|

Múzeumhajó lesz az INS Viraat

Korunk leghosszabb szolgálati idővel rendelkező repülőgép-hordozója az Indiai Haditengerészet állományában fellelhető INS Viraat (R22), mely karrierjének 2016-ra tervezett lezárultakor 54 aktív szolgálati és 63 vízen töltött évet tudhat majd magáénak.

A koros és már nem nagy harcértékű repülőgép-hordozó utódja az INS Vikramaditya formájában már rendelkezésére áll az Indiai Haditengerészetnek, így a Viraat korábban, a Vikramaditya átadása körüli problémák miatt már elhalasztott nyugdíjazása előtt nincs akadály. Hírünk apropója nem is ez, hiszen ez régóta ismert, hanem az, hogy átment azon indítvány, hogy múzeumhajóként kerüljön megőrzésre ezen, gyökereit a 2. világháború utolsó évire visszavezetni tudó hadihajó.

Az indiai védelmi minisztérium döntése alapján a pályafutását Centaur osztályú, angol repülőgép-hordozóként kezdő hajót a Bengáli-öböl partján, az Ándhra Prades államban található Kakinada kikötőjénél fogják elhelyezni. A szóban forgó indiai állam szövetségi kormányának terve az, hogy a privát szektorból való partner bevonása nélkül üzemeltetik majd a múzeumot, illetve 200 millió indiai rúpia, azaz mintegy 900 millió forint összeget fordítanak rá a múzeumhajóvá alakítás címszó alatt.

Előtérben az Oroszországtól beszerzett, előtte alapos átépítésen átesett INS Vikramaditya, háttérben az INS Vikraant. A fotó az INS Vikramaditya indiai vizekre érkezésekor készült 2014 januárjában. | Fotó: Anir1uph

Előtérben az Oroszországtól beszerzett, előtte alapos átépítésen átesett INS Vikramaditya, háttérben az INS Vikraant. A fotó az INS Vikramaditya indiai vizekre érkezésekor készült 2014 januárjában. | Fotó: Anir1uph ,

INS Vikramaditya indiai vizekre érkezésekor készült 2014 januárjában. | Fotó: Anir1uph">

Az INS Viraat karrierje egyébként, mint a Centaur osztály utolsó hajójának karrierje még 1959-ben kezdődött: ekkor állította hadrendbe a Royal Navy, mint az HMS Hermes (R12). A hajóosztály története ekkor már jó másfél évtizedre nyúlt vissza, lévén a 8 hajósra tervezett Centaur osztály még a 2. világháború alatt lett megtervezve, ám a háború lezárultával az utolsó 4 egységet teljesen törölték, míg az első 4 hordozó építését leállították. A Hermes eredetileg a 8. Centaur lett volna, ám azt végül az eredetileg HMS Elephant nevűnek szánt 4. Centaur kapta meg.

A szóban forgó hordozón 1952-ben indultak újra a munkálatok – elsősorban azért, hogy vízre bocsátható állapotba kerüljön, felszabaduljon az elfoglalt hely. Az 1953-ban vízre bocsátott, az eredeti tervekhez képest alaposan átalakított, többek között szögfedélzettel ellátott Hermes 1957-re készült el és 1959-ben állt hadrendbe a Royal Navy-nél. A Falkland-szigeteki konfliktust fedélzetén Sea Harrier gépekkel megjárt HMS Hermes 1984-ig állt szolgálatban.

Az HMS Hermes (R12) hadrendbe állítása kapcsán készült promó videó

1986-ban kezdődött meg az Indiai Haditengerészet részére való átadásig vezető munkálatok, majd az egykori Hermes INS Viraat néven és R22-es oldalszámmal 1987-ben vált az Indiai Haditengerészet zászlóshajójává. (Ezen szerepet most már az INS Vikramaditya tölti be.)

Az INS VIraat (R22) egy 2007-es fotón a Bengáli-öbölben. | Fotó: U.S. Navy, Mass Communication Specialist Seaman Stephen W. Rowe

Az INS VIraat (R22) egy 2007-es fotón a Bengáli-öbölben. | Fotó: U.S. Navy, Mass Communication Specialist Seaman Stephen W. Rowe ,

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.