|

Oroszország felfüggesztette az együttműködést Indiával

Az elmúlt időszakban egyre kevesebb esetben sikerült egyezségre jutnia a két ország képviselőinek, ezúttal a közös teherszállító repülőgép fejlesztési programja futott zátonyra.

Alig ültek el a PAK-FA/FGFA programot övező viták, máris újabb viszályok kerültek napvilágra, ráadásul a vita szakítással is végződött: Oroszország India nélkül folytatja tovább az MTA (Multirole Transport Aircraft) projektet.

Január 13-án jelentette be az orosz repülőgép-ipari konszern (UAC) kötelékébe tartozó Iljusin vállalat vezérigazgatója, Szergej Vlagyimirovics Velmozskiny, hogy felfüggesztik az orosz-indiai közös fejlesztést, ezentúl csak az orosz fél viszi tovább a projektet. Az együttműködés megszakításának okait nem részletezte, de sajtóinformációk szerint az UAC és az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) között nézeteltérés volt egy lényeges kérdés, a hajtóműválasztás terén.

MTA

Eredetileg az Il-76 ‘Candid’ teherszállító repülőgépen használt Aviadvigtel PS-90A-76 erőforrás leszármazottja, a PD-14M jelzésű hajtómű került volna az oroszok által Il-214 névvel emlegetett gépre, de később egy teljesen új, modernebb, friss fejlesztésű, digitális vezérléssel (FADEC) ellátott sugárhajtóművet akart az indiai fél.

Jurij Szljuszar, az UAC elnöke elárulta, hogy a probléma abból adódott, hogy a PD-14M nem rendelkezik FADEC rendszerrel, de ez a program indulásakor nem is volt szempont, csak menet közben akartak az indiaiak változtatni. “Az eredeti teljesítményelvárásoknak és technikai követelményeknek teljes mértékben megfelelt a PS-90-es” – mondta Szljuszar. “Közel egy éve befejeztük a gép előzetes tervezését és vártuk az indiai fél jóváhagyását.”

A jóváhagyás viszont nem történt meg, így az orosz fél úgy döntött, egyedül fejleszti tovább a típust és megkezdi a részletes tervezést. Az indiaiak mindezek ellenére viszont nincsenek teljesen elzárva a géptől, kész termékként megvásárolhatják, de a követelményekbe és a tervezésbe már nem szólhatnak bele.

MRTA MTA Irkut-HAL Dimensions

Az MTA (Medium Transport Aircraft) jelzéssel illetett masina a kalkulációk szerint 15-20 tonnás teherbírással rendelkezik majd, rakterében 80 ejtőernyős vagy 60 hordágy számára biztosítanak helyet. Ezzel a Lockheed Martin C-130J Hercules és az EMBRAER KC-390 közvetlen riválisa lesz majd.

A projekt vezetői 205 darab gyártásával számolnak, melyekkel az An-12 és An-32 típusú szállítógépeket váltanák le. Az MTA-ból eddig 100 gépet igényelt az Orosz Légierő, 45 példányt India, míg további 60 példányt szánnak exportra.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.