|

Útra keltek a bőrnyakú Villámok

A korábbi hírekkel ellentétben nem 2018, hanem 2017 januárja lett kijelölve az F-35B első, tengerentúli településének. A terv ugyanis az, hogy a VMFA-121 „Green Knights” század 10, később további 6 gépe a Japánban lévő Iwakuni repülőterére kerül, ahonnan 2017 végén, 2018 elején fokozatosan átkerülnek a USS Wasp (LHD-1) fedélzetére. A lényeg viszont, hogy az említett tíz példány egy része január 9-én útra kelt, amiről szép felvételek születtek: az alábbi videóban látható néhány F-35B a VMFA-121 kötelékéből, a felszerelésük egy részét cipelő C-17 Globemaster III és az áttelepülést támogató KC-10 Extender is.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Az F-35 programnak volt egy ütemterve, amit megevett a fene. A gyártó viszont felkészült arra, hogy F-35-öt kell gyártani, ezért elköltözötte az F-16 gyártósor egy részét is. Gondolom kötbérköteles volt a gyártás megkezdése a két fél között. Szóval elkezdték gyártani a nem végleges konfigú gépeket - PAK-FA program, rajtad is a szemem... - azzal a felkiáltűssal, hogy az első depot level maintanence fázisban majd akkor elérik a végleges harcképességet. Ebbe terveznek belerondítani most.


    Ezt a kérdést nem értem. Próbálkd kérlek inkább többet gépelni de úgy, hogy érhető is legyen mire gondolsz. Egyébként meg a mai piac arról szól, hogy a vevő bármilyen ostoba kérését teljesíted, ha az neked profit... Lásd az egész német energetikai piacot... Az más kérdés, hogy mindenki más veszít rajta..
    Tehát amikor megkötötték a szerződést a gyártóval tudták,hogy ezek a gépek gyakorlatilag semmire nem jók sétarepülésen kívül,ezért tervezték,hogy egyszer a jövőben átalakítják őket combat ready géppé.A kérdésem az,hogy ennek az átalakításnak az ára benne van-e a vételárban vagy nem?Mert ugye ezekért annyit fizettek mintha combat ready gépek lennének.Ha benne van akkor nem értem a gyártót!Neki úgy kellett volna szervezni mindent,hogy ezeknek a gépeknek akadálymentes legyen az átalakítása,hisz ez az átalakítás előre betervezett nem pedig egy hirtelen döntés eredménye.Ha meg nincs benne az átalakítás akkor elképzelhetetlenül óriási a korrupció az amerikai haderő és a beszállítók közt hisz combat ready áron(100+ millió Dollár/darab sőt ha ezek az első gépek akkor némelyik ára közelebb van a 150-200 millió Dollárhoz) adtak el olyan gépeket amiknek közük nincs acombat ready állapothoz sőt még pénzt is kérnének az átalakításhoz.
  • Terminator
    Az általam linkelt cikkben a tengerészgyalogság 81 gépét is érintettként emlegetik, nem csak a Légierő 108 gépét...

    Hány gépen van Block 2B szoftver? Úgy tűnik, csak azok képesek korlátozott fegyverhasználatra.
    Az USMC és az US NAVY gépei azért kerültek más kalapba, mert azok külön soron készülnek elviekben, és az azokkal kapcsolatos döntésért a Secretary of the Navy felel.

    Hogy a Block 2B-k aránya mennyi, az pontosan nem lehet kiolvasni a fentiekből. Régebbi GAO anyagokban sem egyértelműek a számok, így max. tippelni tudok. Azt állítják, hogy 45 gépnél kell komolyabb szerkezeti / HW módosítás, ebből azt tippelem, hogy ezek lehetnek Block 1A/B és/vagy Block 2A szinten.

    kelepisti
    A kérdést máshogy teszem fel:
    Ezt így rendelte meg a három haderőnem (a tengerészeti miniszter felel szerintem a Navy, és a Marine gépekért) a USAF-ért pedig a hadügyér?? Gyakorlatila az "ötlet" valamint kell, hogy alapuljon. Ráadául bár érdeke a LM-nek és az USAF/NAVY/Marine szentháromságnak is ezt eltitkolni, és lehet, hogy a média felé ötlet marad, de ténylegesen nem fogják használni a gépeket.. (ahogy avianoi gépek egy része olyan repedésekkel a szárnyos repül, hogy csak gyakorlásra alkalmas, persze nem verik nagydobra, de nem éri meg a javításuk..
    Ezt a haderőnemek vezetői, a DoD vezetése és a gyártó döntötte el. A probléma eredendően az volt, hogy úgy kezdték el a gépek átadását, hogy a fejlesztési / tesztelési fázist még messze nem fejezték be. A korábbi GAO elemzésekben feketén-fehéren le volt írva, hogy ez így bajos lépés, de mégis megtették. A másik oldalról persze ott van a tényező, hogy a Lockheed és a beszállítók felkészültek, hogy elindítják a gyártást... majd a kérdést tovább kellett gondolni, mert ha a gyártósorok állva maradnak, amíg nem jutnak el a 3F szintre, akkor évekig gyakorlatilag nemhogy nem termelnek pénzt, de egyenesen viszik azt a cégtől. Itt jött az az ötlet, hogy márpedig az LRIP elindul, és ezekkel a gépekkel folytatják a tesztelést is. Majd még egy lépéssel tovább mentek, és ugye az USMC IOC-nek nyilvánította a gépet... Marhaság az egész, de a politikai sz@rkeverés ezt dobta.

    kelepisti
    szerintem durva egy hír.
    Első blikkre azt írtam volna, hogy lásd Lockheed C-5 eset, ahol a Lockheed ugye annyira nyerni akart, hogy bele is rokkant, majd csaknem csődbe ment (ott ugye az állam mentette meg). Részben igaz lehet rá ez is, másfelől viszont mindenek előtt az USAF, majd az USMC akart egyre többet és többet az egész programról.

    Ahogy az SG-n Molnival már nem egyszer kitárgyaltuk: a program sorsát kb. az döntötte el, hogy az USMC elvárta a STOVL képességet az egyik alváltozattól. Az USAF meg egyre több és több szenzort és képességet akart belerakni. Durva hír, nagyon is az.

    De hát az DoD tud ilyeneket. Lásd még LCS, lásd még Zumwalt, stb...
  • dudi
    Tehát amikor megkötötték a szerződést a gyártóval tudták,hogy ezek a gépek gyakorlatilag semmire nem jók sétarepülésen kívül,ezért tervezték,hogy egyszer a jövőben átalakítják őket combat ready géppé.A kérdésem az,hogy ennek az átalakításnak az ára benne van-e a vételárban vagy nem?
    Ezt nem tudom megmondani.

    Mert ugye ezekért annyit fizettek mintha combat ready gépek lennének.Ha benne van akkor nem értem a gyártót!Neki úgy kellett volna szervezni mindent,hogy ezeknek a gépeknek akadálymentes legyen az átalakítása,hisz ez az átalakítás előre betervezett nem pedig egy hirtelen döntés eredménye.
    Ebből látszik, hogy sok fogalmad nincs az iparból és kit terhel a felelősség azért, ha elbaszik valamit a szerződéshez képest és valamiféle komprommiszumos vagy nem kompr. kiutat kersnek. Konkrét projekt példát tudnék mondani neked erről...

    Ha meg nincs benne az átalakítás akkor elképzelhetetlenül óriási a korrupció az amerikai haderő és a beszállítók közt hisz combat ready áron(100+ millió Dollár/darab sőt ha ezek az első gépek akkor némelyik ára közelebb van a 150-200 millió Dollárhoz) adtak el olyan gépeket amiknek közük nincs acombat ready állapothoz sőt még pénzt is kérnének az átalakításhoz.
    Végig kéne bogarászni azt, hogy ki és milyen szerződést között és kivel. Mivel n+1 beszállító van, ehhez sok sikert kívánok...

    Az alapvetést nem érted. Az F-35 programnak volt egy ütemterve. Ez alapján felkészült a fővállakozó és az összes beszállító, hogy X időben eldördül a startpiszoly és indul gyártás. Csak aztán csúszott az egész vas fejesztése és a SW-é is. Viszont az egymás közötötti szerződések meg élnek és kötbér fogalma is létezik. Akkor ilyenkor van az, hogy valami köztes megoldással próbálkoznak. Ilyen megoldás az, hogy akkor elkezdik gyártani a gépet úgy, hogy nem a végleges konfigú, mert attól még a sárkánya, a hajtóműve és n+1 dolog beletehető. Lehet vele repülni, teszteni, gyakorolni és nyúzni, ennek is van értelme. Aztán amikor meg a depot level karbantárst elérni, akkor a gyártással összhangban beilleszthetőek, akkor lesznek upgradeleve.

    A baj az, hogy közben F-16 flotta is örgedett, annak gyártósorát elmozgatták, viszont most megint kitalálták, hogy vagy 300 db F-16 gépet kell korszerűsíteni kéne. Az is LM... Itt arról van szó, hogy akkor az erőforrások tologatásának kinek az ütemtervét teszed tönkre. Az meg pénzbe kerül. Viszont F-35 kéne gyorsan, mert fogy a hadrafogható F-16 is. Na, akkor most melyik kézbe harapsz?

    Ebből adódik ez a káosz meg az, hogy a felső vezetésnek elképesztően ostoba ötletei vannak és sokszor mindent feláldoznának a combat ready F-35A-ért is. Meg az, hogy annak a vezetőnek, akinek kell 5 év múlva más az érdeke min, annak, aki majd 5-8 év múlva anyázik, hogy mi a faszt csináljon 100 db nem harcképes csak röpképes F-35A-val a Légierőnél.

    Mondom, a hidegháborút lehozó jenki vezetői réteg forog a sírjában azon, amit ezek művelnek...
  • A PAK-FA program nem egészen ez a liga. Itt tudatosan legyártottak alsó hangon 108 gépet úgy, hogy a fejlesztés még folyt, mikor kiderült, hogy a konstrukcióban alapvető tervezési hibák maradtak. Ezek jelentékeny részéről tudtak, de mégis hagyták, hogy a gyártási tempó túllépjen az utólagos javíthatóságon és nem hagytak maguknak rentábilis tartalékot, így amit idáig elszúrtak, már nem tudják gazdaságosan javítani. Nem tudják gazdaságosan visszahívni a gépeket az alakulatoktól.

    A Szu-57-es ehhez képest kismiska. Nincs low production rate, ami pár év alatt közel kétszáz gépet eredményez. Amúgy igen, lehetett volna hibák nélkül is legyártani a gépet, de sajnos nem ez történt. Ezzel szemben az oroszoknak kedvez a saját tökölésük, ugyanis az orosz valóság távolról sem enged meg ilyen volumenű gyártást a Szu-57-esből, annyira nincs rá felkészítve az orosz hadiipar. Még low production rate mellett se. Az egytizedét tudták előállítani, annak is egyharmada olcsóbb, mert fő rendszerek hiányoznak.
    Nevezzük nevén, ha mindenképp analógiát akarunk találni, akkor az a Szu-35Sz. Ez a gép akármilyen potens és szép, úgy van összetákolva, hogy kétlem, hogy az igért képességei birtokában lenne. Egyetlen szerencséje, hogy valószínű az elődtípus Szu-27-eseknél mindenképpen jobb még így is.

    Az a helyzet, hogy anno a B787 Dreamlinernél is volt egy hang a bulvármédiában, aki alapvető hiányosságokról beszélt, de a bulvárcikkek szerint kirúgták, bolondnak nyilvánították, elhallgatatták, kész konteó. Aztán csak nem voltak jók az akksik. Igaz, hogy az ipse a gép felrobbanásáról kiabált, mert életveszély a kompozit utasgép, de valójában a valós veszély a litium-ion akksik hűtéséért felelős francia alrendszer volt.
    Az F-35 alkalmatlanságáról is jöttek a hangok, melyeket lekevertek, helyettük Pierre Sprey osztotta az észt arról hogy a gép azért alkalmatlan, mert nem tud jól repülni.
    Miután ezt viszonylag könnyen cáfolták, mindenki megnyugodott, mire most kiderült, hogy ha tényleg csak annyi lett volna a baj, az lett volna a világ legjobb dolga a típussal kapcsolatban.

    Azaz a vészmadaraknak valahol igazuk volt, az aerospace üzletágban bizony ott vannak a dollármilliárdos blamák, amelyeknek a dollármilliárdos fejlesztői környezet miatt nem illene ott lenniük, csak amíg lehet, próbálják őket a szőnyeg alá söpörni.
  • molnibalage
    Mondom, a hidegháborút lehozó jenki vezetői réteg forog a sírjában azon, amit ezek művelnek...
    Hááátt.... azért tudtak ők is rendesen alkotni. :)
    Rickoveri atommeghajtású óriás agyrémek vs. Zumwalt-féle kisebb flotta
    F-108 vs. YF-12, F-111, F-14(A)...
    Vagy csak annyit mondok, hogy Bradley... :D

  • molnibalage
    Ezt nem tudom megmondani.


    Ebből látszik, hogy sok fogalmad nincs az iparból és kit terhel a felelősség azért, ha elbaszik valamit a szerződéshez képest és valamiféle komprommiszumos vagy nem kompr. kiutat kersnek. Konkrét projekt példát tudnék mondani neked erről...


    Végig kéne bogarászni azt, hogy ki és milyen szerződést között és kivel. Mivel n+1 beszállító van, ehhez sok sikert kívánok...

    Az alapvetést nem érted. Az F-35 programnak volt egy ütemterve. Ez alapján felkészült a fővállakozó és az összes beszállító, hogy X időben eldördül a startpiszoly és indul gyártás. Csak aztán csúszott az egész vas fejesztése és a SW-é is. Viszont az egymás közötötti szerződések meg élnek és kötbér fogalma is létezik. Akkor ilyenkor van az, hogy valami köztes megoldással próbálkoznak. Ilyen megoldás az, hogy akkor elkezdik gyártani a gépet úgy, hogy nem a végleges konfigú, mert attól még a sárkánya, a hajtóműve és n+1 dolog beletehető. Lehet vele repülni, teszteni, gyakorolni és nyúzni, ennek is van értelme. Aztán amikor meg a depot level karbantárst elérni, akkor a gyártással összhangban beilleszthetőek, akkor lesznek upgradeleve.

    A baj az, hogy közben F-16 flotta is örgedett, annak gyártósorát elmozgatták, viszont most megint kitalálták, hogy vagy 300 db F-16 gépet kell korszerűsíteni kéne. Az is LM... Itt arról van szó, hogy akkor az erőforrások tologatásának kinek az ütemtervét teszed tönkre. Az meg pénzbe kerül. Viszont F-35 kéne gyorsan, mert fogy a hadrafogható F-16 is. Na, akkor most melyik kézbe harapsz?

    Ebből adódik ez a káosz meg az, hogy a felső vezetésnek elképesztően ostoba ötletei vannak és sokszor mindent feláldoznának a combat ready F-35A-ért is. Meg az, hogy annak a vezetőnek, akinek kell 5 év múlva más az érdeke min, annak, aki majd 5-8 év múlva anyázik, hogy mi a faszt csináljon 100 db nem harcképes csak röpképes F-35A-val a Légierőnél.

    Mondom, a hidegháborút lehozó jenki vezetői réteg forog a sírjában azon, amit ezek művelnek...
    Tehát a valóság az,hogy a gyártó nem illesztette be az ütemtervébe ennek a 108 gépnek az upgradejét holott tudták,hogy meg kell majd csinálniuk hisz így szólt a szerződés?Nekem senki nem mondja,hogy ezt bármivel meg lehet magyarázni.Ez vagy nettó hozzánemértés vagy olyan korrupció amit mi elképzelni sem tudunk.
  • Cifu
    Hááátt.... azért tudtak ők is rendesen alkotni. :)
    Rickoveri atommeghajtású óriás agyrémek vs. Zumwalt-féle kisebb flotta
    F-108 vs. YF-12, F-111, F-14(A)...
    Vagy csak annyit mondok, hogy Bradley... :D

    A rickoveri agyrémek alatt mit értesz? Az atomengókat generálisan?

    Az YF-12 hülye ötlet volt és okosan lelőtték. Az F-111 olyan korszakos csapásmérő lett, hogy a hatósugarát mai napig visszasírja az USAF és a belőle kialakított Raven-t is. Vadászként kudarc volt, de nem is állt hadrendbe úgy... F-14A egy vészmegoldás volt, mert az AWG-9 + AIM-54-nek kellett gyorsan egy platform. A bele szánt új hajtóművet még finanszírozták 10+ éves késéssel, az F-14C soha nem készült el.


    (Számomra az nem világos a videóból, hogy az F-111B hol volt 5 tonnával nehezebb, mint az F-14A. Mindenhol alig 1 tonnás tömeg eltérést találok... Persze lehet, hogy oda is az F-111A tömege van beírva.)

    A Bradley, igen. Az a hülyeség csúcsa, de ott is megrendelő volt a hülye. Az ipar meg szállította, amit kértek.
  • dudi
    Tehát a valóság az,hogy a gyártó nem illesztette be az ütemtervébe ennek a 108 gépnek az upgradejét holott tudták,hogy meg kell majd csinálniuk hisz így szólt a szerződés?Nekem senki nem mondja,hogy ezt bármivel meg lehet magyarázni.Ez vagy nettó hozzánemértés vagy olyan korrupció amit mi elképzelni sem tudunk.
    Dudi, a honvédségnél alapkövetelmény funkcionális analfabetizumus és szövegértelmezési képesség teljes hiánya? Komolyan mondom, hogy agyfaszt kapok tőled, mintha egy falhoz beszélnék...

    A gyártó ezzel már számolt, de ennek költségei miatt az vezetés vetette fel azt, hogy akkor ez legyen, mert nem csinálni semmit az a legolcsóbb, így meg kötbér nem volt. A gyártó szívesen beütemezni neked valamikorra, csak akkor abban az időszakban kevesebb új HADRAFOGHATÓ 3F-as konfigú gép készülne el + kiesik a kiképzési kapacitásból is a NEM HARDAFOGHATÓ mennyiség. Tehát se pilótát nem képezhetnek ki, de még hadrafogható gép is később érkezik, lenne egy szét nagy törés a programban, de aztán meg hirtelen felfutás. Csak ez pénzbe kerülna AKKOR, mert pár éve AKKOR nem akartak kötbért fizetné és elkezdték gyártani ezket a gépeket.

    Ez balfasz politika, a gépnek semmi köze hozzá.

    Erre találta ki pár gyökér, hogy mi lenne, ha maradna a nem hadrafogható 108 db gép, nem költenek pénzt upgradre és akkor hamarabb jön 3F-es gép.

    Felfogadt végre? Mennyire rágjuk még a szádba...?

    Kár, hogy nem reggel toltad ezt, akkor egy kávét megspóroltam volna...
  • molnibalage
    Dudi, a honvédségnél alapkövetelmény funkcionális analfabetizumus és szövegértelmezési képesség teljes hiánya? Komolyan mondom, hogy agyfaszt kapok tőled, mintha egy falhoz beszélnék...

    A gyártó ezzel már számolt, de ennek költségei miatt az vezetés vetette fel azt, hogy akkor ez legyen, mert nem csinálni semmit az a legolcsóbb, így meg kötbér nem volt. A gyártó szívesen beütemezni neked valamiorra, csak akkor abban az időszakban kevesebb új HADRAFOGHAT 3F-as konfigú gép készülne el + kiegik a kiképzési kapacitásból is a NEM HARDAFOGHATÓ.

    Erre találta ki pár fasz, hogy mi lenne, ha maradna a nem hadrafogható gép, nem költünk pénzt upgradere és akkor hamarabb jön 3F-es gép.

    Felfogadt végre?
    Kár, hogy nem reggel toltad ezt, akkor egy kávét megspóroltam volna...
    Az milyen beütemezés,hogy közben nem tud gyártani a gyártósor?Szét kell szedni annyira a gépeket,hogy a gyártósorra kell őket újra rakni?Ha ez utóbbi van akkor meg mit majomkodik a megrendelő?Tudnia kellett előre,hogy ez lesz a helyzet,hisz ott is vannak szakértők akik benyögik a döntéshozóknak ezt.
  • molnibalage
    A rickoveri agyrémek alatt mit értesz? Az atomengókat generálisan?
    Nem, Rickover a teljes flottát atommeghajtásúként képzelte el. Az 1960-as években a törvényhozás előírta, hogy minden 8000 tonnánál nehezebb hadihajónak nukleáris meghajtásúnak kell lennie. Aztán még tovább akartak menni, a fregattok terén is atommeghajtást akartak. Végül győzött a racionalitás, és megvalósult ugye a Perry-osztály...

    molnibalage
    A Bradley, igen. Az a hülyeség csúcsa, de ott is megrendelő volt a hülye. Az ipar meg szállította, amit kértek.
    Sorolhatjuk tovább M60A2, M551, stb.
    Arra akartam rámutatni, hogy a hidegháborúban is sok olyan tökkelütött döntés született, mint mostanában...
  • Cifu
    Arra akartam rámutatni, hogy a hidegháborúban is sok olyan tökkelütött döntés született, mint mostanában...
    Képességigény terén igen, voltak marhaságok. De az, amit az F-35-tel csinálnak szimplán a felelősség elkenése, szervezetlenség, egymásnak ellentmondó döntések, stb. Nagyon nem ugyanaz.
  • dudi
    Az milyen beütemezés,hogy közben nem tud gyártani a gyártósor?Szét kell szedni annyira a gépeket,hogy a gyártósorra kell őket újra rakni?Ha ez utóbbi van akkor meg mit majomkodik a megrendelő?Tudnia kellett előre,hogy ez lesz a helyzet,hisz ott is vannak szakértők akik benyögik a döntéshozóknak ezt.
    Kész, Dudi, feladom. Az a baj, hogy fogalmatlan vagy. Teljesen. Nekem erre nincs időm, írni kéne az összefoglalót, hogy majd azt se értsed meg. Ahogy semmit sem az elmúlt X évben, mióta itt vagy.

    Az a baj, hogy kb. semmihez nem értesz, amire itt szükség lenne. Ha a fejlődésképtelenségnek lenne szobra lehet, hogy rólad kéne mintázni... :(
  • molnibalage
    Kész, Dudi, feladom. Az a baj, hogy fogalmatlan vagy. Teljesen. Nekem erre nincs időm, írni kéne az összefoglalót, hogy majd azt se értsed meg. Ahogy semmit sem az elmúlt X évben, mióta itt vagy.

    Az a baj, hogy kb. semmihez nem értesz, amire itt szükség lenne. Ha a fejlődésképtelenségnek lenne szobra lehet, hogy rólad kéne mintázni... :(
    Nah magyarázd el mi nem ok a kérdésekkel és a megállapítással?Az hogy bunkó vagy már meg sem lep...
  • Senki nem kért hogy írj bármilyen összefoglalót(én meg főleg nem),magadtól csinálod innentől kezdve ezzel érvelni...
  • De lásd kivel van dolgod.

    dudi
    Az milyen beütemezés,hogy közben nem tud gyártani a gyártósor? Szét kell szedni annyira a gépeket,hogy a gyártósorra kell őket újra rakni?
    Igen, részben. Még upgrade nélkül is. A depol level erről szól. Lásd F-15 írásomat MSIP program.
    https://htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/

    Ha ez utóbbi van akkor meg mit majomkodik a megrendelő? Tudnia kellett előre,hogy ez lesz a helyzet,hisz ott is vannak szakértők akik benyögik a döntéshozóknak ezt.
    Igen, részben tudták. De az , hogy pl. lesz vagy nem lesz F-16 upgrade az elmúlt 4 évben vagy 4-szer változott. Próbálj így tervezni. Kívánok hozzá sok sikert.
  • dudi
    Nah magyarázd el mi nem ok a kérdésekkel és a megállapítással?Az hogy bunkó vagy már meg sem lep...
    Érdekes módon az senki nem tekinti bunkóságnak, ha láthatólag féltroll stílusban köpköd valamit... Wunderbar...
  • molnibalage
    De lásd kivel van dolgod.


    Igen, részben. Még upgrade nélkül is. A depol level erről szól. Lásd F-15 írásomat MSIP program.
    https://htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/


    Igen, részben tudták. De az , hogy pl. lesz vagy nem lesz F-16 upgrade az elmúlt 4 évben vagy 4-szer változott. Próbálj így tervezni. Kívánok hozzá sok sikert.

    Akkor itt nincs másról szó csak óriási dilettantizmusról.Ami meg a tervezést illeti:amikor több milliárd Dollárról van szó és van több ezer embered akinek más dolga sincs csak tervezni akkor az a minimum elvárás,hogy mindenre legyen terv.
  • A Pentagonban azért dolgozik 23000 ember,hogy tervezzen!Tekintve,hogy az F-35 a légierő fő projektje és úgy általában az egész amerikai haderőt tekintve a TOP 3-ban van tökéletesen biztos vagyok benne,hogy nem 10 embernek kell végiggondolni a minden eshetőséget.Abban is biztos vagyok,hogy aki azF-35-tel foglalkozik annak nem sóznak a nyakába mást tehát nincs semmi dolga.
  • Nekem erről a mizériáról az F-102 fejlesztése jutott eszembe. Emlékeim szerint a Haditechnikában olvastam, hogy a fejlesztéssel párhuzamosan elkészítették a gyártósort is a "hengeres" törzsű sablonokkal.
    https://hu.wikipedia.org/wiki/F–102_Delta_Dagger#/media/File:Convair_YF-102_on_Ramp_E-2550.jpg
    Aztán egykettőre kiderült, hogy nem képes átlépni a hangsebességet, de közben felfedezték a területszabályt(???)
    - A Tu-16 1952-ben már repült és a szívócsatorna/hajtómű illesztése már elég "karcsú", nem olyan "oda*asszuk" az oldalára tákolás, mint amit a jak-28-64-el követtek el tíz évvel később(!!!), hogy még annyit sem tudott sebességben, mint a klasszikus Jak-28P...
    Az akkori fejlesztők mentségére legyen mondva, hogy majdhogynem havonta avultak el a konstrukciók, olyan ütemű volt a fejlődés az aerodinamikai kutatások terén, na meg hidegháború volt, atompara stb.
    Mindenesetre nem volt olcsó mulatság kukázni az F-102 addigi felszerszámozását és újat készíteni.
    De az akkori viszonyok között belefért.
    Illetve bele fog férni most is; mert bele kell férnie...
    De olyan mentség már nincs az én szememben, mint az F-102 fejlesztésénél.
  • dudi
    Akkor itt nincs másról szó csak óriási dilettantizmusról.Ami meg a tervezést illeti:amikor több milliárd Dollárról van szó és van több ezer embered akinek más dolga sincs csak tervezni akkor az a minimum elvárás,hogy mindenre legyen terv.
    Dudi, az a baj, hogy neked nulla tapasztalatod van ipar terén, ezért osztod az észt, de olyan szinten, hogy az már irritáló. Mindenre terv. Ja persze. Ez olyan, mint Áron bácsi a székely, aki nem mindenhez ért, hanem mindenhez is...

    A probléma inkább a túlfeszített menetrend volt, amiben nem hagytak kifutása lehetőséget és elkezdték gyárani mindenáron.
  • misinator
    Nekem erről a mizériáról az F-102 fejlesztése jutott eszembe. Emlékeim szerint a Haditechnikában olvastam, hogy a fejlesztéssel párhuzamosan elkészítették a gyártósort is a "hengeres" törzsű sablonokkal.
    https://hu.wikipedia.org/wiki/F–102_Delta_Dagger#/media/File:Convair_YF-102_on_Ramp_E-2550.jpg
    Aztán egykettőre kiderült, hogy nem képes átlépni a hangsebességet, de közben felfedezték a területszabályt(???)
    - A Tu-16 1952-ben már repült és a szívócsatorna/hajtómű illesztése már elég "karcsú", nem olyan "oda*asszuk" az oldalára tákolás, mint amit a jak-28-64-el követtek el tíz évvel később(!!!), hogy még annyit sem tudott sebességben, mint a klasszikus Jak-28P...
    Az akkori fejlesztők mentségére legyen mondva, hogy majdhogynem havonta avultak el a konstrukciók, olyan ütemű volt a fejlődés az aerodinamikai kutatások terén, na meg hidegháború volt, atompara stb.
    Mindenesetre nem volt olcsó mulatság kukázni az F-102 addigi felszerszámozását és újat készíteni.
    De az akkori viszonyok között belefért.
    Illetve bele fog férni most is; mert bele kell férnie...
    De olyan mentség már nincs az én szememben, mint az F-102 fejlesztésénél.
    Azért ez kicsit más. Az F-102 idején nem ismert fizikai jelenségek vannak. Az F-35 egyszerűen csak olyan komplex, hogy alábecsülték a hozzá szükséges időt. Ez kb. olyan, mint amikor elkezdtem írni a HT összefoglaló bővített változatát. Az elején úgy tűnt lesz 300 oldal. Már most túl van a 600. oldalon..

    Ok, ez nem egészen egzakt, mert én húzom meg a határt, de gondolom ez érthető. Ráadásul az F-35 estén egy rakás dolgot utólag találtak ki, hogy akkor "ez is jó lenne bele"...

    Meg akkor a legyen F-16 upgrade vagy ne, mikorra és mennyi F-35A, stb. Most akkor erre mi a faszt csináljon a szerencsétlen LM mikor neki kéne azt is csinálni és annak a szerelősora is mozog? Az F-35-nél meg sokszor úgy változott az egész keretrendszer, ahogy éppen az akutálisan ott levő vezér váltotta zoknija színét. Így kurvanehéz...
  • CIFU

    Téged már régóta látlak írkálni a SG forum haditechnikailag oldalon .

    Talán egyszer Molnit kérdeztem meg hogy miért nem jössz át ide mikor te is ott vagy nagyon haditechnikában

    Végre rávetted magad hogy ide is írjál én örülök neki
  • Roni
    CIFU

    Téged már régóta látlak írkálni a SG forum haditechnikailag oldalon .

    Talán egyszer Molnit kérdeztem meg hogy miért nem jössz át ide mikor te is ott vagy nagyon haditechnikában

    Végre rávetted magad hogy ide is írjál én örülök neki
    Cuifu már nagyon régen regelt, csak viszonylag ritkán jár erre. Hála istennek, most visszatért. :)

Ugrás a fórum topichoz