|

Csökkentett észlelhetőségű U-2-es?

A Lockheed Martin Skunk Works részéről nemrégiben úgy nyilatkoztak a sajtónak, hogy megkezdték egy nagy magasságban repülő, alacsony észlelhetőségű (HALE) kategóriás platform tervezését, melyben igyekeznek a legendás U-2 kémrepülőgép, illetve a jelentős részben anyagi okokra visszavezethetően riválisának számító RQ-4 drón legjobb tulajdonságait összegyúrni.

Ezen a 2006-os fotón egy U-2S indul feladatra a dél-koreai Osan légibázisról. A  típus a jelenlegi tervek alapján 2019-ben nyugdíjba vonul, bár a vizsgálatok alapján a ma aktív gépek sárkányszerkezete 2045 környékéig még bírná a tempót. | U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Andrea Knudson

Ezen a 2006-os fotón egy U-2S indul feladatra a dél-koreai Osan légibázisról. A típus a jelenlegi tervek alapján 2019-ben nyugdíjba vonul, bár a vizsgálatok alapján a ma aktív gépek sárkányszerkezete 2045 környékéig még bírná a tempót. | U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Andrea Knudson ,

Scott Winstead, az U-2 program stratégiai fejlesztési igazgatójának elmondása szerint igazából az U-2 jelenleg szolgálatban álló változatát kívánják úgy módosítani, hogy a jól bevált komponensek – hajtómű, szenzorok – megőrzése mellett csökkentik a gép észlelhetőségét, illetve opcionálissá teszik a pilótának a gép kabinjában való tartózkodását.

Megjegyzendő, hogy a Lockheed Martin részéről már korábban is volt javaslat az U-2-es „drónosítására”, ám ezek akkor nem váltottak ki nagy izgalmat az illetékesekből. Kérdés, hogy most mi lesz a helyzet, hiszen az USAF részéről jelenleg nincs formális igény a 2019-ben nyugdíjazandó U-2 gépek utódjára.

Az elképzelés grafikán | Kép: Lockheed Martin Concept

Az elképzelés grafikán | Kép: Lockheed Martin Concept ,

Az U-2 program vezetősége viszont úgy látja, hogy lesz igény egy ilyen jellegű platformra és nagy hiba lenne nem fejleszteni ezen a vonalon. Sőt a vállalat annyira magabiztos, hogy elmondásuk szerint egy versenytől sem zárkóznának el – szívesen megnéznék, hogy nehézsúlyú riválisaik, úgymint az RQ-4-ellel jelen lévő Northrop Grumman, illetve a drón kínálatban szintén erős General Atomics és Boeing tudna-e jobb gépet összehozni a célra.

A USAF egyik Block 30-as RQ-4B-je | Fotó: Daniel Rosenau, USAF

A USAF egyik Block 30-as RQ-4B-je | Fotó: Daniel Rosenau, USAF ,

Ugyan az U-2 újraértelmezését a Lockheed Martin távoli pilóta által irányított formában képzeli el fontosnak tartják, hogy lehetőség legyen arra, hogy a gépen tartózkodó pilóta vezesse azt. Meglátásuk szerint ennek diplomáciai okai lennének, hiszen míg egy drónt különösebb hezitálás nélkül lelőnek, addig egy pilóta vezetett gép lelövése más sokkal súlyosabb következményekkel járhat, illetve egy ilyen típusú gépnek adott térségbe küldése önmagában is egyfajta jelzés a megfigyelendő irányába véleményük szerint.

Az idei nyáron volt az első Sárkányhölgy szűzrepülésének 60. évfordulója - ennek kapcsán készítette ezt a kis infógrafikát a Lockheed Martin. Az eredeti PDF letölthető innen

Az idei nyáron volt az első Sárkányhölgy szűzrepülésének 60. évfordulója – ennek kapcsán készítette ezt a kis infógrafikát a Lockheed Martin. Az eredeti PDF letölthető innen ,

eredeti PDF letölthető innen">