A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Szíriai Légierő megerősítette egyik MiG-23-asának elvesztését. A vadászgépet február 8-án lőtték a lázadók Derna városának közelében, a pilóta sikeresen katapultált.
—
Felszállás közben lezuhant a Mianmari Légierő egyik Beechcraft 1900-asa február 10-én. A fedélzeten tartózkodók közül négyen a helyszínen meghaltak, egy ember pedig később a sérüléseibe halt bele.
A Görög Haditengerészet sem úszta meg emberveszteség nélkül a múlt hetet: február 11-én elvesztették egyik AB-212-es helikopterüket egy éjszakai kiképzőrepülés során. A forgószárnyas Kinaros szigetének hegyoldalába csapódott, a fedélzeten tartózkodó 3 személy életét vesztette.
—
Tovább folytatjuk szomorú hírrel, a Pakisztáni Hadsereg Légiereje is kénytelen volt elkönyvelni egyik gépének elvesztését. Egy MFI-17 Mushshak alapszintű kiképzőgép került veszteséglistára február 9-én, megölve a fedélzetén tartózkodó két pilótát.
—
A Hindustan Aeronautics Limited a 2017-es Aero India kiállításon mutathatja be a BAE Hawk alapján otthon gyártott AJT (Advanced Jet Trainer) harci változatát. A cég már korábban kötött megegyezést a BAE Systems vezetőségével, melynek alapján felruházhatják az Indiában gyártott AJT típust bombákkal és rakétákkal, sőt, exportálhatják is az így kapott verziót. A hazai vásárlás mellett több külföldi megrendelőben is reménykednek, a típus kiválóan megfelel az erdős és dombos területeken végzett támadások végrehajtására alacsonyabb sebessége miatt. Magasan jegyzett források szerint már akad is érdeklődő a típusra.
—
Újabb megrendelést kapott az MD Helicopters 12 MD 530F könnyű harci helikopter leszállítására. A forgószárnyasok az Afgán Légierő állományába kerülnek, ahol már üzemel egy tucatnyi hasonló példány. Korábban olyan hírek keltek napvilágra, hogy a pilóták nem elégedettek a típus képességeivel, így meglepetés az új példányok érkezése.
—
Az Orosz Védelmi Minisztérium egyik sajtótájékoztatóján érdekes képeknek lehettek szemtanúi a média képviselő, egy videón látni lehetett egy Szíriában állomásozó Szu-34-est H-35 hajók-elleni rakétával felfegyverezve.
A levetített videó:
Igazán érdekes eset került napvilágra még az előző évből. Egy Szíria feletti harci bevetésen műszaki rendellenesség lépett fel az egyik F-16-os vadászbombázón, melynek következtében csupán 15 percre elegendő üzemanyaga maradt. A gép épp az Iszlám Állam által ellenőrzött terület felett tartózkodott, így a katapultálás nem bizonyult járható útnak. A vészhelyzeti jelzés épp légi utántöltés közben érkezett, ez jelentette egyben a megoldást is: a kerozin átadást végző KC-135-ös nem csatlakozott le az F-16-osról, hanem egészen a bázisáig kísérte azt. Miután a gép sikeresen leszállt, a tanker folytatta a bevetést, melyet 100%-os sikerességi rátával fejeztek be.
Nagyobb megrendelésre számíthat a Rafael fegyvergyártó vállalat: India várhatóan 164 Litening célmegjelölő konténer és nagy számú Spice 250 siklóbomba beszerzését tervezi. A lézeres célzókonténer a Szu-30MKI vadászbombázók tárházába kerülhet, melyben már megtalálható az eszköz régebbi változata. A Rafael a Litening 5-ös verzióját reklámozza, mely már nagy távolságból képes a célok felderítésére és megjelölésére. A Spice 250-esről annyit kell tudni, hogy a szárnykészlettel felszerelve akár 100 km-re lévő célokat is elérhet. A fegyver memóriájába több mint 100 célpont adatait lehet előre betáplálni, és képes mozgó járművek megsemmisítésére is.
—
Az iraki L-159 pilóták első csoportja befejezte a kiképzést. Összesen pilótáról van szó, akik Csehországban, az Aero Vodochody emberei által kapták meg a képesítésüket országuk új kiképző- és könnyű támadó gépére. Irak 15 példányt rendszeresít a típusból, ebből 2 már tavaly levegőbe emelkedhetett, őket további 3 követi az év első felében.
—
Az Obama adminisztráció megnyitott az utat az izraeli KC-46 üzlet előtt. A Boeing típusának egy példánya 188 millió zöldhasút kóstál, de az izraeliek számára 250 millióra is felmehet a darabár a hazai elektronikai eszközök integrációjának költségessége miatt.
—
Indonéz források szerint országuk miniszterelnöke, Ryamizard Ryacudu a következő hónapban Oroszországba utazik hogy aláírja a szerződést 10 Szu-35Sz vadászbombázó beszerzéséről.
—
Az Iráni Légierő szakembereinek sikerült újra repülőképes állapotba hozniuk egy MiG-29-est, mely 5 évig állt üzemképtelenül a Shahid Fakouri légibázis betonján. A vadászbombázó felújításával 17 000 munkaórát töltöttek.
Az MBDA egy kisebb szállítmány ASRAAM rakétát dobott át az Egyesült Államokba hogy a fegyvert integrálják az F-35 rendszereibe. Az ehhez kapcsolódó tevékenységek két helyszín között oszlanak meg, részben a haditengerészeti Patuxent River bázison, részben a légierő Edwards bázisán végzik a munkálatokat.
Kedves Olvasóink itt is tájékozódhattak róla, hogy Oroszország végül rábólintott hogy eladják Kínába a Szu-35Sz vadászbombázókat. A világ legnagyobb népességű országa a 24 példányos vásárlással tovább növeli erejét a Tajvani szoros másik felén lévő ellenfelével szemben, azonban a védelmi képességeik más módon is profitálhatnak az üzletből. Ismert, hogy Kína évtizedek óta koppintja az orosz harci gépeket, nincs ez máshogy a Szu-27-essel sem, melynek hazai „klónja” J-11 jelzéssel fut. A Szu-35Sz a 27-es családfájának legpotensebb tagja, így a kínai ipar is kihasználhatja a gépek érkezését. Tanulmányozásukkal a mérnökök rájöhetnek hogy orosz kollégáik hogyan maximalizálták a platformban rejlő képességeket, és ezt a tudást felhasználhatják saját típusaik fejlesztése során.
—
Fontos pontjához érkezett az indiai HAL Tejas fejlesztési programja. Az LSP-7-es jelzésű előszériás példány a típus történetében első alkalommal indított BVR légiharc rakétát, nevezetesen az izraeli Derby típust. A tesztre február 5-én került sor, a rakétát irányítatlan módban lőtték ki cél nélkül. A tesztlövészetek legközelebb a Pythoon 5 közeli légiharc rakéta indításával folytatódnak.
—
Az Orosz Repülőgépgyártó Vállalat közleménye szerint még az idén szerződést kötnek az Orosz Védelmi Minisztériummal MiG-35-ösök szállításáról. Jelenleg a szerződés körüli tárgyalások zajlanak, melyeket terveik szerint még 2016 vége előtt lezárnak, és még 2017 végén megkezdhetik a gépek leszállítását.
—
Kisebb történelmi pillanathoz érkezett a Luke légibázis állománya, Matthew Hayden lett az első aki elérte az 500 repült órát az F-35A típuson az itt szolgáló pilóták közül. Az alezredes a 61. Vadász század állományát erősíti, egyben az 56. Vadász ezred biztonsági főnöke is. Ő az egyik legtapasztaltabb F-35 pilóta, aki a Luke légibázison a kezdetektől fogva részt vett az új típus programjában és a pilóták kiképzésében. 500 óráját 270 repülés alatt gyűjtötte be.
Még az idén beléphet az Ausztrál Királyi Légierő soraiba az első női harci pilótájuk. A gyengébbik nem képviselőjeként most végzi a kiképzést, mellyel, ha minden a tervek szerint halad, júniusban végez. A létszámuk innentől csak nőni fog, az évtized végéig legalább 6 női pilótája lesz a RAAF-nak.
—
A Defense News hírügynökség jelentése szerint Törökország fontolgatja hogy érvényesíti opcionális jogát további két B-737 AEW&C légtérellenőrző beszerzésére. Év végig hozzák meg a döntést, addig további tapasztalatokkal bővülnek a jelenlegi 4 gépes flottával, melynek utolsó tagját tavaly decemberben vették át.
Megérkezett Irakba a második tétel F-16IQ vadászbombázó február 2-án. A gépeket a légierő parancsnoka, Anwar Hama Amin altábornagy üdvözölte.
—
A BAE Systems még ez év második negyedében befejezi a Striker II sisakkijelző tesztelését. Az eszközt eredetileg az F-35-höz szánták mint alternatív HMD (Helmet Mounted Display), ám nem elbuktak a kiválasztás során, így az Eurofighter Typhoon pilóták örömére fojtatták a fejlesztést. Jelenleg az integrált éjjellátó képességeit tesztelik, melynek sikeres befejezése után remélhetőleg megrendelés is érkezik a típusra. A korábbi, analóg változat különálló éjjellátó készüléket igényelt a sötétedés utáni repülések során, a Typhoon pilóták jelenleg is ezt használják. A BAE Systemsnek annyi megrendelése van még erre a változatra, mellyel az év végéig kitartanak, de utána újabb rendelésekre lesz szükségük, ezért is bíznak annyira az új verzió sikerében.
Egyiptom még ebben az évben megkapja mindkét Mistral helikopter hordozóját. A franciák az első példányt, júniusban, míg a másodikat szeptemberben szállítják le. A tudósítások szerint az orosz kommunikációs eszközöket mindkét hajóra integrálták.
—