|

Kivonja F-16-osait Irakból Dánia

Dánia kormánya pénteken úgy határozott, hogy országuk nem hosszabbítja meg részvételét az Iszlám Állam iraki terrorszervezet ellen zajló koalíciós légi hadjáratban. A Dán Királyi Légierő 2014-óta van jelen Irakban, hét Lockheed Martin F-16AM Fighting Falcon vadászbombázójuk az elmúlt hat hónapban is tevékenyen kivette részét az Amerikai Egyesült Államok vezette Inherent Resolve hadműveletből. A harci gépek visszahívása azonban nem jelenti a teljes kivonulást: Dánia más eszközökkel továbbra is részt kíván venni a szövetségben.

Anders Samuelsen külügyminiszter úgy fogalmazott: az F-16-osok kivonása előre tervezett esemény volt, arról korábban értesítették az illetések szövetségi tagokat. Sőt, már a legutóbbi misszió kezdetekor felmerült, hogy megfontolják, megéri-e a jelenlétet fenntartani ezt követően is. A jelek szerint a mérleg nyelve a kivonás felé billent, viszont cserébe megnövelik az országban állomásozó szárazföldi csapataik létszámát. Ezek az egységek az iraki hadsereg kiképzésében vesznek részt, valamint műszaki támogatást nyújtanak a lepusztult infrastruktúra felújításához.

Fotó: Dán Királyi Légierő

Fotó: Dán Királyi Légierő ,

Rossz nyelvek szerint a vadászbombázók kivonása egyértelműen annak következménye, hogy nemrégiben egy amerikai vizsgálat kijelentette: dán F-16-osok is részt vettek abban a szeptember 17-i légi csapásban, amiben az Iszlám Állam fegyveresei helyett szövetséges harcosokat öltek meg. A dán külügyminiszter nem tért ki az ügyre a kivonás bejelentése kapcsán.

Fórum hozzászólások

  • Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Hát ez gyönyörű, kemény bemutató volt, 2,9-től szuperjól nézett ki a több ponton a helyi hangsebességen kialakult kis páracsomó/gyűrű a gép körül!! Le a sisakkal a pilóta előtt!! :):D
  • molnibalage
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
    Nem nagyon tudok olyanról, hogy valaha, valaki kis sebességű elemeket repült volna 16-ossal.
    Valahogy nem szokás.
    A legendás néhai Neil Anderson, az egykori General Dynamics főpilótájának legelső, az YF-16-ossal bemutatott Le Bourget-i demója óta a Falcon szinte mindig, mindent dinamikusan, hatalmas túlterhelésekkel csinál.
    A világ különféle F-16-os demópilótái sose szokták a gépük orrát a MiG-29-esek, F/A-18-asok, vagy Szu-27-esek 350-400km/h alatti világába elhúzni.

    Az általam linkelt videóban talán az az érdekes, hogy egyrészt USAF-mércével szokatlanul, már-már "hollandosan-belgásan" sűrű, másrészt nyoma sincs a szokásos biztonsági játéknak, amit csak zajjal kompenzálnak.
    A pilóta igen magabiztosan gyorsít földközelben olyan sebességekre, amiből korábban lekapták a gázt, most meg teljes utánégetéssel megtépik a vasat.
    Iszonyatosan nagy tempójú, ultraszűk fordulók, amcsiktól szokatlan dobott figurák, manőverkombinációk.

    Amúgy az is látszik, hogy földközelben a GE F110-es ezen szériája ezeken a 700-800 km/h-s sebességeken már borzasztóan erős.
    Csak érzékeltetésképp, itt már olyan 15-16 tonna tolóerő dolgozik, vagyis a MiG-29-es két hajtóművének együttes fékpadi ereje.
    Tempóvesztés nélkül mennek a nagy energiaigényű manőverek.
  • UAE F-16E block 60 Desert Falcon alkonyati bemutató repülés a Dubai Air Show-n.
    Máshol amúgy nemigen felbukkanó variáns számomra különös, pulzáló utánégetője nekem eddig nem is tűnt fel. Azt eddig is tudtam, hogy az F110GE132-es utánégetője más, mint a korábbi modelleké, de ez nem ok erre a vibrálásra.

  • arbalest
    Na jó, kicsit szerelmes lettem. Félelmetesen dögös ez a fekete festés, plusz piros feliratozás és felségjelzés! :D :hadonaszos:

    [​IMG]
    MiG-38?? :D:D:Do_O
  • molnibalage
    Még MDF nélküli kabin és friss felvétel. Ez kinek a gépe lehet és mire? Mert az F-16N az egy Block 30 modifikáció, ami már két MFD-s.
    Valószínűleg egy USAF által "kiselejtezett" gép amiből lett egy US Navy gyakorló gép :)
  • Daniel
    Valószínűleg egy USAF által "kiselejtezett" gép amiből lett egy US Navy gyakorló gép :)
    Ok, de milyen változat? A Block 15-nek volt ilyen kabinja és ennél újabb gépek is vannak az AMARG-ban, pl. az ADF-ek. Ez az lenne? Mert OCU konfigra húzták azokat, de azok meg már MFD-sek.
  • molnibalage
    Ok, de milyen változat? A Block 15-nek volt ilyen kabinja és ennél újabb gépek is vannak az AMARG-ban, pl. az ADF-ek. Ez az lenne? Mert OCU konfigra húzták azokat, de azok meg már MFD-sek.
    @molnibalage
    A műszerfal alapján nem tudom megkülönböztetni, de ha azt mondod ez Block 15-ös, akkor ez a Pakisztán számára gyártott 28 darab F-16A/B Block 15 egyike, amiket nem szállítottat le az USA, miután embargó alá vonták Pakisztánt 1990 körül. Majd ezek a kilencvenes években letárolva álltak a sivatagban, amíg úgy nem döntöttek, az ezredforduló után, hogy kiosztják azokat fele-fele arányban az USAF és a US NAVY számára 2001-2002 körül

    [​IMG]

    A pech annyi, hogy ugyanekkor döntöttek úgy a politikusok, hogy az Afganisztáni katonai akciók során, hasznos egy barátságos Pakisztán a háttérben és úgy döntöttek, visszaadják azokat Pakisztánnak. Az USAF teszt alkulatoknál használta ezeket a F-16A/B Block 15 repülőgépeket, 2-4 név alkalmazás után átadták Pakisztánnak azokat. Az US NAVY-nek viszont szüksége volt ezekre agresszor szerepkörben, ezért helyette ex USAF F-16A ADF /B változatokat adtak át pakisztánnak.

    [​IMG]

    Ezek a Pakisztán számára gyártott F-16A/B Block 15 gépek ugyan 27-29 évesek, de csak átlag 18 éve repülnek a US NAVY-nál.
  • Ez nem F-16, hanem japán Mitsubishi F-2, más a kabintető, a vízszintes vezérsík és még néhány "apróság". Viszont erős Lockheed-segítséggel épült, úgyhogy nem véletlen hogy majdnem ikertesónak néz ki ... :D

Ugrás a fórum topichoz