A francia – orosz koprodukcióban, részben Oroszországban, részben Franciaországban megépült, de jelenleg még a galloknál fellelhető 2 Mistral osztályú helikopter-hordozó sorsa ugyan továbbra is nyitott kérdés, ám ez nem jelenti azt, hogy a franciák szüneteltetnék a 2. hajó, a Szevasztopol befejezését.
Ez különösebben nem is meglepő, hiszen akármi is lesz az ügy vége befejezetlen hajóval nem lehet mit kezdeni. Más kérdés, hogy Párizs nyilván továbbra is keresi annak lehetőségét miként teljesíthetnék az Oroszország felé fennálló vállalásukat a helikopter-hordozók szállításáról. Mint ismert lehet az Oroszország elleni szankciókból Párizs igyekezett kimaradni, ám végül Washington győzött, arra kényszerítve Párizst, hogy ne teljesítse a szerződéses vállalásait Moszkva felé – avagy ennek eredményeként fizesse meg a hajók értékénél minden bizonnyal nagyobb kártérítést és törődjön bele, hogy egyben elveszik Franciaország megítélése, mint minden körülmény közepette megbízható fegyverszállító.
Az oroszok a kártérítési folyamat megindításáig egyébként 6 hónap haladékot adtak a franciáknak, hogy kitaláljanak valamit és szállítsák az első hordozót. Francia részről egyébként az év végén burkolva jelezve lett, hogy korai lenne még a francia – orosz Mistral szerződés nem teljesítéséről beszélni. A francia illetékesek ezen hozzáállását tükrözi a francia közvélemény is, a lakosság nagyobbik fele véli úgy, hogy már csak a francia hajógyártás és hadipar jövője miatt is teljesíteniük kell a szerződésben vállaltakat.
Ezen kis emlékeztető után térjünk rá az amúgy morzsányi információra, miszerint a szárazdokkból tavaly novemberben vízre került Szevasztopol egy lépéssel közelebb került a hajógyár által megkezdendő tengeri tesztekhez. Az egyelőre francia lobogót kapott Szevasztopol megjelent a hajók automatikus azonosítását lehetővé tevő AIS (Automatic Identification System) rendszerben. Márpedig AIS transzponder megléte a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szabályozása alapján 2004 decembere óta kötelező elem. (Hadihajókra szabott változata a Warship AIS, avagy WAIS)
A marinetraffic.com oldalon Saint-Nazarie kikötőjére keresve mind a Vlagyivisztok, mind pedig a Szevasztopol aktuális pozíciója látható: erre a linkre kattintva betöltődő oldalon a 2 szürke markert keressétek a térképen.