HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Június 24-én lefutott a futópályáról a Thai Királyi Légierő egyik F-16 típusú vadászbombázója a Korat támaszponton. A pilóta katapultált és kisebb sérüléseket szenvedett.
Ugyanezen nap az Iraki Légierő kötelékében szolgáló Rafid Mohammed Hassan dandártábornok vesztette életét az arizonai Douglas Municipal repülőtér közelében, miután földnek csapódott a történő típusátképzésen lévő pilóta gépe. A megsemmisülő F-16-os iraki tulajdonban volt, de a közel-keleti ország kérésére egyelőre az USAF segítségével amerikai földön képzik át a típusra az iraki pilótákat.
—
Izrael is bejelentkezett Horvátországnál a MiG-21-esek leváltására. Az IAF kivonja az állományából a legöregebb, már feleslegessé váló F-16A/B gépeit, ezeket ajánlják délnyugati szomszédunknak. Ha az ő ajánlatukat választják, a gépeket az Israel Aerospace Industries modernizálja az ACE konfigurációnak megfelelően, EL/M-2032 radart és 5×7 colos színes kijelzőket szerelnének be.
—
Ismét orosz gépekre riasztották a Finn légierő vadászgépeit. A két készültségi F-18-as egy Il-76-osra riasztották Porvoo városától délre. Ebben az évben ez volt a második alkalom hogy a Finn Légierő gépeit elfogásra kellett küldeni.
—
Szerencsések lehetnek akik idén ellátogatnak a világhírű Royal International Air Tattoo angliai repülőnapra, melyre tervezi a részvételét Japán is. A szigetország a P-1-es tengeri járőrgépet akarja bemutatni a következő hónapban megrendezésre kerülő eseményen.
Ha már szóba kerültek a japán tengerészeti járőrgépek, meg kell említeni, hogy a Fülöp-Szigetek érdeklődik a már kivont és hamarosan kivonásra kerülő P-3C gépek iránt. Az Orionok mellet japán helikopterek beszerzése is szóba került Manila részéről.
—
A Hindustan Aeronautics Limted (HAL) sikeresen letesztelte az általuk fejlesztett LCH (Light Combat Helicopter) magas környezeti hőmérsékletű tesztjeit. Ehhez a TD-3-as jelű prototípust átrepülték Jodhpur városába, ahol 39-42 Celsius fok között ellenőrizték annak képességeit.
Valódi kincsre bukkantak a Lockheed Martin szakemberei: a régi tervek között rátaláltak néhány katonai gép tervezési koncepciójára. Az egyik legérdekesebb talán az a rajz, melyen egy könnyű vadászgép konfigurációja szerepel, melyből végül az F-16-os született. A rajz nagyban hasonlít a közelmúlt egyik fejlesztésére, a kínai J-10-esre.
Veszélyes repülésben volt része az USAF két oktatópilótájának. T-38-asukat repülték át a Vance légibázisról Topekába, mikor 10 000 láb (3048 méter) magasságban elszállt a pilótafülke tető elülső része. Az eset után sikeres kényszerleszállást hajtottak végre.
—
Először indították be az HMS Queen Elizabeth dízel motorjait. A 65 000 tonnás hajó mozgatására szolgáló 4 generátor 109 MW teljesítményt szolgáltat.
—
Bizonyára legtöbb Olvasónk már értesült a hírről, miszerint újabb sajnálatos eseményre került sor a magyar katonai repülés világában: június 25-én gyakorlórepülés közben kigyulladt az egyik Jak-52-es motorja. A két pilóta sikeresen letette a gépet a szolnoki reptérre, de az első ülésben helyet foglaló hajózó súlyos égési sérüléseket szenvedett, őt a budapesti Honvédkórházba szállították.
Az Amerikai Tengerészgyalogság sem úszta meg repesemény nélkül az elmúlt heteket, egyik AV-8B vadászbombázójuk szenvedett milliós károkat. Az Arab-tengeren szolgáló USS Essex állományába tartozó gép június 19-én helyi idő szerint délután fél 5-kor szállt le a hajó fedélzetére. A landolás nem a terveknek megfelelően sikerült, a gép futóműve alaposan megsérült. Természetese az eset kivizsgálásának azonnal nekiláttak.
Nyugdíjazásra került a NATO első E-3-asa. A légtérellenőrzőt június 23-án repülték át a Davis-Montham légibázisra, ahol a konzerválják és kihelyezik a több száz, korábban kivont katonai gép mellé a sivatagba.
—
Oroszország és India utóbbi Szu-30MKI gépeinek modernizálásáról tárgyal. Ha sikerült a megegyezés, a tolóerővektoros gépek modernebb kommunikációs berendezéseket, kibővített kapacitású radart és új adatátviteli rendszert kapnak.
Sor került a Korean Aerospace Industries által fejlesztett FA-50PH első repülésére június 19-én. A típus az FA-50-es módosított változata, melyből a Fülöp-Szigetek rendelt 12 példányt.
Az Afgán Légierő negyedik és egyben utolsó C-130 Herculese is megérkezett a Hamid Karzai nemzetközi repülőtérre Kabulba június 20-án.
—
A múlt héten írtunk a JF-17 első export megrendeléséről. A vásárló kiléte azóta sem derült ki, de egy dologgal bővíthetjük tudástárunk, mégpedig hogy biztos nem a Srí Lanka az. A pletykákat a légierő szóvivője, Gihan Senevirathne ezredparancsnok cáfolta meg.
—
31,7 millió dollárért szerelheti fel a Northrop Grumman az Amerikai Légi Nemzeti Gárda KC-135-öseit rakéta elhárító rendszerrel. Az összegből 3 3. generációs rendszer jön ki, melyet a LAIRCM Block 30-ból fejlesztettek tovább.
Ausztrália megkapta az engedélyt AGM-88 Harm rakéták beszerzésére. A földi telepítésű radarok ellen használt fegyver B variánsából 14-et, míg a legújabb E változatból 16 példányt rendelnek a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, logisztikai támogatással, pótalkatrészekkel, és gyakorló rakétákkal. A csomag becsült értéke 69 millió dollár.
—
És végül egy nagyon jó hír: hivatalosan is bejelentésre került, hogy a sokak által imádott, 1986-os TOP GUN film folytatást kap. A hírek szerint Tom Cruise is visszatér Maverick szerepében. Az F-14 Tomcat típust pedig az F-35C és pilóta nélküli gépek váltják majd, a történet pedig igazodni fog a modern hadviselés jellegeihez és a mai haditengerészeti pilóták életéhez. Ki várja már? :)
Közreműködött: Phoeinx