|

Tactically Exploited Reconnaissance Node

A győztes koncepció csupaszárny kialakítása szinte sugallja a Northrop Grumman eredetet... | Forrás: DARPA

A győztes koncepció csupaszárny kialakítása szinte sugallja a Northrop Grumman eredetet… | Forrás: DARPA ,

Tactically Exploited Reconnaissance Node (TERN) néven fut a DARPA és a U.S. Navy azon közös programja, melynek egy olyan helyből fel és leszállásra képes drón megalkotása a célja, mely bevethető minden olyan hajóról, ahol van ehhez egy kis lapos felület – mondjuk egy helipad. Nagyobb vízszintes fedélzet nélkül is MALE kategóriás (közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű) drón hordozásának képességét szeretnék elérni.

A program nem új, viszont relatíve friss fejlemény, hogy a technológiai demonstrátor megvalósítását a Northrop Grumman nyerte el. A DARPA december 24-én jelentette be, hogy a TERN program 3. szakaszában a Northrop Grummant választották a rivális AeroVironment helyett. Ez azt jelenti, hogy 93 millió dollár kerül átutalásra a Northrop Gruman részére a demonstrátor költségeinek fedezésére – ezen összeghez a vállalat saját zsebből további 39 millió dollárt tesz hozzá.

Az először december 11-én bemutatott Northrop Grumman elképzelés kapcsán a DARPA elismerte, hogy valóban van némi hasonlóság az 50-es évek hasonló, ám akkor elbukott programja a Convair XFY-1 Pogo-val. Konkrétan, hogy fel- és leszállás közben a gép orra az ég felé néz, avagy a gép a farkán áll/ül.

Convair XFY-1 POGO emelkedés közben | U.S. Navy

Convair XFY-1 POGO emelkedés közben | U.S. Navy ,

A sikertelen XFY-1-esl szemben itt egy távirányítású szerkezetről van szó, azaz a pilóta nem a gépben foglal helyet, így az 50-es évek próbálkozásával szemben itt nem jelent gondot a géppel való leszállás – mert azért lássuk be, úgy letenni egy gépet, hogy közben a földnek háttal ülsz elég problémás… :)

Ne feledkezzünk meg róla, hogy itt egy technológiai demonstrátorról van még csak szó, hogy a TERN programból kinövi-e magát egy ilyen drón, az majd kiderül.