|

Árulják a magyar helikoptereket?

Egy olvasónk hívta fel rá a figyelmünket, hogy az ATP Online weboldalán árulnak néhány egykor magyar felségjellel repülő Mil Mi-24 típusú harci helikoptert.

A képeken fellelhető többek közt Csőrike is, de több más magyar felségjelzésű gép is található az oldalon, vannak, melyeken már csak a faroktartón található “Vigyázz” felirat emlékeztet egykori tulajdonosára. A leírásból megtudhatjuk, hogy a gépek ára nagyban függ a gyártási évtől és az állapottól, valamint a vevői igényekről: a nagyjavítás költsége az 500 ezer dollártól akár 2 millió dollárig is terjedhet.

Csőrike is eladósorba került |Fotó: HTKA.hu - Spawn

Csőrike is eladósorba került |Fotó: HTKA.hu – Spawn ,

A Mi-24-es egyébként hivatalosan még hadrendben van Magyarországon, bár már jóideje nem láthattunk repülőképes példányt, a típus képességét papíron nem hagyták elveszni, hogy ha a későbbiekben jutna pénz nagyjavításra, ne kelljen újra szolgálatba állítani.

Fórum hozzászólások

  • tindalos
    Ha egyszer végre megérkeznek a svéd mobilhangarok,használat után majd azok mennek Szolnokra.
    Mennyi?
  • T.Tom
    Két kedvenc a hétvégéről:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nagyon jól néztek ki ebben a szürke színben..... Gyönyörűek voltak és félelmetesek is... :)
  • dudi
    Mennyi?
    2 hangárt (készletet) vettünk, de nem tudni melyik méretet. Saab marketinganyag szerint két fajta van: 2 Gripen fér el benne, a nagyobban 4 db. Szóval heliből mondjuk kb 6-10 darabnak lesz hely benne, összesen
  • A helikoptereknek állandó hangárt kell építeni, ez nem kérdés. És az összesnek, igen az oroszoknak is. Nem értem, mire várnak.
  • ms07
    2 hangárt (készletet) vettünk, de nem tudni melyik méretet. Saab marketinganyag szerint két fajta van: 2 Gripen fér el benne, a nagyobban 4 db. Szóval heliből mondjuk kb 6-10 darabnak lesz hely benne, összesen
    Nehogymár egy hangárt ne tudjon a Krisztuszive TSz építő melléküzemága felhúzni.
  • Ratamahata
    Nagyon jól néztek ki ebben a szürke színben..... Gyönyörűek voltak és félelmetesek is... :)
    Akkor lenne értelme ennek a szinnek, ha éjszaka repkednének.
    Ebből gondolom (remélem), hogy tudnak ezek valamit, amit nekünk nem mondtak el.
  • Celebra
    Pápán voltak beton repülőgépfedezékek.Azok még használhatók?
    Nem mert nem jó a méret. Meg nem fűtött, Raktárnak van használva.
  • krisss
    Nem mert nem jó a méret. Meg nem fűtött, Raktárnak van használva.
    A költözés előtt azt mondta valamelyik fejes, hogy oda mennek a Gripenek, a mobilhangárba meg a készültségi pár. Most akkor hogyan vannak Pápán jelenleg?
  • ms07
    A költözés előtt azt mondta valamelyik fejes, hogy oda mennek a Gripenek, a mobilhangárba meg a készültségi pár. Most akkor hogyan vannak Pápán jelenleg?
    Nem betonban, van egy nagyobb hangár, meg egy NATO hangár.
  • krisss
    Nem mert nem jó a méret. Meg nem fűtött, Raktárnak van használva.
    MiG23ok belefértek,azoknak készültek
  • gacsat
    Akkor lenne értelme ennek a szinnek, ha éjszaka repkednének.
    Ebből gondolom (remélem), hogy tudnak ezek valamit, amit nekünk nem mondtak el.
    Éjszaka is repülnek, már volt éjszakai éleslövészetük is a Bakonyban.
  • A mobilhangárokról csönd van... egyes hírek szerint szolnokra telepítik őket. Több helikopter fér beléjük, össze is lehet kapcsolni őket. Egy hangár mérete 20x38 méter legmagsabb pontján 8 méter magas. a kér hangárban azonban max 6-8. helikopter fér el, tárolási (tehát nem üzemeltetési körülmények között).
    Ugyanakkor ha már az urambátyám, mészáros-csányi-garancsi stb. ország vagyunk, miből állan 2-3 hét alatt néhány könnyűszerkezetes "lefedés" építésére Szolnokon.. Kvázi semmibe.. Az országgyülés honvédelmi és pénzügyi bizottsága 2 perc alatt megszavazza kormánypárti többséggel és annyi..
    Itt ismét a központosított impotencia érvényesül.. Egyszerre mindent beszerzünk, fejlesztünk és mégs struktúrát és szerveztet is váltunk. Ez nem megy. a beszerzések összecsúsznak, illetve késnek, és az üzemeltetéshez tároláshoz, logisztikához hiányzonak, eszközök, infrastruktúra, humán erőforrás. Pénzzel nem lehet minden egyszerre megoldani. Néha azt érzem,hogy a hálótervezést sem ismerik sok esetben..
  • Sziasztok!
    A Mi 2 elektromos rendszerére lennék kíváncsi. Milyen tápfeszültséggel megy és egyen vagy váltóáram?
  • kelepisti
    A mobilhangárokról csönd van... egyes hírek szerint szolnokra telepítik őket. Több helikopter fér beléjük, össze is lehet kapcsolni őket. Egy hangár mérete 20x38 méter legmagsabb pontján 8 méter magas. a kér hangárban azonban max 6-8. helikopter fér el, tárolási (tehát nem üzemeltetési körülmények között).
    Ugyanakkor ha már az urambátyám, mészáros-csányi-garancsi stb. ország vagyunk, miből állan 2-3 hét alatt néhány könnyűszerkezetes "lefedés" építésére Szolnokon.. Kvázi semmibe.. Az országgyülés honvédelmi és pénzügyi bizottsága 2 perc alatt megszavazza kormánypárti többséggel és annyi..
    Itt ismét a központosított impotencia érvényesül.. Egyszerre mindent beszerzünk, fejlesztünk és mégs struktúrát és szerveztet is váltunk. Ez nem megy. a beszerzések összecsúsznak, illetve késnek, és az üzemeltetéshez tároláshoz, logisztikához hiányzonak, eszközök, infrastruktúra, humán erőforrás. Pénzzel nem lehet minden egyszerre megoldani. Néha azt érzem,hogy a hálótervezést sem ismerik sok esetben..
    pont emiatt vagyok mérges ilyenkor , ahogy írtad kb 2 perc alatt megszavaznák hogy tényleg a beszerzés értékéhez képest lóf@szny! összegért normális fedőd is kapjanak a fejük felé , egyétértek azzal hogy az ÖSSZES helinek kell majd valami tároló/tető a feje felé mert különben gyorsan a 21-esek meg 29-esek sorsára jutnak
  • kelepisti
    A mobilhangárokról csönd van... egyes hírek szerint szolnokra telepítik őket. Több helikopter fér beléjük, össze is lehet kapcsolni őket. Egy hangár mérete 20x38 méter legmagsabb pontján 8 méter magas. a kér hangárban azonban max 6-8. helikopter fér el, tárolási (tehát nem üzemeltetési körülmények között).
    Ugyanakkor ha már az urambátyám, mészáros-csányi-garancsi stb. ország vagyunk, miből állan 2-3 hét alatt néhány könnyűszerkezetes "lefedés" építésére Szolnokon.. Kvázi semmibe.. Az országgyülés honvédelmi és pénzügyi bizottsága 2 perc alatt megszavazza kormánypárti többséggel és annyi..
    Itt ismét a központosított impotencia érvényesül.. Egyszerre mindent beszerzünk, fejlesztünk és mégs struktúrát és szerveztet is váltunk. Ez nem megy. a beszerzések összecsúsznak, illetve késnek, és az üzemeltetéshez tároláshoz, logisztikához hiányzonak, eszközök, infrastruktúra, humán erőforrás. Pénzzel nem lehet minden egyszerre megoldani. Néha azt érzem,hogy a hálótervezést sem ismerik sok esetben..
    Egyrészt, szerintem csak nyugi! Az Ok, hogy idén kapjuk meg az első H145-öket, de ha jól emlékszem, a szállítások elég szépen el lesznek húzva, egészen vagy 2022-23-ig.
    Másrészt szerintem nem biztos, hogy csak Szolnokra kell figyelni. Lehet hogy logisztikai szempontból logikus lenne egy helyre költöztetni az összes helikopterünket, azonban stratégiai szempontból ez egy rémálom.
    A logikus talán az lenne, ha minimum a jelenlegi 3 légibázison szét lennének szórva.
    Ha a jelenlegi személyi állományt meg szeretnénk tartani, és nem szeretnénk veszélyeztetni a távozásukat, akkor értelem szerűen az új helikoptereket kellene máshova tenni, persze az új belépő állománnyal. Erre talán a H145M-ek a legjobb alternatívák, mivel a H225M-ek lesznek az elsősorban csapatszállítók, és ugyebár azok között lesz kimondottan SOF konfig is, így azok kimondottan kötődnek a különlegesekhez. De azt is el tudom képzelni, hogy esetleg a SAR műveletek miatt 1-2-gép elkerül civil repterekre, esetleg sima laktanyákhoz (Debrecen, Tata, Hódmező, Kaposvár) rendelik őket. Az üzemeltetésük meg hasonló lehet, mint a sima mentőhelikoptereknél.
    Az a baj, hogy nem tudom, hogy mennyi lehetőség van még a jelenlegi repterek infrastruktúrájában, de én továbbra is azt gondolom, hogy még egy repteret kellene újranyitni (Taszár?), különösen, ha esetleg a jelenlegi 14 vadászgépe mellé befigyel egy második század.
    A jelenlegi állapothoz képest nagyon sok gépünk lesz.
  • gacsat
    Nehogymár egy hangárt ne tudjon a Krisztuszive TSz építő melléküzemága felhúzni.
    Valahol olvastam, hogy még a kompozit lapátok javításához szükséges hangár is lesz építve. Csak akkora a leterheltsége az építőipari cégeknek, hogy nem találnak rá megfelelő kivitelezőt...
  • pöcshuszár
    Egyrészt, szerintem csak nyugi! Az Ok, hogy idén kapjuk meg az első H145-öket, de ha jól emlékszem, a szállítások elég szépen el lesznek húzva, egészen vagy 2022-23-ig.
    Másrészt szerintem nem biztos, hogy csak Szolnokra kell figyelni. Lehet hogy logisztikai szempontból logikus lenne egy helyre költöztetni az összes helikopterünket, azonban stratégiai szempontból ez egy rémálom.
    A logikus talán az lenne, ha minimum a jelenlegi 3 légibázison szét lennének szórva.
    Ha a jelenlegi személyi állományt meg szeretnénk tartani, és nem szeretnénk veszélyeztetni a távozásukat, akkor értelem szerűen az új helikoptereket kellene máshova tenni, persze az új belépő állománnyal. Erre talán a H145M-ek a legjobb alternatívák, mivel a H225M-ek lesznek az elsősorban csapatszállítók, és ugyebár azok között lesz kimondottan SOF konfig is, így azok kimondottan kötődnek a különlegesekhez. De azt is el tudom képzelni, hogy esetleg a SAR műveletek miatt 1-2-gép elkerül civil repterekre, esetleg sima laktanyákhoz (Debrecen, Tata, Hódmező, Kaposvár) rendelik őket. Az üzemeltetésük meg hasonló lehet, mint a sima mentőhelikoptereknél.
    Az a baj, hogy nem tudom, hogy mennyi lehetőség van még a jelenlegi repterek infrastruktúrájában, de én továbbra is azt gondolom, hogy még egy repteret kellene újranyitni (Taszár?), különösen, ha esetleg a jelenlegi 14 vadászgépe mellé befigyel egy második század.
    A jelenlegi állapothoz képest nagyon sok gépünk lesz.
    A H-134-ek (a la Index) 21-re itt lesznek. 20-ban 16 db. jön.

    Denomation
    Valahol olvastam, hogy még a kompozit lapátok javításához szükséges hangár is lesz építve. Csak akkora a leterheltsége az építőipari cégeknek, hogy nem találnak rá megfelelő kivitelezőt...
    A 34-esek nem tudják megcsinálni?
  • Hobbijedi
    Sziasztok!
    A Mi 2 elektromos rendszerére lennék kíváncsi. Milyen tápfeszültséggel megy és egyen vagy váltóáram?
    Üdv!
    Ezt nézd, mit találtam neked Mi-2 ügyben:
    http://aviadocs.com/RLE/Mi-2/CD1/IYETO/MI-2_IYETO_kn2.pdf
    szóval, ahogy nézem az alap rendszer 28V egyenfesz. (amúgy elég régi gép, szóval ez várható volt)... Többek közt a hajtómű indítás is erről megy. Van benne 1db 12SzAM-28 akkumulátor, meg egy SRAP.
    Van még egy GO-16PCs8 generátor, ami 208V 3 fázis 400Hz-t ad, illetve vannak még trafók (ezek általában egy kiválasztott fázist letranszformálnak 36V-ra a pörgettyűs műszereknek, meg ID-adóknak, meg biztos egy csomó minden másnak is.), meg áramátalakítók...stb.
    Aztán sok berendezés használ 3 fázis 115V 400Hz-et. (ha jól láttam, akkor az ARK-U2 is használja, meg gondolom rádiók...)
    De egyébként ez emo-s tudomány... :D
    Amúgy egzaktul le van írva sszerintem minden a fenti doksiban.
    (Egyébként a képen, amit betettél, felül van a „постоянный ток” felirat. Nnno az pont egyenáramot jelent. )
  • krisss
    Nem mert nem jó a méret. Meg nem fűtött, Raktárnak van használva.
    Nem allando benn nagyjabol a klima? Mert vegul is valamennyire fold alatt van ugye, meg a beton is vastag. Aranylag huvos lehet, egyenletes homerseklettel gondolom. 23-as elfert benn a gripen nem?
  • vilmoci
    Üdv!
    Ezt nézd, mit találtam neked Mi-2 ügyben:
    http://aviadocs.com/RLE/Mi-2/CD1/IYETO/MI-2_IYETO_kn2.pdf
    szóval, ahogy nézem az alap rendszer 28V egyenfesz. (amúgy elég régi gép, szóval ez várható volt)... Többek közt a hajtómű indítás is erről megy. Van benne 1db 12SzAM-28 akkumulátor, meg egy SRAP.
    Van még egy GO-16PCs8 generátor, ami 208V 3 fázis 400Hz-t ad, illetve vannak még trafók (ezek általában egy kiválasztott fázist letranszformálnak 36V-ra a pörgettyűs műszereknek, meg ID-adóknak, meg biztos egy csomó minden másnak is.), meg áramátalakítók...stb.
    Aztán sok berendezés használ 3 fázis 115V 400Hz-et. (ha jól láttam, akkor az ARK-U2 is használja, meg gondolom rádiók...)
    De egyébként ez emo-s tudomány... :D
    Amúgy egzaktul le van írva sszerintem minden a fenti doksiban.
    (Egyébként a képen, amit betettél, felül van a „постоянный ток” felirat. Nnno az pont egyenáramot jelent. )
    Király! A posztolt képem bal oldalán középen lévő fűtőventillátorhoz kellene táp adat.
  • antigonosz
    Nem allando benn nagyjabol a klima? Mert vegul is valamennyire fold alatt van ugye, meg a beton is vastag. Aranylag huvos lehet, egyenletes homerseklettel gondolom. 23-as elfert benn a gripen nem?
    A kiegészítő kiszolgáló műszerek, hasonlók nem férnek el benne.

Ugrás a fórum topichoz