|

Idő előtti kivonás vár az ausztrál Tiger ARH helikopterekre

A haderő fejlesztési irányairól, fenntartási költségeiről szóló, közelmúltban közzétett aktuális Defence White Paper és Integrated Investment Program dokumentumaiban olvashatóak nem sok jót tartogatnak az európai harci helikopter számára – mondhatni Ausztrália feladta a problémás típusváltozattal való küzdelmet.

Ausztrália 22 db Eurocopter Tiger ARH felfegyverzett felderítő helikoptert vásárolt OH-58 és UH-1 típusainak leváltására, a típus azonban sok fejtörést okozott a kontinensen védelmi illetékeseinek. Ennek egyik mutatója, hogy a 2004 decemberében megkezdett szállítású típus a mai napig nem kapta meg hivatalosan a teljes műveleti készenlét (Full Operational Capability) minősítését és európai típustársaival ellentétben harc közelében sem volt soha. Holott erre az Ausztrál szerepvállalásokból adódóan lett volna lehetőség, ha arra alkalmasnak minősítették volna.

A 2015-ös Australian International Airshow keretében bemutatót repülő Tiger ARH. | Fotó: Bidgee

A 2015-ös Australian International Airshow keretében bemutatót repülő Tiger ARH. | Fotó: Bidgee ,

Bidgee">

Az Ausztrál Királyi Hadsereg által üzemeltetett Airbus Helicopters Tiger változatnak adódtak megbízhatósági problémái, – ezek miatt 2012-ben egy ideig repülési tilalom alatt is álltak – mely kapcsán költséges, Európában végzett javításokra volt szükség. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy Ausztrália túl költségesnek tekinti a típust, de ez csak egyik oka volt annak, hogy az idő előtti nyugdíjazásról született döntés.

A másik fontos tényező a típus datalink rendszere, melynek kapcsán az a védelmi minisztérium állásfoglalása, hogy az Eurogrid nem integrálható kellőképpen az ausztrál rendszerbe, ami súlyos probléma a harci helikopterek valós idejű információkkal történő ellátásában.

A Tiger ARH forgószárnyasok természetesen nem mennek azonnal nyugdíjba, hiszen a teljes műveleti képességet idén talán hivatalosan is megkapó típusnak alsó hangon van még legalább fél évtizednyi szolgálati ideje Ausztráliában: az „Armed Reconnaissance Helicopter Replacement” program ugyanis 2021-2030 idősávra ütemezi az európai harci helikopterek leváltását. Melynek teljes, a szükséges infrastrukturális módosításokat is figyelembe vevő programköltsége 5-6 milliárd dollárban van jelenleg megnevezve.

Mindemellett a felfegyverzett felderítő szerepkör megnevezésre került a különleges erőknek szánt, könnyű helikopter kapcsán is, mely 2025-től beszerzendő gépekről értekezik. Ezen, „Special Operations Light Helicopters” nevet viselő programot 2019-2028 időkerettel, valamint 2-3 milliárd dolláros programköltséggel tüntetették fel. Utóbbi kategóriában szóba jöhet az amerikai AH-6/MH-6 Little Bird, de jó esélyekkel indulhat az Airbus Helicopter H135M is, mely azzal az előnnyel is rendelkezik, hogy közös platformmal bír az ausztrál katonai helikopter pilóta képzésre nem is olyan régen kiválasztott EC135/H135 T2+ típussal.

Zöld színű H135M helikopter függeszkedik alacsony magasságon egy fákkal körbevett kis irtás felett.

H135M (korábban az EC635 megjelölést viselte) | Fotó: Airbus Helicopters ,