Furcsán hathat, de igaz: bár az Airbus A400M teherszállító repülőgép végszerelő üzeme Sevillában található, és a berepülési program jelentős része is Spanyolországban zajlik, a Spanyol Légierő csak a napokban vehette át az első saját példányát a típusból. Az MSN44 jelzésű Atlas november 17-én, egy kisebb ünnepség keretében került hivatalosan is állományba, amivel Spanyolország a hatodik olyan nemzetté vált, ami A400M-et tudhat fegyveres erőinek sorában.
Az EC-400 oldalszámú teherszállító idén nyáron gördült le a végszerelő sorról. Bár az eredeti tervek szerint már július közepén sort kellett volna keríteni rá, végül csak szeptember 5-én tudott bemutatkozni a levegőben, egy 3 óra 45 perces repülés keretében. Ezt még számos felszállás követte, illeszkedve az ilyenkor szokásos eljáráshoz. Az MSN44-est nem sokkal az átadás után átrepülték Zaragozába, ami a spanyol A400M-ek támaszpontja lesz. A város repülőterén állomásozik egyébként az ország szállítóerőinek komoly hányada: jelenleg C295, CN235 és C212 típusok hajtóműveitől hangos a táj arrafelé.
Az átadási ünnepség keretében Fernando Alonso, az Airbus Defense and Space katonai repülőgépekért felelős részlegének vezetője elmondta: minden A400M átadása fontos számukra, ám az első spanyol gép mégis egy kicsivel többet jelent a sevillai gyár dolgozói számára. Különösen büszkék rá, hogy hazájuk légiereje számára is leszállíthatták az első Atlast, amit fontos mérföldkőként értékelnek a hosszú évek óta tartó munkafolyamatban. Sevillában egyébként 1100 fő dolgozik az Airbusnak, Spanyolország más részein pedig további 500.
A szép szavak mögött persze fontos a realitásról is beszélni: a Spanyol Légierő igencsak késve vehette át első gépét, amire pedig már nagy szükségük van. Jelenleg a Lockheed Martin C-130H jelenti a spanyol szállítókapacitás gerincét: a 7 példányt további öt, légi-utántöltésre is képes KC-130H egészíti ki. Ezeket minden tekintetben képes lesz leváltani az A400M, amiből viszont első körben csak 14-et fognak átvenni az eredetileg tervezett 27 helyett. Ennek oka, hogy a fejlesztési költség közel 2 milliárd euróval lett több a tervezettnél, így a fennmaradó 13 darabot csak akkor rendelik meg, ha időközben lesz rá keret a költségvetésben. A spanyol A400M flotta a tervek szerint 2022-re válik teljessé, ezután kerülhet sor a Herculesek nyugdíjba küldésére.