HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Új név tűnt fel a bolgár harci gép leváltására szánt típusok között, a kínai-pakisztáni kooperációban készülő JF-17-es képében. Eddig 3 vadászbombázót hoztam összefüggésbe Bulgáriával, az olaszok által ajánlott Eurofighter Typhoon-t, a svéd JAS-39 Gripent és az amerikai F-16-ost, ezek mellett szeretne pályázni a megrendelésre Pakisztán a JF-17-essel. Olcsósága mellett további reményt adhat az eladására az a tény, hogy a Gripen mellett ez az egyetlen ajánlat, mely vadonatúj gépere szól – az amerikaiak a Arizonában tárolt F-16-osokat, az olaszok pedig első szériás használt Typhoonokat ajánlanak.
Március 3-án utolsó repülésére szállt fel az Amerikai Légierő legöregebb C-130-asa. A 62-1863 farokszámú példány egy speciális feladatokra átalakított HC-130P, utolsó repülése pedig nem máshova vezetett, mint a Davis-Montham légibázisra, ahol a repülőgép kedvelők körében híres repülőgép temető, a boneyard található. A március 3-i utolsó szárnyalással 27 533 óra gyűlt a gép repülési naplójába, mely a második legtöbb a valaha legyártott összes C-130-as közül. A gép egyébként C-130E szállítóként kezdte pályafutását 1963-ban, és egészen 1994-ig ebben a konfigurációban szerepelt. Akkor átalakították EC-130C Airborne Command verzióvá, így 9 évig légi parancsnoki állásként tevékenykedett. 2003-ban érte a következő átalakítás, ekkor változtatták a mai napig használt konfigurációra, így utolsó 12 évét légi utántöltő és ellátó szerepkörben töltötte.
Az Indiai Légierő segített a Nepálban a kifutóról lecsúszó Turkish Airlines A330-asának elmozdításában. A széles törzsű utasszállító március 4-én próbált leszállni a nepáli Kathmandu repülőtérre, de lefutott a kifutóról és beleszorult a mocsárba. Az Indiai Légierőt aznap este 19:00-kor értesítették segítségkérés ügyében, akik gyorsan összeállítottak egy csapatot a probléma megoldására, és az egyik C-130J Hercules-ük másnap délelőtt 11:07-kor már el is indult a fedélzetén 7,5 tonna felszereléssel és 11 technikussal.
—
Kis lépésekben halad a Szingapúri Haderő fejlesztése. A védelmi miniszter, Ng Eng Hen nemrég jelentette be a parlamentben, hogy az RSAF AS332 Super Puma és AS532 Cougar helikoptereit a következő évtizedben leváltják. Hasonló sorsra kerül az eddig a repterek védelmére használt Cadillac Gage V200 páncélozott jármű, melyeket a Renault Defense HIGUARD 6×6-os járműveivel pótolnak.
Lezuhant az Indiai Légierő egyik Jaguar vadászbombázója 4 nappal ezelőtt március 5-én. A gép az Ambala légibázisról szállt fel kiképzőrepülésre, de a pilóta nem sokkal az elemelkedés után hibát észlelt, majd miután nem tudta visszavezetni a gépet a reptérre, katapultált, és kisebb sérülésekkel megúszta a nem mindennapi esetet.
—
Ősi ellenfelük légiflottája is csökkent egy géppel a múlt héten. A Pakisztáni Légierő egyik kétüléses Mirage III-asa kiképzőrepülésre indult március 4-én, majd egyelőre ismeretlen okokból, Khyber Pakhtunkhwa provinciában földnek ütközött. A balesetet egyik hajózó sem élte túl, mindketten a gépben ültek a becsapódás pillanatában.
A Török Légierő sem úszta meg baleset nélkül a múlt hetet, szintén március 5-én történt, hogy egyik F-4-es vadászbombázójuk földbe csapódott. A gép délelőtt 9 órakor szállt fel az Eskisehir légibázisról majd egy órával később érte a baleset, melyben mindkét pilótaéletét vesztette. Két hét alatt ez a második szerencsétlenség volt a Török Légierő F-4-es flottájában, február 24-én két RF-4E ütközött össze a levegőben, mind a 4 hajózó életét kioltva ezzel.
Oroszország kész a Szu-35Sz eladására Indonéziának, ezzel átadva az általuk fejlesztett legmodernebb technológiákat. A típussal az F-5E/F leváltására irányuló programra pályáznak. Ellenfeleik az összeurópai Eurofighter Typhoon, melynek eladásáért Spanyolország felelős az országban, mellettük a svéd Saab szeretné megvásároltatni a JAS-39 Gripent. A Szuhoj előnyére válhat, hogy az országban már nem ismeretlenek a típusaik, az Indonéz Légierő főerejét jelenleg is a Szu-27-esekből és Szu-30-asokból álló flotta adja, ám ellenük szólhat a leváltandó típus relatíve kis mérete, melynek pótlására ilyen szempontból a svéd vas lenne a legmegfelelőbb.
Érdekes munkát talált magának egy korábbi lopakodó pilóta. Steve Edgar az F-117-est repülte katonai karrierje korábbi szakaszában, majd 9/11 után képezték át a drónok irányítására. Légierős pályafutásának végét követően az 59 éves Steve UAV használati képességeinek bővítésén dolgozott, így januárban elindíthatta saját vállalkozását: az Advanced Aviation Solutions célja a farmok terméshozamának növelése, mégpedig levegőből történő megfigyeléssel. UAV-jai 20 perc alatt 81 hektárt képesek „felderíteni” nagy felbontású kameráikkal, figyelve a növények egészségi állapotát, a hőmérsékletüket, az öntözési szükségletet, és további nehezen begyűjthető információkat szerezve a farmeroknak.
—
A Sikorsky gyárában megkezdték az S-97 Raider második példányának összeszerelését. Elkészülte után az első példánnyal karöltve bizonyítják majd a Sikorsky elképzelésének helyességét (vagy annak ellenkezőjét) a helikopterek sebességének és manőverezőképességének növeléséről.
A Német Haditengerészet és az Airbus Helicopters véglegesítették a szerződést 18 NH90 NFH helikopter megrendeléséről. Az új típus a kiöregedő Westland Sea King 41-est váltja, a beszerzés költségei 1,55 milliárd dollárra rúgnak. A leszállítások megkezdésére 2018-ig kell várni, a típus becenevét már most kiválasztották, ez a Sea Lion lett.
Mindeközben a Német Hadsereg csökkenti a beszerzendő NH90-esek számát, 122 helyett 80 példányra kötnek biztos szerződést további 22 gépre szóló opcióval, emellett pedig két sárkányszerkezetet is kapnak kiképzési célokra. A Tiger harci helikopter beszerzési állományát is csökkentik, 68 példányt vásárolnak, ezek közül azonban az elsőként átvett 11 gépet leállítják, sőt, hosszú távon „csupán” 40 gép szolgálatban tartásával számolnak.
Az Orosz Légierő legújabb Szu-30SzM vadászbombázói Szu-24 Fencer-ek társaságában a Fekete-tengeren hajózó amerikai hadihajó elleni támadást gyakorolták. A repülők Szevasztolopból szálltak fel a tenger dél-nyugati részén hajózó amerikai USS Vicksburg rakétás cirkáló és a török TCG Turgutreis fregatt elleni támadások szimulálására. A gyakorlatozás mellett a gépek a hajók mozgását is nyomon követték.
Hamarosan bővül a Fülöp-szigetek Légierejének szállítógép flottája, miután az Airbus Military március végén átadja a megrendelt 3 C-295 első példányát. Meglepő módon a leszállításra 5 hónappal a szerződésben foglalt időpont előtt kerül sor, a fennmaradó két gép is még az év vége előtt a légierőhöz kerül.
—
Nemrégiben érdekes képek kerültek nyilvánosságra Kínából, melyek a JL-9 gyártósorát ábrázolja. A kiképzésre szánt típus, mely a MiG-21-es legújabb leszármazottja, úgy tűnik, jobban elnyerte a kínai vezetők tetszését mint a vadonatúj J-15-ös, és inkább előbbi rendszeresítése mellett döntöttek. A JL-9-es 3. generációs alapokon nyugszik, de magában hordozza a 4. generációs gépek egyes ismertetőjegyeit, sőt, határréteg leválasztó nélküli, úgynevezett DSI szívócsatornát kapott, melyet eddig csak az F-35-ösön, a J-17-esen és a J-10B-n lehetett látni.
Szintén Kínához köthető, hogy az eddig CJ-10 Land Attack Cruise Missile (LACM) jelzéssel ismert földi célpontok elleni rakéta hivatalos jelölése DF-10. Utóbbi szokatlan, mert a DongFeng jelölést eddig kizárólag a ballisztikus rakétáknál alkalmazták.
A Mexikói Légierő 15 Bell 407GX helikopter beszerzése mellett határozta el magát. A forgószárnyasokat a 111. század kapja, mely a Zapopan-i légibázison állomásozik. A Mexikói Légierő 1973 óta üzemelteti a Bell különféle „kávédarálóit”, köztük Bell 206-B, Bell 414EP, Bell 212 és Bell 206 típusokra került fel a felségjelzésük.
—
Téli teszteket hajtottak végre az LCH (Light Combat Helicopter) könnyű harci helikopterrel Indiában. Ehhez a második prototípust átrepülték Bengaluru-ból a hegyvidéki Leh városába. A tesztek során azt ellenőrizték, hogy a kint töltött fagyos esték után be e tudják indítani a forgószárnyast külső áramforrás nélkül. A 4,1 km-es magasságban elhelyezkedő reptéren reggelente -18 Celsius fokot is mérnek, melyek ellenére a gép gond nélkül beindult. A hidegtűrés mellett a gép nagy magasságú repülési teljesítményét és az alacsony sebességű kezelhetőségét is ellenőrizték.