|

Hadihajós kíséret a Hormuzi-szorosban az amerikai hajóknak

A közelmúltban a dán Maersk Line számára dolgozó két konténerszállító hajót is zaklatott az Iráni Forradalmi Gárda – mint azóta kiderült az amerikai érdekeltségű Marshall-szigetek zászlaja alatt hajózó Maersk Tigris, illetve az amerikai regisztrációjú Maersk Kensington konténerszállító hajókat a dán vállalatra idén kirótt iráni bírság meg nem fizetése miatt állíthatta meg elsősorban Irán. Nem pedig azért, hogy visszavágjon azért, mert a Jemenbe küldendő iráni konvoj ötletét áthúzta Washington a USS Theodore Roosevelt repülőgép-hordozó átpozicionálásával.

Washington mindenesetre úgy döntött, hogy a Hormuzi-szoroson áthajózó, amerikai regisztrációjú teherhajók mindegyike kíséretet kap a térségben tartózkodó amerikai hadihajók valamelyikétől.

A USS Farragut | Fotó: U.S. Navy

A USS Farragut | Fotó: U.S. Navy ,

Facebook oldalunkon írtuk múlt hét kedden, hogy az Iráni Forradalmi Gárda megállásra, illetve a Hormuzi-szorosban húzódó hajózási útvonalról letérésre szólította fel a Marshall-szigetek zászlaja alatt hajózó, a Rickmers Shipmanagement által kezelt és a Mersk Line részére bérbe adott Maersk Tigris konténerszállító hajót. Miután az ennek nem tett eleget figyelmeztető lövéseket adtak le, majd miután a dán vállalat flottájába tartozó hajó ezt követően engedelmeskedett a fedélzetére léptek és a Tigris Bandar-Abbász kikötőjének közelében horgonyzott le. Az Automatic Identification System (AIS) adatokkal is dolgozó hajókövető oldalakon, mint például a MarineTraffic látható, hogy a szóban forgó konténerszállító továbbra is az iráni kikötővárosnál vesztegel.

Az irániak egyébként a Tigris elfogása előtt egy másik Maersk Line-os hajót, az amerikai zászló alatt hajózó Maersk Kensington-t is megpróbálták megállítani: az április 24-én 4 iráni járőrhajó által körbevett hajó kapitánya szintén nem állt mag az irániaknak, akik egy ideig köröztek a hajó körül, ám végül nem kényszerítették megállásra.

A Maersk Tigris elfogása utáni napokban az iráni külügy kijelentette, hogy a feltételezésekkel ellentétben szó sincs a jemeni események miatti retorzióról, mindösszesen arról van szó, hogy a Mersk Line tartozik egy iráni cégnek.

Amiben egyébként az a legszebb, hogy a dán cég állítása szerint erről nem is tudott, lévén nem értesítették őket. Az ügy 10 évvel ezelőttre nyúlik vissza, mikor is a társaság egy iráni megrendelőnek szállított árút konténerekben Dubajba. Ahol aztán senki nem jelentkezett értük, így azok végül megsemmisítésre kerültek a helyi hatóság által.

Szóban forgó, meg nem nevezett iráni cég erre 4 millió dollárra akarta beperelni a dán céget, ám több iráni bíróság is elhajtotta őket, nem foglalkozván a kérdéssel. Végül valahogy csak tárgyalásokra került sor, mert Irán dániai nagykövetsége szerint az évek alatt mindkét fél számos bírósági megjelenésen vett részt. Elmondásuk szerint a teheráni dán nagykövetségnek tudnia kellett az ügy idei végkimeneteléről is, lévén elvileg tájékoztatva voltak az évek alatt az üggyel kapcsolatban.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.