|

Véglegesítették a pakisztáni tengeralattjáró beszerzést

A pakisztáni védelmi minisztériumból származó hírek alapján befejeződött egy nagyjából 4 éves tárgyalássorozat: Kína és Pakisztán lezárta a Pakisztáni Haditengerészet tengeralattjárós képességeinek fokozásáról szóló egyeztetéseket, megkezdődhet 8 db tengeralattjáró beszerzése.

Riválisa, India tengeralattjáró vonalas fejlesztéseit követve Pakisztán 2011-ben döntött arról, hogy nekik is fejleszteni kell ezen a téren is: Kína merült fel partnerként és 6 db Type 041 / Jüan osztályú tengeralattjáróról szóltak a hírek.

Az orosz Kilo osztályhoz több mindenben is hasonlító Type 041 Jüan. Hivatalos kínai megnevezése Type 039A, ám jelentősen eltér a Type 039-től.

Az orosz Kilo osztályhoz több mindenben is hasonlító Type 041 Jüan. Hivatalos kínai megnevezése Type 039A, ám jelentősen eltér a Type 039-től. ,

A pakisztáni nemzetbiztonsági tanács végül 2015 áprilisában adta áldását az addigra már 8 db tengeralattjáróról szóló beszerzésre. A darabszámon felül konkrétumokat akkor sem lehetett tudni, azon kívül, hogy igen esélyes, hogy a legmodernebb kínai diesel/elektromos tengeralattjáró típus, a Type 041 Jüan osztály a kiszemelt. Ez azóta nem változott, így feltételezhető, hogy AIP meghajtással felvértezett Type 041, vagy esetleg annak egy kicsit módosított változata került majd Pakisztánba.

A most publikussá vált hírek alapján a szoros kapcsolatokat ápoló felek megállapodásra jutottak arról, hogy a tengeralattjárók egyik fele Kínában, a másik fele pedig technológiai transzfer mellett a Karachi Shipyard and Engineering Works által kerül megépítésre. Pakisztán legrégebbi hajógyára számára nem lesz idegen ezen feladat, lévén a Pakisztáni Haditengerészet 3 db Khalid osztályú tengeralattjáró közül kettő a megnevezett hajógyárban épült meg francia Agosta 90B típus licence alapján.

Az árcéduláról egyelőre nem áll rendelkezésre információ, ahogy arról sem, hogy a munkálatok mikor kezdődhetnek meg, ám mivel a Karachi Shipyard az elmúlt években több fejlesztésen is átesett feltételezhetően mára készen áll a feladat megkezdésére – egyes vélemények szerint a munkálatok már 2016 közepe felé megkezdődhetnek a Pakisztánban épülő tengeralattjárókon.

Ahogy korábban is lehetett olvasni róla, ezen új tengeralattjárók egy részét Pakisztán minden bizonnyal nukleáris elrettentő feladatkörben fogja alkalmazni, azaz fedélzetükön nukleáris töltettel szerelt robotrepülőgépek kerülnek majd elhelyezésre, létrehozva ezzel a pakisztáni nukleáris csapásmérő erő 3., tengeri lábát.

A Pakisztáni Haditengerészetnek jelenleg 5 db diesel/elektromos tengeralattjárója van: 2 db Agosta 70 melyek 1979-1980 között álltak hadrendbe és 3 db Agosta 90B, melyek 1999-2002 óta szolgálják Pakisztánt. A 3. Agosta 90B AIP meghajtással rendelkezik. A két Agosta 70-es nyugdíjazása érik, így a Type 041 hadrenbe állítása után 11 tengeralattjáróval rendelkeznek majd.