|

Kivonja F-16-osait Irakból Dánia

Dánia kormánya pénteken úgy határozott, hogy országuk nem hosszabbítja meg részvételét az Iszlám Állam iraki terrorszervezet ellen zajló koalíciós légi hadjáratban. A Dán Királyi Légierő 2014-óta van jelen Irakban, hét Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon vadászbombázójuk az elmúlt hat hónapban is tevékenyen kivette részét az Amerikai Egyesült Államok vezette Inherent Resolve hadműveletből. A harci gépek visszahívása azonban nem jelenti a teljes kivonulást: Dánia más eszközökkel továbbra is részt kíván venni a szövetségben.

Anders Samuelsen külügyminiszter úgy fogalmazott: az F-16-osok kivonása előre tervezett esemény volt, arról korábban értesítették az illetések szövetségi tagokat. Sőt, már a legutóbbi misszió kezdetekor felmerült, hogy megfontolják, megéri-e a jelenlétet fenntartani ezt követően is. A jelek szerint a mérleg nyelve a kivonás felé billent, viszont cserébe megnövelik az országban állomásozó szárazföldi csapataik létszámát. Ezek az egységek az iraki hadsereg kiképzésében vesznek részt, valamint műszaki támogatást nyújtanak a lepusztult infrastruktúra felújításához.

Fotó: Dán Királyi Légierő

Fotó: Dán Királyi Légierő ,

Rossz nyelvek szerint a vadászbombázók kivonása egyértelműen annak következménye, hogy nemrégiben egy amerikai vizsgálat kijelentette: dán F-16-osok is részt vettek abban a szeptember 17-i légi csapásban, amiben az Iszlám Állam fegyveresei helyett szövetséges harcosokat öltek meg. A dán külügyminiszter nem tért ki az ügyre a kivonás bejelentése kapcsán.

Fórum hozzászólások

  • Hoppá!
    A bolgárok bejelentették, hogy a jelenleg üzemben lévő Mig-29-eseket sürgősen kivonják, és a már rájuk megkötött felújítási szerződéseket felmondják. A rossz állapotban lévő gépeket mihamarabb megpróbálják eladni.
    Ezzel párhuzamosan pedig a már gyártás alatt lévő F-16-osok számát megduplázzák.
    Azaz végül 16 darab fog a rendelkezésükre állni.
  • pöcshuszár
    Hoppá!
    A bolgárok bejelentették, hogy a jelenleg üzemben lévő Mig-29-eseket sürgősen kivonják, és a már rájuk megkötött felújítási szerződéseket felmondják. A rossz állapotban lévő gépeket mihamarabb megpróbálják eladni.
    Ezzel párhuzamosan pedig a már gyártás alatt lévő F-16-osok számát megduplázzák.
    Azaz végül 16 darab fog a rendelkezésükre állni.
    Legalább lesz egy századnyi. Azért az eredeti 8 db kissé nevetséges rendelés volt.
  • therob
    Legalább lesz egy századnyi. Azért az eredeti 8 db kissé nevetséges rendelés volt.
    Ez pénz kérdése. De valamitől nagyon betojtak, hogy azonnal dupláztak.
  • pöcshuszár
    Ez pénz kérdése. De valamitől nagyon betojtak, hogy azonnal dupláztak.
    Ők is Erdogan szomszédai. Ez most már éppen elég indok.
  • Romania – F-16 Modernization and Logistics Support

    "WASHINGTON, November 3, 2020

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Romania of F-16 Modernization and Logistics Support and related equipment for an estimated cost of $175.4 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.


    The Government of Romania has requested to buy upgrades to the avionics, software, communication equipment, navigational aids, and cockpit of its Mid-Life Update (MLU) Block 15 F-16 aircraft fleet along with additional logistics support. Included in the aircraft modernization are eight (8) LN-260 Global Positioning System (GPS) and nineteen (19) Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS). Also included is AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF); ARC-210 Radios; KIV-78 Cryptographic Appliques; other secure communications, navigation, and encryption devices; Joint Mission Planning System (JMPS) software; aircraft minor modification, integration and test support, support equipment, software and software support; personnel training; spare and repair parts; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $175.4 million.

    The principal contractor will be Lockheed Martin Aeronautics Company of Fort Worth, TX. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.


    Implementation of this proposed sale will not require the assignment of U.S. Government or contractor representatives in Romania.


    There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.


    This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value is for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded."
  • Terminator
    The Government of Romania has requested to buy upgrades to the avionics, software, communication equipment, navigational aids, and cockpit of its Mid-Life Update (MLU) Block 15 F-16 aircraft fleet along with additional logistics support. Included in the aircraft modernization are eight (8) LN-260 Global Positioning System (GPS) and nineteen (19) Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS). Also included is AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (IFF); ARC-210 Radios; KIV-78 Cryptographic Appliques; other secure communications, navigation, and encryption devices; Joint Mission Planning System (JMPS) software; aircraft minor modification, integration and test support, support equipment, software and software support; personnel training; spare and repair parts; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistical support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $175.4 million.
    Ez most az utolsó 2015-ös M7 verziós MLU program akar lenni?...vagy azóta van újabb...vagy még a régebbiek...(M3-M5)?! Melyik Block szériának felel meg majd igy technika?
  • Az F-16A rá sem ismerne lassan az AM-re.
    Anno itt kb. 2-3 db CBU/Mk-82 vagy 1 Mk-84 volt egy csupasz pod-on.

    Most meg 4 db PGM, MAWS és plusz zavarótöltet kazetta. Na ez a fejlődés. A Gripennek is valami ilyesmi kéne.

    [​IMG]
  • Terminator
    ACC releases Accident Investigation Board Report for F-16 Crash at Shaw AFB...
    Legyen meg itt is...

    Allesmor Obranna


    Itt minden el volt rontva és minden el is romlott.
    Felkészületlen és tapasztalatlan pilótára erőltettek komoly kihívással járó, számára ismeretlen feladatot, nem megfelelő időjárás és napszak mellett, majd a kavarodás okozta stressz következtében egyszerre történt gép- és az éjszakai leszállást segítő ILS antenna sérülés a leszállási kísérlet során.
    Ezt követően további rossz döntésekkel "segítve" a pilótát, a sérült futómű ellenére továbbra is a leszállást erőltették. A főfutó sérülése az ott elhelyezett avionikai rendszerek meghibásodása miatt műszer meghibásodást idézett elő.
    Emiatt a gép a földnek csapódott.
    Ezután, a biztonságos működési paraméterek határa alatt katapultált a pilóta, akinek ráadásul még ezen felül hibás volt a nem megfelelően karbantartott katapultülése is.
    Lapos röppályán oldalra kivágódva hagyta el a gépet, de az üléstől nem tudott leválni. Nem élte túl.
  • Terminator
    Legyen meg itt is...
    Amúgy számomra meglepő, hogy az F-16-os ACES II ülésének ennyivel rosszabbak a “dupla nullás” értékei a K-36-osokhoz képest.
    A K-36-os is úgy dupla nullás, hogy földön, álló helyzetnél 50%, vagy az alá csökken a sikeres mentés esélye.
    Tehát vagy sikerül, vagy nem, de inkább az utóbbi.
    Viszont amíg a K-36-osoknak nulla méteren a minimum sebesség az olyan 150-170km/h kell, hogy legyen, addig az ACES II-esnél ez 200 csomó, azaz 360km/h, tehát a duplája.
    Ez nagyon nem mindegy, mert eszerint az orosz ülés mind a nekifutás, mind a kifutás, tehát a Vr előtt és a kilebegtetés sebessége után is jó eséllyel menti meg a delikvenst, addig az F-16-osnál a földön nem igazán adódik legálisan 200 csomós helyzet.
    Ennek oka lehet a gerincbarátabb, de feltűnően alacsonyra meghatározott gyorsulás is, ami pilótatömegtől függően 9-14g. Ez eleve elég nagy szórás.
    Ehhez képest az orosz ülés rakétája garantálja a 18g-t. Ez nem szép, de legalább jó.
    Hasonló a Martin-Baker ülések dinamikája is.
  • Jól látszik az is, hogy az F-16-osokban a 30 fokra hátradöntött ülés röppályája is alacsonyabbra jön ki, mint akár az F-15-ösben, vagy 18-asban.
    Az is látható, hogy közel fél évszázada jóval nagyobb testtömeg szórással beválogatott amerikai és úgy általában nyugati pilótaállomány alatt ez az ülés is ennyire nagy szórással biztosít tolóerő/tömeg arányt.
    De azért ha nem is a 14, de a 9g az egy katapult ülés esetében igen szerény gyorsulási érték.
  • Részemről volt félreértés: a földi maximális sebesség futóműhiba esetén 200 csomóig értendő (afelett a földön már inkább a pilóta életét közvetlenül veszélyeztető géptörésre lehet számítani) nem csak afelett sikeres.
    Szóval az ACES II mentségére legyen mondva, ha működik, akkor egy ilyen helyzetben is tudott volna menteni, de sajnos ennél az esetnél az ülés hibás volt.
  • Allesmor Obranna
    Részemről volt félreértés: a földi maximális sebesség futóműhiba esetén 200 csomóig értendő (afelett a földön már inkább a pilóta életét közvetlenül veszélyeztető géptörésre lehet számítani) nem csak afelett sikeres.
    Szóval az ACES II mentségére legyen mondva, ha működik, akkor egy ilyen helyzetben is tudott volna menteni, de sajnos ennél az esetnél az ülés hibás volt.
    Láttunk már hibás Martin-Bakkert is.


  • Neki 50 ezer lábon nem jött ki a Mach 2, még teljesen lecsupaszított géppel se. Anno a US Navy gépei jártak 60 ezer láb felett is az F-16N-el, teljesen saját felelősségre.
  • Allesmor Obranna


    Neki 50 ezer lábon nem jött ki a Mach 2, még teljesen lecsupaszított géppel se. Anno a US Navy gépei jártak 60 ezer láb felett is az F-16N-el, teljesen saját felelősségre.
    Nem értem a meglepődés okát, 50 ezer lábon naná hogy, nem.
    Az átlagos 4 gen vadászgép csúcssebessége nem 50 ezer lábon van, hanem 35 ezer táján STD atmoszféra esetén.
    Korea kontinentális, szóval hacsak nem nyár közepén volt a repülés, akkor nem értem a meglepődés okát. De még más légkör esetén sem 50k lábon van a max...

    Ez gondolom F-16N, mert VF alakulat. Ő is inkább süllyedésben lépte át az M2.0-őt. A gép tudott volna tovább gyorsulni a látottak alapján csak úgy tűnik nem szabad. Ez jó régi felvétel lehet, mert a VF-126 nem létezik 1994 óta. A támaszpont Miramar volt, tehát a légkör itt melegebb az átlagnál és elérte az M2.0-át. Szerintem bármelyik F-16 képes elérni az M2.0-át tisztán, ha nem túl meleg az idő.





    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz