|

Politikai problémák a lengyel helikopter beszerzés körül

Lassan 1 év annak, hogy az Airbus Helicopters lett győztesként kihirdetve a lengyel többfeladatú helikopter tenderen. Az Airbus Defense & Space az AgustaWestland-et és a Sikorsky-t utasította maga mögé a H225M “Caracal” – korábbi nevén EC725 – típusával. Csakhogy azóta történt egy kormányváltás Lengyelországban.

Airbus Helicopters H225M  | Fotó: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters H225M | Fotó: Airbus Helicopters ,

Az új, EU szkeptikus kormány védelmi minisztériuma pedig el is kezdte piszkálni a helikopter beszerzés kérdését, keresve az utat annak visszamondására. Merthogy az Antoni Macierewicz vezette minisztérium sokkal inkább látná a Lockheed Martin, azaz a Sikorsky új tulajdonosa által Lengyelországban gyártott S-70i Black Hawk-ot a lengyel haderő arzenáljában.

A PZL Mielec-Sikorsky közös „gyermeke”, egy lengyel gyártmányú S-70i Radomban |Fotó: HTKA.hu – Block50 ,

Mindezt persze nagyon nem nézik jó szemmel a franciák, akik mindennek természetesen hangot is adnak. A két ország védelmi miniszterének február 2-i, párizsi találkozóján Jean-Yves Le Drian emlékeztette lengyel kollégáját, hogy Varsó korábbi, fokozott katonai jelenlét kérelmének Franciaország eleget tett, katonai jelenlétet biztosított, Rafale vadászbombázókat küldött lengyel földre, illetve tárgyalások kezdődtek a lengyel haderő francia segedelemmel történő modernizálásáról is. Párizs számára ezen két vonal pedig nem szétválasztható, egy csomag részét képzi.

Azaz a francia védelmi minisztérium publikusan is jelezte a lengyel védelmi minisztériumnak, hogy talán mégsem kéne hátraarcon gondolkodni ezek után.

A találkozót a lengyel védelmi miniszter később úgy összegezte, hogy folytatják a lengyel haderő modernizálásáról szóló párbeszédüket, még a NATO védelmi miniszterek soron következő brüsszeli találkozója előtt.

Ezzel szemben a védelmi minisztérium hivatalos twitter oldalára február 5-én, a lengyel sajtó pár nappal korábbi híreszteléseivel egyező tartalmú tweet került fel, melyben jelzik, hogy újrakezdték a fegyverbeszerzési tárgyalásokat az amerikaiakkal, modern fegyverekre van szükségük.

Február első napjaiban természetesen a francia sajtó is faggatta a hazai illetékeseket, akik eléggé eltérő nyilatkozatokat adtak.

Az Airbus Helicopters ügyvezető igazgatója pletykának, spekulációnak minősítette a sajtóértesüléseket, amikből csak annyi igaz, hogy Varsó tárgyalásban áll a francia gazdasági minisztériummal.

A francia védelmi minisztériumtól nem hivatalosan nyilatkozók nehezen elfogadható húzásnak minősítették Varsó lépését, hiszen ez nyílt politikai nézeteltérést jelent Párizs és Varsó között. Más minisztériumi forrás szerint Franciaországot nem lehet csak így semmibe venni.

Érdekes kérdés lehet még, hogy az amerikaikhoz hasonlóan szintén komoly lengyel helikopteres érdekeltségekkel rendelkező angol/olasz AgustaWestland miként reagálja majd le Varsó Lockheed Martin felé nyitási terveit.