|

Mégis új hajtóművet kapnak az indiai Jaguárok

Többéves halogatás után újabb program kapott zöld utat: új sugárhajtóművek kerülnek az indiai SEPECAT Jaguar típusú repülőgépekbe.

Az évek óta húzódó, de végre aláírt Rafale-rendelés és a számos vitával tűzdelt FGFA program csak két példa a problémás programokra, melyekkel jócskán teletűzdelt indiai haderő-fejlesztési törekvés. Nem kivétel ezalól az ázsiai ország SEPECAT Jaguar IS/IB/IM típusú csapásmérő repülőgépeinek modernizációs programja sem, melyről először még 2010-ben számoltunk be. A kéthajtóműves típus komplett modernizáción esett volna át, de a 2012-ben levegőbe emelkedő tesztpéldány még nem kapta meg az új Honeywell F125IN típusú erőforrásokat, csupán az avionika és fegyverzet fejlődött.

Az első modernizált példány szűzrepülése 2012-ben, még régi hajtóművekkel | Fotó: HAL

Az első modernizált példány szűzrepülése 2012-ben, még régi hajtóművekkel | Fotó: HAL ,

A napokban azonban az Indiai Légierő parancsnoka, Arup Raha bejelentette, végre megvalósulhat az angol-francia típus régi Rolls-Royce Adour Mk 821 erőforrásainak cseréje, melyhez a Honeywell 270 darab F125IN típusú sugárhajtóművet szállít az Indiai Légierő 120 darab Jaguárja számára. A folyamat első lépéseként az amerikai vállalat egy átalakított repülőgéppel lefolytatott tesztprogramot követően léphet tovább a többi gép újrahajtóművezésére.

A Honeywell F125IN jelzésű hajtómű 23%-kal rövidebb felszállási úthosszt, akár 40%-kal nagyon tolóerőt biztosít és kedvezőbb fogyasztásának köszönhetően akár 36%-kal növekedhet a típus hatótávja. Az erősebb, könnyebb és gazdaságosabb erőforrás igencsak jól jön az indiai vadmacskák számára, melyek a korszerűsítések során túlsúlyosakká váltak. A kedvezőbb karbantartási költségeknek és a kisebb fogyasztásnak köszönhetően pedig az Indiai Légierő 1.5 milliárd dollárt takaríthat meg.

Indiai Jaguár | Forrás: livefist.blogspot.hu

Indiai Jaguár | Forrás: livefist.blogspot.hu ,

A Honeywell ellenfele pedig a régi hajtóműveket is gyártó Rolls-Royce volt, mely az Adour típuscsalád modernebb változatával pályázott. Az angol vállalat szerint a hajtómű bevált, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ezen hajtómű modernebb verziójának beszerzése és beépítése a leggyorsabb, a legkisebb kockázattal járó és a leginkább költséghatékony megoldás. Továbbá az is sem elhanyagolható szempont, hogy az Indiában készülő BAe Hawk AJT meghajtásáról is az Adour erőforrás egyik legújabb verziója gondoskodik.

Azért a Honeywellt sem kell félteni, az F124/F125-ös hajtóműcsalád számos üzemórát gyűjtött már, a különböző verziói megbízhatóan üzemelnek az Alenia Aermacchi M-346 Master és az AERO Vodochody L-159 Alca kiképzőgépekben, valamint a AIDC F-CK-1 Ching-kuo vadászbombázóban, emellett ilyen erőforrás hajtotta a Boeing X-45 demonstrátort is.

Az F-CK-1 Ching-kuo is F125 típusú erőforrásokkal repül

Az F-CK-1 Ching-kuo is F125 típusú erőforrásokkal repül ,