|

Újabb probléma az F-35-össel

Földre szegezte bő tucatnyi ötödik generációs F-35-ösét az USAF, de a norvégok két gépe sem úszta meg a repüléstilalmat.

A szeptember 16-i bejelentés szerint repedező, hámló szigetelést találtak egy F-35A típusú vadászbombázó szárnytartályaiban elhegyezett hőcserélőkben, melyet az avionikai berendezések hűtésére használnak. A hiba 15 darab már átadott és 42 darab még gyártás alatt lévő példányt érint. Jelenleg is dolgoznak a javítóintézkedésen, melynek végrehajtása gépenként napokat, vagy alig egy hetet vehet igénybe a Lockheed Martin szóvivője, Mike Rein szerint.

Fotó: Lockheed Martin

Fotó: Lockheed Martin ,

A repüléstilalom a Hill légibázison 10 darab és a Nellis bázison egy USAF-os gépet érint, míg a Luke támaszponton 2 darab amerikai és két norvég F-35A-ra van hatással. A gyártásban lévő példányok közül 28 tartozik az Egyesült Államokhoz, míg a maradék 14 gép exportmegrendelőkhöz kerül majd.

A korábban átadott példányokra a repüléstilalom nem vonatkozik, azok még más megoldással készültek, a hiba csak a legújabb szériánál alkalmazott szigetelésnél jöhet elő.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Jaj, ne már. Ne állítsuk már be rakéta tudománynak, hogy A gépek használt szárnyát összepárosították az új C gépekkel. Ennyi volt a legózás, meg a Link 16. Az EBS HU ettől még alapvetően egy C Gripen.
    Nem egészen.
  • pöcshuszár
    Nem egészen.
    Ez kerekítés hiba, azért ilyenek előtt ne essünk már hasra. 29-esre is került transzponder és a függesztő meg aztán tényleg kb. vasazás.
    Kerültek már keleti gépekre nyugati fegyverek és vica-versa.
  • molnibalage
    Ez kerekítés hiba, azért ilyenek előtt ne essünk már hasra. 29-esre is került transzponder és a függesztő meg aztán tényleg kb. vasazás.
    Kerültek már keleti gépekre nyugati fegyverek és vica-versa.
    Ok, akkor azt áruld el nekem, hogy mi kerül 27,4M USD-be (per gép természetesen) a Block 4 upgraden? Miközben nyugati fegyvert tesznek nyugati gépre.o_O
    A Gripenre ugyebár az említett fegyverek integrációja ugyebár a 20-as szoftverrel megtörtént. Nem igényelt különleges átalakításokat. Rendszerbe kellett a "drivereket" integrálni. Kétlem, hogy mi ezért gépenként 2-3M USD-nél többet fizettünk, miközben a 20-as szoftver nem csak a választható fegyver számát érintette.
  • rudi
    Ha jól emlékszem az eredeti kérdés az volt hogy
    - MDF-ok a gépen tárolódnak e?
    Az én véleményem az hogy NEM és azokat részben vagy egészben a repülés megkezdése előtt / közben töltik fel.
    Lehet akár ez is a véleményed, de ezt a világon semmi nem támasztja alá. Innentől kezdve ez már a hit-kategória.

    rudi
    Utána te - meg még páran - azt vetettétek fel hogy azokra nincs is szüksèg...
    Szerintem ez tévedés mert az F35 harcászat alapjai közé tartozik hogy az F35 pilcsi sokkal jobban átlátja a taktikai helyzetet mint az ellenfél, amihez szükséges hogy pontosan azonosítsa a veszélyforrásokat, amihez szükségesek a MDF-ok
    Húúú... Az nem kérdés, hogy csökken a gép harcértéke elavult, vagy hiányzó MDF esetén. És az sem, hogy elavult, vagy hiányzó MDF esetén is potens gép marad.

    rudi
    Egyetèrtünk...
    viszont ahhoz hogy az F35 tudja hogy meddig tart a STEALTH biztosította előny tudnia kell hogy kivel áll szemben.
    BVR esetén MDF-ok az egyetlen forrás ami lehetővé teszi a célazonosítást (azt most hagyjuk pls. hogy datalinken megkaphatja máshonnan...)
    WVR esetén lehet vizuálisan is azonosítani.
    U.ezt ki lehet terjeszteni AG módra is. Ha az RWR fog egy olyan jelet ami távol van ahhoz hogy az EOTS lássa vagy a radar SAR képet csinálhon róla akkor egyedül az MDF ok segítségével tudja azonosítani.
    Ha a WVR-t az EOTS "hatótávolságának" érted



    (itt valami 43 mérföldről beszélnek, persze nyilván ha a cél felhőben, vagy mögötte van, akkor már nem működik az ilyen célazonosítás)

    akkor az a rész stimmel. A többi is ok.
    De miért kéne hagynunk a rádión szóban, vagy datalinken kapott célinfó lehetőségét? Az is lehetőség, mint minden más gépnél is. "Saját erőből" persze marad az, amit az érzékelőivel és az MDF segítségével be tud azonosítani.

    rudi
    Nem igazán hiszem hogy túl sok jelentősége lenne hogy a MDF-okat a levegőben vagy még a földön töltik fel a gépre
    Már hogy a fenébe ne lenne? Ha a levegőben töltögetnék, akkor nem kéne a működő internet, ami pedig ki van emelve, hogy kell. Másrészt meg, ha ilyen kritikus rendszeradatokat csak úgy rádión kapna, az felvetne néhány súlyos biztonságtechnikai kérdést. Pl. az adatlopásról (a rádióhullámokat könnyű ám elfogni, szóval így már biztosan lenne egy adathalmaz, amire rá lehet ereszteni a kódfeltörő programokat), az adathamisításról (fals adatok sugárzása a gépnek, ha sikerült feltörni a jel kódolását) és végső soron akár a gép meghackelésének, egy, vagy több rendszer feletti irányítás megszerzésének lehetőségéről is, amennyiben egy ilyen, relatív "könnyen" (értsd, nem kell fizikai kontakt hozzá) hozzáférhető csatornája lenne.


    rudi
    Mivel az ALIS kommunikál a levegőből...
    "radio frequency downlink" - egyirányú kommunikáció

    rudi
    és az F-35 nek van műholdas kapcsolata símán el tudom képzelni hogy kaphat frissítéseket de ezt kezeld úgy mint az én véleményem. Ha van az ellenkezőjéről forrásod simán meggyőzhető vagyok.

    Arra viszont van forrás hogy a MDF-okat minden repülés előtt fel kell tölteni. lsd. ITT,
    "...All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their Autonomic Logistic Information System (ALIS) profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft’s technical status and maintenance requirements..."


    Én kizárólag azt állítom hogy a MDF ok nem a gépen tárolódnak, azokat minden repülés előtt fel kell tölteni valamint hogy ezek a fileok kritikus szerepet töltenek be az F-35 harcértékében. Azt gondolom hogy a bemutatott források alapján ezek megalapozott állítások.
    Na most már kezdem kicsit elveszíteni a türelmemet.... Update. Nem reload. Tehát még egyszer, de tényleg utoljára. Semmilyen hivatalosnak vehető forrásban nem láttam, hogy törlődne (delete, erase) az MDF és ezért a teljes állományt újra fel kéne tenni (reload). Update-ről van szó. Szóval, inkább neked kéne erről a törlődésről valami komolyan vehető forrást hoznod. Addig is persze szíved joga bármiben hinni, de bizonyíték nélkül azt állítani, hogy létezik ez a misztikus törlés, nos, talán nem kéne.
  • wolfram
    Tehát még egyszer, de tényleg utoljára.
    Ezt vehetem ígéretnek?
    Merthogy semmit nem tudsz már ehhez a témához érdemben hozzátenni és én is elmondtam mindent amit akartam.
    Ha nem érted, sajnállak.
    Nekem mindenesetre nincs időm folytani veled ezt a témát..
  • rudi
    Ezt vehetem ígéretnek?
    Merthogy semmit nem tudsz már ehhez a témához érdemben hozzátenni és én is elmondtam mindent amit akartam.
    Ha nem érted, sajnállak.
    Nekem mindenesetre nincs időm folytani veled ezt a témát..
    Annak veszed, aminek akarod.
    Most komolyan, ha szerinted az MDL/MDF adja a gép harcértékének igen jelentős részét (ugye eddig ezt bizonygattad), akkor ennek ellenére akár az aussie-k nem voltak képesek simán leírni az amúgy jó részletes sirámaikban azt az igencsak fontos részletet, hogy törlődik a cucc minden bevetés (leszállás) után (ugye egyetlen szó, deleted), hanem mindenféle rébuszokban beszélnek, vagyis sima frissítésnek hazudják a teljes cucc újratöltését, hogy megtévesszenek mindenkit? De te persze jól átlátsz a szitájukon és leleplezted őket?
    Ha nem látod ennek az abszurditását, akkor én sajnállak.
  • wolfram
    Ha nem látod ennek az abszurditását, akkor én sajnállak.
    Akkor mindketten sajnáljuk egymást..:)
    Majd ha lesz valami új info a témában akkor visszatérek rá, te meg addig nyugodtan zsörtölődj itt magadban...
  • Bár kiesik az alig takaró piros fedőpárna a hajtómű beömlőnél,

    sikálhatom bármeddig, a festék fedőréteg mindig ott marad és felcsaphatom az arcvédőmet, amely hót retyós.

    'Használjon Tip-Top Cleanert, mert az eredmény magáért beszél, mert ez ilyen.' :D

    Ez valami reklám?? :(:hadonaszos:
    Komolyra vehető az egész ???

    Nekem nagyon nem jött be. Máshol lehet, hogy lelkendeznek. :(

    Bocsi kijött. :D
    :oops:
  • jani22
    Ja még annyi, hogy a linkelt hozzászólások között van ez is - hagy ne én döntsem el a humorosságot/gúnyosságot -:

    [​IMG]
    :)
    (Amikor a holland tűzoltók a hazatelepülő első gépeket vízsugár helyett véletlenül habbal fogadták...)
  • Terminator
    (Amikor a holland tűzoltók a hazatelepülő első gépeket vízsugár helyett véletlenül habbal fogadták...)
    :)

    Jó!

    Igen, vannak nehezen értelmezhető képek, amiket 1-esek meg is ferdíthetnek értelmezésileg.

    Részemről nem bántónak akartam - de igen :D - és az internet varázsa:és intőnek szántam:

    talán elgondolkodtat néhány embert, amikor:

    Bárhonnan elővett, és nem valós / valósnak ható adatokból össze lehet állítani olyan valósnak ható és ezeket egésznek leírható leírás egynek látszó adathalmazt, amit népszerűsíthetünk, mivel senkinek nincs rá ideje megcáfolni. Oszt jó, hogy van, ahogy ottan :eek:.

    Beleuntam!

    De valóban más is van, az érdeklődés és ugye ez a varázs!
    Igen, ez jó ha kiegészítik a dolgokat, de ez 1 fricska, még ha a holland tűzoltók 1 bal&@ok.
    DE azért azzal szembeSÜlni kellene, hogy a végfelhasználó a kioktatás után effélék /1 bal&@ok. /.

    Ha átmegy:

    "Az még nem zárja ki azt az eseményt, hogy ha az autós szőke nő balra indexel, akkor jobbra megy"
    Pénz és határidő, a harácsolókkal.

    Kiléptem ebből, ha nem érthető ...
  • jani22
    Bár kiesik az alig takaró piros fedőpárna a hajtómű beömlőnél,

    sikálhatom bármeddig, a festék fedőréteg mindig ott marad és felcsaphatom az arcvédőmet, amely hót retyós.

    'Használjon Tip-Top Cleanert, mert az eredmény magáért beszél, mert ez ilyen.' :D

    Ez valami reklám?? :(:hadonaszos:
    Komolyra vehető az egész ???

    Nekem nagyon nem jött be. Máshol lehet, hogy lelkendeznek. :(

    Bocsi kijött. :D
    :oops:

    Valamit nagyon félreérthettél... nem a képen látható ember munkavégzését kritizáltam.
    Holnap bemutató repülésen vesz részt a gép, ezért előtte jól lemossák a gépet, hogy szép tiszta legyen. Azt hogy "mossuk le alaposan az F-35-öst" a fiatalabb generáció úgy mondja hogy "Mossunk F-35-öt jól". De előfordulhat hogy már nem is így mondják, van rá egy másik épp divatos szófordulatuk, ezért volt félreérthető...
  • jani22
    :)

    Jó!

    Igen, vannak nehezen értelmezhető képek, amiket 1-esek meg is ferdíthetnek értelmezésileg.

    Részemről nem bántónak akartam - de igen :D - és az internet varázsa:és intőnek szántam:

    talán elgondolkodtat néhány embert, amikor:

    Bárhonnan elővett, és nem valós / valósnak ható adatokból össze lehet állítani olyan valósnak ható és ezeket egésznek leírható leírás egynek látszó adathalmazt, amit népszerűsíthetünk, mivel senkinek nincs rá ideje megcáfolni. Oszt jó, hogy van, ahogy ottan :eek:.

    Beleuntam!

    De valóban más is van, az érdeklődés és ugye ez a varázs!
    Igen, ez jó ha kiegészítik a dolgokat, de ez 1 fricska, még ha a holland tűzoltók 1 bal&@ok.
    DE azért azzal szembeSÜlni kellene, hogy a végfelhasználó a kioktatás után effélék /1 bal&@ok. /.

    Ha átmegy:

    "Az még nem zárja ki azt az eseményt, hogy ha az autós szőke nő balra indexel, akkor jobbra megy"
    Pénz és határidő, a harácsolókkal.

    Kiléptem ebből, ha nem érthető ...
    Kicsit próbáld meg összeszedni magad. Olvasd vissza mindig, amit írtál és csak utána posztolj.
    Sajnos érthetetlen, hogy mi volt a hozzászólásod tartalma, üzenete, célja.

    Az általad kritizált képeken egy ember egy F-35-öst takarít kívülről, neked meg a látványtól elmentek hazulról.
    Ez azért nem egy józan szituáció, be kell, hogy lásd...
  • Mért ne jöjjön? Ott a lengyel beszerzés. Jön block 4el annyiért amennyiért az ef/rafi. Lengyelek és bárki más is akinek lehet őrült ha ef/rafit vesz F-35 helyett.
  • July 9, 2020
    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Japan of one hundred five (105) F-35 Joint Strike Fighter aircraft and related equipment for an estimated cost of $23.11 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Japan has requested to buy sixty-three (63) F-35A Conventional TakeOff and Landing (CTOL) aircraft, forty-two (42) F-35B Short Take-Off and Vertical Landing (STOVL) aircraft, and one hundred ten (110) Pratt and Whitney F135 engines (includes 5 spares). Also included are Electronic Warfare Systems; Command, Control, Communications, Computers and Intelligence/Communications, Navigation and Identification; Autonomic Logistics Global Support System, Autonomic Logistics Information System; Flight Mission Trainer; Weapons Employment Capability, and other Subsystems, Features, and Capabilities; F-35 unique infrared flares; reprogramming center access and F-35 Performance Based Logistics; software development/integration; flight test instrumentation; aircraft ferry and tanker support; spare and repair parts; support equipment, tools and test equipment; technical data and publications; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics support. The estimated total cost is $23.11 billion.

    Implementation of this proposed sale will require multiple trips to Japan involving U.S. Government and contractor representatives for technical reviews/support, programs management, and training over a period of 25 years. U.S. contractor representatives will be required in Japan to conduct Contractor Engineering Technical Services (CETS) and Autonomic Logistics and Global Support (ALGS) for after-aircraft delivery.
  • Terminator. Jo hogy hozol híreket de egy linket is dobhatnàl. Tudod googlefordito mar a megnyitaskor fordítsa :p

Ugrás a fórum topichoz