A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Szeptember 7-én az 50. évfordulója volt annak, hogy a Bell Model 209-es végrehajtotta első felszállását. A jelzés talán nem sokaknak ismerős, pedig ez volt a típus, melyet az AH-1 Cobra előfutárának nevezhetünk. A Vietnami háború igényeinek megfelelően létrehozott harci helikopter azóta is főszereplő a legtöbb amerikai konfliktusban, gyártása pedig mind a mai napig folyik. A fontos esemény ellenére a Bellnél semmiféle hivatalos megemlékezést nem tartottak.
Az új L-39NG első példánya végrehajtotta szűzrepülését szeptember 14-én. A régi sárkányszerkezetbe a Williams International FJ44-4M hajtóművét építették be, emellett az avionikát is jelentősen átalakították. Az első repülés során a Miroslav Schützner és Vladimír Kvarda foglalt helyet a katapultülésekben. A jól ismert ALbatros új verziójáról bővebben tavaly júliusi hírünkben olvashatnak.
Kisebb információmorzsa került nyilvánosságra a Kínában fejlesztés alatt álló nehéz szállító helikopterről. Az AVIC keze alatt folyó munkában a Russian Helicopters segédkezik, céljuk egy olyan forgószárnyas létrehozása, mely 38,2 tonnás össztömeggel is képes 5700 méter magasba emelkedni.
—
Az RQ-4 Global Hawk felderítőket a fejlesztésük idején az U-2-esek leváltására szánták, de a pilóta nélküli gépek még mindig nem tudják az „öregfiúk” teljesítményét hozni. Ahhoz szükség lenne az elektro-optikia és a széles látószögű optikai kamerák lecserélésére, mely a tervek szerint 4 milliárd dollárjába kerülne az adófizetőknek. A horribilis összeget az USAF-nál is sokallják, a légierő hírszerzésért, megfigyelésért és felderítésért felelős részlegének vezető helyettese, Robert Otto altábornagy szerint a modernizációt fele összegből is meg tudnák csinálni.
—
Amerikai C-17-es szállították Csádba Franciaország két Pumahelikopterét. A forgószárnyasok Dzsibutiban állomásoztak, onnan volt szükség a gyors átszállításukra N’Djamena-ba, Csádba. Ez volt az első alkalom, hogy francia Puma helikopterek utaztak amerikai C-17-es rakterében.
Decemberi rekorddöntése óta egy raktárban pihen az USAF Orion kísérleti gépe. A korábban is említett Robert Otto nyilatkozta a típus kapcsán hogy még lát esélyt a szolgálatba állítására, de a jelenlegi költségvetési évben erre már biztos nem kerül. Leghamarabb jövőre szavazhatnak újra tőkét a program folytatására a fejesek.
Az Amerikai Légierő első harci F-35-ös százada 2016 augusztusában 1-én érheti el a kezdeti bevethetőségi képességet. A 34. vadász század, mely a Hill légibázison állomásozik, szeptember 2-án kapta meg első két 5. generációs vadászbombázóját, ehhez további 10-12 gép csatlakozik. A kiszolgálásukra 30 pilóta és 240 karbantartó áll majd készen, és ha minden a tervek szerint halad, nem sokkal később már külföldre is települhetnek majd. A század az IOC eléréséhez (Initial Operation Capabilities – kezdeti műveleti képesség) 3 feladatot kell hogy teljesítsen sikeresen: közeli légi támogatás, elfogás és légvédelmi lefogás és megsemmisítés.
—
12 halálos áldozattal járó téves támadásra került sor Egyiptomban. A légierő AH-64 Apache harci helikopterei egy autókból álló konvojra csaptak rá, mert úgy gondolták, az Iszlám Állam harcosait találták meg. Valójában azonban mexikói turisták tartották ebédszünetüket a Bahariya oázisnál, közülök 8-an életüket vesztették.
—
A BAE Systems sikeresen befejezte az MBDA Meteor rakéta irányított lövészeteit Eurofighter Typhoonról indítva. A tesztek során a az Egyesült Királyság Hebrides lőterét használták, az IPA6-os tesztgépről indított nagy hatótávolságú légiharc rakéta pedig a terveknek megfelelően teljesített és eltalálta célpontját.
Szeptember 25-én, azaz most pénteken végezheti szűzfelszállását az első KC-46-os, melyet már az utántöltő rendszerekkel is felszereltek. Az légi utántöltési próbákra a következő év elejéig kell várni, akkor kezdik meg a teszteket először F-16-osokkal, majd sorban a következő típusok jönnek: C-17, F/A-18, A-10, KC-46A és AV-8B. Azt egyelőre nem tudni, hogy a kimaradó repülőgépek, mint az F-15, F-22, F-35, B-2 és B-52 mikor kerülnek sorra.
—
Múlt héten került szóba a Boeing-Saab páros T-X tenderre nevezett gépe, melyről azóta egy koncepciórajzot is közölt a Boeing.
Novemberben véget érhet az LRS-B kiválasztási procedúrája, és eldől hogy melyik amerikai mamutvállalat fejlesztheti az USAF új bombázóját. A híresztelések szerint a verseny jelenleg kiélezett, és még nem dőlt el egyértelműen hogy a B-2-t is gyártó Northrop Grumman, vagy a Lockheed Martin – Boeing páros kerül ki győztesen. Eredetileg az ősz elején akarták bejelenteni a győztes kilétét, de ez novemberre csúszott. A késés oka, hogy a légierő egy eddig nem használt beszerzési módszert alkalmaz.
—