|

Éjszakai Lódarázs fürdetés

Hosszú expozíciós felvételen egy F/A-18 Super Hornet éjszakai lemosása. A gép sárkányszerkezetének felső részét a repülőgép-hordozó fedélzetének megvilágítása festi sárgásra.

Hosszú expozíciós felvételen egy F/A-18 Super Hornet éjszakai lemosása. A gép sárkányszerkezetének felső részét a repülőgép-hordozó fedélzetének megvilágítása festi sárgásra. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Jamaal Liddell,

A sós tengeri levegő generálta korrózió komoly probléma a tengerpart menti támaszpontokon is, nemhogy a nyílt vízen hosszú hónapokig kint tartózkodó repülőgép-hordozó esetében. Az általa hordozott repülőgépek és helikopterek fokozott figyelmet igényelnek ahhoz képest, mint mikor a szárazföldi támaszpontjaikon tartózkodnak. Ha jól tudjuk, akkor a U.S. Navy érintett gépei a szárazföldön legalább 2 hetente, a hordozón minimum hetente 1 alkalommal esnek át teljes lemosáson. Illetve bizonyos szerkezeti elemek amolyan „száraz” áttörlésen napi rendszerességgel esnek át.

A szárazföldön ennek kezelése jóval egyszerűbb, hiszen van bőven hely és édesvíz komoly lemosó állások kialakítására. Ez viszont már nem mondható el a repülőgép-hordozóról, ahol egyrészt a hely is szűkös, másrészt az atomreaktorok által termelt energiával sótalanított tengervízet is sok fogyasztó felé kell eljuttatni – többek között a gőzkatapultokhoz. Ennél fogva, atomreaktor ide-oda, elő tud fordulni, hogy szűkösebb a rendelkezésre álló készlet.

F-35A vadászbombázó gurul át a „madárfürdetőn” a floridai Eglin légibázison. U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Marleah Robertson,

A bejegyzés apropóját adó U.S. Navy  fotóhoz mellékelt leírás alapján itt éppen édesvízzel történő lemosás zajlik, de rákeresve erre a tevékenységre az is olvasható, hogy alapvetően speciális összetételű folyadékkal történik a lemosás, nem pedig tisztán édesvízzel.