A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Albánia elárverezi légierejének egykori szovjet és kínai eredetű gépparkját – összességében 40 gépet. A február 22-én, Tiranában megtartandó aukción az összességében 440 000 Eurós összegre taksált, szebb napot látott gépek között lesz 10 MiG-19, 6 MiG-21, 6 Jak-18 és 4 Mi-4. Albánia egyébként 2005-ben vonta ki összes merevszárnyas gépét, azóta csak helikoptereik vannak.
—
A Russian Helicopters leszállította az utolsó adagnyi Mi-17V-5 forgószárnyast Indiának. Ezzel így 151 gépre nőtt ezen változat mennyisége a szubkontinensen. A kazanyi üzemből azonban várhatóan érkezik még ilyen kopter Indiába, hiszen tervben van további 48 példány beszerzése.
—
Az első nyilvános fotó az új indiai könnyű többfeladatú helikopterről (LUH)
Az Amerikai Haditengerészet Légierejének egyik legnagyobb kérdése, hogy mi lesz a feladata a majd szolgálatba álló pilóta nélküli gépeinek. Az UCLASS program eredményeként létrejövő típust a Kongresszus legszívesebben csapásmérő szerepkörben látná, egy olyan gépként, mely lopakodó képességeivel képes áttörni a legerősebb légvédelmen is és végrehajtani a feladatát egy pilóta életének kockáztatása nélkül. Sokan azonban továbbra is jobban bíznak az emberi döntésekben, így hajófedélzeti üzemre képes kémrepülőgépet szeretnének üzembe állítani.
A kérdést eldöntendő, a Pentagon meghozta a döntést, hogy milyen feladatkörben üzemeltessék az új UAV-t: csapásmérő vagy felderítő? A válasz: légi utántöltő. Így kerül szóba a CBRAS (Carrier-Based Aerial-Refueling System – hajófedélzeti üzemű légi utántölő repülőgép), melyről egyelőre nagyon keveset tudni. Az biztos, hogy a gép a tanker képességei mellett korlátozottan képes lenne felderítésre is. Az új ötletet várhatóan feszültséget okoz majd a Pentagon és a Szenátus között, utóbbiak mindenképp pilóta nélküli csapásmérőt szeretnének látni a hajóikon.
6 MG530G támadó helikoptert vásárolt a Maláj Hadsereg. A forgószárnyasokat egyéni fegyvercsomaggal szállítja az MD Helicopters 12 hónapon belül.
—
Új lehetőséget kapnak a Thai Királyi Légierőben szolgáló hölgyek, ezentúl a szolgálatban álló szállító repülőgépeket és helikoptereket is irányíthatják, természetesen a szükséges képzés végrehajtása után. A légierő pilótahiányban szenved, ezért határozták el magukat amellett hogy lehetőséget adjanak a gyengébbik nem képviselőinek.
—
Elkészült az első 3D nyomtatással készült alkatrész az USAF E-3 AWACS gépe számára. Nem kell valami fontos részegységre gondolni, az egyik szék karfájának véglezárója készült az említett technológiával az 552. karbantartó és gyártó század jóvoltából.
—
Oroszország tagadja a török vádakat, melyek szerint egyik Szu-34-esük jogtalanul lépett be az ország légterébe. A török Külügyminisztérium kiadott egy nyilatkozatot, melyben az szerepelt, hogy egy Szu-34-es január 29-én helyi idő szerint délelőtt 11:46-kor belépett a török légtérbe, és figyelmen kívül hagyott több angol és orosz nyelvű figyelmeztetést is. Az Orosz Védelmi Minisztérium szóvivője tagadta a vádakat, szerintük egy amerikai gépet láthattak a radarok, mert vizuális azonosításra nem került sor.
—
A Boeing megkapta a szerződést a következő Air Force One szállítására. Nem meglepő, hogy az amerikai gyáróriás kapta a megrendelést, kritérium ugyanis, hogy az Egyesült Államokban építsék meg a gépet, ezért a 2 gépért pedig nem érné meg az Airbusnak A380-as összeszerelő sort felállítani az államokban. Az új gép alapját a 747-8-as képezi, azt nem tudni egyelőre hogy a teherszállító F, vagy a hosszabb púpos személyszállító I variáns. Bármelyiket is választják, rengeteg átalakítás vár a gépre, hisz az Air Force One a világ legjobb önvédelmi képességeivel rendelkező repülőgépe, az elektronikus zavaróberendezésektől a lézeres rakéta vakítókon keresztül az infracsapdákig minden megtalálható rajta ami szem-szájnak ingere, nem beszélve a kényelmességi faktort növelő „kiegészítőkről”.
Szokatlan hangra lettek figyelmesek január 28-án New York, New Jersey illetve a környéken található városok lakói: a haditengerészet F-35C vadászbombázója hangsebesség fölötti teszteket hajtott végre az Atlanti-óceán, melyek természetes velejárója a hangrobbanás. Az Egyesült Államok Geológiai Kutatóintézete 9 hangrobbanást rögzített másfél óra alatt, melyek a helyi lakosokat is megtévesztették, többen tévesen hívták a rendőrséget, azt gondolva, hogy földrengést észleltek.
—
AN/ALQ-211-es elektronikai zavarókonténerrel bővül a Török Légierő F-16-osainak eszköztára. Az eddig Chile, Omán, Pakisztán és Lengyelország „Sólymain” szolgálatba állított eszközből 21 példányt rendeltek, pótalkatrészekkel, logisztikai és mérnöki támogatással.
Megkezdik az Iszlám Állam elleni légi támadásokat a holland F-16-osok. 4 vadászbombázót küldtek a Közel-Keletre, melyek eddig Irak fölött tevékenykedtek, de január 29-én megkapták az engedélyt a csapásmérő bevetések megkezdésére Szíriában is. Június végéig tart a kiküldetésük, utána a belgák veszik át a feladatot.
—
Év végéig az Orosz Légierő egy újabbal bővíti a Moszkvát védő Sz-400-as légvédelmi rakétaezredek számát, így már ötre nő a térségben található egységek mennyisége. Aki felfrissítené tudását a témában, annak ajánljuk egy hónappal korábbi írásunkat ajánljuk, mely ide kattintva érhető el.
—
Az Egyiptomi Légierő átvette a második Dassault Rafale szállítmányt, melyben az elsőhöz hasonlóan 3 gépet kaptak.
Ritkaságszámba menő esetre került sor Nagy Britanniában, egy repülés közben megvakult pilóta társa segítségével hajtott végre kényszerleszállást. A Királyi Légierő pilótája szemfertőzésben szenvedett, állapota repülés közben rosszabbra fordult, így elvesztette látását. A megnevezetlen pilóta jelentette a problémát, miután elkezdtek a megoldáson gondolkodni. A parancsnokok fején a tenger feletti gépelhagyás lehetősége is átfutott, de féltek hogy a látását vesztett hajózó így nagy sérüléseket szenvedne a katapultálás és a földet érés során, valamint az általa repült BAE Hawk is veszteséglistára kerülne. Végl a 39 éves Durban hadnagy – aki Tornadoval repült Irakban, majd később oktatóvá vált a Leeming légibázison – a gép mögé repült, és a megvakult pilóta szemévé vált: instrukcióival irányított társát, aki sikeres kényszerleszállást hajtott végre az előbb említett légibázison. Állapotáról egyelőre nem adtak ki nyilatkozatot.
Izrael műholdképek alapján Szíriában a Szu-24-esek újrahajtóművezését is végrehajtják az oroszok. Ezek szerint az Orosz Légierő légi csapásai elég intenzívek ahhoz, hogy elhasználódjanak a gépek erőforrásai. A január 28-án készített műholdképeken a Khmeimim in Latakia-ba telepített Sz-400-as és Pantsir-S2-es légvédelmi rendszerek telepítési helye is látszik.