|

Elkészült az első AMPV-vel a BAE Systems

Közel két évvel ezelőtt adtuk hírül a HTKA hasábjain, hogy a BAE Systems 383 millió dolláros szerződést kapott az Amerikai Egyesült Államok Hadseregétől arra vonatkozóan, hogy az AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle – Páncélozott Többfeladatú Jármű) program keretében készítsen el 29 járművet. Ezek, és maga a projekt is, a jól ismert és igencsak réginek számító M113 páncélozott csapatszállítók leváltására hivatottak – arról, hogyan jutottak el a tenderig a felek (vagyis leginkább a US Army), akkori írásunk számol be. A lényeg most sokkal inkább azon van, hogy BAE Systems elkészült az első példánnyal, amit be is mutatott a nagyközönségnek.

Az első jármű egészségügyi mentő változatú, és remekül szemlélteti a típuscsalád jellemzőit. Itt el is érkeztünk az első fontos ponthoz: a BAE Systems kezdettől fogva moduláris kialakítású harcjárműveket fejlesztett, mivel a US Army a jövőben öt verziót fog igényel belőlük. A megrendelt 29 prototípusból további kilenc van jelenleg a gyártósoron, ám azt, hogy milyen stádiumban, nem árulta el a gyártó. Az időből mindenesetre nem csúszott ki a BAE Systems: a 2014 decemberi szerződéskötéskor 52 hónapot kaptak a 29 jármű leszállítására, így mindenképpen igaz az a kijelentésük, miszerint az ütemtervet eddig pontosan tartják. Elvileg az anyagiak terén sem csúsztak ki a kalkulált összegből, ami szintén elképzelhető a produktum alapján.

Az AMPV típuscsalád öt változata | Forrás: BAE Systems

Az AMPV típuscsalád öt változata | Forrás: BAE Systems ,

A most elkészült AMPV-re komoly tesztüzem vár: a gyári próbák alatt mintegy 12 000 kilométer kell megtennie (7500 mérföld), majd átadják a megrendelőnek, aki emellé közel 34 000 kilométeren (21 000 mérföld) át próbálja ki képességeit. A BAE Systems ígérete szerint a US Army még idén decemberben átveheti az első járművet, amit folyamatosan követ majd a többi prototípus.

Maga az AMPV sokban hasonlít az M2 Bradley-re – ami nem véletlen, hiszen ez utóbbi képezte az alapját. A BAE Systems mérnökei azonban eszközöltek néhány változtatást: az alváz V-alakú, a felépítmény magasabb lett, és került rá jelentős mennyiségű reaktív páncélzat is. A méretnövekedés a szállított katonák kényelmesebb elhelyezése végett vált szükségessé, a többi pedig nyilván a védelmet szolgálja. A sebesültellátásra specializált változat konkrétan 78%-kal több hasznos belső teret nyújt a jelenleg erre a célra használt M577-nél, ráadásul könnyen és gyorsan konfigurálható az igényeknek megfelelően. A felépítmény tetején egy 12,7 mm-es géppuska kapott helyet önvédelmi fegyverzet gyanánt, körkörös védőpáncélzattal – ennek helyét elképzelhető, hogy automatikus állvány veszi át a jövőben.

Amennyiben a BAE Systems jól teljesít a programnak ebben a szakaszában, érvénybe lép az az opció, ami további 289 AMPV-ről szól, alacsony ütemű sorozatgyártás keretében. 2019 körül datálható a tesztprogram befejezése, amihez szükség is lesz a nagyobb példányszámra, hiszen a járműveket sokféle terepen és környezetben ki akarják próbálni. A US Army egyébként összesen 2907 darabra tart igényt: ebből 386 120 mm-es aknavetőt fog hordozni, 993 harctéri parancsnoki jármű lesz, 790 a most bemutatott mentő, 216 harctéri sebesültellátó, 216 pedig általános célú. A BAE Systems szerint megrendelés esetén képesek lennének havi 180 példány előállítására.