|

Késésben a szlovák Spartanok

Mint ismeretes, Szlovákia 2008-ban döntötte el, hogy a kiöregedőben lévő An-26-osokat olasz gyártmányú C-27J Spartan teherszállító repülőgépekkel váltja le. Északi szomszédunk pénzügyi okokból némileg halasztotta ugyan a beszerzést, de 2014-ben végül aláírták a megállapodást két példányról, amiket az eredeti tervek szerint 2016 év végéig át kellett volna adnia a gyártónak. A feltételes mód pedig továbbra is jogos, hiszen a mai napig sem érkezett még meg egyetlen Spartan sem Szlovákiába – pedig Pozsonynak nagy szüksége lenne a gépekre.

Litván C-27J

A Litván Légierő egyik C-27J Spartan típusú szállítógépe | Fotó: Alenia Aeronautica ,

Az ügy kapcsán a napokban megjelent hírekre reagálva Danka Capáková, a szlovák védelmi tárca szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a gyártónak akadtak problémái, ezért csúszik a gépek átadása. Arról, hogy pontosan mik ezek a problémák, milyen mélységűek és milyen mértékű lesz a program csúszása, nem esett szó. Mindenesetre Pozsony elhalasztotta a következő részlet kifizetését addig, amíg meg nem állapodnak a Leonardo cégcsoporttal a késedelem miatti kártérítésről. A C-27J-k darabára eredetileg 34,5 millió euró, de lehet, hogy ez most csökkenni fog.

Találgatások szerint az első Spartan 2017 első negyedévében érkezhet meg, a második pedig 2018 közepéig áll szolgálatba. Szlovákiának egyébként nagy szüksége lenne a gépekre: a szerződéskötés körüli problémák miatt is elvesztegettek pár évet, ami alatt An-26-osaik élettartama végleg elfogyott. A legutolsó, még repülőképes példány 2016. február 4-ig volt szolgálatban, azóta pedig kizárólag az L-410-esek képviselik a szlovák merevszárnyú légi szállító képességet.