|

Márciusban kezdődnek a Gerald R. Ford tengeri tesztjei

A világ legerősebb haditengerészete ide, legnagyobb védelmi költségvetése oda: ha az ember repülőgép-hordozót akar építeni, akkor számolnia kell bizonyos problémákkal. Pláne akkor, ha az ominózus hajó még egy sor új technológiát is tartalmaz, amiknek ráadásul a katonai repülés talán legveszélyesebb üzemkörülményei között kell majd bizonyítaniuk. Valahogy így foglalható össze a USS Gerald R. Ford (CVN-78) helyzete, ami többek között arról nevezetes, hogy minden idők legdrágább repülőgép-hordozója, ezzel együtt pedig értelemszerűen a legtöbbe került hadihajó is. A sok csúszás ellenére azonban talán végre „révbe ér”…

A USS Gerald R. Ford 2013-ban | Forrás: US Navy ,

Az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészete a napokban adta hírül, hogy a CVN-78 tengeri tesztjei várhatóan 2017 márciusában elkezdődnek. A US Navy szóvivője kedden úgy nyilatkozott: a hajó 99%-ban készen van, és a korábban nyilvánosságra került problémák megoldásában is „jelentős előrelépések” történtek. Ez pedig lehetővé teszi az első komolyabb próbaút megkezdését. Utóbbit egyébként többször el kellett halasztani, legutóbb 2016 nyarán, amikor a meghajtással akadtak gondok.

Az új generációs szuperhordozó, amely a Ford-osztály első, névadó egysége, eddig több mint 12 milliárd dollárba került, a végső költség pedig még ennél is több lesz. A tervek szerint az egység 2021-ben kellene, hogy bevethetővé váljon, ám ez valószínűleg nem fog teljesülni: az Egyesült Államok 38. elnökéről elnevezett hajó optimista becslések szerint is csak 2023 körül kezdheti meg karrierjét.