|

Tovább bővül az ausztrál tankerflotta

Az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) további két Airbus A330 MRTT típusú többfeladatú légiutántöltő repülőgéppel gazdagodik – jelentette be július elején a szigetország védelmi minisztere, Kevin Andrews.

A tavalyi hírek igaznak bizonyultak, 408 millió ausztrál dollár (314 millió USD) ellenében hétgépesre duzzad az ausztrál tankerflotta. Bár az üzlet az Airbus konzorciumon keresztül zajlik, a szóban forgó flottabővítés szereplói nem új gyártásúak lesznek, hanem a Qantas légitársaság két Airbus A330-200-as gépe kerül átalakítást követően a RAAF kötelékébe (a típus történetében ezek lesznek az első használt gépből tankerré alakított példányok). A repülőgépeket az ausztrál fuvarozó még idén visszaadja a CIT Aerospace lízingcégnek, majd átrepülik őket Spanyolországba, ahol az Airbus getafei üzemegységében kerül sor az átalakításra és modernizációra. Ausztrália várhatóan 2018-ban veheti át a megújult madarakat.

Fotó: Paul Spijkers

Fotó: Paul Spijkers ,

A VH-EBH (MSN 892) és VH-EBI (MSN 898) lajstromú repülőgépek 2008 elején álltak szolgálatba az ausztrál légitársaság flottájában, ugyanolyan General Electric CF6 erőforrások hajtják őket, mint a RAAF többi A330-asát, nem bonyolítva az alkatrész-utánpótlást. Az „EBH” már kivonásra került a Qantas-flottából és július 21-én kerül vissza a lízingcéghez, míg az „EBI” szeptemberben kerül leállításra és november 20-án adják vissza a tulajdonosnak.

Ausztrál Airbus portugál Falcont itat | Fotó: Airbus Military

Ausztrál Airbus portugál Falcont itat | Fotó: Airbus Military ,

Az Ausztrál Királyi Légierő jelenleg 5 darab Airbus A330-200-asból kialakított többfeladatú teherszállító és légi-utántöltő repülőgéppel rendelkezik, melyeket a törzs alatt az Airbus által fejlesztett, fly-by-wire vezérlésű, merevcsöves utántöltő-rendszerrel (ARBS – Aerial Refuelling Boom System) és a félszárnyak alatt egy-egy Cobham 905E hajlékony csöves konténerrel szereltek fel. A KC-30A néven rendszeresített gépek leszállítása 2011-től kezdődött a RAAF számára (a 33. Század kötelékét erősítik a Amberley támaszponton), de két példány sokáig Spanyolországban segítette a felmerülő típushibák kiküszöbölését és a továbbfejlesztések tesztelését.