|

HTKA Hírhalom 2016. 35. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

Az Izraeli Légierő új kiképzőhelikoptert keres. 3 típus közül választják ki a Bell 206-osok utódját, az AgustaWestland AW119, az Airbus Helicopters H125 és a Bell Helicopter 407GXP jöhet szóba. Tesztelés után, vélhetően még az év vége előtt hirdetnek győztest, de nem vásárolják meg a helikoptereket, hanem a gyártótól bérlik majd és a repült órákat fizetik.

Tajvanon továbbra is napirenden van egy kiképző repülőgép fejlesztése. A helyi kormány a hírek szerint a következő évi hadi költségvetésből 15 millió dollárt különít el az AIDC részére a fejlesztés elkezdésére. Az F-CK-1B-n alapuló új gép prototípusát már a jelenlegi kormány mandátumának lejárta előtt a levegőben szeretnék látni.

Lecseréli a jelenleg használt tűzoltó habot az USAF. A jelenlegi keverék több egészségkárosító hatású kémiai anyagot is tartalmaz, és ezeket kimutatták több vízforrásban is, melyek jelenlegi, vagy korábbi légibázisok közelében találhatók, és ahol tűz üzött ki vagy csak gyakoroltak a tűzoltók. A habot az év végéig az összes bázis tűzoltóállomásán és járműveiben lecserélik.

Ugyan az ABL (Airborne Laser) B747-esre telepített lézerfegyver koncepcióját elvetették, az Amerikai Rakétavédelmi Ügynökség továbbra sem mondott le egy hasonló típus szolgálatba állításáról. Terveik között szerepel, hogy valamikor 2020-2021 környékén egy pilóta nélküli gépre telepített lézerrel lelőjenek egy ballisztikus rakétát a gyorsítási fázisában. A Lockheed Martin ugrott az ötletre, fel is ajánlották, hogy egy U-2-es pilóta nélküli verzióját használják a tesztre. A repülőgépnek megvan az ehhez szükséges elektromos teljesítménye, és a nyitott architektúrájú fedélzeti rendszereknek köszönhetően az integráció is kivitelezhető.

Kanada RQ-21-esek beszerzése mellett határozta el magát. 5 pilóta nélküli gépet, 2 irányítóközpontot, 1 indító és elfogó rendszert vásárolnak 14,2 millió dollárért.

Boeing Insitu RQ-21A Blackjack.

Boeing Insitu RQ-21A Blackjack. Insitu,

Készen áll a sorozatgyártás megkezdésére az An-178-as gyártósora. A tavaly áprilisban bemutatott prototípussal idáig 160 repült órát gyűjtöttek.

Antonov_An-178_in_military_grey_colours

Immár az Afganisztán által rendelt mind a 27 MD-530-as támadóhelikopter leszállításra került az utolsó 4 példány augusztus 25-i hazaérkezésével. A forgószárnyasokat egy C-17-es rakterében szállították a Hamid Karzai nemzetközi reptérre.

Németország tárgyalásokat folytat a török kormánnyal, hogy meghosszabbítsák a Luftwafe Tornado ECR gépeinek Törökországban való vendégeskedését. Ugyan a hangulat a két ország között feszült – a törökök június óta nem engedik hogy német törvényhozók látogatást tegyenek az Incirlik légibázison, ahol az elektronikai zavaró és felderítőgépek tartózkodnak – de ennek ellenére Angela Merkel német kancellár hisz abba, hogy sikerül megegyezniük.

Augusztus 24-én először rugaszkodott el a talajtól az AX-1 jelölésű F-35A, a Japán Önvédelmi Légierő első 5. generációs harci gépe.

Az AX-1-es első felszállása.

Az AX-1-es első felszállása. JASDF,

A kanadai liberális kormány kiszámolta annak a költségét, ha kiszállnának az F-35 programból: az országnak 313 millió dollárt kéne a Lockheed Martin számlájára utalnia. Az összeg annak az 551 millió dollárnak, aminek kifizetését vállalták amikor elkötelezték magukat a JSF programba való belépés mellett, és a 2006 óta befektetett pénzmennyiségnek a különbsége.

A Northrop Grumman 39,3 millió dollárt kapott egy új projektre, melynek célja a vadászbombázók önvédelmének javítása a rakétákat megsemmisítő lézerrel. A SHiELD (Self-Protect High Energy Laser Demonstrator) programhoz augusztus 23-án kapták meg a szerződést, mely szerint 2021. augusztus 31-ig kell elkészülniük az új demonstrátor eszközzel. A lézerfegyver külső függesztésű konténerbe kerül, így bármikor fel lehet vele szerelni a harcba induló F-15-ösöket vagy F-16-osokat. Az 5. generációs típusok valószínűleg nem kapják meg, mert a külső konténer rontaná a lopakodó képességüket. Az infracsapdákkal és dipólkötegekkel ellentétben az új eszköz nem csak eltéríti, hanem megsemmisíti majd a közelgő rakétákat.

Csak egyetlen üzemképes FA-50PH repül a Fülöp-szigetek Légierejében, miután a leszállított két példány közül a másik madárral ütközött még márciusban. A sérült gép azóta is a földön vesztegel, mert ki kell cserélni az F404-es hajtóművét. Manila az év végéig két további FA-50PH-t vehet át, és jövőre a fennmaradó 8 példányt is leszállítja a KAI.

Újabban kevesebb rossz hírt lehetett hallani az F-35-ös program háza tájáról, ám hogy ne legyen felhőtlen az abban részt vevő emberek öröme, újabb probléma lépett fel a típussal kapcsolatban. A fegyverzet a jelenlegi bűnös, a hagyományosan fel- és leszálló A verzió esetében a beépített GAU-22/A gépágyú nyíló fedele okoz gondot, nyitása a gép enyhe oldalirányú kitérését okozza, ez pedig nehezíti a célzást. A hajófedélzeti C változatnál az AIM-9X légiharc rakéta a hunyó, egy tavaly decemberi teszt során extra feszültség ébredt a tesztgép szárnyában leszállásnál és bizonyos manővereknél. Utóbbi talán a szárny problémás részének áttervezéséhez vezet majd.

Az AF-2-es első légi lövészete a GAU-22/A-val.

Az AF-2-es első légi lövészete a GAU-22/A-val. Chad Bellay,

Az Amerikai Hadsereg új gázturbinát akar az AH-64 Apache és az UH-60 Black Hawk helikopterekhez. A feladattal az Advanced Turbine Engine Company (ATEC) vállalatot bízták meg, melyet a Honeywell és a Pratt & Whitney együttese alkot. A feladatuk egy olyan erőforrás kifejlesztése, mely 3000 lóerős tengelyteljesítménnyel rendelkezik, emellett a forgószárnyasokban jelenleg alkalmazott T700-asoknál 25%-al üzemanyag takarékosabb és 20%-al hosszabb élettartamú.

Dél-Koreában a nemrég legyártott Incheon osztályú fregattok módosítása mellett döntöttek. A 6 legyártott hajót alkalmassá teszik a szuperszonikus Haeseong II robotrepülőgépek alkalmazására. A fegyvereket a hajók fedélzetére telepített döntött indítókba helyezik majd.

Az első Incheon-osztályú fregatt idén januárban állt hivatalosan hadrendbe. A Batch I változatból további 5 épül majd meg - ebből kettő idén nyáron kerülhet vízre, jövőre pedig hadrendbe. Ennek a hajóosztálynak a módosított, filippínó igényekre igazított változatát ajánlotta fel Szöul.

Az első Incheon-osztályú fregatt idén januárban állt hivatalosan hadrendbe. A Batch I változatból további 5 épül majd meg – ebből kettő idén nyáron kerülhet vízre, jövőre pedig hadrendbe. Ennek a hajóosztálynak a módosított, filippínó igényekre igazított változatát ajánlotta fel Szöul. KDN,

Oroszországban a hidegháború idejében nem fektettek nagy hangsúlyt a légtérirányítók szolgálatba állítására, ezért ezen a területen mind a mai napig jelentős lemaradásban vannak a nyugati államokhoz képest. A meglévő néhány A-50-es sem nevezhető korszerűnek, ezért elérkezett az idő a leváltásukra. Az utódot külsőleg nehéz lesz megkülönböztetni, ugyanis az is az Il-76-oson, pontosabban annak modernizált változatán, az Il-476-oson. A-100-as típusjellel áll majd szolgálatba az új típus, melynek tesztelését jövőre kezdik meg, de egyelőre csak egy Il-76MD átalakításával. Az így készült tesztpadot A-100LL jelzéssel veszik használatba, majd a radar tesztelése után az egész rendszer áttelepítik egy Il-476-osra, mely vélhetően egy évvel követi az A-100LL-t.

Lezuhant a Draken International egyik A-4-ese. A balesetre augusztus 16-án került sor gyakorlórepülésről útban vissza a Nellis légibázisra. A pilóta katapultált, a gép pedig egy légibázis melletti magánföldre zuhant.

A Vietnami Légierő egyik L-39-esét veszítette el 10 nappal később. A kiképzőgép Phu Yen tartományban, az ország nyugati partjainál zuhant egy rizsföldre. A tanonc pilóta nem élte túl a balesetet.

 

Kínai pilóták új csoportja szerezte meg a képesítést a J-15-ös hajófedélzeti vadászbombázóra. A hírt a Kínai Haditengerészet jelentette be a honlapján.

Frissen képzett J-15-ös pilóták | Forrás: alert5.com

Frissen képzett J-15-ös pilóták | Forrás: alert5.com ,

Késik az utolsó indiai Mi-25-ös átadása az Afganisztáni Hadseregnek. 3 példányt már leszállítottak idén, ám az alkatrészek hiánya miatt ezek sem mind üzemképesek, ezért kell a negyedikre még várniuk.