Az elmúlt időszakban egyre kevesebb esetben sikerült egyezségre jutnia a két ország képviselőinek, ezúttal a közös teherszállító repülőgép fejlesztési programja futott zátonyra.
Alig ültek el a PAK-FA/FGFA programot övező viták, máris újabb viszályok kerültek napvilágra, ráadásul a vita szakítással is végződött: Oroszország India nélkül folytatja tovább az MTA (Multirole Transport Aircraft) projektet.
Január 13-án jelentette be az orosz repülőgép-ipari konszern (UAC) kötelékébe tartozó Iljusin vállalat vezérigazgatója, Szergej Vlagyimirovics Velmozskiny, hogy felfüggesztik az orosz-indiai közös fejlesztést, ezentúl csak az orosz fél viszi tovább a projektet. Az együttműködés megszakításának okait nem részletezte, de sajtóinformációk szerint az UAC és az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) között nézeteltérés volt egy lényeges kérdés, a hajtóműválasztás terén.
Eredetileg az Il-76 ‘Candid’ teherszállító repülőgépen használt Aviadvigtel PS-90A-76 erőforrás leszármazottja, a PD-14M jelzésű hajtómű került volna az oroszok által Il-214 névvel emlegetett gépre, de később egy teljesen új, modernebb, friss fejlesztésű, digitális vezérléssel (FADEC) ellátott sugárhajtóművet akart az indiai fél.
Jurij Szljuszar, az UAC elnöke elárulta, hogy a probléma abból adódott, hogy a PD-14M nem rendelkezik FADEC rendszerrel, de ez a program indulásakor nem is volt szempont, csak menet közben akartak az indiaiak változtatni. „Az eredeti teljesítményelvárásoknak és technikai követelményeknek teljes mértékben megfelelt a PS-90-es” – mondta Szljuszar. „Közel egy éve befejeztük a gép előzetes tervezését és vártuk az indiai fél jóváhagyását.”
A jóváhagyás viszont nem történt meg, így az orosz fél úgy döntött, egyedül fejleszti tovább a típust és megkezdi a részletes tervezést. Az indiaiak mindezek ellenére viszont nincsenek teljesen elzárva a géptől, kész termékként megvásárolhatják, de a követelményekbe és a tervezésbe már nem szólhatnak bele.
Az MTA (Medium Transport Aircraft) jelzéssel illetett masina a kalkulációk szerint 15-20 tonnás teherbírással rendelkezik majd, rakterében 80 ejtőernyős vagy 60 hordágy számára biztosítanak helyet. Ezzel a Lockheed Martin C-130J Hercules és az EMBRAER KC-390 közvetlen riválisa lesz majd.
A projekt vezetői 205 darab gyártásával számolnak, melyekkel az An-12 és An-32 típusú szállítógépeket váltanák le. Az MTA-ból eddig 100 gépet igényelt az Orosz Légierő, 45 példányt India, míg további 60 példányt szánnak exportra.