|

Pakisztán kínai tengeralattjárókat vásárolna

Múlt heti hírek alapján úgy tűnik, hogy India után Pakisztán is elkezdi rendbe szedni részben kiöregedett tengeralattjáró flottáját.

Gyorsan meg kell jegyeznünk, hogy nem ez az első alkalom, hogy ez felmerült, hiszen a jelenleg 5 francia eredetű tengeralattjáróval rendelkező Pakisztáni Haditengerészet már korábban is le szerette volna cserélni az 1979-1980 között hadrendbe állított 2 db Agosta 70-es típusú tengeralattjáróját. Ennek kapcsán először volt szó 3 db Type 214-es beszerzéséről, majd 2011-ben 6 db kínai tengeralattjáró beszerzését forszírozták a haderőnem vezetői.

A dologból azóta sem lett semmi, most viszont a pakisztáni nemzetbiztonsági tanács elviekben jóvá hagyta 8 tengeralattjáró beszerzését.

Egyelőre pontos információk nem állnak rendelkezésre és a pakisztáni illetékesek sem kívánják egyelőre tisztáznia dolgokat, azonban ha a 2011-es szándékból indulunk ki, akkor Pakisztán 8 db AIP-es, konkrétabban Type 41 Jüan típusú tengeralattjáró beszerzéséről kezdhet (újra) tárgyalásokba Kínával. Mely realizálódás esetén az eddigi legnagyobb kínai – pakisztáni üzlet lehet.

Az orosz Kilo osztályhoz több mindenben is hasonlító Type 041 Jüan. Hivatalos kínai megnevezése Type 039A, ám jelentősen eltér a Type 039-től.

Az orosz Kilo osztályhoz több mindenben is hasonlító Type 041 Jüan. Hivatalos kínai megnevezése Type 039A, ám jelentősen eltér a Type 039-től. ,

Ez azonban nem minden, mert a Pakisztáni Haditengerészet és a védelmi minisztérium részéről azt is a nemzetbiztonsági tanács elé tárták, hogy Európában feleslegessé vált használt tengeralattjárók után is érdeklődnének. Itt vélhetően 1-2 darabról lenne csak szó, ha abból indulunk ki, hoigy egy korábbi hadoitengerészeti dokumentum alapján a feladatuk ellátáshoz 12 tengeralattjáróra lenne szükségük.

A Kínától potenciálisan beszetzendő 8 tengeralattjáró mellett ott lenne az 1999 – 2008 között hadrendbe állított 3 db Agosta 90B, melyek közül az utolsó ráadásul AIP-es is. Ez így ugye 11 egység. Bár megjegyzendő, hogy a használt európai tengeralattjárók inkább talán azért merültek fel, mert a 2 Agosta 70-est már nem nagyon tartják bevethetőnek és sürgősen cserélni akarják őket.

Egyes értesülések szerint a franciákat, angolokat és a németeket keresték meg ez ügyben. Szintén állítólagosan, de a jelenleg az indiai szekeret vadul toló franciák állítólag elzárkóztak a dolog – meg úgy összességében bármilyen pakisztáni érdeklődés – elől, míg az angoloknak ugye nincs is hagyományos meghajtású tengeralattjárójuk – miután azokat anno eladták a kanadaiaknak. A németeknek meg nincs felesleg, amit eladnának és ami megfelelne a pakisztániaknak. Német technika esetén esetleg szóba jöhetnek a Pakisztániakkal jó kapcsolatokat ápoló törökök, akiknek lenne felesleges Type 209/1200-as. Törökország a tervekkel ellentétben végül nem modernizált, 6 egységes Atilay osztályból tudna adni Pakisztán számára – török védelmi ipari források szerint ez elől nem is zárkóznának el. Persze ezen egységek többségében nem fiatalabbak a pakisztáni Agosta 70-eseknél, szóval Pakisztán nem lenne előrébb modernizálás nélkül. (A törökök anno a Type 214 mellett döntöttek ezen Type 209-eseik felújítása helyett.)

Végül meg kell említeni, hogy érdekes lehet még a szinte biztosan Kínától beszerzendő 8 tengeralattjáró ügyében a gyártás kérdése is, hiszen ha abból indulunk ki, hoigy a francia Agosta 90B tengeralattjáróik közül 2 Paksiztánban épült meg, akkor jogosan feltételezhetjük, hogy a kínai SSK/diesel-elektromos tengeralattjárók közül is építenének hazai hajógyárban.

Agosta 90B / Khalid-osztály

Agosta 90B / Khalid-osztály ,

Szóban forgó kínai tengeralattjárók fegyverazrenáljába minden bizonnyal törekednek majd nukleáris töltettel szerelt robotrepülőgépek integrálására is, hogy ősi riválisukhoz, Indiához hasonlóan náluk is 3 lábon álljon a nukleáris elrettentő erő.