|

Németekhez költözik egy angol Vadmacska

Az AgustaWestland (a Leonardo csoport tagja) által gyártott AW159 Wildcat helikopter minden bizonnyal nem ismeretlen az Olvasók számára. A világ egykoron leggyorsabb forgószárnyasának számító, kellemes vonalvezetésű Lynx utódja ugyan csak kis részben örökölte a szemrevaló külsőt, azonban a modern fedélzeti rendszereknek, fegyverzetnek és önvédelmi megoldásoknak köszönhetően potens harci helikopternek számít. Fő alkalmazója természetesen az Egyesült Királyság, ám az exportpiacon is kezd egyre szebb sikereket aratni. Ezt a tendenciát tovább erősítendő, jövő évtől a Wildcat helikopterek a Német Szövetségi Köztársaság hadihajóin vendégeskednek majd.

A hírt csütörtökön jelentette be Michael Fallon brit védelmi miniszter Németország angliai nagykövetségén. Pontos részletekről nem esett szó, mindössze annyi derült ki, hogy egy, a Földközi-tengeren tevékenykedő német fregatt fedélzetén lesz állandóan jelen – nyilvánvalóan rotálódó személyzettel – egy AW159. A brit védelmi tárca szerint a projekt célja a két ország haditengerészeti kapcsolatainak mélyítése és az interoperabilitás növelése, elősegítendő a jövőbeni, akár NATO-szintű együttműködést, ám ennél többről van szó.

AW159 Wildcat helikopterek érkeznek Nordholzba, a Német Haditengerészet helikoptereinek bázisára

AW159 Wildcat helikopterek érkeznek Nordholzba, a Német Haditengerészet helikoptereinek bázisára ,

Bár a Leonardo részéről egyelőre nem nyilatkoztak az ügyben, nyilvánvaló, hogy a cél az AW159 eladása Németországnak. Mint ismeretes, a Deutsche Marine forgószárnyas flottájában jelenleg is megtalálható 21 Lynx Mk.88 helikopter, amelyeket rendszeresen települnek hadihajóikra is. Ezek élettartama azonban – a magas szintű karbantartás ellenére – lassan elfogy, leváltásuk időszerű. Németország a szintén korosodó Sea King Mk.41-ekkel közel egy időben szándékozik nyugdíjba küldeni a Lynxeket, ami a tervek szerint egybe esne az NHI NH90 haditengerészeti változatának beszerzésével.

Díszfestésű német Lynx Mk.88

Díszfestésű német Lynx Mk.88 ,

Egyelőre viszont még nem eldöntött tény, hogy az NH90 mindkét jelenlegi típust váltja, vagy csak a nagyobb méretű Sea Kinget. A Wildcat pedig jó esélyekkel indul, hiszen sok mindenben hasonlít elődjére, az üzemeltetési kultúrában nem jelentene radikális változást a rendszeresítése. Kis mérete alkalmasabbá teszi a hadihajók fedélzetén történő üzemelésre az NH90-nél, ráadásul az eddigi tapasztalatok szerint jól sikerült, megbízható konstrukció. A döntés meghozataláig pedig még legalább 2 év hátra van, így ez a csereprogram sokat javíthat az AW159 esélyein.