|

10 éve búcsúztatták az utolsó Tomcateket

10 évvel ezelőtt, 2006. szeptember 22-én a U.S. Navy formálisan is búcsút vett a repülőgép-hordozók egykori szárnyas védelmezőjétől, a 32 évnyi szolgálati időt összegyűjtő Grumman F-14 Tomcattől. A típus aznapi búcsúztatása az utolsónak maradt 2 Tomcat század közül a VF-31 Tomcatters pilótáinak jutott ki. (Mely század beceneve egyébként nem a Grumman típusától származik, hiszen azt az 1935-ben felállított század 1948-ban vette fel.)

A VF-31-es század 102-es oldalszámú gépe gurul felszálláshoz. A nézőközönség szeme elől eltűnő 102-es azonban nem emelkedett a levegőbe, helyette a 107-es oldalszámú tartalék gép ugrott be az utolsó repülés végrehajtására a 102-essel jelentkező mechanikai probléma miatt.

A VF-31-es század 102-es oldalszámú gépe gurul felszálláshoz. A nézőközönség szeme elől eltűnő 102-es azonban nem emelkedett a levegőbe, helyette a 107-es oldalszámú tartalék gép ugrott be az utolsó repülés végrehajtására a 102-essel jelentkező mechanikai probléma miatt. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Justin K. Thomas,

A 36 éves típus gyakori meghibásodásait, magas karbantartás igényét ismerve természetesen 2 géppel készültek az utolsó szolgálati napra. Mint beigazolódott helyes döntést hozva ezzel. A közönség szeme előtt elguruló 102-es helyett a század 107-es oldalszámú repült.

A 36 éves típus gyakori meghibásodásait, magas karbantartás igényét ismerve természetesen 2 géppel készültek az utolsó szolgálati napra. Mint beigazolódott helyes döntést hozva ezzel. A közönség szeme előtt elguruló 102-es helyett a század 107-es oldalszámú repült. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Julian R. Moorefield III,

A Virginia államban található Naval Air Station Oceana adott otthont a „Sunset Ceremony”-nak, ahol mintegy 3 000 fő – nagyobbrészt a típussal annak életútja alatt ilyen-olyan kapcsolatban állt emberek gyűltek össze. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Oscar Espinoza,

Az utolsó repülőgép-hordozó, mely harci feladatra vitte a Top Gun mozifilm által széles körben ismertt, mondhatni legendássá tett típust az a CVN 71 USS Theodore Roosevelt volt, melynek fedélzetéről a VF-31 Tomcatters és a VF-213 Blacklions századok 1 163 harci bevetésen összesen 6 876 órát repültek. A típus utolsó harci bevetésére 2006. február 8-án került sor egy Tomcat géppár által – ezek közül az egyik gép oldott bombát. 1 hónappal később, március 10-én a „Big Stick” becenevű hordozó már Virginia partjainál hajózott, utolsóként reptetve ki Tomcat gépeit a NAS Oceana támaszpontra. Megjegyzendő, hogy a típus utolsó katapultos indítására csak júliusban került sor – szintén a USS Theodore Roosevelt fedélzetéről.

Irány haza! A fedélzeten lévő legtöbb gépnek ezen 2006. március 10-i volt volt az utolsó katapultos indítása.

Irány haza! A fedélzeten lévő legtöbb gépnek ezen 2006. március 10-i volt volt az utolsó katapultos indítása. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Chris Thamann,

A VF-31 és a VF-213 búcsúzik a hajótól.

A VF-31 és a VF-213 búcsúzik a hajótól. U.S. Navy photo by Photographer’s Mate 3rd Class Chris Thamann,

060727-N-9362D-016

Nem mindegyik gép búcsúzott márciusban a hordozó fedélzettől, hiszen a nyáron gyakorlatozás címszóval már újfent a nyílt vízen tartózkodó CVN 71 fedélzetén akadt Tomcat. Az utolsó katapultos indításra július 28-án került sor a VF-31 század 112-es oldalszámú gépével hajtották végre. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Randall Damm,

Az utolsónak maradó gépek többségére ugyanaz a sors várt, mint a 712 legyártott példány többségére: az arizonai sivatag, majd annak érdekében, hogy Irán véletlenül se juthasson Tomcat alkatrészhez egy 2007-es döntés értelmében a daráló. Mindezek mellett nem kell attól félni, hogy nehéz lenne F-14-esre lelni, hiszen az Egyesült Államok területén összesen 75 db, ilyen-olyan változatú Tomcat került kiállítása az évek alatt. Ez a legyártott mennyiség mintegy 10 százalékát jelenti. A lista például itt tekinthető meg.

A U.S. Navy színeiben történő, ténylegesen utolsó Tomcat repülésre 2006. október 4-én került sor, mikor is a VF-31 egyik ex-gépe átrepülésre került NAS Oceana-ról Long Island-ra, a Farmingdale Republic Airport területére, majd 1 évig volt kiállítva az egykori Grumman főhadiszállás előtt.