|

Útra keltek a bőrnyakú Villámok

A korábbi hírekkel ellentétben nem 2018, hanem 2017 januárja lett kijelölve az F-35B első, tengerentúli településének. A terv ugyanis az, hogy a VMFA-121 „Green Knights” század 10, később további 6 gépe a Japánban lévő Iwakuni repülőterére kerül, ahonnan 2017 végén, 2018 elején fokozatosan átkerülnek a USS Wasp (LHD-1) fedélzetére. A lényeg viszont, hogy az említett tíz példány egy része január 9-én útra kelt, amiről szép felvételek születtek: az alábbi videóban látható néhány F-35B a VMFA-121 kötelékéből, a felszerelésük egy részét cipelő C-17 Globemaster III és az áttelepülést támogató KC-10 Extender is.

Fórum hozzászólások

  • Ebben igazad van Molni, hogy az F-35-ös pilótája előbb fogja látni, hogy az ő gépére irányul-e támadás a hőkövető/infravörös/képalakotó rakétakkal, viszont amennyiben a több irányból egy viszonylag egyidejűleg érkezik, és még lokátorirányítású rakéták is vannak a légtérben kérdés, hogy a passzív, aktív ellenrendszerekkel, és manőverezéssel ki tud-e térni előle. Olyan mintha kidobosoznál sok labdával, de nincs térfél... egy elől kitérhesz, másikat is dobták rád de máshonnan, azt a vontatott csali fogja fel (bár manőverező légiharc esetében szerintem a vontatott csali nem használható.. De mondjuk a kiszort flare eltéríti. Sajnos 3. irányból is dobtak rád egyet egyszerűen túlterhelődtél, nem tudsz 3 dologra reagálni. A fenti helyzetet egy nagy csoportban egymást kerülgető gépekből álló halmazra értettem. De erre nem fogják használni a villámot szerintem, más lesz maga a harcászat is.
  • Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
    Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
    Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
    Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
  • Misi ez honnan jött??? :)..

    Szerintem azért óriási a kommenthalom, mert a világ legjobban ismert 5. gen terrvezett repülőgépe amelynek tervezését, gyártását, evolucióját a kezdettől lehet olvasni a NET-en és a legtöbb anyag (akár dezinformációs is) van róla..

    Az F-22 idején még hol volt a net... gyermekcpőben az egyetemek között..
  • Allesmor Obranna
    Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
    Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
    Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
    Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
    Van ennek is alapja, kár lenne tagadni. Mindenképpen több, mint a "Vak Szu-35 - mindent látó F-35" nek...
  • kelepisti
    Misi ez honnan jött??? :)..

    Szerintem azért óriási a kommenthalom, mert a világ legjobban ismert 5. gen terrvezett repülőgépe amelynek tervezését, gyártását, evolucióját a kezdettől lehet olvasni a NET-en és a legtöbb anyag (akár dezinformációs is) van róla..

    Az F-22 idején még hol volt a net... gyermekcpőben az egyetemek között..
    Olvasd csak el újra mit írtam. Nem azt állítottam, hogy csak és kizárólag azért téma a neten az F-35-ös, mert sokan szubjektív ellenszenvet éreznek iránta, hanem azt, hogy a géphez köthető pro és kontra online diskurzus legnagyobb hányada érzelmi alapon generálódik. Az általam említett okokból.
    Az F-35-ösről amúgy nincs több anyag, mint más gépekről. A legtöbb, amit olvashatunk mezei copy/paste egy korábbi felszínes marketing bullshitből, illetve az ezeket boncolgató áltudományos megszakértésekből. Sőt, még mi is csak ezeket rágjuk tovább.
    A Lockheed videók szépek, de semmitmondóak. Pl. a 70 fokos állásszög videók csak nagyon keveset mutatnak, pedig nem három percig tartott a teszt repülés és nem csak egy-két figurát repültek a géppel.
    A hajtóműről ami anyag van, az üresség, úgy kell összelapátolni részinformációkból, hogy mit is tud valójában, de még így se pontos a teljes kép.
    A radar egy nagy misztikum. A legtöbb infografikát orosz bloggerek hegsztik össze.
    A szenzorokról (nyílván) csak egy eléggé kilúgozott infóhalom van, amit mesterségesen látattnak részletesnek és alaposnak a különféle pilóta beszámolók.
    Így van? Így van, de ne is várjunk mást. Ez a védelmi szektor, itt a vevőn kívül más nem kap részletes tájékoztatást.

    És az F-22? Ha lett volna akkor internet, akkor se lett volna ennyi indulat. Meghirdették a világ legtökéletesebb repülőgépét, ami mindent fog tudni, mindenből a legjobb lesz és mindenkit maga mögé utasít, illetve költséges fejlesztésekre késztet.
    Ha lett volna net már akkor is, a fenti alapvetéssel senki se vitatkozott volna. Maximum tíz-tizenöt évvel később jöttek volna az első olyan kritikus hangok, melyek pedzegették volna a nem túl elegáns túlsúlyt, a kissé iszákos hajtóműveket, a némiképp alacsony hajtómű élettartamot, hogy az OBOGS problémáról, a JHMCS hiányáról, a strukturális gondokról ne is beszéljünk.

    Változni fog a világ. F-35 ügyileg biztos. Elkjönnek az első holland F-35 műrepülő demók, az USA hegemóniája legalábbis kommunikáció szinten változni fog arrogánsból szánalmasba, majd tovább valamerre.
    Nekünk fotelszakértőknek lesz csámcsognivaló, amiből majd üthetjük egymás fejét, hogy akkor jobb-e a holland F-35A forduló szögsebessége a lengyel MiG-29-esnél, vagy a brit Typhonnál, ebből, vagy abból a szögből jobb-e fotózni a 35-öst, mint a Rafale-t, vagy csak szimplán a hangja adja el a showt.
    De csak ennyi marad nekünk.
    Hiába az internet információ áradata, a különféle légiparádék, ennél többet nem fogunk megtudni. Hiába szeretnénk. Mi netes okoskodók, csak egymás okoskodásaival okoskodjuk körbe egymást.
  • Allesmor Obranna
    Olvasd csak el újra mit írtam. Nem azt állítottam, hogy csak és kizárólag azért téma a neten az F-35-ös, mert sokan szubjektív ellenszenvet éreznek iránta, hanem azt, hogy a géphez köthető pro és kontra online diskurzus legnagyobb hányada érzelmi alapon generálódik. Az általam említett okokból.
    Az F-35-ösről amúgy nincs több anyag, mint más gépekről. A legtöbb, amit olvashatunk mezei copy/paste egy korábbi felszínes marketing bullshitből, illetve az ezeket boncolgató áltudományos megszakértésekből. Sőt, még mi is csak ezeket rágjuk tovább.
    A Lockheed videók szépek, de semmitmondóak. Pl. a 70 fokos állásszög videók csak nagyon keveset mutatnak, pedig nem három percig tartott a teszt repülés és nem csak egy-két figurát repültek a géppel.
    A hajtóműről ami anyag van, az üresség, úgy kell összelapátolni részinformációkból, hogy mit is tud valójában, de még így se pontos a teljes kép.
    A radar egy nagy misztikum. A legtöbb infografikát orosz bloggerek hegsztik össze.
    A szenzorokról (nyílván) csak egy eléggé kilúgozott infóhalom van, amit mesterségesen látattnak részletesnek és alaposnak a különféle pilóta beszámolók.
    Így van? Így van, de ne is várjunk mást. Ez a védelmi szektor, itt a vevőn kívül más nem kap részletes tájékoztatást.

    És az F-22? Ha lett volna akkor internet, akkor se lett volna ennyi indulat. Meghirdették a világ legtökéletesebb repülőgépét, ami mindent fog tudni, mindenből a legjobb lesz és mindenkit maga mögé utasít, illetve költséges fejlesztésekre késztet.
    Ha lett volna net már akkor is, a fenti alapvetéssel senki se vitatkozott volna. Maximum tíz-tizenöt évvel később jöttek volna az első olyan kritikus hangok, melyek pedzegették volna a nem túl elegáns túlsúlyt, a kissé iszákos hajtóműveket, a némiképp alacsony hajtómű élettartamot, hogy az OBOGS problémáról, a JHMCS hiányáról, a strukturális gondokról ne is beszéljünk.

    Változni fog a világ. F-35 ügyileg biztos. Elkjönnek az első holland F-35 műrepülő demók, az USA hegemóniája legalábbis kommunikáció szinten változni fog arrogánsból szánalmasba, majd tovább valamerre.
    Nekünk fotelszakértőknek lesz csámcsognivaló, amiből majd üthetjük egymás fejét, hogy akkor jobb-e a holland F-35A forduló szögsebessége a lengyel MiG-29-esnél, vagy a brit Typhonnál, ebből, vagy abból a szögből jobb-e fotózni a 35-öst, mint a Rafale-t, vagy csak szimplán a hangja adja el a showt.
    De csak ennyi marad nekünk.
    Hiába az internet információ áradata, a különféle légiparádék, ennél többet nem fogunk megtudni. Hiába szeretnénk. Mi netes okoskodók, csak egymás okoskodásaival okoskodjuk körbe egymást.
    Némá' van itt több gondolkodó ember is!
  • Allesmor Obranna
    Félelmetes mennyiségű, brutális indulatokkal is megtűzdelt kommenthalmot generált az F-35 család az egész interneten csak azért, mert olyan csúnyára sikeredett (ízlések és pofonok, fotók és képszögek) és ez elfogadhatatlanná teszi. Ez a gép nem szexi, ellenben drága (drága, mint az összes többi), pusztulnia kell.
    Valóban hiba volt a STOL verzió miatt hordóformába eröltetni az összes modifikációt, ez tény, de a kollektív ellenszenv ennél méllyebbről fakad.
    Ugyanis adott a poszt-Bush éra generálta globális USA-ellenszenv, a félresikerült nemzetközi erőprojekciók, a gőzerővel csúcsrajáratott információs hadviselés, netes trollkodás, az egész bolygót behálózó jövőképhiány és rosszkedv, az általánossá vált mindennel szembeni gyanakvással igyekezett önazonosság keresés, stb stb.
    Ejj-ejj F-35, te itt szép lehetsz, de okos nem. Ja, hogy csúnya is vagy? Ennyit erről...
    Csak egy szöget mutas ahonnan szép.KÉRLEK CSAK EGYET! ;)
  • Tisztelt Fórumtársak!
    Eleinte látszólag a hozzászólásom nem az F-35-ről fog szólni.
    Hanem arról, a gondolatfoszlányokról, amiket az itt - is - folyó végtelen viták indítottal el bennem.
    (Nem) kissé egyszerű világképem sokszor szerencsejáték analógiákat keres és talál folyamatokra.
    Ilyen analógia számomra a fegyver/haderő fejlesztés is.
    Nézzük példaként a magyar fegyverkezést a szocializmusban! Anno tizenéve Kecelen járva - meg egykori sorkatonaként - döbbentem rá, hogy mennyiféle haditechnikai eszközt vásároltunk, a magyar társadalom/gazdaság arányaiban milyen bődületes energiákat ölt bele a fegyverkezésbe - nyilván nem csak jószántából:
    - Mondhatni számtalan eszköz rendszeresítése (vásárlás, üzemeltetés, szervizelés, veszteségek pótlása, avulás miatti csere stb.)
    - Nagy létszámú parancsnoki állomány képzése, lakhatásának biztosítása, élelmezése, ruháztatása, fizetése, nyugdíja.
    S akkor nem számoltuk azt, hogy közülük mennyi tehetségesebb alkothatott, fejleszthetett, irányíthatott volna a népgazdaság (ej, de szocialistára sikeredik ez a
    mondat) gazdasági, termelő ágazataiban, hozzájárulva az ország gyarapodásához.
    - Sorállomány dettó ( mínusz nyugdíj), s akkor nem számoltuk azt, hogy ezek az a fiatal legények a legkreatívabb, legenergikusabb korukban lettek kivonva a
    termelésből.
    Ami lehet, hogy jót tett a rejtett munkanélküliség elkendőzésében, de akkor már inkább a munka helyett a a munkahelyeiken a kiharcolt előjogaikat érvényesítő nyugdíj előtt állókat kellett volna azzal a kettő, másfél évvel hamarabb nyugdíjazni.
    Összességében borzalmas károkat okozott az országnak az ekkora mértékű fegyverkezés. Vigasztaló talán az, hogy a környékünkön keletre - nyugatra mindenhol ez volt a "divat", legfeljebb a károkat menedzselték jobban...

    S mit értünk el a nagy erőfeszítésekkel?
    Semmit!
    A haderőnemi szakmai tapasztalatok - már amik voltak - gyakorlatilag elvesztek, kultúrájuk szintén, ahogy nyugodjon nagymamám mondaná: Kiment "hőkére". Ami van is kevés, azzal a netán a szükséges időn belül most nem tudnánk érdemi képességű haderőt kinevelni.
    (Így utólag nézve) a felettünk "atyáskodó" Szovjetunió miatt úgysem mert volna minket megtámadni senki - az áldozatokkal megszerzett érdekszférájukat nem hagyták volna veszni.
    Tehát - rulettes analógiával élve feltettünk két tucatra is zsetont, amikor egyre is elég lett volna.
    Bizonyíték kell?: A VSZ utáni és a NATO csatlakozás előtti helyzet. Már csak árnyéka volt a haderőnk az évekkel korábbi önmagának, mégse támadott meg tőlünk abszolút számokban nagyobb szomszéd sem.
    Na ehhez azért szerencse is kellett a pillanatnyi politikai környezet mellett. Ha pl. teszem azt Meciar Iliescuval bátorra, meg ötletesre itták volna magukat, nem vagyok benne biztos, hogy megúsztuk volna, meg hogy rohantak volna megmenteni minket pl. a németek...
    De megúsztuk, ahogy most is megúszásra játszunk a nemzeti helikopter és a többi képességgel.
    Miközben tudjuk, tudják a politikai vezetőink is hogy ha békét akarsz; készülj a háborúra.
    Viszont nagyon sok kiadást megúsztunk, rengeteg pénzt megspóroltunk; kvázi adott időszakra megnyertünk. (Amit mi persze elszartunk alagútra az M6 alatt, meg nagy stadionra kis faluban stb., ezzel tömve a politika zsebeit)
    Ahogy megússza jelenleg Új-Zéland is a légierőt tekintve.
    Hogy lesz e számukra belátható és nem belátható időben böjtje?
    Na ez a szerencsejáték!

    S akkor térjünk a szenzorfúziós F-35 vs. orosz rendszerek témájára. Megint csak a szerencsejáték analógiámmal.
    De előtte szögezzünk le valamit! /Besenyő Pista bácsis szigorú nézés)
    A technológia hátrány/fáziskésés nem erény, s nem előny!
    Persze meglehet úszni komoly kiadásokat, azzal ha lemaradunk/nem vágunk bele olyan fejlesztésekbe/rendszeresítésekbe, amik közben technikai technológia, alkalmazási zsákutcáknak bizonyulnak. Például - bár kifejlesztették - de a franciák nem rendszeresítették a variaszárnyú Mirage G-t és G.8-at.
    Nem kis összegekett spóroltak meg ezzel.
    Itt maximum az a kérdés, hogy az alapcéljában előbb-utóbb kudarcot vallott fejlesztés származékosan hoz e más területekre átvihető tapasztalatokat.
    Szerintem általában igen, a kérdés maximum az, hogy milyen áron, ez mennyibe is került?

    Baj e az, hogy az oroszok AESA, szenzorfúzió terén le vannak maradva az USA-tól?
    Szerintem attól függ, hogy milyen időtávon belül?
    Rövid távon belül nem baj. A nukleáris elrettentő erejének köszönhetően nagy biztonsággal ez a hátrány nem lesz probléma, ha a saját területét kell megvédenie.
    Sőt még az érdekeltségei védelme is belefér, hiszen gondolom a jelenlegi fejlettségi szintjén is szükség esetén eredményesen bevethető lenne az F-35 a Szíria felett járőröző Szu-35-ösök ellen - csakhogy megmutassa az USA, hogy ki is az erősebb kakas a szemétdombon.
    Hosszabb távon?
    Ha a technológia eléri egy adott területen az ésszerű és kor-szerű határait /csillagmotor, légcsavar stb./, az utolérhető.
    A szenzorok fejlődése utolérhető, ahogy a programoké is. Ugyanúgy, ahogy a 80-as évek közepére a Szu utolérte az F-15, F-16 manőverezőképességét a MiG-29, Szu-27 párossal. Mégsem vesztett el emiatt az előző hátrányos tíz évben közvetlen háborút az USA ellen.
    Tehát momentán nem volt gond. Nem volt kár.
    Tehát adott,kivett időszakaszban ezzel pénzt spórol.......hatott volna meg, ha azt más hülyeségre nem szórja el ( MiG-23 rendszeresítése).
    A gazdasági bukás egy másik szál.
    Pontosabban nem is: A Szu majd' minden pénzét a fegyverkezésre tette fel, aztán a krupié meg szinte az összes vörös csillagos zsetont bezsebelte.

    A nyugati vagy az USA érdekszférájába tartozó egyéb országok akkor sem vennének AESA-s, szenzorfúziós PAK-FA-t, ha az USA 15 évvel korábbi F-16-os radaros F-35-öst lenne hajlandó eladni nekik...
    Tehát így nem bukás.
    A kár szinte csak akkor fog jelentkezni, ha úgy maradnak el a fejlesztéssel, hogy emiatt buknak el tendert például kínai konkurenciával szemben.
    Hoppá: Már van is rá példa: MiG kontra Dassault Rafale Indiában...
    Egy zseton ugrott.
    Amíg ez nem éri el a fejhullatós ingerküszöböt, addig legyintenek, mint a zenebohóc Eötvös Gábor, hogy van másik! S kihúznak a csarnokból egy újabb Bulavát.
  • Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

    • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
    • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
    • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
    • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
    • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
    • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
    • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
  • kelepisti
    Ebben igazad van Molni, hogy az F-35-ös pilótája előbb fogja látni, hogy az ő gépére irányul-e támadás a hőkövető/infravörös/képalakotó rakétakkal, viszont amennyiben a több irányból egy viszonylag egyidejűleg érkezik, és még lokátorirányítású rakéták is vannak a légtérben kérdés, hogy a passzív, aktív ellenrendszerekkel, és manőverezéssel ki tud-e térni előle. Olyan mintha kidobosoznál sok labdával, de nincs térfél... egy elől kitérhesz, másikat is dobták rád de máshonnan, azt a vontatott csali fogja fel (bár manőverező légiharc esetében szerintem a vontatott csali nem használható.. De mondjuk a kiszort flare eltéríti. Sajnos 3. irányból is dobtak rád egyet egyszerűen túlterhelődtél, nem tudsz 3 dologra reagálni. A fenti helyzetet egy nagy csoportban egymást kerülgető gépekből álló halmazra értettem. De erre nem fogják használni a villámot szerintem, más lesz maga a harcászat is.
    A lényeg a diferencia.
    Egy F-15ön hiába érzékeli maws nincs meg az info, hogy akkor most erre kéne fordulnom... F-35nál meg megvan.
    A másik a kinematikai előny. ld az általad linkelt videot. Bezony F-35 DASsal maga mögé indít...

    Mégegyszer: Senki se mondta, hogy az F-35 lelőhetetlen lesz. Azt nem lehet kimanőverezni ha elöről, hátulról oldalról közelről három+ képalkotós A2A rakétát indítanak rád. De ez azt feltételezi, hogy vmi elképesztően el lett rontva. Főleg, hogy az elötted lévő gépet sokkal elöbb ki kellett volna szurnod és indítani rá ahogy ha infra alapon indítanak rád akkor az oldalt, hátulról való indításra is kellett volna indítanod már rég. Még egy ilyen ideális esetben is 3+1 tüzgolyó kéne, hogy összejöjjön, márha nem adjuk meg azt az előnyt is másik oldalnak, hogy F-35ön nincs rakéta. :)

    SCIFI is legyen: Mikro rakétákkal, mikro dronok. Picik. Amik beférhetnek ilyen ALE-70 helyekre, márpedig ilyen helyek vannak F-35ön bőven. Ha indítanak rád és az alulról mögüled jön és érzékeled amikor már csak 3-4kmre van kidobsz egyet ezekből a mikrorakétákból.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

    • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
    • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
    • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
    • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
    • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
    • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
    • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Szerintem is az a drága, hogy amit sokáig valóban drága pénzért felépítettünk, fenntartottunk, az gyakorlatilag lassan bár jogutóddal, de megszűnik. Van ez a kedvenc mondásom ugye, hogy "ha nem akarod etetni a katonáid, előbb utóbb másét fogod", na ez meg sajnos igaz szokott lenni a történelmi tanulságok szerint. Ezt nem lehet abszolút forintosítani.
  • Fade
    A lényeg a diferencia.
    Egy F-15ön hiába érzékeli maws nincs meg az info, hogy akkor most erre kéne fordulnom... F-35nál meg megvan.
    A másik a kinematikai előny. ld az általad linkelt videot. Bezony F-35 DASsal maga mögé indít...

    Mégegyszer: Senki se mondta, hogy az F-35 lelőhetetlen lesz. Azt nem lehet kimanőverezni ha elöről, hátulról oldalról közelről három+ képalkotós A2A rakétát indítanak rád. De ez azt feltételezi, hogy vmi elképesztően el lett rontva. Főleg, hogy az elötted lévő gépet sokkal elöbb ki kellett volna szurnod és indítani rá ahogy ha infra alapon indítanak rád akkor az oldalt, hátulról való indításra is kellett volna indítanod már rég. Még egy ilyen ideális esetben is 3+1 tüzgolyó kéne, hogy összejöjjön, márha nem adjuk meg azt az előnyt is másik oldalnak, hogy F-35ön nincs rakéta. :)

    SCIFI is legyen: Mikro rakétákkal, mikro dronok. Picik. Amik beférhetnek ilyen ALE-70 helyekre, márpedig ilyen helyek vannak F-35ön bőven. Ha indítanak rád és az alulról mögüled jön és érzékeled amikor már csak 3-4kmre van kidobsz egyet ezekből a mikrorakétákból.
    Az egyik F-35 pilóta mondta azt, hogy ha világ legfeljelettebb SA-val bíró gépben már mögötted vannal lőhelyzetben és te letolt gatyás vagy, az nem a gép hibája.. Akkor a felhasználó már régen elrontott valamit.
  • molnibalage
    Az egyik F-35 pilóta mondta azt, hogy ha világ legfeljelettebb SA-val bíró gépben már mögötted vannal lőhelyzetben és te letolt gatyás vagy, az nem a gép hibája.. Akkor a felhasználó már régen elrontott valamit.
    Vagy létszámhátrányos szituációban vagy, vagy kifogytál a hihetetlen 4 db -os rakétakészletedből, vagy működött az ellenfél Elektornikai hadivselése, vagy csak simán már annyi üzemanyagod van csak, hogy tudod hogy mögötted van az ellenfél, de hazafelé kell fordulj, és az Ő gépe gyorsabb/több üzemanyag van benne.

    De amúgy lehet hogy ezek mind fikciók, és tényleg csak bazi nagy user hibával válik lelőhetővé az F-35. Ja.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

    • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
    • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
    • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
    • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
    • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
    • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
    • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Már ezekért a pontosításokért megérte írnom. Köszönöm a korrekciókat!

    Az alapelképzelésemet, illetve a többit - lehet, hogy tapintatból? - viszont eddig nem kérdőjelezted meg, ez már fél siker.;)
  • Allesmor Obranna
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Hamár sántítás pl ez is. Nem az volt az állítás, hogy nem ad el Oroszo töménytelen cuccot Indiának, hanem, hogy ha vmi elbukik akkor azt nem ő szállítja, zseton arra ugrott. Még akkor is ha ez csak 36db Mig lett volna.

    @molnibalage Igen de kele most boldog, F-35öt lelötték. :)

    @zsolti
    -Létszámhiány lehet, csak még bekeríteni is kell. Azért tegyük hozzá, hogy idén 90db F-35 készül jövőre 107db a terv és 2022ig ezt fel akarják 180 körülire futtatni. Bekeríteni meg nehézkes ha nem tudod hol van, ne adj isten még AWACS supportjuk is van, márpedig komoly szituban van. De ettől még persze lehet.
    -F-35A 8.5tonna kerot visz internal. egy SH pl 4.5et. Ha tetszik 2*nehezebb ez a kifogy és emiatt lelép. Itt azért jegyezzük meg, hogy USAF, navy szinten napi rutin a légiutántöltés azaz sokkal kevésbé kritikus ez mint ahol nincs, alig. Persze tankal, drop tankal lehet vmennyit trükközni de F-35ön is. (Izraelben sztem már tesztelik is...)
    -4dbos rakétakészlet FRPig van onnantól készültek 6dbot vihetnek. Hamár itt tartunk pakfa mennyit? Hihetetlen 6dbot? Persze ez is elfogyhat.
    Tegyük hozzá, hogy az USAF/Navy pilóták az egyik hanem legjobb képzést kapják, baromi sok lehetőségük van a gyakorlásra és a legreálisabb terepeken, szimulációkban gyakorolhatnak.

    Szóval le lehet lőni. Sött akár 3genes géppel is le lehet lőni. De nem is mondtam soha az ellenkezőjét. Boldog?
  • dudi
    Nem csak az USAF-na lesz F-35 szóval óvatosan dobálózzubk a nagy darabszámokkal meg a Raptorokkal.
    Ez komplett gyártási mennyiség adott évre. US szinten összesen 2400db+ot terveznek rendszeresíteni ebből 340db Navy 340db USMC, többi USAF. Raptor gyárásának koporsószege a konkurencia hiánya, áttételesen Szu összeomlása. De nincs evvel egyedül pl B-2 is pont egy ilyen platform.

    Az F-35 ehez képest nagyon más. Egyrészt mert jön az 5gen konkurencia, másrészt mert F-15/F-16/F-18/Harrierből fogy a repóra. Lássuk be az elmúlt ~20évben USben rendszeresítettek kb 900+ vadász/multirole gépet. Ez USt nézve egy elég alacsony szám. Persze "EU" még ezt is alulmulja itt kb 500+t.
    Hamár itt tartunk Oroszok mennyi új gépet kaptak ebben az elmúlt 20évben?
  • Fade
    Hamár sántítás pl ez is. Nem az volt az állítás, hogy nem ad el Oroszo töménytelen cuccot Indiának, hanem, hogy ha vmi elbukik akkor azt nem ő szállítja, zseton arra ugrott. Még akkor is ha ez csak 36db Mig lett volna.

    @molnibalage Igen de kele most boldog, F-35öt lelötték. :)

    @zsolti
    -Létszámhiány lehet, csak még bekeríteni is kell. Azért tegyük hozzá, hogy idén 90db F-35 készül jövőre 107db a terv és 2022ig ezt fel akarják 180 körülire futtatni. Bekeríteni meg nehézkes ha nem tudod hol van, ne adj isten még AWACS supportjuk is van, márpedig komoly szituban van. De ettől még persze lehet.
    -F-35A 8.5tonna kerot visz internal. egy SH pl 4.5et. Ha tetszik 2*nehezebb ez a kifogy és emiatt lelép. Itt azért jegyezzük meg, hogy USAF, navy szinten napi rutin a légiutántöltés azaz sokkal kevésbé kritikus ez mint ahol nincs, alig. Persze tankal, drop tankal lehet vmennyit trükközni de F-35ön is. (Izraelben sztem már tesztelik is...)
    -4dbos rakétakészlet FRPig van onnantól készültek 6dbot vihetnek. Hamár itt tartunk pakfa mennyit? Hihetetlen 6dbot? Persze ez is elfogyhat.
    Tegyük hozzá, hogy az USAF/Navy pilóták az egyik hanem legjobb képzést kapják, baromi sok lehetőségük van a gyakorlásra és a legreálisabb terepeken, szimulációkban gyakorolhatnak.

    Szóval le lehet lőni. Sött akár 3genes géppel is le lehet lőni. De nem is mondtam soha az ellenkezőjét. Boldog?
    Boldog, mert kezdünk azért szépen lassan eljutni oda, ahová mindig is szerettem volna, hogy fejlett - jövőbe mutató technika, de harcászati szituációtól(támad-védekezik, ki mögött van épp lokálisan több support, és adott időben kinek van létszámfölénye) nagyon erősen függ MÉG mindig minden szituáció. Valamint kimondtad azt, hogy bizony le lehet lőni még akár egy Mig-23/25-el, F-4 II vagy Mirage F1 el is, tehát nem csodafegyver.

    Boldog.
  • Fade
    Ez komplett gyártási mennyiség adott évre. US szinten összesen 2400db+ot terveznek rendszeresíteni ebből 340db Navy 340db USMC, többi USAF. Raptor gyárásának koporsószege a konkurencia hiánya, áttételesen Szu összeomlása. De nincs evvel egyedül pl B-2 is pont egy ilyen platform.

    Az F-35 ehez képest nagyon más. Egyrészt mert jön az 5gen konkurencia, másrészt mert F-15/F-16/F-18/Harrierből fogy a repóra. Lássuk be az elmúlt ~20évben USben rendszeresítettek kb 900+ vadász/multirole gépet. Ez USt nézve egy elég alacsony szám. Persze "EU" még ezt is alulmulja itt kb 500+t.
    Hamár itt tartunk Oroszok mennyi új gépet kaptak ebben az elmúlt 20évben?
    Enbek mi köze van ahhoz,hogy nem csak az amerikaiaknak lesz F-35?
  • zsolti
    Boldog, mert kezdünk azért szépen lassan eljutni oda, ahová mindig is szerettem volna, hogy fejlett - jövőbe mutató technika, de harcászati szituációtól(támad-védekezik, ki mögött van épp lokálisan több support, és adott időben kinek van létszámfölénye) nagyon erősen függ MÉG mindig minden szituáció. Valamint kimondtad azt, hogy bizony le lehet lőni még akár egy Mig-23/25-el, F-4 II vagy Mirage F1 el is, tehát nem csodafegyver.

    Boldog.
    Soha sehol nem írtam és nem is utaltam az ellenkezőjére.

Ugrás a fórum topichoz