|

A Boneyardba kerülnek az F-117-esek?

Az USAF első lopakodó típusának kivonása 2008. áprilisában fejeződött be, azonban a Kongresszus egy 2006-os döntése alapján a gépeket szolgálatba visszaállítható állapotban kell tartani az Egyesült Államok Légierejének. Közelmúltbeli hírek alapján ezen 10 éves döntés kerülhet hatályon kívülre, lehetővé téve az F-117A Nighthawknak az arizonai géptemetőbe küldését.

Ha a javaslat a Képviselőháznak a fegyveres erőket felügyelő bizottságában átmegy, majd arra végül az egész Kongresszus is jóváhagyását adja, akkor a jelenleg a nevadai Nellis légibázishoz tartozó Tonopah Test Range területén tárolt gépek átkerülhetnek az arizonai Davis-Mionthan légibázis melletti hatalmas géplerakatba, ahol legnagyobb valószínűséggel előbb-utóbb a szétvágás lesz a sorsuk.

Az F-117A Nighthawk szűzrepülését 1981-ben hajtotta végre, majd 1983-ban érte el a kezdeti műveleti képességet, ám erről a világ 1988-ig nem tudott, lévén az USAF csak ekkor ismerte el hivatalosan a típus létezését.

A Lockheed Skunk Works által fejlesztett típus az Öböl-háborúban mutatkozott be, de a típus részt vett a Kis-Jugoszlávia bombázásában is – itt történt a típus egyetlen gépvesztesége, mikor a székely származású Dani Zoltán ezredes irányított Nyeva légvédelmi komplexummal találatot sikerült elérni a szlovén származású Dale Zelko alezredes vezette 82-0806 sorozatszámú gép ellen. Aki esetleg nem ismerné a történetet, annak javasoljuk a jets.hu kapcsolódó anyagát.

Ez a fotó 2007. márciusában, az első 6 F-117A gépnek az új-mexikói Holloman légibázisról Nevadába történő átrepülése előtt készült. | U.S. Air Force photo by Airman 1st Class John Strong

Ez a fotó 2007. márciusában, az első 6 F-117A gépnek az új-mexikói Holloman légibázisról Nevadába történő átrepülése előtt készült. | U.S. Air Force photo by Airman 1st Class John Strong ,