|

Vadiúj csatagépet vesztett az USAF

Egy váratlan repülőeseményt követően le kellett selejtezni az egyik vadonatúj Lockheed Martin AC-130J Ghostrider típusú csatarepülőgépet.

Az Amerikai Egyesült Államok kénytelen leselejtezni az egyik új gyártású AC-130J Ghostrider típusú csatarepülőgépét, ami a berepülés során, az egyik teszt alkalmával túl nagy terhelést kapott repülés közben. Az eset még 2015. április 21-én történt, de csak most hozták nyilvánosságra a baleseti jegyzőkönyvvel együtt.

A gép a Mexikói-öböl felett, az Eglin támaszponttól alig 40 mérföldnyire hajtott végre közepes veszélyességű besorolásba tartozó tesztfeladatot: „steady heading sideslip”, vagyis az állandó irányszög mellett, csűrővel való csúsztatást végeztek a géppel 15 000 lábas (4500 méter) magasságban, amikor a „pilóta általi túlzott oldalkormány-hatás” miatt nagy állásszögű csúszás jött létre, melyet a személyzet hibásan reagált le, így hirtelen magasságvesztés történt, mely közben a gép a hátára is fordult. Az AC-130J-t 2000 méteres magasságvesztést követően sikerült kivenni a zuhanásból, majd visszatértek és sikeresen leszálltak a bázisrepülőtéren. Az eset során személyi sérülés nem történt, de a gépet túl nagy erőhatás érte (3.194 G), így le kell selejtezni.

Az  AFSOC első AC-130J Ghostridere | Fotó:

Az AFSOC első AC-130J Ghostridere | Fotó: ,

A vizsgálat megállapította, hogy a repülőeseményhez négy tényező vezetett: a műszerek és figyelmeztető-rendszerek hiányosságai, tájékozódási zavar, zavartság, valamint a legénység az eljárásokról történő nem megfelelő tájékoztatása.

Az már teljesen biztos, hogy a gép sárkányszerkezete a túl nagy terhelés miatt nem használható (a kár közel 115 millió dollár), de minden valószínűség szerint az épen maradt berendezéseket és rendszereket átépítik majd egy új gyártású példányba.

Az AC-130J Ghostrider verziót az előd AC-130H Spectre leváltására fejlesztették ki, és 16 darabot rendelt belőle az USAF az AC-130H leváltására és a flotta bővítésére.