|

Újabb probléma az F-35-össel

Földre szegezte bő tucatnyi ötödik generációs F-35-ösét az USAF, de a norvégok két gépe sem úszta meg a repüléstilalmat.

A szeptember 16-i bejelentés szerint repedező, hámló szigetelést találtak egy F-35A típusú vadászbombázó szárnytartályaiban elhegyezett hőcserélőkben, melyet az avionikai berendezések hűtésére használnak. A hiba 15 darab már átadott és 42 darab még gyártás alatt lévő példányt érint. Jelenleg is dolgoznak a javítóintézkedésen, melynek végrehajtása gépenként napokat, vagy alig egy hetet vehet igénybe a Lockheed Martin szóvivője, Mike Rein szerint.

Fotó: Lockheed Martin

Fotó: Lockheed Martin ,

A repüléstilalom a Hill légibázison 10 darab és a Nellis bázison egy USAF-os gépet érint, míg a Luke támaszponton 2 darab amerikai és két norvég F-35A-ra van hatással. A gyártásban lévő példányok közül 28 tartozik az Egyesült Államokhoz, míg a maradék 14 gép exportmegrendelőkhöz kerül majd.

A korábban átadott példányokra a repüléstilalom nem vonatkozik, azok még más megoldással készültek, a hiba csak a legújabb szériánál alkalmazott szigetelésnél jöhet elő.

Fórum hozzászólások

  • Közös vadászgép? Soha többet...

    A jelek szerint a Lockheed Martin F-35 Lighnting II-es vadászgépcsalád után ismét külön-külön típust fejlesztenek majd a fegyvernemek. Ami elméletben mindenre jó lenne, az a gyakorlatban drága és rengeteg kompromisszummal jár...

    Mint ismeretes, az F-35A változatot, amely hagyományosan, repülőterekről üzemelhet csak az amerikai légierő vásárolta meg. Az F-35B a helyből fel- és leszállni képes változat, a tengerészgyalogság igényeit kielégítendő (az A és a B változatot számos külföldi ország is megvásárolta). Az F-35C pedig a haditengerészet katapulttal indítható és speciális fékezőrendszerrel „befogható” változata. Az ötödik generációs Lightning II-eseknek, mint látható, teljesen más igényeknek kellett megfelelnie, méghozzá úgy, hogy a lehető legtöbb közös alkatrészt, elemet, fedélzeti rendszert kapja meg mindhárom alváltozat.

    [​IMG]

    Az amerikai haditengerészet leendő, új generációs vadászbombázó repülőgépét már nem a légierővel közösen együttműködve fejlesztik ki. Ennek oka, hogy eltérő feladatrendszerrel kell majd megküzdenie az akár a pilóta jelenléte nélkül is harcolni képes gépeknek. A leendő légierős vadászgéppel szemben ugyanis alapkövetelmény lesz a jól működő, modern légvédelmi rendszerekkel lefedett területek feletti támadás – ez viszont minél jobb (és drágább) „lopakodást”, azaz a radarok elől hatékony védelmet nyújtó, nehezen észlelhető kialakítást kapott.

    [​IMG]

    Ezzel szemben Angie Knappenberger, a haditengerészet légi hadviselési igazgatóhelyettese szerint erre a tengerészeknek nincsen szüksége. S ha nem kell, akkor fizetni se szeretnének érte: fejlesztessen ki és gyártasson le a légierő olyan „szuperlopakodót”, amilyet csak szeretne, az az ő dolguk. A tengerészek a mélységi csapásmérést viszont nagy hatótávolságú, szintén „lopakodó” cirkálórakétákkal oldanák meg, de ha kell, majd kérnek segítséget a csúcsfegyverzettel ellátott légierőtől. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyes rendszereket ne vennének át: a az elektronikai önvédelmi és hadviselési fedélzeti eszközök, a radar, a titkosított adat- és hangkommunikációért felelős berendezések, a fegyverzet ettől még lehet közös. Az egyelőre a hangzatos „Következő Generációs Légifölény” (Next Generation Air Dominance, NGAD) nevet kapott elképzelésben szereplő gép akár az F-35B/C-kben már működő és ott bizonyított elemekből is kaphatna. Attól viszont Knappenberger kifejezetten óvakodott, hogy az NGAD-t hatodik, tehát új generációs gépnek nevezze. Képességekben gondolkodunk, nem elnevezésekben, tette hozzá az igazgatóhelyettes.

    http://iho.hu/hir/kozos-vadaszgep-soha-tobbet-190507
  • Anti
    Elég érdekes videó nem csak a Lockheed és a politika viszonyáról

    Minden igy megy idekint, ami amerikai fejlesztes, elkepeszto, egeszen obszcen pazarlas megy.. Nem veletlenul mondom, hogy semmivel nem rosszabb az europai industry, plane, hogy ott meg kulonbozo orszagok is vannak...

    ....meanwhile a Raytheon line card cirka fele kulfoldi (norveg, izraeli, brit, nemet stb) fejlesztes, ok csak eladjak a Pentagonnak.
  • Anti
    Elég érdekes videó nem csak a Lockheed és a politika viszonyáról

    A PE része igaz, de a többi része mondjuk úgy, hogy...

    Azzal érvelni, hogy akkoriban COIN volt csak. Remek. Akkor ennyire erővel dobják ki az egész US Navy-t.
    Most akkor döntse már el, hogy fejlett vagy nem fejlett az F-35 és mit mutat fel az ellenfél.

    Ez a Vox mondjuk úgy sok videóban eléggé szarrágó magatartást mutat, hogy semmi sem jó. Ismerem a csatornát minden előnyével és hátrányával.

    Egyébként a videó is elég érdekes, mert úgy mutatja be, mintha ez valami amerikai szokás lenne. Khöm. rajtad a szemem Tornado és Eurofighter Typhoon. Csak itt nem államok, hanem országok vannak...
  • Gyártási hiba okozta első F-35 lezuhanását - GAO jelentés
    https://sputniknews.com/science/201905121074925951-manufacturing-defect-F35-crash/

    "According to a document obtained by POGO, F-35 officials re-categorized major design flaws instead of fixing them in order to claim that the program had completed its development phase.
    A POGO(Project On Government Oversight) által megszerzett dokumentum szerint az F-35 tisztviselők a főbb tervezési hibákat átminősítették azok kijavítása helyett, annak érdekében hogy bejelenthessék a program fejlesztési szakaszának lezárulását."

  • Nemerson
    Gyártási hiba okozta első F-35 lezuhanását - GAO jelentés
    https://sputniknews.com/science/201905121074925951-manufacturing-defect-F35-crash/

    "According to a document obtained by POGO, F-35 officials re-categorized major design flaws instead of fixing them in order to claim that the program had completed its development phase.
    A POGO(Project On Government Oversight) által megszerzett dokumentum szerint az F-35 tisztviselők a főbb tervezési hibákat átminősítették azok kijavítása helyett, annak érdekében hogy bejelenthessék a program fejlesztési szakaszának lezárulását."
    Na brávó, a Boeing után most a LM-ról is kiderült hogy módosítások és szerszámok helyett csak papírokkal és pecsétekkel javítják a hibákat?!! Túl nagy fiúk lettek ezek ketten a repülős-piacon, és azt hiszik mindent szabad nekik (sajnos úgy tünik, így is van). A szándékosság miatt ennek már sötétzárka-kategóriának kellene lenni!! :mad::hadonaszos:
  • comandante
    Van az a pénz, vagy juttatás, vagy valami .
    Én is valami speciális "juttatásban" gondolkodnék, némi sötétzárka meg vagyon-elkobzás formájában!! Csak hogy tanuljon belőle az is aki csinálta, meg az is akivel nagyon elszaladna a szekér legközelebb ...
  • emel
    Na brávó, a Boeing után most a LM-ról is kiderült hogy módosítások és szerszámok helyett csak papírokkal és pecsétekkel javítják a hibákat?!! Túl nagy fiúk lettek ezek ketten a repülős-piacon, és azt hiszik mindent szabad nekik (sajnos úgy tünik, így is van). A szándékosság miatt ennek már sötétzárka-kategóriának kellene lenni!! :mad::hadonaszos:
    Tanulták az ukránoktól.
  • kamm
    UPI News: Pentagon looks for new vendors to replace F-35 parts made in Turkey.
    https://www.upi.com/Defense-News/20...lace-F-35-parts-made-in-Turkey/7021557756044/
    A haderőfejlesztési topicban erre a fejleményre céloztam, hogy talán ez az egyik (egyetlen?) észszerű esélyünk, hogy beszálljunk az F35 programba, már ha volna erre politikai akarat. Viszont ha tényleg így van, akkor kurva gyorsan kell lépni az ügyben, mert egyrészt a törököket már tudtommal kivonták supply line-ból. És pont emiatt bejelentették, hogy lassítaniuk kell a gépek leszállításával, mivel pótolni kell a beszállítókat. Ha nem pörgünk erre rá gyorsan, akkor a mostani beszállító országok szétkapkodják az alkatrész megrendeléseket.
  • pöcshuszár
    A haderőfejlesztési topicban erre a fejleményre céloztam, hogy talán ez az egyik (egyetlen?) észszerű esélyünk, hogy beszálljunk az F35 programba, már ha volna erre politikai akarat. Viszont ha tényleg így van, akkor kurva gyorsan kell lépni az ügyben, mert egyrészt a törököket már tudtommal kivonták supply line-ból. És pont emiatt bejelentették, hogy lassítaniuk kell a gépek leszállításával, mivel pótolni kell a beszállítókat. Ha nem pörgünk erre rá gyorsan, akkor a mostani beszállító országok szétkapkodják az alkatrész megrendeléseket.
    És ehhez szerinted itthon milyen ipari háttér kapacitás van? Mert ami most van "beszállítói" háttér az aligha lenne alkalmas most bármiféle F-35 beszállásához. Ahhoz fejleszteni és beruházni kellene. Az meg idő és pénz. Nem pár hónap és még akkor se biztos hogy megkapod az erős konkurencia miatt. Sajnos ez nem megy csak úgy ahogy ...........
  • tonyo
    És ehhez szerinted itthon milyen ipari háttér kapacitás van? Mert ami most van "beszállítói" háttér az aligha lenne alkalmas most bármiféle F-35 beszállásához. Ahhoz fejleszteni és beruházni kellene. Az meg idő és pénz. Nem pár hónap és még akkor se biztos hogy megkapod az erős konkurencia miatt. Sajnos ez nem megy csak úgy ahogy ...........
    Tudod, van az a vicc, amikor a nyúlnak elromlik a porszívója, és kitalálja, hogy a rókáét elkéri.
    A rókához menet egyre kétségbeesetten lamentál azon, hogy a róka úgy sem adja oda a porszívóját.
    Mikor odaér, becsenget. A róka ajtót nyit. Mire a nyúl: Tudod mit Róka?! B@zd meg a porszívódat!
  • tonyo
    És ehhez szerinted itthon milyen ipari háttér kapacitás van? Mert ami most van "beszállítói" háttér az aligha lenne alkalmas most bármiféle F-35 beszállásához. Ahhoz fejleszteni és beruházni kellene. Az meg idő és pénz. Nem pár hónap és még akkor se biztos hogy megkapod az erős konkurencia miatt. Sajnos ez nem megy csak úgy ahogy ...........
    pöcshuszár
    A haderőfejlesztési topicban erre a fejleményre céloztam, hogy talán ez az egyik (egyetlen?) észszerű esélyünk, hogy beszálljunk az F35 programba, már ha volna erre politikai akarat. Viszont ha tényleg így van, akkor kurva gyorsan kell lépni az ügyben, mert egyrészt a törököket már tudtommal kivonták supply line-ból. És pont emiatt bejelentették, hogy lassítaniuk kell a gépek leszállításával, mivel pótolni kell a beszállítókat. Ha nem pörgünk erre rá gyorsan, akkor a mostani beszállító országok szétkapkodják az alkatrész megrendeléseket.
    A törökök 30+ éve vannak benne az F-16 beszállításban emlékeim szerint, tehát van hagyománya a repülőgép iparnak. Itthon nincs. Teljességgel felesleges arról fantáziálni, hogy JSF program résztvevők leszünk, amikor már az összeszerelő üzemekben is kihívásokkal küszködnek, hogy ne csak funkcionális analfabétákat vegyenek fel...

    A kisebb kivitelező cégek is ott tartanak, hogy néha a brigádvezető sem tud rajzot olvasni és ott áll mellette a tervező, aki művezetést tart...
  • molnibalage
    A törökök 30+ éve vannak benne az F-16 beszállításban emlékeim szerint, tehát van hagyománya a repülőgép iparnak. Itthon nincs. Teljességgel felesleges arról fantáziálni, hogy JSF program résztvevők leszünk, amikor már az összeszerelő üzemekben is kihívásokkal küszködnek, hogy ne csak funkcionális analfabétákat vegyenek fel...

    A kisebb kivitelező cégek is ott tartanak, hogy néha a brigádvezető sem tud rajzot olvasni és ott áll mellette a tervező, aki művezetést tart...
    Értem.
    link
  • pöcshuszár
    Értem.
    link
    Törökország fődarabokat épít tudtommal az F-35 programban és anno komplett F-16 sárkányokat épített. Erre te meg kábelekkel jössz.
    Értem...
  • molnibalage
    Törökország fődarabokat épít tudtommal az F-35 programban és anno komplett F-16 sárkányokat épített. Erre te meg kábelekkel jössz.
    Értem...
    Törökország részvétele az F-35 programban.
    Kiemelném:
    "Fokker Elmo manufactures 40 percent of the F-35 Electrical Wiring & Interconnection System (EWIS) and will also deliver and support TAI with all center section wiring systems. Fokker Elmo is also developing the EWIS for the F135 engine, for which a major share is produced in Fokker Elmo Turkey in Izmir."
  • Várnának ránk ennyit az F-35 program tagjai? :

    "A bizonyítványt két és fél évig tartó felkészülés, fejlesztés és auditálás után kapta meg a cég a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától."
  • migfun
    Várnának ránk ennyit az F-35 program tagjai? :

    "A bizonyítványt két és fél évig tartó felkészülés, fejlesztés és auditálás után kapta meg a cég a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától."
    Mivel az audit már megvan, így nincs szükség az állami engedélyekre. Az amerikaiak persze saját audittal csinálnák. De ezt bármilyen új beszállítóval végig kellene csinálniuk. De ha nem próbálják meg, akkor persze nem is fog összejönni. A másik kérdés, hogy a politikai akarat megvan-e, hogy be akarjunk szállni....
  • Vannak auditált beszállítóik, így időt nyerhetnek. Pedig de szépen hangzana egy magyarbeszállító... :cool:
  • Ezt nagyon regen lekestuk mar. Az uj beszallitok a JSF program tagjai kozul kerulnek majd ki (pl hazai, amerikai beszallitok.)

Ugrás a fórum topichoz