi oldalak bejegyzéseit, de bármit is linkelsz...
    Már az akkori hírnél volt szó, hogy a Lot mittomén hányra kialkudott árakat hozták be, ami eredetileg be volt tervezve. Semmi frenetikus árcsökkenést nem értek el, csak a szokásos T féle hőbörség, a "mi megmutattuk" féle PR komm. volt.
  • ...
    politikai bizonytalanság leginkább a katonairepülőgép-gyártást érinti, Trump talán itt okozza a legtöbb fejtörést: egyfelől erősíteni akarja Amerikát, másfelől ennek az erősítésnek az egyik legfőbb eszközét, az ötödik generációs F-35-öst támadja. Sőt, láthatóan szeretné kijátszani a két nagy hadiipari partnert egymás ellen, azzal, hogy a Boeing álljon elő az F-35-ös olcsóbb alternatívájával: nagyon nehéz megítélni, valóban nem érti a legerősebb katonai hatalom megválasztott elnöke a különbséget a negyedik és ötödik generációs harci gépek között, vagy ez is csak egy blöff a maga módján, hogy némi zsarolással megpróbálja csökkenteni a Lightning-II. kiadásait. Abban viszont mindegyik elemző egyetért, hogy ezt a programot már nem lehet valamiféleképp visszacsinálni. Előre kell menekülni, javítani a hibákat, pörgetni a gyártást, hogy a nagyobb példányszám csökkentse a példányonkénti árat, bár magának a programnak a költségeit ez nem tudja igazán csökkenteni.

Ugrás a fórum topichoz