|

A-10-es az Xtractor műsorán: öreg, de máig nincs alkalmasabb

Ha két népszerű témát kellene megneveznünk az Attraktor-sorozat eddigi tapasztalatai alapján, akkor az egyik a repülés, a másik a haditechnika lenne. A két halmaz metszetét a katonai repülők adják, így amikor a Discovery Channelen mostantól Xtractor néven futó sorozat idei epizódjait kezdtük tervezni, a tavalyi Gripen után idén is szerettünk volna valami ilyesmit feldolgozni.

Kapóra jött, hogy az amerikaiak a közelmúlt katonai-politikai eseményei (orosz berepülések, ukrán helyzet) nyomán komoly erőket vezényeltek a térségbe, és ennek keretében a legendás A-10-es csatarepülők is megjelentek Magyarországon. Az amerikaiak (ahogy a korábban megfilmesített Bradley-nél) itt is nagyon készségesek voltak, hiszen az erődemonstráció teljesen értelmetlen, ha senki sem értesül róla, így érthető, hogy nekik is jól jött a tévés megjelenés.

A forgatás előkészítését csak egy dolog akadályozta lényegesen, illetve egy darabig úgy tűnt, meg is hiúsítja azt. Az amerikai légierő ugyanis közölte, hogy mehetünk, tárt karokkal várnak minket, minden adminisztráció el van intézve, már csak az egymillió dolláros biztosítást kell bemutatnunk és indulhat is a forgatás. Először azt hittük, rosszul hallunk, a netes epizódokkal együtt közel száz forgatáson vagyunk túl, rengeteg nagyon drága eszközt bemutattunk, a saját kezünkkel irányítottunk sok millió eurós eszközöket, vezettük méregdrága járműveket, sose volt biztosításunk – igaz, kisebb károkat már okoztunk.

Mindez nem hatotta meg a légierőt, a biztosítást meg kellett kötni, és a tetejében minderre csak néhány napunk maradt. Végül egy ismerős biztosítási ügynök segítségével sikerült a teljesen lehetetlennek tűnő művelet, kiköhögtük a díjat és így odaférhettünk a gépekhez.

Az A-10-es tulajdonképpen nem egy repülő, amire fegyvereket tettek, hanem egy baromi nagy, 30 mm-es gépágyú, ami köré építettek egy repülőt. A GAU-8 Bosszúálló olyan nagy és nehéz, hogyha a karbantartásnál kiszerelik, akkor a gép egész egyszerűen hátraborulna a farkára, ha nem támasztanák alá. A lövések ereje, a visszarúgás pedig akkora, hogyha nem pont középen lenne az ágyú az orrban, akkor lövés közben elfogatná az egész repülőgépet, így nem lehetne a célon tartani. Az orrfutó ezért kikerült a szokásos helyéről az orr jobb oldalára, ami elég furán néz ki. Ez a probléma jelentkezik egyébként a szovjet Mi-24P harci helikopternél, ahol a kétcsövű, szintén 30mm-es gépágyú az orr oldalán van, ezért a lövészek elbeszélése szerint csak rövid sorozatokkal lehet tüzelni.

Az A-10-es rengeteg harctéren bizonyított már, a pilóták elbeszélése szerint hihetetlen élmény a vezetése, a gépágyú elsütéséről, a zajról, remegésről, füstszagról mindegyikük párásodó szemmel mesélt. Túlélőképessége legendás, rengeteg történet kering a különböző módokon megcsonkított repülőkről, akik a hihetetlen sérülések ellenére mind hazatértek. És eközben a pilóták saját bevallásuk szerint általában nem is érzik magukat különösebben veszélyben az ellenséges terület felett, az őket védő titán „fürdőkád” szinte bármitől megvédi őket, csak a legnagyobb kaliberű fegyverektől tartanak.

Az A-10-es a hetvenes évek óta repül, de a feladatára máig nem találtak alkalmasabb eszközt. A földi csapatok támogatásához ugyanis pont ez kell, egy lassan repülő, állig felfegyverzett és páncélozott, mindent túlélő csatarepülő. Nem kell lopakodás, hangsebesség, túlszofisztikált műszerek, ezért az újabb, modernebb, gyorsabb és főleg sokkal drágább alternatívákat rendre elvetették. Az utolsó elképzelések szerint Amerika történetének legdrágább fegyvere, az F-35 váltaná az A-10-est, de az előbb említett okok miatt ez egyáltalán nem tűnik jó megoldásnak, amit a legújabb hírek szerint állítólag az illetékesek is kezdenek belátni.

Az Xtractor dupla epizódokkal keddenként 22:00 órától látható a Discoveryn, az A-10-es rész március 29-én 22:30-kor indul. Ismétlés szombaton 13:00-kor és vasárnap 11:00-kor – a sorozatban az A-10 és a Bradley mellett rengeteg csodálatos gép szerepel az önvezető traktortól a szupervonaton át az A-380-as óriásrepülőig.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.