A Lockheed Martin Skunk Works részéről nemrégiben úgy nyilatkoztak a sajtónak, hogy megkezdték egy nagy magasságban repülő, alacsony észlelhetőségű (HALE) kategóriás platform tervezését, melyben igyekeznek a legendás U-2 kémrepülőgép, illetve a jelentős részben anyagi okokra visszavezethetően riválisának számító RQ-4 drón legjobb tulajdonságait összegyúrni.
Scott Winstead, az U-2 program stratégiai fejlesztési igazgatójának elmondása szerint igazából az U-2 jelenleg szolgálatban álló változatát kívánják úgy módosítani, hogy a jól bevált komponensek – hajtómű, szenzorok – megőrzése mellett csökkentik a gép észlelhetőségét, illetve opcionálissá teszik a pilótának a gép kabinjában való tartózkodását.
Megjegyzendő, hogy a Lockheed Martin részéről már korábban is volt javaslat az U-2-es „drónosítására”, ám ezek akkor nem váltottak ki nagy izgalmat az illetékesekből. Kérdés, hogy most mi lesz a helyzet, hiszen az USAF részéről jelenleg nincs formális igény a 2019-ben nyugdíjazandó U-2 gépek utódjára.
Az U-2 program vezetősége viszont úgy látja, hogy lesz igény egy ilyen jellegű platformra és nagy hiba lenne nem fejleszteni ezen a vonalon. Sőt a vállalat annyira magabiztos, hogy elmondásuk szerint egy versenytől sem zárkóznának el – szívesen megnéznék, hogy nehézsúlyú riválisaik, úgymint az RQ-4-ellel jelen lévő Northrop Grumman, illetve a drón kínálatban szintén erős General Atomics és Boeing tudna-e jobb gépet összehozni a célra.
Ugyan az U-2 újraértelmezését a Lockheed Martin távoli pilóta által irányított formában képzeli el fontosnak tartják, hogy lehetőség legyen arra, hogy a gépen tartózkodó pilóta vezesse azt. Meglátásuk szerint ennek diplomáciai okai lennének, hiszen míg egy drónt különösebb hezitálás nélkül lelőnek, addig egy pilóta vezetett gép lelövése más sokkal súlyosabb következményekkel járhat, illetve egy ilyen típusú gépnek adott térségbe küldése önmagában is egyfajta jelzés a megfigyelendő irányába véleményük szerint.