|

10 éve búcsúztatták az utolsó Tomcateket

10 évvel ezelőtt, 2006. szeptember 22-én a U.S. Navy formálisan is búcsút vett a repülőgép-hordozók egykori szárnyas védelmezőjétől, a 32 évnyi szolgálati időt összegyűjtő Grumman F-14 Tomcattől. A típus aznapi búcsúztatása az utolsónak maradt 2 Tomcat század közül a VF-31 Tomcatters pilótáinak jutott ki. (Mely század beceneve egyébként nem a Grumman típusától származik, hiszen azt az 1935-ben felállított század 1948-ban vette fel.)

A VF-31-es század 102-es oldalszámú gépe gurul felszálláshoz. A nézőközönség szeme elől eltűnő 102-es azonban nem emelkedett a levegőbe, helyette a 107-es oldalszámú tartalék gép ugrott be az utolsó repülés végrehajtására a 102-essel jelentkező mechanikai probléma miatt.

A VF-31-es század 102-es oldalszámú gépe gurul felszálláshoz. A nézőközönség szeme elől eltűnő 102-es azonban nem emelkedett a levegőbe, helyette a 107-es oldalszámú tartalék gép ugrott be az utolsó repülés végrehajtására a 102-essel jelentkező mechanikai probléma miatt. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Justin K. Thomas,

A 36 éves típus gyakori meghibásodásait, magas karbantartás igényét ismerve természetesen 2 géppel készültek az utolsó szolgálati napra. Mint beigazolódott helyes döntést hozva ezzel. A közönség szeme előtt elguruló 102-es helyett a század 107-es oldalszámú repült.

A 36 éves típus gyakori meghibásodásait, magas karbantartás igényét ismerve természetesen 2 géppel készültek az utolsó szolgálati napra. Mint beigazolódott helyes döntést hozva ezzel. A közönség szeme előtt elguruló 102-es helyett a század 107-es oldalszámú repült. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Julian R. Moorefield III,

A Virginia államban található Naval Air Station Oceana adott otthont a

A Virginia államban található Naval Air Station Oceana adott otthont a “Sunset Ceremony”-nak, ahol mintegy 3 000 fő – nagyobbrészt a típussal annak életútja alatt ilyen-olyan kapcsolatban állt emberek gyűltek össze. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Oscar Espinoza,

Az utolsó repülőgép-hordozó, mely harci feladatra vitte a Top Gun mozifilm által széles körben ismertt, mondhatni legendássá tett típust az a CVN 71 USS Theodore Roosevelt volt, melynek fedélzetéről a VF-31 Tomcatters és a VF-213 Blacklions századok 1 163 harci bevetésen összesen 6 876 órát repültek. A típus utolsó harci bevetésére 2006. február 8-án került sor egy Tomcat géppár által – ezek közül az egyik gép oldott bombát. 1 hónappal később, március 10-én a “Big Stick” becenevű hordozó már Virginia partjainál hajózott, utolsóként reptetve ki Tomcat gépeit a NAS Oceana támaszpontra. Megjegyzendő, hogy a típus utolsó katapultos indítására csak júliusban került sor – szintén a USS Theodore Roosevelt fedélzetéről.

Irány haza! A fedélzeten lévő legtöbb gépnek ezen 2006. március 10-i volt volt az utolsó katapultos indítása.

Irány haza! A fedélzeten lévő legtöbb gépnek ezen 2006. március 10-i volt volt az utolsó katapultos indítása. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Chris Thamann,

A VF-31 és a VF-213 búcsúzik a hajótól.

A VF-31 és a VF-213 búcsúzik a hajótól. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Chris Thamann,

060727-N-9362D-016

Nem mindegyik gép búcsúzott márciusban a hordozó fedélzettől, hiszen a nyáron gyakorlatozás címszóval már újfent a nyílt vízen tartózkodó CVN 71 fedélzetén akadt Tomcat. Az utolsó katapultos indításra július 28-án került sor a VF-31 század 112-es oldalszámú gépével hajtották végre. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Randall Damm,

Az utolsónak maradó gépek többségére ugyanaz a sors várt, mint a 712 legyártott példány többségére: az arizonai sivatag, majd annak érdekében, hogy Irán véletlenül se juthasson Tomcat alkatrészhez egy 2007-es döntés értelmében a daráló. Mindezek mellett nem kell attól félni, hogy nehéz lenne F-14-esre lelni, hiszen az Egyesült Államok területén összesen 75 db, ilyen-olyan változatú Tomcat került kiállítása az évek alatt. Ez a legyártott mennyiség mintegy 10 százalékát jelenti. A lista például itt tekinthető meg.

A U.S. Navy színeiben történő, ténylegesen utolsó Tomcat repülésre 2006. október 4-én került sor, mikor is a VF-31 egyik ex-gépe átrepülésre került NAS Oceana-ról Long Island-ra, a Farmingdale Republic Airport területére, majd 1 évig volt kiállítva az egykori Grumman főhadiszállás előtt.

Fórum hozzászólások

  • fonak9
    A Phoenixet hivatalosan csak '99-ben használták élesban az amcsik egy MiG-25 és egy MiG-23 ellen, egyszer sem értek el találatot (ehhez képest az irániak állítólagos 60+ légi győzelme (állítólag többször egy rakétával 2, sőt egyszer 3 gépet megsemmisítve) és 90% feletti találati aránya, szintén irakiak ellen, érdekes - nem mondom, hogy egyáltalán nem igaz, de kicsit túlozhatnak a beszámolók esetleg)
    Valószinűleg kicsit túloznak.De 8évig tartott a háború,és nem alkalomszerűen találkoztak iraki gépekkel.És azok támadtak,nem menekültek rögvest,ha sipolt a besugárzásjelző.
    Viszont szerintem kifejezetten jol állt a perzsa tereptarka a cicusnak
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    A Haditechnikában volt a perzsacicákrol egy 3részes cikksorozat,korábban belinkeltem
  • fonak9
    A Phoenixet hivatalosan csak '99-ben használták élesban az amcsik egy MiG-25 és egy MiG-23 ellen, egyszer sem értek el találatot (ehhez képest az irániak állítólagos 60+ légi győzelme (állítólag többször egy rakétával 2, sőt egyszer 3 gépet megsemmisítve) és 90% feletti találati aránya, szintén irakiak ellen, érdekes - nem mondom, hogy egyáltalán nem igaz, de kicsit túlozhatnak a beszámolók esetleg)
    Soha senki nem állított 90%-ot. Éppenséggel 30% körüli értéke van a "köztudatban".

    274 darabot szállítottak le. Ha azzal 90% lett volna a kill arány - ami totál röhejes kijelentés lenne az AIM-7M és AIM-9M aránya a SV/ODS alatt nem érte el a 70%-ot - akkor csak az AIM-54 kb. megsemmisítette volna az iraki légierő nagyját. Úgy, hogy egy rakás killt AIM-7 és AIM-9-cel ért el az F-14 és az F-4-esek és F-5-ösök is lőttek le iraki gépeket.

    A 90% nettó hülyeség. Soha sehol nem olvastam ezt még a leghülyébbek sem mernek ilyet leírni.
  • Nem akarok itt eretnek lenni de ha nannyira F-15E képességű gép kellett a flottának akkor miért nem csinálták meg/fejezték be a NAVY-zált F-15E-t?
  • Az F-15N még jóval a szintén elvetélt F-22N előtt elhalt.
    A szárazföldi gépet nagyon nehéz lett volna utólag alkalmassá tenni a hajófedélzeti üzemre.
    Ehhez képest egy hajófedélzeti gépet sokkal egyszerűbb csapásmérő potenciállal felruházni.
  • molnibalage
    Olyan sosem volt. Az F-15 könyvben itt a HTKA-n benne van az navalizált F-15 kaszálása még az F-15A előttről.
    Ezért írtam per jellel,hogy "csinálták meg/fejezték be".Ha annyira kellett nekik egy olyan gép mint az F-15E akkor ez lett volna a legkézenfekvőbb.
  • Allesmor Obranna
    Az F-15N még jóval a szintén elvetélt F-22N előtt elhalt.
    A szárazföldi gépet nagyon nehéz lett volna utólag alkalmassá tenni a hajófedélzeti üzemre.
    Ehhez képest egy hajófedélzeti gépet sokkal egyszerűbb csapásmérő potenciállal felruházni.
    Kvázi új gépet csinaltak annyira más az SH az eredetihez képest.Gondolom az sem volt egyszerűbb.
  • molnibalage
    Soha senki nem állított 90%-ot. Éppenséggel 30% körüli értéke van a "köztudatban".

    274 darabot szállítottak le. Ha azzal 90% lett volna a kill arány - ami totál röhejes kijelentés lenne az AIM-7M és AIM-9M aránya a SV/ODS alatt nem érte el a 70%-ot - akkor csak az AIM-54 kb. megsemmisítette volna az iraki légierő nagyját. Úgy, hogy egy rakás killt AIM-7 és AIM-9-cel ért el az F-14 és az F-4-esek és F-5-ösök is lőttek le iraki gépeket.

    A 90% nettó hülyeség. Soha sehol nem olvastam ezt még a leghülyébbek sem mernek ilyet leírni.
    Tegnap linkeltem egy iráni pilótával készült interjút, abban szerepelt, igaz csak az, hogy a pilóta személyesen úgy véli, hogy 90% felett volt, ő elmondása szerint négy rakétát indított, három igazolt és egy valószínű lelövéssel. Igaz azt is mondta, hogy csak 40 mérföldön belülről indítottak a biztonság kedvéért.
  • egy iráni forumon is megjelent:
    "Írásos dokumentumok szerint a Phoenix-et, amely a Tomcat pilótáinak könyveit és emlékezeteit tartalmazza a YouTube-on (nem Tom Cooper és Babak Taghvaei állításai stb.), Soha nem vadásztak 50–60 kilométernél távolabb."
  • molnibalage
    De az egész eszmecsere ott kezdődött, hogy miért nem sózták rá senkire a 2006-ban eléggé elavult és drágán üzemeltethető gépeket bárkire, amikor F-15E továbbfejlesztése elérhető volt annak, aki brutális gépet akart.
    Ez egy kicsit csúsztatás, mert az eredeti felvetés az volt, hogy a 37 db új építésű, max 15 éves F-14D-t ahelyett, hogy bezúzták volna, miért nem adták INGYEN oda NATO tagoknak (pl.: a balti államoknak, de szerintem esetleg Horvátország, vagy Bulgária is elgondolkozott volna a dolgon). Csak a földi és légi személyzet képzését és a szállítást kellett volna fizetni. F-15E-t biztosan nem adtak volna INGYEN senkinek se (ez azért érthető).

    Egy NATO tag ország nem hiszem, hogy bármit átadott volna Iránnak.

    A drága üzemeltetésről meg annyit, hogy:
    - Allesmor leírta, hogy összemossák az F-14A és a D üzemeltetését, és a D kialakításánál már jobban odafigyeltek az üzemeltethetőségre (ami azért várható is volt a korábbi tapasztalataik alapján).
    - Ahogy írtam, mivel a típust teljesen felszámolták, ezért több tonna alkatrészt is INGYEN odaadhattak volna vele.
    Pl.: 1987-től 47 (vagy 48) F-14A-n lecserélték a TF30-as hajtóművet GE F110-GE-400-ra és még 38 db új F-14A+-t is építettek szintén ezzel a hajtóművel, ami egyébként egy az egyben megegyezik az F-14D-k hajtóművével.
  • imike
    Ez egy kicsit csúsztatás, mert az eredeti felvetés az volt, hogy a 37 db új építésű, max 15 éves F-14D-t ahelyett, hogy bezúzták volna, miért nem adták INGYEN oda NATO tagoknak (pl.: a balti államoknak, de szerintem esetleg Horvátország, vagy Bulgária is elgondolkozott volna a dolgon). Csak a földi és légi személyzet képzését és a szállítást kellett volna fizetni. F-15E-t biztosan nem adtak volna INGYEN senkinek se (ez azért érthető).

    Egy NATO tag ország nem hiszem, hogy bármit átadott volna Iránnak.

    A drága üzemeltetésről meg annyit, hogy:
    - Allesmor leírta, hogy összemossák az F-14A és a D üzemeltetését, és a D kialakításánál már jobban odafigyeltek az üzemeltethetőségre (ami azért várható is volt a korábbi tapasztalataik alapján).
    - Ahogy írtam, mivel a típust teljesen felszámolták, ezért több tonna alkatrészt is INGYEN odaadhattak volna vele.
    Pl.: 1987-től 47 (vagy 48) F-14A-n lecserélték a TF30-as hajtóművet GE F110-GE-400-ra és még 38 db új F-14A+-t is építettek szintén ezzel a hajtóművel, ami egyébként egy az egyben megegyezik az F-14D-k hajtóművével.
    Akkor miért nem F-5E-t adtak volna az AMARG-ból ingyen...?
  • imike
    Ez egy kicsit csúsztatás, mert az eredeti felvetés az volt, hogy a 37 db új építésű, max 15 éves F-14D-t ahelyett, hogy bezúzták volna, miért nem adták INGYEN oda NATO tagoknak (pl.: a balti államoknak, de szerintem esetleg Horvátország, vagy Bulgária is elgondolkozott volna a dolgon). Csak a földi és légi személyzet képzését és a szállítást kellett volna fizetni. F-15E-t biztosan nem adtak volna INGYEN senkinek se (ez azért érthető).

    Egy NATO tag ország nem hiszem, hogy bármit átadott volna Iránnak.

    A drága üzemeltetésről meg annyit, hogy:
    - Allesmor leírta, hogy összemossák az F-14A és a D üzemeltetését, és a D kialakításánál már jobban odafigyeltek az üzemeltethetőségre (ami azért várható is volt a korábbi tapasztalataik alapján).
    - Ahogy írtam, mivel a típust teljesen felszámolták, ezért több tonna alkatrészt is INGYEN odaadhattak volna vele.
    Pl.: 1987-től 47 (vagy 48) F-14A-n lecserélték a TF30-as hajtóművet GE F110-GE-400-ra és még 38 db új F-14A+-t is építettek szintén ezzel a hajtóművel, ami egyébként egy az egyben megegyezik az F-14D-k hajtóművével.
    Ahogy mondtam, ez Dale Brown-regény kategória. Az üzemeltetést sem bírták volna ezek az országok el. És ha igen, miért pont F-14-est? Volt akkor kivont F-15A, F-16A is félreállítva már a boneyardon.
  • Meg soha semmi drága és korszerű dolgot nem adtak senkinek ingyen(nem csak az amerikaiak hanem kb senki),miért kéritek ezt számon rajtuk?
  • dudi
    Meg soha semmi drága és korszerű dolgot nem adtak senkinek ingyen(nem csak az amerikaiak hanem kb senki),miért kéritek ezt számon rajtuk?
    Izrael?
  • comandante
    Érdekességként:
    Jók ezek az agyalások. A US Navy már hosszú évtizedek óta azzal szórakoztatja magát, hogy sokoldalú gépeit váltja különféle specializált gépekkel, melyeket sokoldalú gépekkel vált le, hogy azokról különféle tanulmányokban rántsa a leplet, mely szerint nem is jók az egyes feladatokra... :)

    Ezt időröl-időre még azzal is megbolondítja, hogy a sokoldalúnak szánt gépeiből spec verziókat, míg az egyfeladatos gépeiből multirole gépeket fabrikálgat.

    A lényeg, hogy a móka ne álljon le soha, lehessen égetni a pénzt, dolgozzon az ipar, de minimum a Think Tank-ok agyalgassanak sokat, sok pénzért.
  • episyrphus
    az eltárolt F14-esek állapotával kapcsolatosan - nem biztos, hogy annyira rossz állapotban vannak, ha felreppentek ilyen hírek is:

    https://www.warhistoryonline.com/war-articles/comeback-for-the-f14-tomcat.html
    https://nationalinterest.org/blog/t...wish-bring-back-the-old-f-14-tomcat-the-25206

    Az tuti, hogy nem tesz nekik jót az inaktív állapot, erősen kérdéses, hogy megérné-e, de érdekes lenne, ha visszahoznák őket :).
    NI = blikk
    Értelmes dolgot nemigen láttam még az oldalon.
  • Allesmor Obranna
    Jók ezek az agyalások. A US Navy már hosszú évtizedek óta azzal szórakoztatja magát, hogy sokoldalú gépeit váltja különféle specializált gépekkel, melyeket sokoldalú gépekkel vált le, hogy azokról különféle tanulmányokban rántsa a leplet, mely szerint nem is jók az egyes feladatokra... :)

    Ezt időröl-időre még azzal is megbolondítja, hogy a sokoldalúnak szánt gépeiből spec verziókat, míg az egyfeladatos gépeiből multirole gépeket fabrikálgat.

    A lényeg, hogy a móka ne álljon le soha, lehessen égetni a pénzt, dolgozzon az ipar, de minimum a Think Tank-ok agyalgassanak sokat, sok pénzért.
    Baromi sok ellentmondás és minden alap nélküli megállapítások voltak a videóban...
  • Hát, ebben sem volt sok érdekes, pedig a baromi hosszú szolgálat áll az ember mögött.




    Ma délután tekerés közben hallgattam, meg de alig emlékszem már belőle valamire.
    • Az ipse volt az első F-14-en végzett pilóták között. 25 évig repülte a gépet és 4000 órát szedett össze.
    • Az első TOPGUN-os. 1990-től egy ideig az intézmény vezetője.
    • Az első F-14 túrán állandóan ki-be szerelték a hajtóműveket.
    • Az alakulatot gyakorlatilag operationally not capable-nek (asszem ezt mondta) írta le. A gépek felszálltak, a gépágyú működöttöt, de legtöbbször még rakétát sem függesztettek rá.
    • A gép megbízhatósága annyira alacsony volt karrierje során, hogy kb. úgy írta le, hogy ha két db F-14-est terveztek felküldeni, akkor azért oda rakéták tartalékba mellé a harmadikat is.
    • Aztán szokásos adomázás az F-14 + TF-30 istencsapásról.
    • Folyamatosan analóg gépnek írja le az F-14-ést, ami annak fényében homály, hogy tudtommal azon volt a világ első teljesen mikroprocesszor alapú digitális számítógépe, az MP944.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Air_Data_Computer
      https://firstmicroprocessor.com/
    • Az F-14A HUD-ra szerinte nagyon gyenge volt és sokszor nem volt leolvasható.
    • Sokat gyakorolták a passzív elfogást, amikor minimalizálták a radar használatát. Rendszeresen gyakorolták a 400 (!) mérföldre CAP-elsét a hordozóktól. A bombázókat tekintették elsődleges célnak, a rakéták lelövése erősen szuboptimális lett volna.
    • A megszerzett MiG-ek ellen is repült. Azért valahol ironikus, hogy egy akkor 20 milliós vadászgéppel egy only gun MiG-17 elleni lehetőségeket kellett felmérni...
      1974-ben 2xF-14 és 8xAIM-54 sanszosan többe került, mint egy század MiG-17...
    • Úgy emlékszik, hogy az első turnus alatt két F-14-es is odaveszett. Ez alapján lehet, hogy igaz is, ha a turnus átnyúlt 73-74-be és közel voltak az esetek egymáshoz.
      http://www.anft.net/f-14/f14-serial-loss-st.htm
    Az elsőt átpörgetve kb. ennyire emlékszem. Holnap átpörgethetem a második részt is.

    (Az angol Harrier pilótát nem kezdem még írni. Iszonyatosan tömény és hosszú. Nagyon,nagyon, nagyon hosszú írás lehet belőle mellé téve anyaggal kiegészítve.)
  • A második résszel még adós vagyok.
    • Megjegyzi, hogy az F-14 elég nagy hátránya volt a mérete, hogy a világ végéről is látszott sok esetben a mérete miatt és az sem segített, hogy a TF-30-as egyes üzemállapotokban füstölésre hajlamos volt.
    • Az A-4 és F-5 gépek ellen főleg közepes magasságban gyakoroltak, 15 ezer lábtól, ritkán 25 ezer láb magasságig.
    • A szárnyak nyilazásának a beállítása Mach szám alapján történt, automatikusan.
    Sajnos a többi része tök unalmas volt, semmi igazán maradandót vagy érdekeset nem igazán mondott. Volt egy tök hosszú sablonos rész a Miramar-ról, de kevés konrétummal, meg a végén egy kis F-14B, hogy mennyivel jobb volt az F-14B. Számottevően erősebb ÉS megbízhatóbb volt, de ez ma kb. csak az újszülöttek nem tudják.

    A végén mintha arról beszélne, hogy néha gyakorolták a bombázást az F-14B-vel és az F-14A gépek még úgy is alig tudtak lépést tartani velük gyorsulásban néha.
    Kb. ennyi.

Ugrás a fórum topichoz