|

Útra keltek a bőrnyakú Villámok

A korábbi hírekkel ellentétben nem 2018, hanem 2017 januárja lett kijelölve az F-35B első, tengerentúli településének. A terv ugyanis az, hogy a VMFA-121 „Green Knights” század 10, később további 6 gépe a Japánban lévő Iwakuni repülőterére kerül, ahonnan 2017 végén, 2018 elején fokozatosan átkerülnek a USS Wasp (LHD-1) fedélzetére. A lényeg viszont, hogy az említett tíz példány egy része január 9-én útra kelt, amiről szép felvételek születtek: az alábbi videóban látható néhány F-35B a VMFA-121 kötelékéből, a felszerelésük egy részét cipelő C-17 Globemaster III és az áttelepülést támogató KC-10 Extender is.

Fórum hozzászólások

  • zsolti
    Úgy hogy ők sem vazallusok? Annyit írtam, hogy van pár ország akinek nem tudják letolni az ALIS-rendszert a torkán, azok akik nincsenek teljesen függésben a szabadság földjétől. Így kerültek oda, ők nincsenek függésben.
    De ők semmilyen módon nincsenek nemhogy a potencionális vásárlók közt hanem egyenesen ellenséges országok!
  • dudi
    De ők semmilyen módon nincsenek nemhogy a potencionális vásárlók közt hanem egyenesen ellenséges országok!
    Igen, ez így van. Ettől még nem értem, mit nem lehet érteni azon amit írtam. Van két ellenséges ország, illetve a kvázi szövetségesek közt nagyjából jelenleg az erős EU-ban érdekelt két legerősebb EU ország, az EU-mag Német/Francia tengely, akiknek a torkán nem fogják tudni lenyomni az F-35-öt. Mindenki másnak igen, mivel azok az országok vagy amúgy is angolszász gyökerekkel rendelkeznek(UK, Kanada, Ausztrália) vagy azért mert csatlósok. S mivel csatlósok, ők nem fognak pampogni azért hogy LEHET hogy van a rendszerben egy olyan megoldás, amivel az USA bele tud nyúlni a megvett F-35 be. Én simán gyanakvó vagyok, s feltételezem hogy egy jelenlegi Holland, Lengyel, Japán katonai vezetés az csak simán ilyen feltételekkel is bevállalja, mert nagyjából ennyi a mozgástere.
    Egyszerűen ezeknek az országoknak nincs olyan erős lobby ereje az USA-ban, mint Izraelnek, aki egyedüliként el tudta azt érni, hogy nekik saját szoftverük legyen.

    Nem kell velem egyet érteni ebben, de azért én azt gondolom érthetően írtam le eddig is azt, amit.
  • zsolti
    Igen, ez így van. Ettől még nem értem, mit nem lehet érteni azon amit írtam. Van két ellenséges ország, illetve a kvázi szövetségesek közt nagyjából jelenleg az erős EU-ban érdekelt két legerősebb EU ország, az EU-mag Német/Francia tengely, akiknek a torkán nem fogják tudni lenyomni az F-35-öt. Mindenki másnak igen, mivel azok az országok vagy amúgy is angolszász gyökerekkel rendelkeznek(UK, Kanada, Ausztrália) vagy azért mert csatlósok. S mivel csatlósok, ők nem fognak pampogni azért hogy LEHET hogy van a rendszerben egy olyan megoldás, amivel az USA bele tud nyúlni a megvett F-35 be. Én simán gyanakvó vagyok, s feltételezem hogy egy jelenlegi Holland, Lengyel, Japán katonai vezetés az csak simán ilyen feltételekkel is bevállalja, mert nagyjából ennyi a mozgástere.
    Egyszerűen ezeknek az országoknak nincs olyan erős lobby ereje az USA-ban, mint Izraelnek, aki egyedüliként el tudta azt érni, hogy nekik saját szoftverük legyen.

    Nem kell velem egyet érteni ebben, de azért én azt gondolom érthetően írtam le eddig is azt, amit.
    Nem érted mi a baj azzal ha tökéletesen oda nem illő országokkal példálózol?
  • dudi
    Nem érted mi a baj azzal ha tökéletesen oda nem illő országokkal példálózol?
    Felsorolás volt, hogy kik azok akik nem vazallusok. Ha ennyire nem tudsz elvonatkoztatni, hagyd őket figyelmen kívül, és maradnak a németek-franciák, ezen én össze nem veszek senkivel...
  • zsolti
    Felsorolás volt, hogy kik azok akik nem vazallusok. Ha ennyire nem tudsz elvonatkoztatni, hagyd őket figyelmen kívül, és maradnak a németek-franciák, ezen én össze nem veszek senkivel...
    Náluk nem a fantom "távirányítás" a döntő (BTW mások miért lennének erre érzéketlenebbek? Azok nem hazájukat felelősen védelmező katonák?), hanem a saját repülőiparuk védelme. Egyszerűen nem akarják hagyni elsorvadni a hazai/európai repülőipart teljesen, és ezért hajlandóak lemondani az amúgy sok szempontból előnyösebb amerikai gépről (szerintem helyesen...).
    Franciák főleg, nekik világszínvonalú hajtóműiparuk van még plusszba...
  • Az első látványosabb megmozdulása az F-35C-nek. Még nincs US Navy demo team, az talán, majd jövőre jön, de azért a mostani Oshkosh repülőnapi megérkezést így is emlékezetesebbre vette a haditengerész pilóta.
    Egyelőre ennyi van, ebből lehet foteltudósként okoskodni.
    Nincs LERX, még annyi se, mint az A-n és a B-n, de van nagyobb szárny és komplexebb mechanizáció. A gerjesztett örvények is máshogy válnak le.
    A gép jóval nehezebb, a g-limit meg kisebb.
    A második éles belerántásnál hasonlóan beleremeg, mint anno az F-14-es szétterpesztett szárnyakkal, a hangja is hasonlóan erőteljes, mint a D-Tomcat-é volt, szóval ez méltó utódja lesz a Kandúrnak.

  • Allesmor Obranna
    Az első látványosabb megmozdulása az F-35C-nek. Még nincs US Navy demo team, az talán, majd jövőre jön, de azért a mostani Oshkosh repülőnapi megérkezést így is emlékezetesebbre vette a haditengerész pilóta.
    Egyelőre ennyi van, ebből lehet foteltudósként okoskodni.
    Nincs LERX, még annyi se, mint az A-n és a B-n, de van nagyobb szárny és komplexebb mechanizáció. A gerjesztett örvények is máshogy válnak le.
    A gép jóval nehezebb, a g-limit meg kisebb.
    A második éles belerántásnál hasonlóan beleremeg, mint anno az F-14-es szétterpesztett szárnyakkal, a hangja is hasonlóan erőteljes, mint a D-Tomcat-é volt, szóval ez méltó utódja lesz a Kandúrnak.

    Ennek is a hízelgő pulyka becenevet fogják adni?
  • Olvastam hogy a lengyeleknek egyik problémájuk az F-16-al hogy az LM nem győzi időre szállítani a pótalkatrészt. Ez F-35 esetében jelenleg hogy működik? Tehát például ha elromlik egy vagy több alkatrész akkor a nagyját gondolom amerikaiaktól a többit meg a programban részt vevő országokból kéne beszerezni? Mert ez így elég bonyolultnak tűnik.
  • Anti
    Olvastam hogy a lengyeleknek egyik problémájuk az F-16-al hogy az LM nem győzi időre szállítani a pótalkatrészt. Ez F-35 esetében jelenleg hogy működik? Tehát például ha elromlik egy vagy több alkatrész akkor a nagyját gondolom amerikaiaktól a többit meg a programban részt vevő országokból kéne beszerezni? Mert ez így elég bonyolultnak tűnik.
    Az F-35-nél is van a nagyon szuper logisztikai rendszerrel baj bár ez betudható a rendszer újdonságából adódó gyermekbetegségnek, mondjuk az F-16-nál meg annak,hogy az már egy kifutott modell.
  • Nemerson
    Az F-35 rövid élettartama
    http://redstar.ru/korotka-zhizn-u-f-35/
    <"Az F-35 rövid élettartama"
    <"redstar.ru"

    Mindjárt jöhetne egy Blikk link ráadásnak...


    Roni
    First female Marine Corps’ F-35B pilot recently graduated her pilot training

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nem követem a MARINES előírásokat, de ilyen hosszú haj is megengedett pilótáknál?
  • F-35-ös repülés de ezúttal nem a koreografált egyéni demo, "csak" egy közös repülés két P-51-essel.
    Így is látni néhány érdekességet.
    3:22-nél kezdődő kötelék áthúzásból indított oszolj!-nál a gép nem kapcsol forszázst, de mégis kiemelkedik, viszont jó lassan. Ennek ellenére a a kormányok olyan hatékonyak, hogy az orsózó szögsebesség a bedöntésnél mégis igen gyors.



    Ennél a típusnál az egyik kedvenc manőverem az 5:58-nál kezdődő lassú áthúzás nagy állásszöggel, majd abból kiemelkedés utánégetővel. Ez a máshol már unalomig ismert mutatvány itt azért sikerült érdekesre, mert a 2015-ben végleg leállított Avro Vulcan-t idéző huhogása dobhártyarepesztő, az állásszög úgy is hatalmas, hogy messze van a gép saját határaitól és a forszázs kapcsolása még a messzire elhaladt gép után is földrengető. A gép eddigre már jó sok kerót kifogyaszthatott, mivel szépen kiemelkedik, ugyanakkor nem gyorsul akkora sebeségre, mint mondjuk egy lecsupaszított F-15E családbeli gép a PW229-es, vagy a GE129-es hajtóművekkel. De ez nem látszik meg a produkción, mert a már fent is említett kiváló kis sebességű kormányozhatóság miatt ez a madár olyan lassan is emelkedhet, ami mondjuk az Eagle gépeknek már nem lenne ajánlatos (kicsit túloztam).
  • Az F-35 pilótafülke fotóin láttam, hogy a HOTAS-nál a botkormány jobbra van helyezve, ellentétben szinte az összes 4. és 5. generációs géppel, ahol középen van a botkormány. Csak az F-16, F-22, F-35 és Rafale gépeknél van jobb oldalon, az F-15, F/A-18, MiG-29, Su-27, Su-35, Gripen, Eurofighter és minden más kabinjában középre helyezték a botkormányt. Én még csak szimulátor kabinban ültem, de számomra sokkal ergonomikusabb/komfortosabb volt a jobb/bal felosztású HOTAS, mint közép/bal. Továbbá a fly-by-wire / power-by-wire korszakban már értelmetlennek is találom a középre helyezett botkormányt, elvégre nem kell mindkét kézzel belekapaszkodva húzni mint anno a világháborúban a szervo nélküli gépekben. Mi az oka, hogy ennek ellenére az F-35 ilyen ritka madár ezzel a botkormány kialakítással?
  • A jobbra elhúzott bot a GD sajátja volt, se a Northrop, se a MDD nem követte. Így a Boeing se. A Lockheed Martin miután felvásárolta a General Dynamics-ot, folytatta a koncepciót és a Boeing-gel közös F-22-esen is hitet tett amellett, hogy ez a jó megoldás.
    Annak ellenére, hogy korábban az a szemlélet járta, hogy az USAF F-16-osainak 30 fokra hátradöntött katapultülése és az oldalra kihelyezett bot együttesen nehézséget jelenthet a más típusról érkezőknek.
    Erre cáfol rá alaposan például az USAF Thunderbirds köteléke, akiknek tudvalevő, semmiféle bonyodalmat nem okoznak ezek a sajátosságok.
    És az oldalra kihelyezett bot nem csak a Raptorra, de az azt követő, már tisztán LM tervezte F-35-re is átöröklődött.
    Azonban az tény, hogy a franciákon kívül más nem követte őket.
    Az oroszok két Szu-27M-et átalakítottak oldalsó botosra. Mivel mind a 15 darab együléses Szu-27M (Szu-35, illetve Szu-37) eleve 30 fokra hátradöntött katapultülésel készült, adta magát a dolog, hogy az FbW integrálásával az oldalra kihelyezett joystick-ot is átvegyék az F-16-ostól, illetve ekkor már a Rafale-tól is.
    Az Szu-27M-eken a bot alapvetően középen volt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Többféle kabinelrendezés ellenére is:

    [​IMG]
    Azonban az egyik példányon kísérleti jelleggel beépítettek egy második botot is oldalt, mintegy előfutáraként a tisztán oldalt joystickos 711-es gépnek, ami a TVC kísérleti gépe lett és egyedüliként megkapta a Szu-37-es jelölést.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ennek kabinját később mégjobban átépítették, kihasználandó a jobbra kitolt bot miatt felzzabadult középső szekciót és a franciáktól beszerzett MFD-kkel oldották meg a műszerfalat, mindezt már 1997-ben:

    [​IMG]

    Az oldalra elhelyezett bot és a hátradöntött ülés végül a szerény sorozatú T-10M sajátja maradt, a mai Szu-35Sz egyiket se örökölte meg. Az orosz tesztpilóták nem voltak jó véleménnyel róluk.

    A mai FbW gépeken amúgy kormányerőt imitáló műterhelők ugyanúgy vannak, mint a hagyományos gépeken.
    A sidestick kormányzás mindezektöl csak annyiban tér el, hogy a bot kitérítése csuklóból és csak pár foknyira történik, ennek megfelelően a botra imitált műterhelés mértéke is kisebb.
    Erre a leginkább szemléletes majd az lesz, amikor az ódivatú FCS-ről áttervezett szaúdi, katari és USAF tisztán FbW-s F-15SA/QA/X gépein ugyanúgy kell dolgozni a középre helyezett bottal, mint a jó öreg F-15C-n, vagy akár Szu-30SzM-en is. Ez utóbbin ugyanis a kifinomult FbW ellenére ugyanúgy nagy kitéréssel jár a botkormány, mint a korábbi Szu-27-esen.
    De például a középre helyezett botos Gripennél megintcsak kis botkitéréssel dolgozik az ember-gép kapcsolat.

  • Allesmor Obranna
    A jobbra elhúzott bot a GD sajátja volt, se a Northrop, se a MDD nem követte. Így a Boeing se. A Lockheed Martin miután felvásárolta a General Dynamics-ot, folytatta a koncepciót és a Boeing-gel közös F-22-esen is hitet tett amellett, hogy ez a jó megoldás.
    Annak ellenére, hogy korábban az a szemlélet járta, hogy az USAF F-16-osainak 30 fokra hátradöntött katapultülése és az oldalra kihelyezett bot együttesen nehézséget jelenthet a más típusról érkezőknek.
    Erre cáfol rá alaposan például az USAF Thunderbirds köteléke, akiknek tudvalevő, semmiféle bonyodalmat nem okoznak ezek a sajátosságok.
    És az oldalra kihelyezett bot nem csak a Raptorra, de az azt követő, már tisztán LM tervezte F-35-re is átöröklődött.
    Azonban az tény, hogy a franciákon kívül más nem követte őket.
    Az oroszok két Szu-27M-et átalakítottak oldalsó botosra. Mivel mind a 15 darab együléses Szu-27M (Szu-35, illetve Szu-37) eleve 30 fokra hátradöntött katapultülésel készült, adta magát a dolog, hogy az FbW integrálásával az oldalra kihelyezett joystick-ot is átvegyék az F-16-ostól, illetve ekkor már a Rafale-tól is.
    Az Szu-27M-eken a bot alapvetően középen volt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Többféle kabinelrendezés ellenére is:

    [​IMG]
    Azonban az egyik példányon kísérleti jelleggel beépítettek egy második botot is oldalt, mintegy előfutáraként a tisztán oldalt joystickos 711-es gépnek, ami a TVC kísérleti gépe lett és egyedüliként megkapta a Szu-37-es jelölést.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ennek kabinját később mégjobban átépítették, kihasználandó a jobbra kitolt bot miatt felzzabadult középső szekciót és a franciáktól beszerzett MFD-kkel oldották meg a műszerfalat, mindezt már 1997-ben:

    [​IMG]

    Az oldalra elhelyezett bot és a hátradöntött ülés végül a szerény sorozatú T-10M sajátja maradt, a mai Szu-35Sz egyiket se örökölte meg. Az orosz tesztpilóták nem voltak jó véleménnyel róluk.

    A mai FbW gépeken amúgy kormányerőt imitáló műterhelők ugyanúgy vannak, mint a hagyományos gépeken.
    A sidestick kormányzás mindezektöl csak annyiban tér el, hogy a bot kitérítése csuklóból és csak pár foknyira történik, ennek megfelelően a botra imitált műterhelés mértéke is kisebb.
    Erre a leginkább szemléletes majd az lesz, amikor az ódivatú FCS-ről áttervezett szaúdi, katari és USAF tisztán FbW-s F-15SA/QA/X gépein ugyanúgy kell dolgozni a középre helyezett bottal, mint a jó öreg F-15C-n, vagy akár Szu-30SzM-en is. Ez utóbbin ugyanis a kifinomult FbW ellenére ugyanúgy nagy kitéréssel jár a botkormány, mint a korábbi Szu-27-esen.
    De például a középre helyezett botos Gripennél megintcsak kis botkitéréssel dolgozik az ember-gép kapcsolat.

    Pilótaszemmel az igazi eltérés a hossztengely szerinti gondolkozás elhagyása tapasztalataim alapján.

    Középső botelrendezésnél bármit, amit mozgatsz, a hossztengely metszéspontjában történik, így az agy könnyebben köti hozzá a pozíciót.
    Oldalbotnál ez az érzés kicsit más, sokkal inkább a bot amolyan "slave" érzést ad, nem annyira érzed a gép irányító botjának, mivel nincs benne az agyad által észlelt középvonalba - de ez persze szubjektív tapasztalat. Adott gyakorlat után tökmindegy, ahogy az is, melyik kézzel vezetsz.

    Ami a középső bot mellett szól, hogy átveheted ballal, ha valami gond lenne a jobb karoddal - ellenben oldalbotnál (mivel a gázkar másik oldalt van), a tested szimmetrikus, így kevésbé fárad (nekem középső bot használatát jobban megérzik az izmok a lapocka körül, mivel a kart tartani kell, míg sidesticknél pihen a tartón).

    Még annyi talán, hogy manuálisabb, kapcsolgatós régi gépeknél középbot jobb, mikor kapcsolgatsz a kézcsere lehetősége miatt - HOTAS gépen már nem kell annyit kezet cserélgetni.
  • U.S. Air Force Capt. Andrew "Dojo" Olson, F-35 Demo Team pilot and commander, flies next to a P-51 Mustang during the Heritage Flight Training and Certification Course at Davis-Monthan Air Force Base, Ariz., Feb. 28, 2019. The F-35 demo team flew several sorties alongside Heritage Flight aircraft in preparation for the 2019 air show season. (U.S. Air Force photos by Staff Sgt. Jensen Stidham)


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz