|

Útra keltek a bőrnyakú Villámok

A korábbi hírekkel ellentétben nem 2018, hanem 2017 januárja lett kijelölve az F-35B első, tengerentúli településének. A terv ugyanis az, hogy a VMFA-121 „Green Knights” század 10, később további 6 gépe a Japánban lévő Iwakuni repülőterére kerül, ahonnan 2017 végén, 2018 elején fokozatosan átkerülnek a USS Wasp (LHD-1) fedélzetére. A lényeg viszont, hogy az említett tíz példány egy része január 9-én útra kelt, amiről szép felvételek születtek: az alábbi videóban látható néhány F-35B a VMFA-121 kötelékéből, a felszerelésük egy részét cipelő C-17 Globemaster III és az áttelepülést támogató KC-10 Extender is.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

    • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
    • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
    • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
    • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
    • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
    • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
    • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Szerintem is az a drága, hogy amit sokáig valóban drága pénzért felépítettünk, fenntartottunk, az gyakorlatilag lassan bár jogutóddal, de megszűnik. Van ez a kedvenc mondásom ugye, hogy "ha nem akarod etetni a katonáid, előbb utóbb másét fogod", na ez meg sajnos igaz szokott lenni a történelmi tanulságok szerint. Ezt nem lehet abszolút forintosítani.
  • Fade
    A lényeg a diferencia.
    Egy F-15ön hiába érzékeli maws nincs meg az info, hogy akkor most erre kéne fordulnom... F-35nál meg megvan.
    A másik a kinematikai előny. ld az általad linkelt videot. Bezony F-35 DASsal maga mögé indít...

    Mégegyszer: Senki se mondta, hogy az F-35 lelőhetetlen lesz. Azt nem lehet kimanőverezni ha elöről, hátulról oldalról közelről három+ képalkotós A2A rakétát indítanak rád. De ez azt feltételezi, hogy vmi elképesztően el lett rontva. Főleg, hogy az elötted lévő gépet sokkal elöbb ki kellett volna szurnod és indítani rá ahogy ha infra alapon indítanak rád akkor az oldalt, hátulról való indításra is kellett volna indítanod már rég. Még egy ilyen ideális esetben is 3+1 tüzgolyó kéne, hogy összejöjjön, márha nem adjuk meg azt az előnyt is másik oldalnak, hogy F-35ön nincs rakéta. :)

    SCIFI is legyen: Mikro rakétákkal, mikro dronok. Picik. Amik beférhetnek ilyen ALE-70 helyekre, márpedig ilyen helyek vannak F-35ön bőven. Ha indítanak rád és az alulról mögüled jön és érzékeled amikor már csak 3-4kmre van kidobsz egyet ezekből a mikrorakétákból.
    Az egyik F-35 pilóta mondta azt, hogy ha világ legfeljelettebb SA-val bíró gépben már mögötted vannal lőhelyzetben és te letolt gatyás vagy, az nem a gép hibája.. Akkor a felhasználó már régen elrontott valamit.
  • molnibalage
    Az egyik F-35 pilóta mondta azt, hogy ha világ legfeljelettebb SA-val bíró gépben már mögötted vannal lőhelyzetben és te letolt gatyás vagy, az nem a gép hibája.. Akkor a felhasználó már régen elrontott valamit.
    Vagy létszámhátrányos szituációban vagy, vagy kifogytál a hihetetlen 4 db -os rakétakészletedből, vagy működött az ellenfél Elektornikai hadivselése, vagy csak simán már annyi üzemanyagod van csak, hogy tudod hogy mögötted van az ellenfél, de hazafelé kell fordulj, és az Ő gépe gyorsabb/több üzemanyag van benne.

    De amúgy lehet hogy ezek mind fikciók, és tényleg csak bazi nagy user hibával válik lelőhetővé az F-35. Ja.
  • Allesmor Obranna
    Érdekes eszmefuttatás, de több ponton sántít. Véleményem szerint:

    • A sorállományúak nem estek ki a termelésből, akkoriban nem volt még olyan éles helyzet a munkaerőpiacon mint manapság. Arányaiban kevesebben bukták be a nagybetűs életet csak azért mert kettő, másfél, netán egy évre katonáskodniuk kellett a karrierjük legelején. A manapság alatt a korábbi évtizedek munkanélküliségét, illetve napjaink munkaerő hiányát értem.
    • Nem a fegyverkezés okozott borzalmas károkat az országnak, hanem a ráfordított pénzeken szerzett képesség későbbi elherdálása. Így utólag válik értelmetlenné az egész.
    • Nem azért nem ért semmit a VSz érában a fegyverkezésünk, mert az ott megszerzett tapasztalatokat később úgyis elveszítettük, hanem azért veszítettük el az ott megszerzett tapasztalatokat, mert koncepció nélkül lenulláztuk az egész haderőt, nem törődve a tudás átmentéséről, fejlesztéséről. Erről viszont nem a VSz érabeli fegyverkezésünk tehet.
    • A VSz alatt a Szovjet védernyő önmagában nem ért volna semmit, a nagy sakkjátszmában nekünk is ki kellett állni a gyalogként, teljesen mindegy, hogy önmagában a Magyar Néphadsereg milyen harcértéket képviselt volna. Csak így volt értelme a Varsói Szerződésnek.
    • A 90-es években nem úsztunk meg semmiféle kiadást. Folyamatosan hatalmas pénzeket emésztett fel a Magyar Honvédség költségvetése, miközben látványosan és extrém mód aránytalanul zuhant a mélybe a hadrafoghatóság, majd a komplett harcérték is. Itt tartunk most. Sokba kerül, semmi értelme.
    • A VSz és NATO közti időszakban ugyanúgy kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok, mert a fenti problémakör a környező országokban is jelen volt. A jugoszláv válság idején azonban nagyon közel kerültünk a közvetlen fegyveres konfliktushoz, de pont a még meglévő ex-VSz Magyar Honvédség akkori harcértéke miatt nem került sor rá. És igen, én is úgy szocializálódtam anno, hogy Iliescu és Meciar lesz a mumus, de ma már tudjuk, hogy akkor bizony egy szlovák vagy román (illetve közös) agresszió rémképe már nem volt több, csak fikció.
    • A MiG-29-es és a Szu-27-es idejére a MiG-23-as problémaköre már nem játszott szerepet, sőt, a szinte minden orvosolható hibáját tekintve korrigált MiG-23MLD variáns fejlesztési költségei erre az időre már nagyságrendileg kisebbek voltak a két említett típusénál. Ami pénzszórásról te beszélsz, az a Tu-160-as, a Buran/Enyergija páros, Afganisztán, Csernobil (csak ez önmagában, nominál értéken meghaladja a 60-as, 70-es évekbeli amerikai Apollo programét, ha minden igaz), 941 Akula (Typhoon), illetve a mai nevén Admiral Kuznyecov repülőgéphordozó fejlesztése. Csak, hogy a nagyobbakat említsem, miközben ott volt a késő-brezsnyevi időszakban eltékozolt "a háború utáni szovjet gazdaság első húsz éve" összes eredménye. A komplett korszerűsítetlen szovjet gazdasági modell.
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Már ezekért a pontosításokért megérte írnom. Köszönöm a korrekciókat!

    Az alapelképzelésemet, illetve a többit - lehet, hogy tapintatból? - viszont eddig nem kérdőjelezted meg, ez már fél siker.;)
  • Allesmor Obranna
    • A MiG vs Rafale ügylet is érdekes. Papíron a Rafale lett a nyerő, de keserű ez a győzelem, mivel jelenleg az oroszok több MiG-29-est adtak el Indiának, mint ami Rafale várhatóan kelleni fog. És ezeket modernizálni is kell, hajó is ment hozzá, az oda kiszámlázott eladási árban szerintem az elbukott MiG-29M2-esek ára is bele van szépen írva, ott a Szu-30MKI modernizáció, a folyamatos hajtómű utánrendelés, miközben az MMRCA tender győztese még egy fillért se látott a győzelme óta.
    Hamár sántítás pl ez is. Nem az volt az állítás, hogy nem ad el Oroszo töménytelen cuccot Indiának, hanem, hogy ha vmi elbukik akkor azt nem ő szállítja, zseton arra ugrott. Még akkor is ha ez csak 36db Mig lett volna.

    @molnibalage Igen de kele most boldog, F-35öt lelötték. :)

    @zsolti
    -Létszámhiány lehet, csak még bekeríteni is kell. Azért tegyük hozzá, hogy idén 90db F-35 készül jövőre 107db a terv és 2022ig ezt fel akarják 180 körülire futtatni. Bekeríteni meg nehézkes ha nem tudod hol van, ne adj isten még AWACS supportjuk is van, márpedig komoly szituban van. De ettől még persze lehet.
    -F-35A 8.5tonna kerot visz internal. egy SH pl 4.5et. Ha tetszik 2*nehezebb ez a kifogy és emiatt lelép. Itt azért jegyezzük meg, hogy USAF, navy szinten napi rutin a légiutántöltés azaz sokkal kevésbé kritikus ez mint ahol nincs, alig. Persze tankal, drop tankal lehet vmennyit trükközni de F-35ön is. (Izraelben sztem már tesztelik is...)
    -4dbos rakétakészlet FRPig van onnantól készültek 6dbot vihetnek. Hamár itt tartunk pakfa mennyit? Hihetetlen 6dbot? Persze ez is elfogyhat.
    Tegyük hozzá, hogy az USAF/Navy pilóták az egyik hanem legjobb képzést kapják, baromi sok lehetőségük van a gyakorlásra és a legreálisabb terepeken, szimulációkban gyakorolhatnak.

    Szóval le lehet lőni. Sött akár 3genes géppel is le lehet lőni. De nem is mondtam soha az ellenkezőjét. Boldog?
  • dudi
    Nem csak az USAF-na lesz F-35 szóval óvatosan dobálózzubk a nagy darabszámokkal meg a Raptorokkal.
    Ez komplett gyártási mennyiség adott évre. US szinten összesen 2400db+ot terveznek rendszeresíteni ebből 340db Navy 340db USMC, többi USAF. Raptor gyárásának koporsószege a konkurencia hiánya, áttételesen Szu összeomlása. De nincs evvel egyedül pl B-2 is pont egy ilyen platform.

    Az F-35 ehez képest nagyon más. Egyrészt mert jön az 5gen konkurencia, másrészt mert F-15/F-16/F-18/Harrierből fogy a repóra. Lássuk be az elmúlt ~20évben USben rendszeresítettek kb 900+ vadász/multirole gépet. Ez USt nézve egy elég alacsony szám. Persze "EU" még ezt is alulmulja itt kb 500+t.
    Hamár itt tartunk Oroszok mennyi új gépet kaptak ebben az elmúlt 20évben?
  • Fade
    Hamár sántítás pl ez is. Nem az volt az állítás, hogy nem ad el Oroszo töménytelen cuccot Indiának, hanem, hogy ha vmi elbukik akkor azt nem ő szállítja, zseton arra ugrott. Még akkor is ha ez csak 36db Mig lett volna.

    @molnibalage Igen de kele most boldog, F-35öt lelötték. :)

    @zsolti
    -Létszámhiány lehet, csak még bekeríteni is kell. Azért tegyük hozzá, hogy idén 90db F-35 készül jövőre 107db a terv és 2022ig ezt fel akarják 180 körülire futtatni. Bekeríteni meg nehézkes ha nem tudod hol van, ne adj isten még AWACS supportjuk is van, márpedig komoly szituban van. De ettől még persze lehet.
    -F-35A 8.5tonna kerot visz internal. egy SH pl 4.5et. Ha tetszik 2*nehezebb ez a kifogy és emiatt lelép. Itt azért jegyezzük meg, hogy USAF, navy szinten napi rutin a légiutántöltés azaz sokkal kevésbé kritikus ez mint ahol nincs, alig. Persze tankal, drop tankal lehet vmennyit trükközni de F-35ön is. (Izraelben sztem már tesztelik is...)
    -4dbos rakétakészlet FRPig van onnantól készültek 6dbot vihetnek. Hamár itt tartunk pakfa mennyit? Hihetetlen 6dbot? Persze ez is elfogyhat.
    Tegyük hozzá, hogy az USAF/Navy pilóták az egyik hanem legjobb képzést kapják, baromi sok lehetőségük van a gyakorlásra és a legreálisabb terepeken, szimulációkban gyakorolhatnak.

    Szóval le lehet lőni. Sött akár 3genes géppel is le lehet lőni. De nem is mondtam soha az ellenkezőjét. Boldog?
    Boldog, mert kezdünk azért szépen lassan eljutni oda, ahová mindig is szerettem volna, hogy fejlett - jövőbe mutató technika, de harcászati szituációtól(támad-védekezik, ki mögött van épp lokálisan több support, és adott időben kinek van létszámfölénye) nagyon erősen függ MÉG mindig minden szituáció. Valamint kimondtad azt, hogy bizony le lehet lőni még akár egy Mig-23/25-el, F-4 II vagy Mirage F1 el is, tehát nem csodafegyver.

    Boldog.
  • Fade
    Ez komplett gyártási mennyiség adott évre. US szinten összesen 2400db+ot terveznek rendszeresíteni ebből 340db Navy 340db USMC, többi USAF. Raptor gyárásának koporsószege a konkurencia hiánya, áttételesen Szu összeomlása. De nincs evvel egyedül pl B-2 is pont egy ilyen platform.

    Az F-35 ehez képest nagyon más. Egyrészt mert jön az 5gen konkurencia, másrészt mert F-15/F-16/F-18/Harrierből fogy a repóra. Lássuk be az elmúlt ~20évben USben rendszeresítettek kb 900+ vadász/multirole gépet. Ez USt nézve egy elég alacsony szám. Persze "EU" még ezt is alulmulja itt kb 500+t.
    Hamár itt tartunk Oroszok mennyi új gépet kaptak ebben az elmúlt 20évben?
    Enbek mi köze van ahhoz,hogy nem csak az amerikaiaknak lesz F-35?
  • zsolti
    Boldog, mert kezdünk azért szépen lassan eljutni oda, ahová mindig is szerettem volna, hogy fejlett - jövőbe mutató technika, de harcászati szituációtól(támad-védekezik, ki mögött van épp lokálisan több support, és adott időben kinek van létszámfölénye) nagyon erősen függ MÉG mindig minden szituáció. Valamint kimondtad azt, hogy bizony le lehet lőni még akár egy Mig-23/25-el, F-4 II vagy Mirage F1 el is, tehát nem csodafegyver.

    Boldog.
    Soha sehol nem írtam és nem is utaltam az ellenkezőjére.
  • Az idex légvédelmis topikjában megint zajlk az őrület. Igaz, hogy már írtam az F-35-ről, de ezek után felemerült bennem, hogy fogom P.S. idióta interjú bevágásait és szarra cincálom, hogy miért mond hülyeséget. Persze ezt szigorúan csak a HT összefoglaló után, mert akkor legalább arra lehet hivatkozni.

Ugrás a fórum topichoz