A Reuter hírügynökség jelentése szerint a norvég védelmi minisztérium közölte: két Lockheed Martin F-35 Lightning II vadászbombázójuk, amikre a múlt hónapban rendeltek el repülési tilalmat, november elején újfent levegőbe emelkedhetnek. Az 5. generációs típus két, Norvégia számára gyártott példánya egyelőre még az Amerikai Egyesült Államokban, a USAF Luke bázisán van. A tilalmat azt követően vezették be, hogy szeptember közepén repedező, hámló szigetelést találtak egy F-35A szárnytartályaiban elhegyezett hőcserélőkben, melyet az avionikai berendezések hűtésére használnak.
A norvég védelmi tárca közleményében az szerepel, hogy a hibás szigetelést eltávolítják, valamint extra szűrőket építenek be, annak érdekében, hogy megakadályozzák a levált darabok miatti baleseteket. Arról viszont még nincs döntés, hogy ezt az óvintézkedést állandósítják-e minden, ezt követően elkészülő F-35A-nál, vagy csak ideiglenes jellegű marad. A hiba egyébként – a USAF szeptember 16-i állítása szerint – 57 gépet érintett, amikből 15 már elkészült, 42 pedig még az összeszerelés valamely fázisában volt.
A Norvég Királyi Légierő egyébként 52 F-35A-ra tart igényt, amikkel a jelenleg szolgálatban álló 56 F-16A/B MLU Fighting Falcont váltják le. Ezek közül eddig 21-et rendeltek meg, a Lockheed Martin gyártósoráról pedig 4 gördült le.
Bár a Reuters közleménye nem szól róla, de a USAF részéről is megerősítették, hogy minden olyan F-35A, amelyet érintett a hőcserélők szigetelésének hibája, hamarosan újra repülhet. A javítási munkálatokat október 7-én kezdték meg, és év vége előtt befejezik az összes érintett repülőgépen. Sőt, extra információként azt is közölték, hogy év végéig legördül a gyártósorról a fent említett 42 példány is – amelyeken természetesen szintén kijavítják a hibás elemeket. Ezek között egyébként izraeli és japán felségjelű F-35A-k is vannak, az említett két ország légiereje tehát hamarosan átveheti ezeket.