|

Orosz MiG-29K a síugrósáncon

Az Azovi-tenger partján fekvő Jejszk katonai repülőterén található az orosz hajófedélzeti repülőerők földi kísérleti központja (NYITKA), ahol felépítették az Admiral Kuznyecov repülőgép-hordozó fedélzetének életnagyságú mását fékezőrendszerrel és síugrósánccal egyetemben. Az utóbbi használatát vehetjük szemügyre az alábbi videón egy orosz MiG-29K közreműködésével.

A MiG-29K/KUB a nálunk is jól ismert MiG-29 vadászgép hajófedélzeti változata, melyet számos módosítás mellett megerősített sárkányszerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal és a többfeladatú képességeket biztosító Zsuk-ME radarral láttak el. Míg a Szu-33 csupán légvédelmi feladatkört képes ellátni, míg a MiG-29K/KUB széles körben alkalmazhat levegő-föld és levegő-levegő fegyvereket, illetve lézeres célmegjelölő rendszereket. Emellett alkalmas az ún. „buddy refuel”-re is a törzs alá függeszthető PAZ-1MK utántöltő berendezés segítségével, mellyel a MiG-29 légi tankolóállomásként funkcionálhat.

A típus első üzemeltetője India volt, mely két részletben összesen 45 darab MiG-29K/KUB repülőgépet rendelt. Ebből 16 állomásozik az INS Vikramaditya fedélzetén, a többi átadott példány szárazföldről üzemel. 2018-tól bővül a hajófedélzetről üzemelők száma, amikor szolgálatba áll az új építésű INS Vikrant hordozó is. 2012-ben Oroszország is rendelt a típusból 20 db együléses MiG-29K és 4 darab kétüléses, kiképzési feladatokra is alkalmas MiG-29KUB változatot. A gépek leszállítását 2013-ban kezdte meg a gyártó.