HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Az Irkut két újabb Szu-30SzM vadászbombázót adott át a Kazahsztáni Légierőnek, ezzel hatra növekedett az ország legmodernebb harci típusának száma. A két gép jelenleg Taldykorgan városában található.
A Boeing az AGM-84 Harpoon továbbfejlesztésén dolgozik. A Harpoon next Generation név alatt futó program célja, hogy a jelenlegi 67 tengeri mérföldes (124 km) hatótávolságot megduplázzák. A fejlesztés tartalmaz egy új üzemanyag takarékosabb rakétát, megnövelt tüzelőanyag kapacitást és csökkentet, 300 fontos tömegű (112 kg) harci részt. A módosításokat úgy dolgozzák ki, hogy a régebbi Harpoon Block II-esekre integrálható legyen, így nem a US Navy állományában lévő fegyverek átalakításával jelentősen javított képességű változat hozható létre. A cég illetékesei szerint a csomag 2018-tól lesz elérhető.
A Közel-Kelet jelenleg is legfejlettebb légiereje 2016 végétől tovább erősödik. Talán egyesek már kitalálták, hogy az Izraeli Légierőről van szó, akik a Jane’s jelentése szerint következő év végén vehetik át első két F-35-ösüket. A típusra kerülő első 5 pilóta és az első század parancsnoka is kiválasztásra került a Nevatim légibázis állományából, ők alkotják a jövőben a kiképzőgárda magját. Izraelnek 33 példányra van megrendelése, de a következő években lehet további 17 példányra kötnek szerződést. Utóbbiak verziója is változhat, szóba került már a B verzió beszerzése, melynek rövid fel- és leszálló képessége jól jöhet, ha az ellenség ballisztikus rakétákkal elpusztítaná a repterek kifutóit.
—
Szerbia döntés született orosz szállítóhelikopterek beszerzéséről. A flotta modernizálására Mi-17-es vagy Mi-171-es forgószárnyasok beszerzését tervezik, számolt be róla a szerb miniszterelnök, Alexander Vucic az orosz Regnum hírügynökségnek.
—
A Boeingnál úgy gondolják, hogy egy közel-keleti ország hamarosan dönt új vadászgépének beszerzéséről, ezzel pedig nő az esélye újabb F/A-18E/F Super Hornetek megrendelésének. Howard Berry, a típus külföldi eladásáért felelős részleg alelnöke ugyan nem nevezte meg az országot, ám széles körben elterjedt hogy Kuvaitról van szó. Mellettük potenciális megrendelőként tekintenek még Dániára és Belgiumra, valamint Kanadában és Malajziában is látják esélyét a „Lódarázs” eladásának. A külföldi eladások mellett a hazai megrendelésért is lobbiznak, a US Navy ugyanis kérvényezte a Kongresszustól hogy a 2016-os költségvetésbe szorítsák be újabb 12 példány finanszírozását, ezzel pedig 2017-ig ki tudná tolni a gyártást a Boeing.
—
Külföldi hadgyakorlaton vesznek részt a Finn Légierő F/A-18 gépei. 6 vadászbombázó települt át Hollandiába a Leeuwarden légibázisra, ahonnan a NATO Béke Partner program keretében vesznek részt a többnemzetiségű gyakorlatozáson. Utóbbira 10 országból kb. 50 gép érkezett, ezek közül egyedül a finnek nem NATO tagok.
Irányított fegyverrel bővül az INS Vikramaditya légvédelme. A hamarosan kivonásra kerülő INS Godavari fregattról szerelik át az izraeli származású Barak 1 föld-levegő rakétarendszert.
Az Eurofighter új ajánlattal próbálja vonzóbbá tenni a Typhoon-t Indonézia számára: ha típusukat választják, a gépek összeszerelő üzemét Spanyolországból Indonéziába telepítenék. A lehetőség egyértelmű, ezzel nem csak a légierejüket modernizálhatnák, hanem a repülőgép ipar is jelentős fejlődésen eshetne át. Mivel a Spanyol Légierő gépeinek gyártását 2017 végén vagy 2018 elején befejezik, így nyílna lehetőség az összeszerelő sor Getafe-ből Bandung-ba való telepítése. Az ajánlat további részét képezi, hogy ha a Typhoon-t választják az F-5E/F-ek leváltására, a típushoz szánt illeszkedő üzemanyagtartály fejlesztésének, tesztelésének és gyártásának telephelye is átkerülhetne Indonéziába.
Elvesztette két Szu-22-esét a Vietnami Légierő. A gépek a Dél-Kínai Tenger felett tűntek el éjszakai kiképzőrepülés közben. A pilóták katapultáltak, kutatásuk csütörtök óta folyik, ám még nem találták őket. 4 póttartály előkerült, és most próbálják kideríteni hogy mi is történt. Az utóbbi időben ez volt a harmadik súlyos balesete a vietnami haderőnek, az előző két helikopter balesetben 24 személy hunyt el.
—
Tűzre kapott egy indonéz F-16C Block 52 ID felszállás közben. A vadászbombázó a Halim Perdanakusuma légibázis kifutólyán való gurulás közben gyulladt ki, helyi idő szerint reggel 8:20-kor.
Az esetről készült híradós videó:
A harmadik Mirage gépét is elvesztette a Pakisztáni Légierő az elmúlt egy év alatt. A gép kiképzőrepülésre szállt fel április 16-án. A pilóta sikeresen katapultált, sértetlenül megúszta az esetet. Az eset kivizsgálását megkezdték, 2014-ben két hasonló balesetre is sor került a Mirage gépekkel.
Két hete írtunk róla, hogy a US Navy már tervezi az X-47B légi-utántöltési tesztjeinek megkezdését. A próbák múlt hét szerdán, 15-én el is kezdődtek, a Salty Dog 502 becenévre hallgató X-47B száraz csatlakozást hajtott végre az Omega Air Refueling egyik K-707.es tankergépével.
Az Amerikai Haditengerészet fejesei egyébként úgy látják, hogy a géppel már elég adatot gyűjtöttek a pilóta nélküli tengerészeti üzemelésről, így úgy döntöttek, hogy a légi-utántöltési próbák végeztével nyugdíjazzák a típust, ezzel pedig egy túlzás nélkül történelminek tekinthető repülési program zárul le, hisz az X-47B volt az első UAV, mely hajófedélzeten le- és felszállt, illetve üzemelt, valamint léig utántöltést sem hajtott még végre korábban autonóm módon üzemelt gép.
Több svájci F-5 Tiger II harci gépre is a selejtezés vár, miután repedéseket találtak a törzsükben. A probléma először tavaly bukkant fel, de akkor egyéni esetnek gondolták, azonban januárban újabb gépen jelent meg egy nagyobb repedés, ez pedig a teljes 36 gépes flotta átvizsgálásához vezetett. Utóbbi szomorú eredménnyel zárult a légierő számára, 16 gépen találtak repedéseket, ebből 10 példányon olyan súlyos volt, hogy nem érdemes a javításukkal próbálkozni, így ezeket nyugdíjazzák az aktív állományból.